ویزای کاری

ویزای کار چین

ویزای کار چین

چین شریک تجاری استراتژیکی برای ایران است و رتبه اول را در صادرات به ایران دارد بهمین دلیل اخذ ویزای کار چین برای اهمیت فوق العاده ای دارد. ویزای کار کشور چین موسوم به ویزای Z مخصوص شهروندان خارجی است که با برخورداری از پیشنهاد کاری یا انجام عملیات تجاری قصد مهاجرت به چین را دارند. اما متقاضیان بایستی حتما به این نکته توجه نمایند که خود ویزای Z تنها اجازه اقامت 30 روزه را از تاریخ ورود به کشور چین می دهد، پس در طی این مهلت زمانی، کارفرمای شما بایستی تا مدت قراردادکاری، حداقل 90 روز و حداکثر 5 سال نسبت به درخواست ویزای اقامت موقت چین اقدام نماید.

به عبارت بهتر، شما برای مهاجرت کاری به چین نیازمند داشتن پیشنهاد کاری بوده و کارفرمای چینی شما کل امور درخواست ویزای کاری و اقامت موقتی چین را برعهده دارد. همانطوری که در مباحث فوق نیز اشاره شد کشور چین شریک تجاری و راهبردی ایران در تمامی امور اقتصادی و حتی آموزش و صدور تکنولوژی به ایران است و افراد بسیاری خواستار مهاجرت به چین برای انجام کار هستند. پیرو درخواست های مکرر هموطنان، ما در این نگارش درصدد آنیم تا اطلاعات جامع و کاملی پیرامون شرایط بازار کار و نحوه اخذ ویزای کاری چین ارائه نماییم. شما عزیزان همچنین می توانید از طریق مشاوره با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از سایر قوانین و مقررات مهاجرت به چین مطلع شوید.

معرفی روش های مهاجرت به چین

چین، کشوری در شرق آسیا و پر جمعیت ترین کشور جهان با جمعیتی حدود 1.404 میلیارد نفر است. این کشور بزرگ آسیایی به پایتختی شهر پکن دارای 22 استان و 5 منطقه خود مختار است و به شیوه کمونیستی حزبی اداره می شود. اقتصاد کشور چین به لحاظ تولید ناخالص داخلی (GDP) یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب می شود و بخش های اصلی رقابتی در این کشور شامل تولید، خرده فروشی، معدن کاری، صنایع فولاد، منسوجات، اتومبیل، تولید انرژی، انرژی سبز، بانکداری، الکترونیک، ارتباطات از دور، املاک، تجارت الکترونیک و توریسم می باشد که سالانه باعث جذب هزارن مهاجر خارجی برای سرمایه گذاری یا کار در این بخش ها می شود.

افراد برای مهاجرت به چین دارای مقاصد و اهداف مختلفی هستند و همین اهداف مختلف است که انواع مهاجرت به چین را مشخص می کند. واقعیت این است که چین اصلا کشوری مهاجر پذیر نیست و نیازی به مهاجران ندارد ولی این جذابیت تجاری و سرمایه گذاری یا تحصیلی چین است که موجب جلب توجه مهاجران خارجی به طرف چین می شود. بر همین اساس، انواع شیوه های مهاجرت قانونی به چین عبارتند از:

  • مهاجرت تحصیلی به چین
  • مهاجرت کاری به چین
  • مهاجرت به چین از طریق گردشگری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در چین
  • مهاجرت به چین از طریق ثبت شرکت
  • مهاجرت به چین از طریق ازدواج

مهاجرت به کمک ویزای کار چین

یکی از روش های مهاجرت سریع و آسان به کشور چین از طریق مهاجرت کاری و اخذ ویزای کار چین می باشد. بازار کار چین با فرصت های اشتغال فراوان و درآمد نسبتا متناسب دارای جذابیت های فراوانی برای مهاجران خارجی است. اما شما به عنوان یک خارجی مایل به کار در چین بایستی از شرایط احراز صلاحیت خودتان با خبر شوید. از شرایط مهاجرت کاری به چین و اخذ ویزای کار این کشور داشتن پیشنهاد کاری و عدم سوء پیشینه می باشد. متقاضیان بایستی بدانند که ویزای کار چین یا ویزای Z یک نوع ویزای ورود یا Single Entry می باشد که فقط به مدت 30 روز از زمان ورود به کشور چین اعتبار دارد.

پس در همین مهلت 30 روزه، کارفرمای شما ملزم به پیگیری درخواست صدور ویزای اقامت موقت چین می باشد. لازم به ذکر است که سیستم مهاجرت به چین از نوع سیستم امتیاز محور است و پرونده درخواست شما بر اساس شاخص های مختلف زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد و دارندگان امتیاز بالا علاوه بر برخورداری از اولویت پذیرش، همچنین دارای امتیازات مختلفی هستند. بر اساس امتیازات کسب شده، شما می توانید در یکی از دسته های استعدادی A,B یا C قرار گیرید که از مزایای قرار گیری در دسته A (امتیاز بالای 85) می توان به فرآیند رسیدگی سریع به درخواست ویزا، شانس بالای استخدام در هر صنعتی و مدت اعتبار ویزای طولانی می باشد.

مهاجرت به کمک ویزای کار چین

ارزیابی سیستم امتیاز محور ویزای کار چین

اماهمانطوری که پیشتر نیز بیان شد، سیستم ویزای کاری کشور چین از نوع سیستم امتیاز محور و یا سیستم PBS می باشد و پرونده درخواست شما بر اساس شاخص های مختلفی مثل تحصیلات، سطح درآمد، سابقه کار و امثالهم مورد ارزیابی قرار می گیرد و متقاضیان دارای امتیاز بالا از شانس بالایی برای اخذ اقامت چین برخوردارند. این سیستم امتیاز بندی در سال 2023 به ترتیب جدول زیر می باشد:

امتیازاتشرایطشاخص ها
0زیر 50000 CNYمیانگین درآمد سالانه به یوآن چین
550000 – 70000 CNY
870000 – 150000 CNY
11150000 – 250000 CNY
14250000 – 350000 CNY
17350000 – 450000 CNY
20بالای 450000 CNY +
0هیچکداممدارک تحصیلی/ مهارت های فنی و حرفه ای
10مدرک لیسانس/کارگر سطح- بالا
15مدرک فوق لیسانس/ متخصص فنی
20مدرک دکترا/ بالاترین مدرک حرفه ای بین المللی موجود
0زیر 2 سالسابقه کار خارجی
52 سال
6-20بیش از 2 سال
0زیر 3 ماهسابقه کار در چین
53-6 ماه
106-9 ماه
15بیش از 9 ماه
10نواحی غربی، نواحی صنعتی منطقه شمال شرق، نواحی دیگرمحل کار
1018-25سن و سال
1526-45
1046-55
556-60
0بالای60 سال
0هیچکداممهارت زبان ماندارین (زبان چینی)
1*HSK level 1
2*HSK level 2
3*HSK level 3
4*HSK level 4
5*HSK level 5 یا بالاتر
5مدرک لیسانس یا بالاتر به زبان چینی
5تابعیت چینی قبلی
5فارغ التحصیل از دانشگاه معتبرسایر موارد
5تجربه کار در یک شرکت با Fortune 500**
5ثبت اختراع یا حقوق دارایی معنوی
5بیش از 5 سال سابقه کار در چین
1-10استعداد لازم برای توسعه منطقه ای

مراحل درخواست ویزای کاری چین

تمامی متقاصیانی که به دنبال دریافت ویزای کاری چین هستند، برای این کار باید مراحل درخواست ویزای کاری این کشور را به طور کامل سپری کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در روند درخواست ویزای کاری این کشور مواجه خواهند شد. البته نگران نباشید، زیرا روند درخواست ویزای کاری چین به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیار ساده است. بنابراین تمامی متقاضیانی که به دنبال کار در چین هستند، می توانند به راحتی برای ویزای کاری این کشور درخواست دهند.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای کاری چین را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری چین

شرایط دریافت ویزای کار چین

مطابق قانون مهاجرت به چین، شرط درخواست ویزای کار چین (Z visa) داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای چینی است و انجام کلیه امور مربوط به درخواست ویزا نیز تماما برعهده کارفرمای چینی است. مسئولیت شما فقط تهیه مدارک لازم و ارسال آن به کارفرمای مستقر در چین و نیز تحویل مدارک مذکور به سفارت چین جهت تعیین وقت قبلی مصاحبه و صدور ویزای کار چین می باشد. محدودیت سنی ویزایی برای کلیه متقاضیان سنین 18 تا 60 سال می باشد. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار چین در سال 2023 به ترتیب عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه و حداقل یک صفحه خالی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • یک قطعه عکس پاسپورتی جدید الصاقی به فرم درخواست
  • مجوز کار بدست آمده از کارفرمای چینی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی سوء پیشینه
  • رسید پرداخت 30$ (دلار آمریکا) هزینه درخواست ویزای چین

مدت اعتبار ویزای کار چین

یکی از موضوعات کلیدی که اغلب متقاضیان دریافت ویزای کاری چین، نادیده می گیرند، مدت اعتبار این نوع از ویزا در چین می باشد. به طور کلی، یکی از بزرگترین چالش هایی که دارندگان ویزای کاری چین با آن درگیر هستند، مدت اعتبار ویزای کاری این کشور می باشد. به همین جهت توصیه می شود که، تمامی متقاضیان کار در چین قبل از ورود به این کشور مدت اعتبار ویزای کاری چین را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. در غیر این صورت با چالش های متعددی حین اقامت در این کشور مواجه خواهند شد. به طور کلی تمامی دارندگان ویزای کاری چین اجازه اقامت 30 روزه را در این کشور خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که، متقاضیان در این مدت باید برای اجازه اقامت موقت این کشور اقدام کنند. محجوز اقامت کاری چین نیز برای مدت قرارداد کاری متقاضیان حداقل 3 ماه و حداکثر 5 سال معتبر است.

هزینه درخواست ویزای کاری چین

یکی دیگر از چالش هایی که اتباع کشورهای خارجی حین درخواست ویزای کاری چین با آن مواجه می شوند، پرداخت هزینه درخواست ویزای کاری این کشور می باشد. تمامی متقاضیان باید هزینه درخواست ویزای کاری چین را حین درخواست ویزای کاری این کشور به صورت حضوری در سفارت این کشرو در محل اقامت خود پرئاخت کنند. در صورت پرداخت نکردن هزینه درخواست، اجازه ادامه روند درخواست ویزای کاری این کشور را نخواهید داشت. هزینه درخواست ویزای کاری چین برای هر تبعه خارجی 125¥ (یوان چین) می باشد.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف آسیا مشاهده فرمایید:

هزینه درخواست ویزای کاری را در کشورهای مختلف آسیا

شرایط کار در چین در 2023

کشور چین دارای شرایط کاری خاص خود می باشد که منشعب از فرهنگ سخت کوشی چینی ها است. مطابق قانون کار چین، استاندارد زمان کاری در این کشور 40 ساعت در هفته است. بر روی کاغذ، استاندارد هفته کاری در چین از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9 صبح تا 6 عصر می باشد، اما در واقعیت، اضافه کار در فرهنگ کار چین معمول است و اغلب شرکت های محلی در قبال اضافه کاری هیچ پرداختی به کارگرانشان انجام نمی دهند. در سال 2023 تمامی کارگران در چین حق 3 روز تعطیلات ملی شامل سال نو چینی، روز بین المللی کار و روز ملی را دارند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره های تخصصی پیرامون شرایط کار و ویزای کار چین یا هر کشور دیگری با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید تا در جریان آخرین اطلاعات و مقررات مهاجرتی سال 2023 قرار گیرید.

پرتکرارترین سوالات ویزای کار چین

در این بخش به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • مهاجرت به کمک ویزای کار چین به چه صورت است؟ یکی از روش های مهاجرت سریع و آسان به کشور چین از طریق مهاجرت کاری و اخذ ویزای کار چین می باشد. بازار کار چین با فرصت های اشتغال فراوان و درآمد نسبتا متناسب دارای جذابیت های فراوانی برای مهاجران خارجی است. اما شما به عنوان یک خارجی مایل به کار در چین بایستی از شرایط احراز صلاحیت خودتان با خبر شوید. از شرایط مهاجرت کاری به چین و اخذ ویزای کار این کشور داشتن پیشنهاد کاری و عدم سوء پیشینه می باشد. متقاضیان بایستی بدانند که ویزای کار چین یا ویزای Z یک نوع ویزای ورود یا Single Entry می باشد که فقط به مدت 30 روز از زمان ورود به کشور چین اعتبار دارد.
  • شرایط دریافت ویزای کار چین چگونه است؟ مطابق قانون مهاجرت به چین، شرط درخواست ویزای کار چین (Z visa) داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای چینی است و انجام کلیه امور مربوط به درخواست ویزا نیز تماما برعهده کارفرمای چینی است. مسئولیت شما فقط تهیه مدارک لازم و ارسال آن به کارفرمای مستقر در چین و نیز تحویل مدارک مذکور به سفارت چین جهت تعیین وقت قبلی مصاحبه و صدور ویزای کار چین می باشد. محدودیت سنی ویزایی برای کلیه متقاضیان سنین 18 تا 60 سال می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای کار چین

  1. محمد گفت:

    با سلام.
    در مورد مدارک لازم برای ویزای کار چین ، گواهی سلامت پزشکی را باید از چه مراکزی تهیه کنم که مورد تایید سفارت چین باشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      از مراکز بهداشت و درمان بایستی اخذ کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *