ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی بلژیک

ویزای تحصیلی بلژیک

دریافت ویزای تحصیلی بلژیک آخرین مرحله دستیابی به مهاجرت تحصیلی به این کشور است و همه علاقمندان به تحصیل باید از این مرحله عبور کنند. در صورتی که فردی در یک دوره حداقل 3 ماهه در کشور بلژیک نام نویسی کند، می بایست ویزای تحصیلی این کشور را نیز بدست آورد اما شهروندان اروپایی می توانند تا 3 ماه بدون نیاز به ویزای تحصیلی در کشور بلژیک بمانند و دوره خود را به پایان برسانند.

  • مهم ترین مزیت استفاده از ویزای تحصیلی بلژیک چیست؟
  • آیا می توان با استفاده از ویزای تحصیلی بلژیک در این کشور کار کرد؟
  • اعتبار ویزای تحصیلی این کشور چند ساله است؟
  • شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در کشور بلژیک چیست؟

با توجه به امکان تحصیل به زبان های مختلف در کشور بلژیک، افراد زیادی توانایی خواهند داشت تا در کشور بلژیک برای دریافت پذیرش تحصیلی اقدام کنند. برای مثال کلیه علاقمندان به تحصیل در فرانسه، آلمان و اتریش با توجه به تسلط به زبان های آلمانی و فرانسوی، قادر خواهند بود در کشور بلژیک و در دانشگاه های فوق پیشرفته این کشور نیز درخواست اخذ پذیرش خود را به ثبت برسانند. ما در موسسه سفیران سروش سعادت، در این مقاله در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک سخن خواهیم گفت.

نظام آموزشی در بلژیک 2023

بلژیک مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی است که خواستار ادامه تحصیل در یکی از بهترین سیستم های آموزشی اروپا و با فرصت های ایده آل کاری و اقامتی هستند. در دانشگاه های بلژیک هر سه کورس تحصیلی استاندارد (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) به همراه انواع برنامه های تحصیلی جذاب و متنوع آنهم به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شود. از بهترین دانشگاه های کشور بلژیک برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی که دارای تایید از وزارت علوم ایران نیز هستند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

برترین دانشگاه های پزشکی بلژیک

دانشجویان برای درخواست پذیرش از دانشگاه های بلژیک علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی یا تمکن مالی همچنین نیازمند ارائه مدرک زبان آلمانی یا فرانسه در سطح B2 برای تحصیل به زبانهای مذکور و مدرک زبان انگلیسی TOEFL با نمره 85 و مدرک IELTS با نمره 6.5 برای تحصیل به زبان انگلیسی می باشند. میانگین شهریه در خصوص اعزام دانشجو به بلژیک سالانه در دانشگاه های بلژیک ممکن است بین 2000€ الی 9000€ (یورو) و هزینه ماهانه زندگی نیز در حدود 1000€ (یورو) باشد. نمودار زیر با عنوان نمودار توزیع انواع هزینه های زندگی در بلژیک نشانگر سطح مختلف این هزینه ها می باشد:

توزیع هزینه های زندگی در بلژیک

امکان کار دانشجویی با ویزای تحصیلی بلژیک

یکی از اصلی ترین دلایل اخذ ویزای تحصیلی بلژیک برای اتباع خارجی، امکان کار حین تحصیل برای دارندگان ویزای تحصیلی بلژیک می باشد. بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، کار حین تحصیل در بلژیک دارای پیچیدگی های متعددی نمی باشد، و دارندگان ویزای تحصیلی بلژیک می توانند به راحتی در کشاغل دانشجویی این کشور مشغول به کار شوند. البته لازم به ذکر است کهف دارندگان ویزای تحصیلی بلژیک باید به برخی از قوانین کار دانشجویی در این کشور توجه فرمایند. به طور مثال، دارندگان ویزای تحصیلی بلژیک، به عنوان یک دانشجوی بین المللی می توانند 20 ساعت در هفته در طول ترم کار کنند. اما به شرطی که ساعات کاری بر تحصیل شما در این کشور تاثیری نداشته باشد. به عبارت دیگر، در تعطیلات ترم و در روزهای تعطیل، می توانید به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شوید.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین مشاغل دانشجویی در بلژیک را  از دیدگاه دارندگان ویزای تحصیلی این کشور مشاهده فرمایید:

محبوب ترین مشاغل دانشجویی در بلژیک را  از دیدگاه دارندگان ویزای تحصیلی

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی بلژیک

تحصیل در کشور بلژیک از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل متقاضیان دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز بسیار زیاد است. همه افرادی که در دانشگاه ها یا مدارس کشور بلژیک نام نویسی می کنند، باید ویزای تحصیلی بلژیک را بدست آورند. دانشجویان اروپایی به مدارک بسیار کمتری برای دریافت ویزای خود نیاز خواهند داشت و این در حالی است که پروسه دریافت ویزای تحصیلی کشور بلژیک برای شهروندان غیر اروپایی بسیار طولانی تر است.

همه افراد باید بتوانند از طریق یکی از موسسات علمی در کشور بلژیک، مجوز ثبت نام دریافت کنند و به همین منظور باید مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در بلژیک را در اختیار موسسات علمی این کشور قرار دهند. در صورتی که دانشگاه این مدارک را تایید کند، متقاضیان می توانند مراحل دریافت ویزای تحصیلی خود را آغاز کرده و آماده مهاجرت به کشور بلژیک شوند. در صورتی که متقاضی تحصیل در کشور بلژیک شهروند رسمی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشد، می تواند با در دست داشتن مدرک رسمی ثبت نام در دانشگاه، گواهی تمکن مالی و بیمه درمانی خود، اجازه اقامت بلند مدت در کشور بلژیک را بدست آورد اما شرایط برای شهروندان بیشتر کشورهای غیر اروپایی متفاوت است و آن ها باید مدارک کامل تری را در اختیار سفارت کشور بلژیک قرار دهند.

مدارک عمومی دریافت روادید دانشجویی بلژیک

ویزای تحصیلی کشور بلژیک یکی انواع ویزاهای نوع D این کشور است و به همین دلیل مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی بلژیک را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. هر فرد موظف است که کلیه مدارک مورد نیاز دریافت ویزای نوع D را در اختیار سفارت کشور بلژیک قرار دهد. اولین سندی که هر فرد برای دریافت این ویزا باید آن را در اختیار داشته باشد، فرم درخواست صدور ویزا است که در سایت سفارت این کشور موجود است. همچنین هر فرد باید یک پاسپورت با اعتباری 12 ماهه داشته باشد به شرط آنکه حداقل دو صفحه آن سفید باشد.

متقاضیان تحصیل در بلژیک باید از هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک نیز آگاهی کامل داشته باشند چرا که یکی از مدارک مهم مورد نیاز آن ها، تاییدیه مالی بانک است که نشان می دهد متقاضی تحصیل در بلژیک، توانایی پرداخت هزینه های خود در این کشور را دارد. در صورتی که متقاضی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی در کشور بلژیک شده باشد، می تواند از این سند مهم نیز برای اثبات توانایی مالی زندگی در کشور بلژیک استفاده کند.

هر متقاضی تحصیل در بلژیک همچنین باید ثابت کند که درگیر هیچ گونه بیماری واگیر دار یا خطرناک برای سلامت جامعه بلژیک نیست. بیماری هایی نظیر سل و ایدز مهم ترین بیماری هایی است که باعث ممانعت سفارت کشور بلژیک از سفر متقاضیان به این کشور می شود. همه افرادی که تولد 21 سالگی خود را به پایان رسانده اند نیز موظف هستند از یک گواهی رسمی در خصوص عدم سوء پیشینه قضایی خود به سفارت کشور بلژیک تحویل دهند. این گواهی حتما باید به تایید بالاترین مقام قضایی کشور رسیده باشد.

مدارک آموزشی اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

علاوه بر مدارک عمومی، متقاضیان باید مدارکی که نشان دهنده سابقه تحصیلی آن ها می باشد را نیز ارائه کنند. یکی از مدارکی که مورد نیاز همه متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی بلژیک است، نامه ثبت نام در یک دوره تمام وقت در کشور بلژیک است. علاوه بر این فرد باید اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی خود را در اختیار داشته باشد. کلیه متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور بلژیک باید علاوه بر مدارک مربوط به دوره دبیرستان، مدرک پیش دانشگاهی خود را نیز ارائه کنند.

ارائه ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی نیز از جمله مدارکی است که سفارت کشور بلژیک از متقاضیان دریافت می کند. بیشتر دانشجویان مقطع دکتری همچنین باید از طرف کارفرمای خود یک گواهینامه و تاییدیه دریافت کنند که به فرد متقاضی اجازه داده خواهد شد تا علاوه بر کار، به تحصیل در این کشور ادامه دهد. علاوه بر این فرد باید در یک صفحه توضیح دهد که در چه رشته ای به تحصیل ادامه خواهد داد و تفاوت عمده رشته ای که او برگزیده است با رشته مشابه در کشور مبدا چیست. همه این مدارک باید توسط یکی از متجرمان مورد تایید سفارت بلژیک به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی، هلندی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد. هزینه صدور ویزای تحصیلی کشور بلژیک 180€ (یورو) است و هر فرد می بایست 21€ (یورو) مالیات خود را نیز پرداخت کند.

مدارک آموزشی اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

واجدین شرایط درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی بلژیک را دارند، باید قبل از شروع روند درخواست، الزامات کلیدی واجد شرایط بودن درخواست ویزای تحصیلی بلژیک را رعایت کنند. به طور مثال، افرادی که از کشوری هستند که با بلژیک موافقت نامه ای برای ویزا ندارند، به ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارند. به طور کلی افراد متعددی احتیاجی به ویزای تحصیل بلژیک ندارند، در صورتی که:

  • جزو کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشند.
  • متقاضیان باید در یکی از کشورهای حوزه شنگن زندگی کرده باشند.
  • متقاضیان باید اهل کشورهای ژاپن، نیوزلند، استرالیا، ایالات متحده آمریکا و موناکو باشند.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

تمامی متقاضیانی که به دنبال دریافت ویزای تحصیلی بلژیک هستند، در قدم اول باید با مزاحل درخواست ویزای تحصیلی این کشور به خوبی آشنا شوند. در غیر این صورت با چالش های متعددی در روند درخواست ویزای تحصیلی این کشور مواجه خواهند شد. یکی از اصلی ترین مراحل در روند درخواست ویزای کاری بلاروس پذیرش در یکی از معتبرترین دانشگاه های بلژیک می باشد. به طور کلی، متقاضیان باید قبل از شروع درخواست در یکی از موسسات آموزشی در بلژیک پذیرفته شده باشند.

برای آشنایی بیشتر با مراحل درخواست ویزای تحصیلی بلژیک به جدول زیر مراجعه فرمایید:

مراحل درخواست ویزای تحصیلی بلژیکتوضیحات
فرم درخواستپس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر در بلژیک، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی این کشور را تکمیل نمایید.
جمع آوری مدارکمدارک ضروری را به سفارت بلژیک ارائه دهید.
تعیین وقت مصاحبهبرای مصاحبه حضوری باید برای تعیین وقت مصاحبه اقدام نمایید.
شرکت درمصاحبهدر مصاحبه حضوری، سوالات متعددی از متقاضیان پرسیده می شود.

مزایای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

هزینه ماهیانه زندگی در بلژیک طی سال 2023 بین 700€ تا 950€ (یورو) می باشد یعنی از کشورهایی مثل انگلستان، سوئد، سوئیس، اتریش، دانمارک، نروژ و غیره ارزان قیمت تر است. بلژیک علاوه بر این که کشوری عضو حوزه شنگن و اتحادیه اروپا است و در نتیجه دانشجویان پس از اخذ ویزای آن می توانند بدون نیاز به اخذ ویزای جداگانه به تمامی کشورهای عضو سفر کنند، کشوری فوق العاده امن است. در جدول ذیل نرخ امنیت و جرم و جنایت در بلژیک طی سال 2023 بررسی شده است:

شاخص امنیت بلژیکنرخ سال 2023
درصد امنیت54.80%
درصد جرم و جنایت45.20%

با همه این تفاسیر انتخاب بلژیک برای دانشجویان عاقلانه است چرا که با پرداخت هزینه های نسبتا پایین تحصیل و زندگی می توانند از امکانات رفاهی متعددی بهره مند شوند و امنیت فوق العاده بالایی نیز داشته باشند.

هزینه های درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

برای ویزاهای بلند مدت (TYPE D) میبایست هزینه مشارکت (contribution fee) پرداخت شود که به جز هزینه 180€ (یورو) بررسی درخواست ویزا می باشد. این هزینه که می تواند به حساب اداره مهاجرت بلژیک واریز گردد. رسید پرداخت نیز بایستی در روز ارائه فرم ویزا در سفارت به آفیسر ارائه شود. این مبلغ مشارکت با توجه به سن و علت اقامت بین 60€، 160€ و یا 215€ (یورو) متغیر است. در صورت عدم پرداخت این هزینه در ابتدا، ۳۰ روز دیگر به متقاضیان فرصت داده می شود تا این مبلغ را پرداخت نمایند. در غیر این صورت، درخواست ویزا بررسی نمی شود.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در بلژیک پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان غیر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مجاز به ارائه درخواست خود جهت تمدید اقامت و دریافت اجازه کار پس از تحصیل هستند. آنها به یک مجوز واحد، مجوز کار یا کارت حرفه ای نیاز دارند. پس از فارغ التحصیلی، آنها می توانند به مدت یک سال جستجو برای اقامت 12 ماهه درخواست دهند تا به دنبال کار یا شروع یک فعالیت خوداشتغالی باشند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک و مدارک لازم برای اخذ آن را برای علاقه مندان مهاجرت به این کشور ارائه نموده که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالاتی در خصوص اخذ روادید تحصیلی بلژیک

برخی از مهم ترین سوالاتی که در این رابطه همواره مطرح می شود عبارتند از:

  • چه کسانی می توانند ویزای تحصیلی بلژیک را دریافت کنند؟ همه افرادی که در شرایط سنی مناسب، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از بلژیک شده اند.
  • صدور ویزای تحصیلی بلژیک چه مدت طول می کشد؟ پس از تحویل کلیه مدارک به سفارت حدودا، دوماه زمان لازم خواهد بود.
  • آیا دریافت ویزای تحصیلی بلژیک منجر به اخذ اقامت می شود؟ خیر، ویزای تحصیلی منجر به اخذ اقامت دائمی نخواهد شد و افراد برای دریافت اقامت دائم نیاز به ویزاهای دیگری دارند.
  • اعتبار ویزای تحصیلی بلژیک چه مدت است؟ متناسب با طول دوره تحصیل این زمان متفاوت است.
5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی بلژیک

  1. درین گفت:

    ایا پذیرش در مقطع کارشناسی محدودیت سنی دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      هم محدودیت سنی هم محدودیت زبانی داره

  2. امیر گفت:

    با سلام هزینه های مربوط به ویزای تحصیلی و هزینه های مربوط به سفارت در مقطع دکترا چند یورو هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در خصوص هزینه ها با مشاورین ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *