مهاجرت

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا

پناهندگی در استرالیا از راه هایی است که متاسفانه بسیاری از علاقه مندان به استرالیا آن را انتخاب می کنند که لازم است اثرات آن را بدانند. استرالیا با توجه به تاریخ و نحوه شکل گیری آن از یکسو و وضعیت مطلوب کنونی آن از سویی دیگر، یکی از کشورهای پرطرفدار و از مقاصد اصلی مهاجران بین المللی از سراسر دنیا است. همچنین باور اشتباه و حتی خطرناکی در بین عامه مردم وجود دارد که می پندارند پناهندگی، کم هزینه ترین و راحت ترین راه برای مهاجرت است.

حال آن که در نگاه دقیق به خوبی روشن می شود، که نه تنها این گونه نیست بلکه اتفاقا می توان پناهندگی را از پرهزینه ترین و پرخطرترین طرق مهاجرت دانست. در ادامه مقاله پناهندگی در استرالیا با ما همراه باشید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه و با در اختیار داشتن کارشناسان آگاه، بهترین خدمات مشاوره را در زمینه مهاجرت قانونی (تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری) به شما می دهد و پناهندگی را به دلیل وجود خطراتی که دارد تحت هیچ شرایطی توصیه نمی کند و اقدامی در این خصوص ندارد.

نظام آموزشی در استرالیا

کشور استرالیا در حقیقت بزرگ ترین جزیره دنیا است که در محل تلاقی 3 اقیانوس آرام، هند و منجمد جنوبی واقع گردیده است. این کشور پهناور، ششمین کشور دنیا از نظر وسعت است که متشکل از 8 بخش شامل 6 ایالت و 2 قلمرو می باشد. مناطقی از آن، بسیار خوش آب و هوا و معتدل می باشد و مناطق دیگری به شدت گرم و خشک است. نظام سیاسی آن عبارتست از دولت فدرال پارلمانی ذیل پادشاهی مشروطه. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن، مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم، ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد.

البته در عمل، نخست‌وزیر منتخب به همراه هیات دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا پس از گذشت 3 قرن از شکل گیری آن و در شروع قرن 21 به یکی از برترین نقاط دنیا برای زندگی تبدیل شده است. این کشور اکنون کشوری پیشرفته و توسعه یافته است که بر اساس آمارها در بسیاری از شاخص های سنجش کیفی سطح زندگی، جزو 10 کشور نخست جهان است. پذیرش مهاجران در این کشور، رفته رفته ضوابط خاصی به خود گرفته و شرایط آن محدودتر شده است. هم اکنون اصلی ترین راه مهاجرت به استرالیا تحت عنوان مهاجرت نیروی کار ماهر و متخصص می باشد.

شرایط پناهجو در استرالیا

پناهجویان افرادی هستند که عموما از روش های غیرقانونی راهی کشور مورد نظر می شوند و در راه، صدها هزینه و خطری که محاسبه نکرده اند، در کمین آن ها است. در حالی که پناهجوی واقعی کسی است که از ترس جان اقدام به مهاجرت کرده و به قصد یافتن جان پناه عازم این سفر می شود. ماهیت چنین سفری این است که همواره جانش در معرض خطر می باشد. بنابراین پناهندگی عبارت است از انتخاب مسئله ای بد به جهت گریز از مسئله ای بدتر. معقول آن است که تنها زمانی نسبت بدان اقدام نمود که حقیقتا تهدید جانی متوجه فرد باشد.

دولت استرالیا در سال های اخیر، سخت ترین سیاست های مهاجرتی را در مقابل پناهجویان آن کشور اتخاذ کرده است تا جایی که اعلام نموده است پلیس این کشور پناهجویان را دستگیر کرده و تا تعیین وضعیتشان، آن ها را به نقطه ثالثی منتقل کند. طبق گزارش ها، وضعیت آن منطقه ویژه پناهجویان به گونه ای است که برخی از شدت فشار روانی حتی خودکشی کرده اند و بسیاری نیز پس از مواجه شدن با چنین وضعیتی از پناهندگی در استرالیا ابراز پشیمانی عمیق کرده اند.

شرایط پناهندگی در استرالیا

استرالیا عضو معاهده بین المللی ژنو در حمایت از حقوق پناهجویان است و بر آن اساس همه ساله اقدام به پذیرش تعدادی پناهجو و اعطای پناهندگی و اقامت به آن ها می کند. این کشور برنامه ای تحت عنوان برنامه حمایت اجتماعی (CSP) دارد که به موجب آن به افراد، خانواده ها و سازمان های اجتماعی این امکان را می دهد که به عنوان حامی و یا به اصطلاح اسپانسر، از یک پناهجو حمایت کنند، تا وارد استرالیا شوند. پناهجوی حقیقی، شخصی است که به جهت مسائل مذهبی، سیاسی، قومی و غیره در کشور خویش تحت آزار و اذیت جدی است و ترس شدید جانی دارد. موج پناهجویان غیر قانونی در سال های اخیر و مشکلاتی که برای این کشور پیش آورده است باعث گردیده که استرالیا رویکرد خود را در این زمینه تغییر داده و سخت ترین سیاست های پناهندگی را در پیش بگیرد.

نگاهی به کمپ های پناهجویان در استرالیا و وضعیت اسفبار آن ها به خوبی گویای همه چیز است. با توجه به این که افراد زیادی از کشور ما نیز خواستار مهاجرت به استرالیا هستند ولی فاقد تخصص لازم و یا سرمایه کافی می باشند، موسسات و آژانس هایی در سال های اخیر بحث پناهندگی قانونی در استرالیا را مطرح کرده اند که یقینا سوداگرایانه است. آن ها به متقاضیان پیشنهاد می دهند که با اخذ ویزای کاری استرالیا یا توریستی بطور قانونی وارد این کشور شوند و سپس درخواست پناهندگی دهند.

شرایط پناهندگی در استرالیا

وضعیت پناهندگی در استرالیا در 2022

به موجب آخرین قوانین کشور استرالیا، پناهجویانی که در سال 2022 وارد این کشور شده و درخواست پناهندگی در استرالیا را می دهند، به مکان ثالثی منتقل شده و باید تا بررسی پرونده خویش، در آن جا منتظر بمانند. این مکان ثالث، اوضاع وحشتناکی دارد و باعث لطمات جسمی و روحی شدیدی می شود. موارد بسیاری از مشکلات جدی روانی و حتی مواردی از خودکشی گزارش شده است. در نهایت نیز عمده درخواست ها رد می شوند و پناهجویان باید یا به کشور خود بازگردند و یا در همان اوضاع وحشتناک زندگی کنند.

روند پناهندگی در استرالیا

امکان درخواست پناهندگی از کشور استرالیا هم بطور حضوری در خاک آن کشور وجود دارد و هم از راه دور و خارج از آن. آن هایی که خود را به خاک استرالیا رسانده اند، لازم است که ظرف 6 ماه درخواست خود را ثبت نمایند. پناهجویانی که خواستار اخذ پناهندگی در استرالیا هستند، لازم است که به موجب برنامه حمایت اجتماعی استرالیا از حمایت فرد حقیقی یا حقوقی استرالیایی برخوردار باشند. وی باید ابتدا فرم مخصوصی موسوم به 681 را پر نماید و بعد به همراه فرم 842 که از حامی خود دریافت کرده است را تسلیم مقامات مسئول نماید.

در مرحله بعد، باید در مصاحبه شرکت کند و سپس ادعای مطروحه آن ها مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا معلوم گردد، آیا منطبق بر مفاد معاهده ژنو است یا خیر. اگر درخواست وی پذیرفته نشده و با آن مخالفت شود، می تواند تقاضای تجدید نظر نماید و اگر هم پذیرفته نشود، باید در اسرع وقت خاک استرالیا را ترک کند.

روادید پناهندگی در استرالیا

معدود پرونده های پناهجویی که با درخواست آن ها موافقت می گردد، موفق به دریافت ویزای خاصی شده و اجازه اقامت در استرالیا را به دست می آورند. دولت استرالیا بدین منظور چند ساب کلاس ویزای پناهندگی دارد که بدین ترتیب است:

آیتمشرح
پناهندگیSubclass 200
بشر دوستانه ویژهSubclass 201
نجات اضطراریSubclass 203
زنان در معرض خطرSubclass 204

برای دریافت این ویزا، معمولا درخواست پناهنده باید توسط کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) به دولت استرالیا فرستاده شود. افرادی که موفق به دریافت ویزای پناهندگی گردیدند، اجازه کار، تحصیل و زندگی در استرالیا را خواهند داشت و همچنین این امکان را خواهند داشت که اسپانسر خانواده خود شده تا آن ها نیز اقامت استرالیا را به دست آورند.

در ادامه به بررسی انواع آیتم های پناهندگی و معنای هر کدام می پردازیم:

subclass 200 : این ویزا به افرادی اختصاص داده می شود که متاسفانه در کشور خود مورد آزار و اذیت واقع شده اند و برای نجات جان خود به استرالیا پناه آورده اند. پناهندگان آیتم سابکلس 200 ابتدا توسط سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد بررسی می شوند و بعد به استرالیا ارجاع می شوند.

subclass 201: این ویزا مخصوص افرادی است که در کشور خود مورد آزار و اذیت هستند اما اجازه خروج از کشور را نداشته و از کشور مبدا درخواست می دهند.

پناهندگان subclass 202: این ویزا نیز همانند ویزای سابکلس 201 می باشد، با این تفاوت که آزار وارد شده بر این افراد بیشتر بوده و در خطر مرگ هستند. وجه تمایز این دو ویزا این است که پناهندگان سابکلس 202 خودشان درخواست پناهندگی نمی دهند.

پناهندگان subclass 203: این ویزا مربوط به افرادی است که علاوه بر خودشان، خانواده و دوستانشان نیز در معرض خطر و آسیب هستند. در صورت رد شدن، ممکن است هر لحظه خودشان و یا اطرافیانشان جان خود را از دست دهند.

پناهندگان subclass 204: این ویزا مخصوص زنانی است که خارج از کشور خود بوده و در خطر سوء استفاده جنسی هستند.

تعداد پناهجویان در استرالیا در سال های اخیر

تعداد پناهندگان در استرالیا

از میان کسانی که سال گذشته در استرالیا درخواست پناهندگی کردند تنها 12706 نفر پذیرفته شده و در استرالیا اسکان داده شده اند. یعنی 10% از افرادی که سالانه از سرتاسر دنیا به استرالیا مهاجرت می کنند از روش پناهندگی استفاده می نمایند. بیشترین تعداد پناهندگان در استرالیا نیز از کشورهای ذیل هستند:

  • سریلانکا
  • افغانستان
  • پاکستان

با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان پناهندگی در استرالیا نسبت به پذیرش پرونده های پناهندگی سختگیری های زیادی در این کشور اعمال می گردد. البته بیشتری تعداد پناهندگان مربوط به کشور ترکیه است که تعداد آن ها به بیش از 300000 نفر هم می رسد. پناهندگی یکی از خطرناک ترین و پرهزینه ترین راه های موجود برای مهاجرت به استرالیا شناخته شده است.

به همین دلیل تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود و موسسه ما اقدامی در این خصوص ندارد. از جمله راه های قانونی برای مهاجرت به استرالیا می توان به مهاجرت از طریق اخذ ویزای کاری استرالیا، مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی استرالیا و غیره اشاره نمود. برای دریافت اطلاعت بیشتر در زمینه مهاجرت به استرالیا از طرق قانونی با کارشناسان حاذق و زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید و بهترین مسیر مهاجرت را متناسب با شرایط خود انتخاب نمائید.

سوالات متداول درباب پناهندگی در استرالیا

متقاضیان پناهندگی در استرالیا سوالات زیر را مورد توجه قرار میدهند:

  • موضع دولت استرالیا در قبال پناهندگان چیست؟ دولت استرالیا در سال های اخیر، سخت ترین سیاست های مهاجرتی را در مقابل پناهجویان آن کشور اتخاذ کرده است تا جایی که اعلام نموده است پلیس این کشور پناهجویان را دستگیر کرده و تا تعیین وضعیتشان، آن ها را به نقطه ثالثی منتقل می کند.
  • استرالیا چه حمایتی از پناهجویان به عمل می آورد؟ این کشور برنامه ای تحت عنوان برنامه حمایت اجتماعی (CSP) دارد که به موجب آن به افراد، خانواده ها و سازمان های اجتماعی این امکان را می دهد که به عنوان حامی و یا به اصطلاح اسپانسر، از یک پناهجو حمایت کنند تا وارد استرالیا شوند.
  • پناهجویان در دوران بررسی وضعیت پناهندگی خود در استرالیا تحت چه شرایطی زندگی می کنند؟ این مکان ثالث، اوضاع وحشتناکی دارد و باعث لطمات جسمی و روحی شدیدی می شود. موارد بسیاری از مشکلات جدی روانی و حتی مواردی از خودکشی گزارش شده است. در نهایت نیز عمده درخواست ها رد می شوند و پناهجویان باید یا به کشور خود بازگردند و یا در همان اوضاع وحشتناک زندگی کنند.
  • درخواست پناهندگی استرالیا حضوری است یا از راه دور؟ امکان درخواست پناهندگی از کشور استرالیا هم بطور حضوری در خاک آن کشور وجود دارد و هم از راه دور و خارج از آن. آن هایی که خود را به خاک استرالیا رسانده اند، لازم است که ظرف 6 ماه درخواست خود را ثبت نمایند. پناهجویانی که خواستار اخذ پناهندگی در استرالیا هستند، لازم است که به موجب برنامه حمایت اجتماعی استرالیا از حمایت فرد حقیقی یا حقوقی استرالیایی برخوردار باشند.
  • پناهندگی در استرالیا کدام ساب کلس ها را در بر می گیرد؟ پناهندگی Subclass 200، بشر دوستانه ویژه Subclass 201، نجات اضطراری Subclass 203 و زنان در معرض خطر Subclass 204.
4.8/5 - (23 امتیاز)

8 دیدگاه برای “پناهندگی در استرالیا

  1. شاهین گفت:

    شرایط کانادا بهتر است یا استرالیا؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در خصوص پناهندگی موسسه سفیران خدماتی نداره

  2. صبا صابری گفت:

    با سلام

    ممنون از اطلاعات مفیدتون خیلی کمکم کردید

  3. لیدا بهرامی گفت:

    سخت پناهندگی وارد این کشور شد شرایط خیلی بدی داره

  4. diana گفت:

    ba tavajoh b inke too salhaye akhir akhbar va etelaiehaye motefaveti az sakhtgirihaye in keshvar baraye panahjooyan montasher shode،panahandegi ostraliaro mitoonim safari bi bazgasht talaqi konim 🙁

  5. مهشید رحمانی گفت:

    کسانی که راه پناهندگی را انتخاب می کنند واقعا اطلاعاتی در خصوص خطرات این روش ندارند وگرنه به هیچ عنوان سمت این مسیر نمی رفتند.

  6. اسماعیل گفت:

    پناهندگی روش خوبی نیست یکی از اقوام ما رفت خیلی اذیت شد

  7. کامران مرتضوی گفت:

    قبلا شاید ولی الان دیگه اصلا نمیشه پناهندگی رفت استرالیا 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *