ویزای کاری

کار در آلمان

کار در آلمان

کار در آلمان در سال 2024 همانند سال های گذشته از شرایط خوبی برخوردار است، بهمین دلیل این کشور همچنان ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار دارد که آن را حتی برای افرادی خارج از اتحادیه اروپا نیز در صورت داشتن شرایط لازم صادر می کند. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و پنجمین اقتصاد بزرگ در جهان است؛ به همین دلیل فرصت های شغلی زیادی برای مهاجرین خارجی و متخصصان جویای کار در آنجا دارد. افراد اگر به زبان انگلیسی هم مسلط باشند، می توانند در این کشور شغلی مبتنی بر زبان انگلیسی و مناسب با حرفه خود پیدا کنند اما دشواری فراوانی پیش رو خواهند داشت.

در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به ارائه اطلاعاتی در این خصوص پرداخته شده و سعی بر این بوده تا در نهایت پاسخ سوالات ذیل داده شود:

  • مشاغل مورد نیاز آلمان کدام مشاغل است؟
  • شرایط کاریابی در آلمان چگونه است؟
  • آیا با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم هم میتوان ویزای کاری آلمان را دریافت کرد؟

اینفوگرافیک کار در آلمان

بازار کار در آلمان در سال 2024

آلمان یکی از کشورهای با ثابت نرخ بیکاری است و همین مسئله یک امر مهم در اقتصاد آن است. بسیاری از کشورهای جهان نرخ بیکاری پایین تری دارند اما باید در نظر داشت که آلمان با کمبود نیروی کار در بسیاری از زمینه ها نیز روبرو است.

بررسی نرخ بیکاری و تحولات آن در آلمان

 

همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود، طبق آخرین آمار در سال 2023 حدود 42.09 میلیون نفر در آلمان شاغل هستند:

درصد افراد شاغل در آلمان

البته نرخ بیکاری در همه شهرهای آلمان به یک شکل نیست، در شهرهایی مثل مونیخ و بایرن نرخ بیکاری کمتر از سایر شهرها است. بر اساس مطالعاتی که توسط موسسه‏‏‏‎ ‏فدرال آلمان برای تحقیقات در مورد جمعیت در سال 2018 صورت گرفت، مشخص شد که یک سوم مهاجران شاغل در آلمان از کشورهای غیر اروپایی هستند. در سال 2019 تعداد مهاجران جویای کار و پناهندگان در آلمان به ‏طور قابل توجهی افزایش یافت. در جدول ذیل مشاغل مورد نیاز و دارای بازار کاری خوب در آلمان در سال 2024 بیان شده اند:

مشاغل مطرح در آلمان که بازار کار بهتری دارندرشته های پیرا پزشکی و پزشکی در آلمان
رشته کامپیوتر و برنامه نویسی و آی تی و شبکه و سخت افزار و نرم افزارپرستاری
مهندسی برق و الکترونیکروانشناس
مهندسی مکانیک و مکاترونیک و اتوماسیوناتاق عمل
مهندسی صنایعدامپزشک
مهندسی مواد و متالوژیپزشک
مهندسی شیمیدندانپزشک
کلیه رشته های فنی مهندسیداروساز

وبینار تخصصی مهاجرت بدون مدرک زبان

 

ویزای جستجوی کار در آلمان برای ایرانیان (Job offer)

متقاضی کار در آلمان باید ابتدا یک کارفرما پیدا نماید. کارفرما در ابتدا، کار را به مدت 3 ماه در آلمان و سپس به مدت 3 ماه دیگر در کشورهای اتحادیه آگهی ­نماید. اگر فردی در آلمان یا اتحادیه اروپا برای شغل مورد نظر یافت نشود، در اینصورت کارفرما می­تواند از ایران نیرو جذب نماید. روش دیگر این است که کارفرما می­تواند به طور مستقیم به اداره کار رجوع نماید. کارفرما باید اداره کار را راضی نماید که در آلمان نیروی مورد نظر برای شغل درخواستی یافت نمی­شود، در این صورت می­تواند نیرویی از کشورهای ثالث مانند ایران جذب نماید.

آلمان از کشوهایی است که متقاضیان می­توانند از طریق ویزای جستجوی کار وارد آن شوند. متقاضی در مدت 6 ماه باید شغل مناسب را پیدا نماید، تسلط به زبان آلمانی می­تواند به وی کمک شایانی نماید. برای اخذ این ویزا تسلط به زبان آلمان و مدرک لیسانس لازم می­باشد. شخص ابتدا تنها به آلمان مهاجرت می­نماید تا در مدت 6 ماه کار مورد نظر را پیدا نماید. اگر در این 6 ماه موفق به بستن قرارداد کاری شود، می­تواند همراه خود را به خاک آلمان بیاورد.

قرارداد کاری باید حداقل یکسال اعتبار داشته باشد و شغل مورد نظر متناسب با رشته تحصیلی باشد. بعد از بستن قرارداد کاری، ابتدا به وی یک اقامت یکساله اعطا می­شود. در بار دوم نیز همین مدت تمدید می­شود و پس از آن یک اقامت 3 ساله به متقاضی تعلق می­گیرد. بعد از گذشت 5 سال، متقاضی می­تواند برای اقامت دائم آلمان اقدام نماید.

پروسه ویزای جستجوی کار آلمان

کار در آلمان بدون مدرک زبان

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که ویزای جستجوی کار آلمان به همراه دارد آن است که افراد با مدارک کارشناسی و سطح بالاتر، این امکان را خواهند داشت که بدون مدرک زبان به این کشور ورود پیدا کنند اما این مسئله صرفا به معنی کار در آلمان بدون مدرک زبان است و نمی توان بدون تسلط به زبان آلمانی وارد این کشور شد و در این رابطه 2 دلیل عمده وجود دارد:

  • کار در آلمان بدون تسلط به زبان آلمانی تقریبا غیر ممکن است
  • شرکت در مصاحبه سفارت به زبان آلمانی الزامی است

در چنین شرایطی می توان گفت که افراد برای رسیدن به خواسته خود باید به زبان آلمانی مسلط باشند اما نیازی به در اختیار داشتن مدرک زبان نیست و می توان بدون شرکت در آزمون های زبان آلمانی نیز این مسیر را طی کرد. در رابطه با افرادی که پیشنهاد کاری از آلمان دریافت می کنند نیز شرایط نسبتا مشابهی وجود دارد.

تغییرات کلی قانون در آلمان برای نیروی کار

بررسی نرخ بیکاری در آلمان

شیوع بیماری کرونا روند کاهش نرخ بیکاری در آلمان را به شدت با چالش روبرو کرد و به همین دلیل این کشور بار دیگر با چالش های مشابهی روبرو شد. نرخ بیکاری در آلمان بر اثر شیوع بیماری کرونا به یک باره از 4.9% به بیش از 6% رسید.

مقایسه تحولات نرخ بیکاری در آلمان در طول شیوع کرونا

روند مثبتی که دولت آلمان در طول سال اخیر اتخاذ کرد اما توانست این بحران را تا حد زیادی برطرف سازد و امروزه چالش های موجود در مسیر کاریابی در آلمان به حداقل رسیده است و نرخ بیکاری این کشور به شدت به دوران پیش از کرونا نزدیک شده است و روند مشابهی پیدا کرده است.

مقایسه تحولات بیکاری در آلمان پس از کرونا

روند نرخ بیکاری در آلمان با تغییر دولت این کشور شرایط نسبتا مشابهی پیدا کرده است که  می توان آن را به شرح زیر دانست:مقایسه نرخ بیکاری در آلمان پس از دوره کرونا

کار در آلمان با دیپلم، کاردانی و فنی حرفه ای

آلمان با کمبود نیروی ‎کار متخصص و کارگران ماهر مواجه است. از این رو برای برخی رشته ها حتی با مدرک دیپلم و فوق دیپلم نیز نیرو جذب می کند. نیروی ‎کار مورد نیاز برای این کشور شامل مهندسین در رشته‎ های ‎ساختمان، برق، خودرو و مکانیک است. سنِ جمعیت آلمان رو به سالمندی میرود و به همین دلیل به کارگران و کارکنان جوان برای کار در سازمان ‎های ‎سالمندی، بهداشت و پرستاری نیاز دارد. البته لازم به ذکر است مدرک دیپلم و فوق دیپلم باید همراه با مدرک فنی و حرفه ای باشد و تنها تابعین کشورهای خاصی می توانند با این شرایط ویزا بگیرند. ایرانیان برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان باید حاقل مدرک لیسانس و سه سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند.

قوانین کار در آلمان با مدرک فنی حرفه ای

همچنین در این کشور، شرکت ‎های ‎چند ملیتی از جمله آدیداس، BMW ،MAN، فولکس‏واگن، زیمنس، ایون و دایملر فعالیت دارد. وجود این شرکت ‎ها ‎فرصت های ‎شغلی زیادی را در کشور آلمان فراهم آورده است. 90% شرکت‎ های ‎آلمانی شامل بنگاه‏ های ‎کوچک و متوسط هستند که دوم سوم از مشاغل مورد نیاز در آلمان را ‎تأمین می‎ کنند، بنابراین نیاز آلمان به نیروی ‎کار متخصص کاملاً طبیعی و پذیرفته شده است.

تعطیلات و ساعات کار در آلمان

در آلمان میانگین کار در هر هفته 38 ساعت است. در کلِ سال این کشور حداقل 18 روز تعطیلی دارد. فرهنگ کار در آلمان به‏ صورت سنتی و سلسله مراتبی است که در رأس همه‏‏‏‎ ‏کارکنان یک مدیر حرفه‏ ای قرار می ‎گیرد. آلمانی‎ ها ‎به برنامه ‏ریزی دقیق برای کار اهمیت زیادی می ‎دهند. آن ‎ها ‎به سختی تصمیم‏ گیری می‎ کنند. برای حضور و خروج در کار و برگزاری جلسات به نظم کاری اهمیت زیادی می ‎دهند، همچنین آن ‎ها‎ برای رسیدن به یک نتیجه‏‏‏‎ ‏بهتر، جلسات مشورتی تشکیل می ‎دهند.

میزان حقوق ماهیانه کار در آلمان

در فرهنگ کاری آلمان، زمان به عنوان یک اصل بنیادین پذیرفته شده است. مهارت در کار برای آلمانی ‎ها ‎اهمیت زیادی دارد. پس اگر فرد قصد دارد در این کشور کار کند باید به اصول آن ‎ها ‎پایبند باشد. حقوق و دستمزدها در این کشور هر دو سال یک‏بار افزایش می‎ یابد. البته از مزایای انتخاب آلمان می توان به این نکته اشاره کرد که حتی با این که سطح درآمد در این کشور بسیار بالا است و امکان دریافت کارت آبی از آلمان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا فراهم تر است اما همچنان هزینه زندگی در آلمان نیز پایین تر از غالب کشورهای اروپایی از جمله اتریش و نروژ است.

مزایا و معایب کار در آلمان

مزایای مهاجرت کاری به آلمان

امسال نیز کشور آلمان به مقصد مهاجرتی مهمی در اروپا برای کارگران و متخصصان خارجی تبدیل شده است و ویزای کار آلمان مجددا به یکی از پرطرفدارترین ویزاهای کل اروپا تبدیل شده است. دلایل این امر نیز بر همگان مشخص است. آلمان اقتصاد اول و برتر اتحادیه اروپا (EU)، بزرگترین کشور صنعتی حال حاضر اروپا و دارای یکی از پر رونق ترین بازارهای کاری در اروپا و جهان می باشد. هم اکنون آلمان در حال تجربه نرخ بیکاری 3.2% می باشد. نمودار زیر نشانگر بزرگترین اقتصادهای اروپا و جایگاه آلمان در رتبه 1 این رنکینگ می باشد:

نمودار رتبه بندی اقتصادهای بزرگ اروپایی بر طبق GDP

آلمان همچنین کشوری با استاندارد زندگی فراتر از سطح استاندارد اروپایی است. در این کشور قدرتمند اروپایی تعادل کار و زندگی در همه ارکان زندگی مردم به خوبی مشهود بوده و آلمانی ها از نظر شاخص قدرت خرید با عدد 97.04% جزء مرفه ترین مردمان اروپا هستند.

مهاجرت به آلمان از طریق تخصص با بلوکارت (EU)

مهاجران خارجی با مدرک دانشگاهی معتبر صلاحیت درخواست بلو کارت اتحادیه اروپایی یا Blue Card EU را دارند. شایان ذکر است که فارغ التحصیلان از دانشگاه های خارجی در ابتدا بایستی مدرک دانشگاهی خود را با مدرک دانشگاهی آلمان معادل سازی نمایند. اما ارائه مدرک دانشگاهی فقط یکی از شرایط اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی می باشد. شرط دیگر برای درخواست بلو کارت اتحادیه اروپایی ارائه پیشنهاد کار یا قرارداد کاری با حداقل دستمزد مشخص می باشد. حداقل دستمزد سالانه ناخالص برای سال 2023 در حدود 58600€ (یورو) می باشد. در صورت تامین این حداقل آستانه درآمدی، برای صدور کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU) دیگر نیازی به اخذ تاییدیه از طرف اداره کار فدرال یا (Federal Employment Agency (BA.

تسلط بر زبان خارجی برای اقامت و کار در آلمان

برای کار در آلمان فرد باید به یکی از زبان‏ های انگلیسی و یا آلمانی مسلط باشد. البته برای بخش زیادی از مشاغل آلمان متقاضی کار حتما باید به زبان آلمانی مسلط باشد. اما اگر مهارتی در این زبان نداشته باشد و بر روی زبان انگلیسی مسلط باشد، جای نگرانی نیست، زیرا در این کشور می‎ توان مشاغل انگلیسی زبان نیز پیدا کرد. تحلیل و آنالیزی بر سطح زبان آلمانی و زمان کاریابی در آلمان:

نوع زبانشانس کار
توانایی فقط روی زبان انگلیسیکار پیدا میشود اما فقط روی رشته های خاص (مثل رشته های کامپیوتری)
توانایی روی زبان آلمانی زیر سطح B شانس کاریابی نمیتوان قائل بود.
توانایی روی زبان آلمانی در سطح B1در ماه چهارم به بعد کار پیدا می کند.
توانایی روی زبان آلمانی در سطح B2 احتمال زیاد از ابتدا کار پیدا می کند.

پیدا کردن کار در آلمان

برای پیدا کردن شغل مناسب در آلمان راه ‎های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

  • ثبت ‏نام در وب سایت کار Expatica: در وب سایت کار Expatica میتوان کارهایی را که به مهارت زبان آلمانی و یا زبان انگلیسی نیاز دارند، مشاهده کرد. برای هر دو زبان، مشاغل زیادی وجود دارد که با توجه به مهارت می توان یکی را انتخاب کرد.
  • پورتال شغلی EURES: کسانی که در یکی از کشورهای اروپایی یا سوئیس زندگی میکنند می‎ توانند از طریق پورتال شغلی EURES (خدمات استخدامی اروپا) شغل مناسب خود را در آلمان پیدا کنند، البته این پورتال برای کسانی که تبعه‎ سایر کشورها از جمله ایران هستند، فعال نیست.
  • آژانس فدرال استخدام: بزرگترین وب‏‏سایت کاریابی در آلمان، آژانس فدرال استخدام (Bundesagentur für Arbeit BA) است. این شبکه بیش از 700 سازمان و دفتر در سراسر آلمان دارد که خدمات بین‏ المللی خود را برای متقاضیان از تمامی کشورهای دنیا ارائه میدهد.
  • آژانس ‎های ‎استخدام در آلمان: در آلمان مجموعه‎ای از مؤسسات معتبر نیز فعالیت ‏می ‎‎کنند. برای اینکه از اعتبار این آژانس ‏ها ‎‎مطلع شد، باید بررسی کرد که عضو انجمن خدمات کارکنان فدرال آلمان یا (Bundesarbeitgeberverband der Personaldienstleister (BAP باشند. همچنین قبل از اینکه فرد بخواهد شغلی را انتخاب کند، باید بررسی کند که شرکت قبل از استخدام از فرد هزینه‏ های ‎آموزش را دریافت ‏میکند یا خیر. برخی از شرکت‏ها ‎‎قبل از استخدام، از متقاضیان کار ‎‎هزینه‏ های ‎سنگین (مثلا تا 2000€ یورو) دریافت ‏میکنند.

پیدا کردن کار در آلمان

کاریابی در شرکت های دو زبانه در آلمان

در برخی از روزنامه ‏های ‎ملی در کشور آلمان، آگهی‏ های ‎استخدام منتشر ‏می ‎‎شود. برخی از مهم‏ترین روزنامه‏ های ‎استخدامی آلمان عبارتند از:

  • Handelsblatt (دوسلدورف)
  • Die Welt
  • Suddeutsche Zeiting
  • Frankfurter Allgemeine Zeitung
  • BerlinOnline
  • Frankfurter Rundshau
  • Berliner Zeitung

برخی از شرکت‏ های ‎بین ‏المللی در آلمان نیروی‎ کار را براساس تسلط بر یکی از زبان‏ های ‎انگلیسی و یا آلمانی استخدام ‏می ‎‎کنند. این شرکت‏ها ‎‎دو زبانه هستند که از جمله‎ آن‏ها ‎‎‏می ‎‎توان به فولکس‏واگن، زیمنس، بانک دویچه، دایملر، بوش، بایر، بسف، آدیداس، آلدی و بمب اشاره کرد. برخی از شرکت‏ های ‎کوچک و متوسط هم که بخش مهمی از اقتصاد آلمان هستند، برای استخدام نیروی‎ کار به یکی از دو زبان آلمانی و یا انگلیسی اکتفا ‏می ‎‎کنند. در واقع، برای استخدام در این شرکت‏ها ‎‎فرد ملزم به دانستن هر دو زبان نیست و تسلط بر یکی از آن‏ها ‎‎کافیست.

هزینه های لازم جهت کار در آلمان:

پارامترهزینه به یورو
هزینه های ترجمه مدارک تحصیلی و کاریحدود 35€
هزینه های تائید مدارک توسط وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه15€
هزینه تائید مدارک توسط سفارت آلمان در ایران70€
هزینه تائید مدرک در سازمان زب200€
هزینه مصاحبه سفارت75€
مبلغ مورد نیاز در بانک (تمکن مالی)حدود 4300€
هزینه بیمه نامهحدود 35€

سایت های جستجوی کار در آلمان در سال 2023

از جمله سایت های معتبر کاریابی در آلمان در سال 2023 می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • RF Design Engineer
  • Solution Developer
  • Field Sales Engineer – Stuttgart
  • SAP SD MM
  • SENIOR SAS BI ANALYST
  • Senior Consultant Cognos TM1/ Planning Analytics – Germany
  • Vice President – Automotive Aftermarket
  • (Sales Director EMEA -CMOS Sensors (m/w/d
  • IT Project Manager – German Proficient
  • Unix Server Engineer
  • (Project Quality Engineer (m/w
  • Mechanical Engineer Germany Data Centre
  • Creative Architect for an adventure in Hamburg, Germany
  • Technical Lead
  • Senior C++ Software Engineer
  • Program Manager /Senior Project Manager – Berlin
  • German Speaking Accountant

موسسه های کاریابی در آلمان

مقایسه درآمد در آلمان و برخی کشورها

این که درآمد ماهیانه چقدر باشد بستگی به عنوان شغلی٬ سابقه کار٬ مدرک تحصیلی و عوامل متعدد دیگری دارد. منتهی در انتخاب کشور متقاضیان باید به متوسط درآمد در آن کشور توجه ویژه ای داشته باشند. در نمودار ذیل متوسط درآمد سالیانه در آلمان و برخی کشورهای دیگر در سال 2023 با هم مقایسه شده است. همچنانی که در نمودار زیر هم مشخص است، آلمان پیشگام درآمد بالا در بین اکثر کشورهای اروپایی است:

تفاوت های درآمد ماهانه در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به یورو

جدول زیر نیز گویای موارد درج شده در نمودار بالا می باشد:

کشورمتوسط درآمد سالیانه (پوند)ساعات کار هفتگی
آلمان4958040
اسپانیا3350240
سوئیس9243742
هلند4818640
ایرلند3032040
فرانسه5404835
انگلستان5552940

بی تردید همگان درباره کیفیت زندگی در کشور آلمان چیزهایی شنیده اند. اما شنیدن کی بود مانند دیدن. مطابق شاخص کیفیت زندگی سایت معتبر Numbeo استاندارد زندگی مردم در آلمان خیلی بالا و از شاخص کل 240 دارای شاخص 177.33 می باشد. مطمئنا خیلی از هموطنان اکنون مشتاق این هستند که بدانند بهترین شهر آلمان برای کار و زندگی کجاست. بنا بر نمودار آماری زیر بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان شهر مونیخ با شاخص کیفیت زندگی 177.40 می باشد:

مقایسه شاخص کیفیت زندگی در شهرهای آلمانی

بررسی حقوق کار در آلمان

باید به این نکته اشاره کرد که حقوق کار در آلمان بسته به عوامل مختلفی می تواند افزایش پیدا کند که یکی از آن ها تجربه کاری است. تجربه یکی از ارزشمندترین مسائلی است که می تواند در حقوق شاغلین در آلمان اثر گذار باشد و جدول زیر به خوبی درصد افزایش درآمد در این کشور را نشان می دهد.

سابقه کاردرصد افزایش درآمد
کمتر از 2 سالدرآمد پایه
2 تا 5 سال32%
5 تا 10 سال36%
10 تا 15 سال21%
15 تا 20 سال14%
بیش از 20 سال9%

علاوه بر این، سطح تحصیلات نیز می تواند در این رابطه اثر بسیار زیادی داشته باشد و به افراد کمک کند که درآمد بهتری در آلمان داشته باشند.

سطح تحصیلاتافزایش درآمد
مدرک دبیرستانیپایه درآمد
مدارک فنی و دیپلم17%
کارشناسی24%
کارشناسی ارشد29%
دکترا23%

در ادامه باید به این نکته نیز اشاره کرد که جنسبت افراد نیز می تواند در متوسط درآمد آن ها موثر باشد تا جایی که یک نیروی کار مرد در آلمان 6% حقوق بیشتری نسبت به همکار زن خود دریافت خواهد کرد.

متوسط درآمد در فهرست بهترین شهرها جهت کار در آلمان

با پیشرفت شهرها و فناوری در کشور آلمان، صنعت این کشور نیز به سرعت در حال توسعه و پیشرفت می باشد و این موضوع باعث طغیان تعداد مشاغل موجود در آلمان شده می شود. به همین دلیل، هر ساله مهاجران زیادی برای مشغول به کار شدن در شهرهای مختلف آلمان اقدام به مهاجرت به این کشور می کنند. کسب اطلاعات درباره اسامی و فهرست بهترین شهرها جهت کار در آلمان به متقاضیان کمک خواهد کرد تا از شهرهایی که فرصت های شغلی بیشتر با درآمد بالاتر و همچنین هزینه های زندگی به صرفه تر مطلع شوند. در جدول ذیل متوسط درآمد دریافتی در بهترین شهرهای آلمان جهت کار مشخص شده است:

بهترین شهرها جهت کار در آلمانمتوسط درآمد ماهانه
Berlin€4340
Bremen€3760
Dortmund€3680
Dresden€3540
Essen€3830
Dusseldorf€3990
Frankfurt€4050
Hamburg€4270
Hannover€3460
Koln€4120
Munchen€4200
Stuttgart€3900

مشاغل مورد نیاز صنعتی آلمان

با توجه به این که کشور آلمان کشوری اقتصادی و رو به رشد است همواره نیاز اقتصاد این کشور به مشاغل متفاوت خواهد بود در ادامه لیست مشاغل ویزای جستجوی کار آلمان در سال 2023 را در حوزه صنعت مشاهده می کنید.

  • متخصص کار مهندسی قدرت
  • مهندسان و متخصصین در تجهیزات کشاورزی
  • مهندسان وفارغ التحصیلان در مهندسی مکانیک
  • فارغ التحصیلان در مهندسی قدرت
  • مهندسان و فارغ التحصیلان برای پردازش داده ها
  • مهندسین متخصص برای مهندسی مکانیک
  • متخصصین در حوزه صنایع الکتریکی و همین طور برقکارها
  • متخصصان ساخت و ساز ساختمان
  • نجاران حرفه ای
  • متخصصان نصب و یا ساخت ویا تعمیر ماشین آلات صنعتی
  • آهنگران صنعتی متخصص
  • متخصصین ساخت انواع کاشی و سرامیک
  • مکانیک های موتورالات
  • نصاب لوله و مکانیک های لوله کشی

همواره مهندسین رشته های برق و مخابرات در جایگاه اول مهندسین رشته های مکانیک در جایگاه دوم و مهندسین معماری و سایر صنایع در جایگاه سوم در مشاغل صنعتی کشور آلمان قرار دارند با توجه به کم بودن نیروی متخصص در کشور آلمان در صورت داشتن مهارت در هریک از موارد فوق می توانید نسبت به اخذ ویزای کار صنعتی در آلمان اقدام کنید و باید بدانید که شانس خوبی در یافتن کار خواهید داشت.

برخی از مهم ترین شرکت های آلمانی عبارتند از:

بهترین شرکت های آلمانی

سایت جستجوی کار در آلمان

یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند برای علاقمندان مهاجرت به آلمان اثرگذار باشد، سایت های کاریابی در آلمان است، سایت هایی که می توانند روند مهاجرت به این کشور را تسهیل کنند. سایت های زیادی در آلمان وجود دارد که به افراد اجازه می دهند تا بتوانند شغل مورد نظر خود را بیابند. برخی از مهم ترین سایت های کاریابی آلمان عبارتند از:

بهترین سایت های کاریابی در آلمان

باید در نظر داشت که در حال حاضر بسیارند سایت های کاریابی در آلمان و هر فرد باید با توجه به تخصص خود و همچنین رشته ای که در آن فعالیت می کند، یکی از این سایت ها که اکثرا به زبان آلمانی هستند را انتخاب کرده و پروسه کاریابی خود را پیگیری کند.

دستمزدهای کارکنان مشاغل صنعتی در آلمان

با توجه به نوع و کار و همین طور شرکت شما دستمزدها متفاوت خواهد بود اما به طور کلی کشور آلمان در ردیف کشورهایی قرار دارد که کارمندان آن رضایت نسبی از سطح حقوق خود دارند در ادامه به بررسی میزان حقوق در کار صنعتی آلمان می پردازیم.

نام شغلمیزان حقوق ماهانه به یورو
مدیر بازاریابی4119€
برنامه نویس پی اچ پی4360€
مهندسین پروژه5621€
حقوق مهندسان5120€ تا 6520€
مدیر فنی2000€
مشاورین و وکلا4360€

ضمنا طبق آخرین آمار، متوسط درآمد ناخالص ماهانه آلمانی ها حدود €4250 (یورو) یعنی €51000 (یورو) در سال می باشد. بر این اساس متوسط درآمدی برخی از مشاغل در آلمان از این قرار است:

مشاغلمتوسط درآمد سالانه به یورو (EUR)
مدیر پروژه IT73000€
مشاور IT63000€
توسعه دهنده نرم افزار60000€
مهندس برق59000€
وکیل57000€
مدیر فروش57000€
پرستار41000€
حسابدار41000€
لوله کش36000€
راننده کامیون32000€

اخذ ویزای کار آلمان

مهاجرت به آلمان جهت آموزش مهارت حرفه ای

مطابق قانون جدید، متقاضیان خارجی برای شرکت در این دوره های مهارتی بایستی ابتداء مدرک خود را معادلسازی (Anerkennungsbescheid) کنند. پس مدرک متقاضی بایستی قبل از ورود به آلمان توسط هیئت ارزیابی مربوطه در آلمان مورد ارزیابی و معادلسازی شود و مشخص شود که آیا مدرک ارائه شده ارزشی معادل مدرک آلمانی دارد یا خیر. پیش شرط دیگر برای افراد متقاضی داشتن مهارت های زبان آلمانی لازم معمولا در سطح B2 است. لازم به ذکر است که ویزای اقامت صادره برای متقاضیان 18 ماهه و قابل تمدید است. اما پیش شرط ها برای دانش آموزان خارجی عبارتند از:

پیش شرط هاشرح
مهارت زبان آلمانیسطح B2
حداکثر سن متقاضی25 سال سن
توانایی اثبات تمکن مالیضروری
مدرک لازم جهت معادلسازیدیپلم متوسطه

همچنین روش آموزش مهارتی در آلمان گزینه ایده آلی برای دانشجویانی است که مایل به تبدیل ویزای دانشجویی خود به اقامت آلمان هستند. آنها از این طریق می توانند همزمان با آموزش مهارتی به عنوان کارگر ماهر در آلمان کار پیدا بکنند. طبق قانون جدید، مهاجرانی که دوره آموزش حرفه ای خود را در آلمان با موفقیت بگذرانند، می توانند ویزای اقامت دائم آلمان برای مدت 2 سال را درخواست دهند. فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز می توانند با اتمام این دوره آموزشی به ویزای اقامت دائم آلمان دست یابند.

کار در آلمان با جای خواب

یکی از موضوعاتی که باید توجه داشت، فرصت های کاری است که در آلمان با جای خواب به وجود می آید. بسیاری از مشاغل فنی در آلمان این امکان را ارائه می کنند. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، مشاغل زیر بالاترین شانس برای به دست آوردن این فرصت را خواهند داشت:

  • نجار
  • برقکار
  • کابینت ساز
  • جوشکار

این مشاغل البته حقوق کمتری دریافت می کنند ولی امکان استفاده از خوابگاه یا جای خواب در آلمان را ممکن است داشته باشند.

ارائه درخواست کار در آلمان

زمانی که فرد قصد دارد در آلمان کار پیدا کند، باید درخواست خود را با توجه به الزامات و شرایط آلمان آماده کند، برای مثال فرد به روزمه‏ کاری، مدارک تحصیلی، نامه‎ کارفرمایان قبلی، نمونه‎ کار و نامه‎ درخواست نیاز دارد. بعد از اینکه پرونده‎ خود را تکمیل کرد، آن را برای شرکت مورد نظر خود ارسال ‏می ‎‎کند، پس از پذیرش اولیه، باید در مصاحبه‎ شغلی نیز شرکت کند. با تایید نهایی در شغل مورد نظر خود استخدام خواهد شد.

امروزه کار در کشور آلمان متقاضیان بسیاری را داراست که به جستجوی اطلاعات در خصوص شرایط و قوانین اخذ ویزای کار آلمان می پردازند، همچنین با توجه به شباهت ها و تفاوت هایی که ویزای کاری اتریش با کشور آلمان داراست خیلی از افراد اقدام برای این کشور را نیز مورد توجه قرار می دهند. علاقه مندان به کار در آلمان می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند و با دریافت اطلاعات کامل، گامی درست در این مسیر بردارند.

سوالات پرتکرار برای متقاضیان کار آلمان

افرادی که تمایل به آغاز کار و کاریابی در آلمان دارند متناسب با قوانین 2024 سوالات زیر را مطرح می کنند:

  • مراحل رسیدن به شغل در آلمان چیست؟ در ابتدا شانس خود را برای کار در آلمان بسنجید که یکی از بهترین راه ها جستجو در سایت make it می باشد. در این راه داشتن رزومه نوشته شده و ارسال آن به سایت های کاریابی بسیار مفید می باشد.
  • مزایای کار در آلمان چیست؟ نرخ بیکاری کمتر از 4%، فرصت های شغلی فوق العاده، کشور صنعتی تراز اول و دارای اقتصاد قوی و موفقیت در بازارهای بین المللی.
  • مشاغل مطرح در حیطه رشته های مهندسی در آلمان چیست؟ رشته کامپیوتر، برنامه نویسی، آی تی و شبکه، سخت افزار و نرم افزار، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، متالوژی و مواد، مهندسی شیمی.
  • مشاغل مطرح در حیطه رشته های پزشکی چیست؟ پرستاری، روانشناسی، اتاق عمل، دامپزشکی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی.
  • آیا کار در آلمان با مدرک دیپلم در سال 2024 انجام پذیر است؟ اصطلاحا کشور آلمان با کمبود نیروی کار متخصص روبرو است و به همین دلیل اگر افراد مدارک فنی حرفه ای بسیار قوی داشته و همچنین مدرک زبان b1 داشته باشند، به راحتی می توانند برای دوره های کارورزی یا همون آسبیلدونگ اقدام کنند.
4.9/5 - (144 امتیاز)

35 دیدگاه برای “کار در آلمان

  1. مسعود پاک روح گفت:

    سلام من ۳۲ سال سن دارم و مدرک تحصیلی لیسانس برق گرایش الکترونیک دارم ومدت ۱۰ سال سابقه کار با عنوان کارشناس واحد فنی گروه شوینده وبرودتی وگازسوز خانگی هستم .و همچنین دارای مدارک فنی وحرفه ای هم می باشم آیا شرایط لازم برای مهاجرت رو دارا می باشم ؟؟ ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما شرایط رو دارید فقط اگر قصد دارید از طریق ویزای جستجوی کار به آلمان برید باید تسلط زبان در حد b1 رو داشته باشید

  2. Javad گفت:

    سلام من 33سال سن دارم تکثیر و پرورش هرنوع طوطی برزیلی رو بلدم شغلم آموزش و پرورش طوطی هست در رابطه با این رشته کاری من در آلمان شما اطلاع دارید یاخیر؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید مدارکی در این زمینه داشته باشید که این کار رو به صورت علمی آموزش دیدید و صرفا تجربی نبوده بعد از اون باید مدرک زبان آلمان رو هم ارائه بدید

  3. مجتبی گفت:

    سلام وقت بخیر من 10 سال کار کابینت و دکوراسیون انجام میدم 35 سال سن دارم ایا میتوم برای کار به المان یا یه کشور دیکه برم راهش چیه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای اینکه بتونید توی آلمان کار کنید، باید مدرک B2 زبان آلمانی داشته باشید و بتونید ویزای جستجوی کار آلمان رو بگیرید.
      باقی کشورها هم شرایط شماست که تعیین می کنه آیا می تونید یا.
      یکی از مهم ترین مسائل این هست که دیپلم 12 ساله داشته باشید و مدارک فنی کافی در رابطه با رشته رو در اختیار داشته باشید

  4. ابوالفضل گفت:

    سلام وقت بخیر من 28سالمه و 11ساله سنگکار و نماکار ساختمان هستم سنگ چوب اجرنما و کامپوزیت
    مدرک تحصیلیم دیپلم تجربی و مدرک زبان ندارم امکان مهاجرت کاری برای من هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که مدرک b2 زبان آلمانی رو دریافت کنید می تونید از طریق ویزای جاب سیکر وارد آلمان بشید

  5. امین گفت:

    سلام من 42 سال سن دارم و دارای مدرک دکتری مهندسی نرم افزار هستم انگلیسی بلدم ولی آلمانی . 15 سال سابقه هیات علمی بودن دارم آیا شانسی برای اشتغال در آلمان دارم . کار در بخش صنعتی یا به ویژه کار در مراکز دانشگاهی ؟
    متشکرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شانس شما برای ورود کم هست چون کار در آلمان به زبان آلمانی انجام میشه.

  6. شعله گفت:

    سلام من ۳۴ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد گفتاردرمانی هستم. از فارغ التحصیلی لیسانس کار کردم اما سابقه کار به همراه بیمه فقط ۱۹ ماه دارم. برای مهاجرت کاری شانسی دارم یا نه؟ ممنون

  7. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر..من ۳۲ سالمه..پزشک عمومی هستم ۲ ماه از طرحم مونده..مشکل زبان آلمانی و انگلیسی ندارم..ولی با معدل پایین فارغ شدم..(حدود ۱۴)..واس مهاجرت و کار در آلمان باید چیکار از چه طریق اقدام کنم؟و معدل پایین چقد تو پذیرش تاثیر داره؟ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما به عنوان نیروی کار باید اول مدرک خودتون رو معدل سازی کنید و بعدش می تونید وارد بازار کار بشید. لطفا مقاله ویزای a17 آلمان رو مطالعه کنید.

  8. بنیامین آخوندنژاد گفت:

    سلام، ۳۴ سال سن دارم مجرد ، دیپلم بنده تولید نهال و جنگلکاری است و در رشته کاردان حرفه ای بهداشتیار دامپزشکی را دارم و نزدیک ۱۰‌ سال‌ تجربه کاری در ضمینه واکسیناسیون طیور و فعالیت در مرغداری را دارم در کنار چند دامپزشک و دو شرکت ، آیا در زمینه رشته تحصیلی یا کاری واجد شرایطه کار در آلمان هستم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما واجد شرایط هستید به شرط اینکه زبان آلمانی رو یاد بگیرید.
      حتما با مشاورین ما در تماس باشید.

  9. مهرداد گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۳ سالمه دانشجو و برنامه نویس وب هستم ۸ سال سابقه حرفه ای کار دارم با ۶ سال سابقه بیمه و زبان انگلیسی هم در سطح خوبی هستم و به زودی آیلتس میگیرم با این شرایط به چه صورت میتونم به آلمان مهاجرت کنم نمیخوام دانشگاه ادامه بدم مدرک لیسانس بگیرم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این امکان برای شما وجود داره که با استفاده از ویزای جستجوی کار آلمان خودتون رو به این کشور برسونید.
      در صورت تمایل می تونید با مشاورین ما در تماس باشید تا اطلاعات تکمیلی رو در اختیارتون قرار بدن

  10. افشین.م گفت:

    سلام. اینجانب هجده سال بعنوان تکنسین هواپیما مشغول بکار بودم. مدرک B1,B2ندارم ولی چند دوره در آموزشگاه شرکت فارسکو دیدم و مدارکش را نیز گرفته ام. ازجمله HUMAN FACTOR و EWIS بعنوان کار دوم نصب تجهیزات ماهواره نیز حدود 15سال انجام میدهم. 46سال دارم و همچنین دو فرزند و مجرد(مطلقه)میباشم. آیا شانس کار در آلمان خواهم داشت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در آلمان شرایط خوبی دارید اما سن شما خیلی خوب نیست بهتره که ابتدا بک مشاوره کامل دریافت کنید تا کشورهای مناسب شما رو به شما معرفی کنن

  11. بخشی گفت:

    باسلام، من ۳۳سالمه دیپلم تجربی هم نصاب کناف وسقف کاذب هستم وهم اپراتور بیل مکانیکی. آیا شانسی برای کار در آلمان دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در زمینه کناف برای کار در المان شررایط خوبی دارید
      البته باقی شرایط شما هم باید بررسی شه که در صورت تمایل تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم

  12. anna گفت:

    سلام خسته نباشید
    با مدرک دیپلم از رشته ریاضی و سابقه کار در خیاطی میشه مهاجرت کرد؟ با سن 19 سال؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کاری که در زمینه انجام میدید برای مهاجرت به آلمان مناسب نیست و بهتره که در ابتدا مشورت بگیرید تا بهترین کشور و روش مناسب شما بهتون معرفی بشه

  13. آذر گفت:

    سلام
    روز بخیر
    من امسال بازنشسته می شم. 52 سال دارم و دارای مدرک دکترای مدیریت دولتی هستم. آیا برنامه ریزی برای اقامت در آلمان
    با شرایط من منطقی هست؟
    با تشکر فراوان

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر برای ویزای جستجوی کار میفرمائید احتمال اینکه با شرایط سنی شما براتون ویزا صادر کنن یه مقدار پایینه بزرگوار

  14. مهران گفت:

    درود بر شما.من حدودا دوازده سال سابقه ی نظارت ساختمان دارم والان حدودا 51 سال سن دارم بنظرتون بالیسانس عمران بنظرشما میشه کاری کرد.باسپاس

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای مهاجرت به آلمان بهترین روش برای شما مهاجرت از طریق سرمایه گذاری خواهد بود

  15. عرفان جوزی گفت:

    سلام من مدرک دیپلم دارم و ۲۱سالمه و این که مدرک فنی و حرفه ای هم دارم و ۲ سال تجربه کار در جانبو رو دارم و فروشگاه های الدی هم سبک فروشگاه های جانبو هستن و زبان المانی b2 رو هم شروع کردم خواستم بدونم که میتونم استخدام فروشگاه الدی المان بشم و چه مراحلی رو باید طی کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی در مرحله اول برای تحصیل یا کارورزی در آلمان اقدام کیند
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  16. سجاد گفت:

    با سلام
    برای رشته مهندسی پزشکی لیسانس و فوق لیسانس و حدود 12 سال کار مرتبط با رشته تحصیلی و 8 سال بیمه کار پیدا میشه آلمان؟ هیچ جایی اسمی از این رشته برده نشده در صورتی که آلمان بزرکترین تولید کننده تجهیزات پزشکی دنیاست

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه میتونید در آلمان به کار برسید ضمن اینکه در سایت های فارسی زبان نباید به دنبال اسم رشته خودتون بگردید کشور آلمان در زمینه رشته شما و رشته های فنی بسیار قویه و پیشنهاد میکنم برای اون اقدام کنید

  17. مجید گفت:

    سلام با کارگر ساختمانی درجه ۳ چطوری میشه در آلمان مشغول به کار شد

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه متاسفانه نمیشه در آلمان مشغول به کار شد

  18. نیلوفر گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط با معدل الف هستم
    در رابطه با این رشته شما اطلاعی دارید که در آلمان خودش یا زیر شاخه هاش مثله مهندسی بهره برداری از تاسییات و طراحی شبکه چه جایگاهی داره؟؟
    آیا آلمان مقصد خوبی برای تحصیل و کار در این رشته هست یا خیر؟

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      در کل کشور آلمان برای مهاجرت در رشته های فنی مهندسی شرایط خوبی داره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *