ویزای کاری

ویزای کار رومانی

ویزای کار رومانی

ویزای کار رومانی را می توان به عنوان یکی از بهترین مسیرهایی معرفی کرد که می تواند منجر به دریافت اقامت بلندمدت در این کشور شود. کشورهای کمی در دنیا ویزای کاری صادر می کنند و در حال حاضر ویزای کار آلمان در انتخاب های برتر مهاجرتی محسوب می گردد و میتوان گفت بهترین نوع ویزای کاری اروپا ویزای کار آلمان می باشد. البته کار در رومانی هم به دلیل هزینه پایین زندگی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله که توسط کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، به کار در رومانی و ویزای کار رومانی می پردازیم و همچنین طول روند، هزینه و مدارک مورد نیاز ویزای کاری رومانی را بررسی می کنیم.

انواع ویزای کاری رومانی

نقل شره از سایت mae.ro انواع ویزای کاری بلند مدت در رومانی را معرفی کرده است. اولین نوع این ویزای کاری را می توان با عنوان استخدام (D/AM) یاد کرد. در حال حاضر، این ویزا را می توان برای اتباع کشورهای ثالثی که قرار است توسط یک کارفرما در خاک رومانی استخدام شوند صادر کرد. این نوع ویزا همچنین حق کار تبعه کشور ثالث در خاک رومانی را تایید می کند. ویزای طولانی مدت برای کار برای اتباع کشور سومی که برای استخدام به عنوان کارگر فصلی به رومانی سفر می کنند نیز در همین دسته قرار می گیرد.


نوع دوم را با عنوان اختاری (D/DT) می شناسند و برای افرادی است که خود یک کسب و کار در رومانی دارند. این ویزا را می توان برای اتباع ماهر کشورهای ثالث که قرار است در خاک رومانی کار کنند صادر می شود. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، تمامی انواع ویزاهای کاری رومانی، زیر مجموعه این دو ویزا قرار خواهند گرفت.

اینفوگرافیک ویزای کاری رومانی

شرایط ویزای کار رومانی در سال 2024

بر طبق قوانین مهاجرتی کشور رومانی ویزای کاری این کشور در کنار ویزای تحصیلی و ویزای الحاق خانواده رومانی جزء ویزاهای بلند مدت تایپ D به حساب می آید. ویزایی که رسما با عنوان ویزای کاری رومانی Romanian Employment Visa با حروف اختصاری D/AM شناخته می شود. اما روش درخواست این ویزا به این صورت است که:

شرایط ویزای کار رومانی

بنابراین برای خذ مجوز کاری ابتداء برای کارفرما که از طرف شما بدنبال اخذ این مجوز است مدارکی را ارسال می کنید. و بعد از قطعی شدن اخذ مجوز کاری نیز شما بایستی مدارک زیر را تهیه کنید:

  • مجوز کاری اخذ شده توسط کارفرمای رومانیایی
  • مدارک در رابطه با ماهیت شغلی اتان
  • مدرک عدم سوء سابقه صادره از ایران
  • بیمه سلامت پزشکی
  • گواهی اسکان در رومانی
  • گواهی تمکن مالی کافی برای زندگی در رومانی
  • فرم درخواست ویزای کاری
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • پاسپورت ملی معتبر
  • بلیط پرواز
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزای کار در رومانی

دلایل درخواست ویزای کاری رومانی

سالانه صدها تبعه خارجی از نقاط مختلف جهان، به دلایل گوناگونی به دنبال دریافت ویزای کاری رومانی هستند. به عبارت دیگر به دلیل مزیت های بی شماری که ویزای کاری رومانی برای متقاضیان بین المللی به همراه دارد، این نوع از ویزا به عنوان محبوب ترین نوع ویزای رومانی در اروپا شناخته می شود. یکی از اصلی ترین دلایل درخواست ویزای کاری رومانی روند درخواست ویزای کاری این کشور می باشد. زیرا فرآیند درخواست ویزای کاری رومانی به نسبت اغلب کشورهای اروپایی بسیار ساده تر صورت می گیرد. که اتباع کشورهای خارجی می توانند به راحتی و از طریق کنسولگری این کشور در نقاط مختلف جهان برای ویزای کاری خود اقدام نمایند.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای کاری رومانی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری رومانی

روند درخواست ویزای کار رومانی

در اکثر موارد، لازم است که مجوز کار توسط یک شرکت یا بنگاهی در رومانی از طرف کارمند مربوطه درخواست داده شود. این مسئولیت کارفرما است تا اثبات نماید که پست شغلی را نمی توان توسط یک شهروند رومانیایی یا کاندیدایی از کشور اتحادیه اروپایی یا منطقه آزاد اروپایی پر کرد. کارفرما می بایست که ثابت نماید که کاندیدا دارای مهارت ها و تجربه برای کسب آن موقعیت کاری است. این امر مستلزم مدارکی دال بر پوشش مبنی بر اینکه شهروند خارجی لازم است که استخدام شود. روند اخذ مجوز کار رومانی می تواند هفته ها طول بکشد.

زمانی که شهروند خارجی مجوز کارشان را از کارفرما دریافت می کند لازم است که آنها ویزای بلند مدت کاری را از سفارت رومانی در کشور خودشان درخواست بدهند به منظور اخذ ویزای کار، یکسری مدارک لازم است تا به سفارت تحویل داده شود که در زیر به آنها اشاره می شود. پس از ورود به رومانی، شهروند خارجی غیر اتحادیه اروپایی لازم خواهد شد که در وزارت مالیه رومانی ثبت شود و Cod de Identificate Fiscala (CIF) را که یک تاییدیه ثبت با عملکردهای مشابه با همان شماره شناسایی شخصی است، دریافت بکند. در حقیقت ویزای اقامت طولانی خارجی ها با مجوز کاری مرتبط است، مجوزی که برای یک سال معتبر است، به شرط آنکه آن ها هنوز برای همان کارفرما کار نمایند. یک شهروند خارجی تنها به تمدید مجوز اقامتی حداقل 30 روز قبل از انقضای آن نیازمند است، چرا که مجوز کار بطور همزمان قابل تمدید است.

روند درخواست ویزای کار رومانی

هزینه و مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای کار رومانی

حالا که با شرایط و کلیات درخواست ویزای کاری رومانی آشنا شدید بد نیست کمی هم در جریان هزینه درخواست این ویزا و نیز مدت زمان رسیدگی به آن نیز قرار بگیرید. در کل هزینه درخواست ویزای کاری رومانی D/AM در حدود $146 (دلار) و غیرقابل برگشت است. در ضمن مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان ممکن است بسته به عوامل و فاکتورهای مختلفی تا 30 روز نیز طول بکشد. نکته آخر در مورد این ویزا اینکه طبق قوانین کشور رومانی، ویزاهای بلند مدت این کشور همانند ویزاهای کوتاه مدت تا 90 روز اعتبار دارند. منتها با این تفاوت اساسی که شما بعد از ورود به رومانی می توانید اعتبار ویزایتان را برای مدت طولانی تر تمدید کرده و یا برای اخذ مجوز اقامت رومانی اقدام کنید.

شرایط بلوکارت اتحادیه اروپا (EU) صادره از رومانی

یکی دیگر از گزینه های اقامتی در اختیار متقاضیان کار در کشور رومانی، گزینه بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپایی EU Blue Card می باشد. در واقع بلوکارت یک نوع مجوز اقامتی در اروپاست که در اختیار صرفا کارگران خیلی ماهر مثل مهندسین، تکنسین ها، پزشکان، دانشمندان علوم مختلف و سایر قرار دارد. پس کارگران خیلی ماهر و خانواده آنها با استفاده از بلوکارت حق اقامت در رومانی به عنون عضوی از اتحادیه اروپایی را پیدا می کنند. معمولا نیز مدت اعتبار بلوکارت تا 2 سال بوده و قابل تمدید است.

کلیات خواست بلوکارت از کشور رومانی نیز از این قرار است:

شرایط درخواست بلوکارت از رومانی
شرط اولداشتن قرارداد کار رسمی
شرط دومداشتن مهارت های بالا/ مدارک آکادمیک یا فنی در رابطه با پست شغلی مهارت بالا
شرط سومداشتن دستمزدی حداقل 2 برابر متوسط درآمد ناخالص در رومانی

شرایط کاریابی در رومانی 2024

درست است که رومانی جزء کشورهای شرق اروپا محسوب شده و از اقتصاد چندان قوی و با ثباتی نیز برخوردار نیست ولی هر چه باشد این کشور عضوی از کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می شود. و بزرگترین عامل در جذب متخصصان خارجی برای کار در این کشور نیز شرایط آسان اخذ مجوز اقامت این اتحادیه است. به هر حال رومانی به دلیل کاهش جمعیتی و نیاز شدید به نیروهای متخصص نیازمند این نیروهاست.

از همین رو نیز امسال نیز دولت رومانی لیست مشاغل مورد نیاز این کشور را در بخش های اقتصادی زیر بیان کرده است:

  • بخش کشاورزی
  • بخش خرده فروشی
  • انبارداری
  • ساخت و ساز و املاک
  • خودروسازی
  • صنعت IT
  • حسابداری و امور مالی

و حالا کارجویان با دید بازتر و تسلط کافی می توانند برای کاریابی در این کشور اقدام کنند. چرا که پیش شرط اصلی برای درخواست ویزای کاری رومانی داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از کارفرمای رومانیایی است. آنها برای کاریابی می توانند از دو روش کاربردی و بسیار راحت زیر استفاده بکنند:

روش هانمونه
روش کاریابی در رومانی از طریق موسسات کاریابیهمانند Smart Recruit، Adrya، Human Direct، DNA325
روش کاریابی در رومانی از طریق وب سایت های کاریابیهمانند Indeed، LinkedIn، Monster، yaioa، simplycareer، jobrank

اطلاعات بیشتر درباب موسسات معتبر کاریابی در رومانی را در لینک فوق بخوانید.

وضعیت درآمد کار در رومانی 2024

قبل از پرداختن به وضعیت دستمزد کارگران در کشور رومانی بد نیست ابتداء از نرخ بیکاری در این کشور اروپایی بدانید. خوشبختانه نرخ بیکاری در کشور رومانی خیلی پایین است. بر اساس گزارش tradingeconomics نرخ بیکاری در کشور رومانی به 5.5% رسیده است و نمودار زیر، روند تغییرات آن را به خوبی نشان می دهد.

روند تغییرات درآمد در رومانی

اطلاعات بیشتر در باب حقوق ماهیانه کار در رومانی را در لینک فوق بخوانید.

از سوی دیگر بحت دستمرد در رومانی 2024 مطرح است. طبق آخرین آمار و ارقام نیز متوسط درآمد ماهیانه در کشور رومانی حدود RON9010 (لئو رومانی) معادل €1970 (یورو) می باشد. که در واقع در قیاس با خیلی از کشورهای اروپایی درآمد چندان زیادی هم محسوب نمی شود. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، پایین ترین سطح درآمدی در رومانی حدود RON2270 و بالاترین سطح نیز در حدود RON40100 (لئو رومانی) می باشد:

رنج درآمد ماهیانه در رومانی

با وجود این جالب است بدانید که تعادل کار و زندگی در رومانی به بهترین شکل خود فراهم است. چرا که هزینه زندگی ماهیانه در این کشور بسیار پایین تر است. در حال حاضر ماهیانه رقم RON4118 (لئو) معادل €834 (یورو) را نشان می دهد. پس با این حساب هر کارگری با سطح دستمزد خود علاوه بر تامین هزینه زندگی خود می تواند ماهیانه حدود RON 4862 (لئو) معادل €985 (یورو) نیز پس انداز کند:

مقایسه دخل و خرج و پس انداز در رومانی

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار رومانی

درخواست ویزا می بایست که به همراه مدارک مکمل زیر ارائه شود:

  • سند خانه
  • کپی کارت شناسایی
  • رزرو بلیط پرواز دوسره به رومانی
  • فرم درخواست ویزای به دقت پر شده
  • اصل مجوز کار صادره از اداره مهاجرت رومانی
  • 2 قطعه عکس رنگی 3 در 4 با پس زمینه سفید
  • توصیه نامه از آژانس یا سازمان استخدام کننده
  • پاسپورت معتبر حداقل 3 ماه فراتر از دوره اقامت مورد نظر
  • سابقه کیفری یا مدرک دیگری که ارزش قانونی مشابه صادره از مقامات مسئول از کشور مبدا یا مقیم داشته باشد.
  • مدرک دال بر داشتن ابزارهای معیشت در سطح دستمزد تضمین شده حداقلی برای کل دوره مشخص شده بر روی ویزا
  • بیمه درمانی معتبر در رومانی، پوشش دهنده یک روز فراتر از دوره مورد انتظار اقامت و دارای ارزش بیشتر از 5000€ (یورو)

شرایط تمدید ویزای کاری رومانی

یکی از اصلی ترین چالش ها برای دارندگان روادید کاری به این کشور، روند تمدید این نوع از ویزا می باشد. زیرا تمامی اتباع کشورهای خارجی که انقضای ویزای کاری آن ها رو به اتمام است، باید برای تمدید ویزای کاری خود اقدام نمایند. ویزای کاری رومانی با مدت اعتبار 1 سال به متقاضیان کار در این کشور اعطام می شود، و پس از آن دارندگان روادید کاری این کشور، باید برای تمدید ویزای خود اقدام نمایند. روند تمدید ویزای کاری رومانی بر خلاف روند درخواست ویزای این کشور بسیار دشوار تر است، زیرا روند تمدید ویزای کاری رومانی دارای بوروکراسی های اداری پیچیده ای می باشد. در قدم اول، متقاضیان برای تمدید ویزای کاری خود باید برای تمدید مجوز کار در این کشور اقدام نمایند. علاوه بر این، کارفرمای متقاضیان در رومانی باید یک ماه قبل از تاریخ انقضای مجوز شما برای تمدید ویزای کاری اقدام نمایند.

وب سایت رسمی euraxess  گزارش می دهد که شهروندان خارجی در شرایط خاص، این امکان را خواهند داشت که حتی ویزای کاری خود را برای 2 سال نیز تمدید کنند. برای این که فرد بتواند اجازه کار خود در رومانی را برای یک بازه زمانی 2 ساله تمدید کند، فرد باید مهارت های خاص در زمینه های کمبود کار در رومانی داشته باشد. در نمودار زیر می توانید روند تمدید ویزای کاری رومانی را طی چند سال اخیر مشاهده فرمایید:

در نمودار زیر می توانید روند تمدید ویزای کاری رومانی را طی چند سال اخیر مشاهده فرمایید:

روند تمدید ویزای کاری رومانی

نکات کلیدی پس از دریافت ویزای کاری رومانی

تمامی اتباع کشورهای خارجی که موفق به دریافت ویزای کاری رومانی شده اند، باید برخی از نکات کلیدی پس از اخذ روادید کاری این کشور را رعایت فرمایند. برخی از نکات کلیدی که پس از دریافت ویزای کاری باید رعایت شوند عبارت اند از:

  • بیمه درمانی برای تمامی متقاضیان کار رد این کشور الزامی است، بنابراین تمامی اتباع کشورهای خارجی باید بیمه درمانی معتبر داشته باشند.
  • هزینه زندگی در رومانی به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی بسیار بالاتر است، به همین جهت باید درآمد مساعدی در این کشور داشته باشید.

مهاجرت کاری با خانواده به رومانی

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، می توانند در کنار عضوی از خانواده خود که در رومانی کار می کند حضور داشته باشند. البته شهروندان خارجی تنها در صورتی می توانند درخواست الحاق خانواده خود را ارائه کنند که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا باشند یا اقامت موقت یک ساله قانونی آن ها تایید شده باشد. در برخی از مواقع در رومانی، شهروندان با اقامت کمتر از یک سال نیز بتوانند درخواست ویزای همراه را ارسال کنند. درخواست ویزای همراه باید از درون خاک رومانی و به صورت آنلاین از طریق سامانه IGI ثبت شود. معمولا پاسخ نهایی در بازه زمانی کمتر از 90 روزه ارائه می شود.

افرادی که از طریق ویزای همراه به رومانی وارد می شوند، فقط 30 روز زمان خواهند داشت که درخواست اقامت خود را ثبت کنند. همانطور که گفته شد، ویزای کاری رومانی 2 سال می تواند تمدید شود ولی باید در نظر داشت که با توجه به اقامت دارنده ویزای کاری رومانی، ویزای همراه می تواند تا 5 سال نیز تمدید شود.

همانطور که در قسمت بالا مطرح شد مهاجرت به رومانی منوط به داشتن قرارداد کار از سوی کارفرمای رومانیایی می باشد. در نتیجه این موضوع خود دشوار و سخت هست، وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه مهاجرتی پیشنهاد میکنند از راه های آسان دیگری مانند مهاجرت تحصیلی به رومانی افراد رمز ورود خودشان را ایجاد کرده سپس با حضور در محیط ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

سوالات مکرر درباب اخذ ویزای کار رومانی

و حالا به مجموعه سوالات کلیدی درباب ویزای کار کشور رومانی می رسیم:

  • شرط مهم در زمینه اخذ ویزای کاری رومانی Romanian Employment Visa یا D/AM چیست؟ یافتن پیشنهاد کاری از یک کارفرما در کشور رومانی شرط اصلی است.
  • فرآیند کلی دریافت ویزای کاری رومانی چیست؟ ابتداء کارفرمای اهل رومانی برای دریافت مجوز کاری اقدام نموده و بعدا هم خود متقاضی از طریق سفارت رومانی برای درخواست ویزای کار رومانی (ویزای ورود) اقدام مقتضی را انجام می دهد.
  • هزینه درخواست ویزای کار رومانی 2024 چقدر ست؟ هزینه درخواست ویزای کاری رومانی D/AM در حدود USD 146 (دلار) و غیرقابل برگشت است.
  • ویزای کار رومانی چه نوع ویزایی تلقی میشود؟ طبق قوانین کشور رومانی، ویزاهای بلند مدت این کشور همانند ویزاهای کوتاه مدت تا 90 روز اعتبار دارند. منتها با این تفاوت اساسی که شما بعد از ورود به رومانی می توانید اعتبار ویزایتان را برای مدت طولانی تر تمدید کرده و یا برای اخذ مجوز اقامت رومانی اقدام کنید.
  • 3 شرط اصلی برای دریافت بلوکارت اتحادیه اروپا از کشور رومانی چیست؟ شرط اول داشتن مدرک دانشگاهی، شرط دوم داشتن پست شغلی منطبق با رشته تخصصی و شرط سوم داشتن قرارداد کاری رسمی با سطح دستمزدی حداقل 2 برابر متوسط درآمد ناخالص در رومانی می باشد.
  • در حال حاضر متوسط درآمد کار در رومانی چقدر است؟ متوسط درآمد ماهیانه در کشور رومانی حدود RON 8980 (لئو رومانی) معادل EUR 1820 (یورو) می باشد.
4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *