مهاجرت

پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی

پناهندگی در اسلواکی راهی غیرقانونی برای ورود به این کشور اروپایی است که متاسفانه افراد زیادی بدان اقدام میکنند. آیا پناهندگی راهیست ارزان؟ شانس موفقیت در پناهندگی اسلواکی چقدر است؟ پناهنده و پناهجو به اشخاصی گفته می شود که طبق قوانین کنوانسیون حقوق پناهندگی، به دلیل ترس از آزار و اذیت نژادی، قومی و ملیتی توانایی بدست آوردن پناهنگاهی امن در کشور مبدا را ندارند و به دلیل ترس از دست دادن جان ترجیح میدهند به کشوری دیگری روی آورند و کشور خود را ترک کنند.

یکی از اصلی ترین قوانینی که در باب پروسه های پناهندگی حائز اهمیت است مفاد پیمان دوبلین است، که طبق این قانون اولین کشور اتحادیه اروپا که شخص پناهنده یا پناهجو به آن وارد میشود مسئولیت رسیدگی پرونده را به عهده دارد. پروسه های پناهندگی به دلیل عدم آگاهی کافی مورد توجه درصد کمی از متقاضیان قرار گرفته است. اگرچه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص پناهندگی هیچ اقدامی ندارد و این روش را پیشنهاد نمی کند، در این مقاله اطلاعات مختصری راجع به این موضوع و خطرات آن فراهم کرده است.

قانون پناهندگی اسلواکی

پس از تجزیه جمهوری فدرال چک و اسلواکی، قانون پناهندگی فدرال 1990 جمهوری اسلواکی باطل اعلام شد. قانون پناهندگی جدید به شماره 283/1995 Coll 14 نوامبر 1995 (Refugee Act) تصویب شده و جایگزین قانون قبلی شد. قانون پناهندگی توسط بسیاری از سیاست های پیشرو به عنوان کار مهم در تطبیق قانون و شیوه ها با شرایط بین المللی نشان داده شد. در رابطه با اصطلاح شناسی، قانون پناهندگی از واژه “پناهنده” به جای “پناهجو” استفاده می کند. بر طبق قانون پناهندگی، وضعیت پناهندگی را می توان به خارجی هایی اعطا کرد که در کشور خود ترس زیادی از حبس به دلیل نژادی، مذهبی و غیره داشته اند. تعیین وضعیت پناهندگی هم با توجه به بخش دوم از قانون پناهندگی انجام می شود.

اهداف قانون پناهندگی در 2024

اساسا اهداف قانون پناهندگی عبارت است از: الف- تدوین شیوه های اعمالی مقامات دولتی در فرآیند تعیین وضعیت پناهنده در جمهوری اسلواکی. ب- تعریف حقوق و وظایف خارجی هایی که درخواست وضعیت پناهندگی کرده اند. نهاد اجرایی مشخص شده توسط همین قانون جهت اجرای اهداف مذکور اداره مهاجرت زیر نظر وزارت امور داخلی جمهوری اسلواکی است. بر طبق “قانون پناهندگی” و با توجه به شرایط پناهندگی در اسلواکی در سال 2024، فرد تنها در 3 حالت مشمول اعطای وضعیت پناهندگی می گردد:

  1. مطابق با مفاد و تبصره های موجود در کنوانسیون وضعیت پناهندگان ملل متحد باشد.
  2. اعطای وضعیت پناهندگی صرفا در رابطه با اهداف بشر دوستانه باشد.
  3. برای ازدواج و پیوستن به خانواده شهروند اسلواکیایی

پناهندگی در اسلواکی یا آلمان

غالب ایرانیان در موضوع پناهندگی بحث تغییر دین را مطرح میکنند و به بهانه تغییر دین دست به اقدام پناهندگی میزنند که اقدامی نکوهیده و اشتباه است. در عرف 2 نوع پناهندگی شناسایی شده است که در زیر مطرح میکنیم:

  1. پناهندگی اجتماعی
  2. پناهندگی سیاسی

در سالیان اخیر اکثر کشورهای دنیا در روش پناهندگی پرونده های درخواستی را با جواب رد مواجه کرده اند. اسلواکی نیز از جمله کشورهایی است که تعداد خیلی کمی پناهنده می پذیرد و غالب درخواست های پناهندگی را رد می کند. کشورهایی که پناهنده میپذیرند و درصد موفقیت در آنها بیشتر است را در زیر نام میبریم:

  • آلمان
  • اتریش
  • انگلستان
  • کانادا
  • آمریکا
  • هلند
  • سوئد

ناگفته نماند که اشخاصی که درخواست پناهندگی را می دهند می بایست در تمامی طول دوره زندگی در کمپ آماده مصاحبه ها و حضور در دادگاه های پناهندگی را داشته باشند. یکی دیگر از اهم موارد در خصوص پروسه پناهندگی، این است که شخص پناهجو باید قوانین دوبلین را کاملا رعایت کرده باشد. پروسه های پناهندگی در اسلواکی می بایست بر اساس گزارشی توسط شخص متقاضی آغاز گردد. در ابتدای امر به محض ورود متقاضی از نقاط مرزی شخص متقاضی را مورد بازرسی قرار می دهند. بعد از بازرسی های اولیه توسط پلیس محل اقامت پناهجو بر اساس گزارش ارائه شده به پلیس تعیین می گردد.

پناهندگی در اسلواکی یا آلمان

قوانین پناهندگی در اسلواکی

جمهوری اسلواکی از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و شنگن می باشند که در ژانویه 2009 به اتحادیه یورو پیوست. شهر براتیسلاوا با جمعیتی بالغ بر 314 هزار نفر، پایتخت این کشور میباشد. اقتصاد در اسلواکی از کشور آلمان در خصوص تولید و صادرات قطعات خودرو و قطعات الکترونیکی نشات می گیرد. اسلواکی (به طور رسمی جمهوری اسلواکی) از زمان آغاز بحران پناهندگان در اوایل سال 2015 سیاست های مهاجرتی محدود و تبعیض آمیز را دنبال کرده است. در دسامبر 2015، این کشور در دادگاه عدالت اتحادیه اروپا علیه طرح پیشنهادی جابجایی خود، که طبق آن 802 پناهجو را پذیرفت، مدعی شد که این سهمیه ها در هر کشوری غیرمنتظره و از لحاظ فنی غیرممکن است.

متقاضیانی که قصد پناهندگی در کشور اسلواکی را دارند می بایست این را بدانند که در ابتدای ورود به این کشور توسط دولت و اداره مهاجرت اسلواکی مورد بازرسی کامل قرار می گیرد. این بازرسی تحت عنوان بازرسی اولیه شناخته شده می باشد که اشخاص می بایست دلیل پناهنده شدن را مطرح نمایند. پس از بازرسی اولیه، اشخاص توسط پلیس در مکان و ایستگاه های دولتی اسلواکی تحت کنترل قرار می گیرند.

پس از بازرسی و کنترل اشخاص می بایست پرونده ای دال بر پناهندگی در اسلواکی تشکیل دهند و دلیل مهاجرت را به صورت کتبی و با ارائه مدارکی به اطلاع پلیس و اداره مهاجرت برسانند. سپس کیس شخص متقاضی به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شخص درخواست دهنده با تائید اولیه به کمپ های تعیین شده در خصوص پناهندگی در کشور اسلواکی هدایت خواهند شد.

درخواست پناهجوئی در اسلواکی در 2024

از الزام مواردی که در باب پروسه های پناهندگی در اسلواکی حائز اهمیت است ارائه درخواست پناهندگی در خاک کشور اسلواکی می باشد. وقتی که متقاضیانی که از راه هوایی وارد قلمرو این کشورمی شوند و نتوانند مسیر را مشخص نمایند، اداره پلیس ترانزیت فرودگاهی بین الملل به شخص کمک می کند. طبق روال قانونی پس از ثبت مشخصات با ارائه مدارک و تطبیق هویت، اثر انگشت متقاضی در فرم رسمی وزارت جمهوری اسلواکی به عنوان درخواست پناهندگی ارائه می گردد.

در سال 2024 همانند گذشته اسلواکی سختگیری زیادی برای پناهنده ها اعمال می کند. یکی از دلایلی که گرفتن مدارک از شخص متقاضی، اثبات سوء پیشینه و اعتماد سازی است. بازرسی شخص متقاضی از طریق نیروهای پلیس ICER انجام می پذیرد. اشخاص پس از سپری کردن مراحل می بایست پذیرش لازمه را برای محل اقامت دریافت نمایند. در صورتی که موانعی در این باب ایجاد گردد، پلیس موظف به ارائه سند هویتی معتبر برای محل سکونت است.

البته از آن جایی که زندگی و تحصیل در اسلواکی ارزان قیمت است بهتر است افراد با مهاجرت کاری یا تحصیلی و به صورت قانونی اقامت این کشور را به دست آورند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده متوسط هزینه زندگی در اسلواکی، بدون احتساب اجاره مسکن، بررسی شده است:

متوسط هزینه زندگی در اسلواکی

در سال 2024 اجاره مسکن در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، هم به شرح جدول ذیل است:

نوع آپارتمانمتوسط اجاره ماهانه در براتیسلاوا (یورو)
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر€640
آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر€465

دلایل مخالفت با پروسه پناهجویی در کشور اسلواکی

نمی توان به کسی توصیه کرد تا از طریق پناهندگی خود را به کشور اسلواکی برساند و دلیل اصلی این موضوع آن است که در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، فرد در یک شایر نامعملوم قرار خواهد گرفت و نمی تواند با قاطعیت در رابطه با آینده خود صحبت کند. در صورتی که با درخواست فرد موافقت نشود، او به کشور خود بازگردانده خواهد شد و در صورتی که خروج او از کشور غیرقانونی باشد، با او برخورد قضایی صورت خواهد گرفت و شرایط او در کشور خود نیز سخت تر از گذشته خواهد شد.

از طرف دیگر پناهجویان تا زمان دریافت اقامت خود با مشکلات بسیار زیادی در کمپ های پناهندگی روبرو هستند و از طرف دیگر پس از دریافت پناهندگی نیز نمی توانند به راحتی با جامعه ارتباط برقرار کنند و دلیل اصلی آن است که فرد به عنوان یک سربار شناخته می شود اما در صورت که از مسیر قانونی وارد این کشور شوند، می توانند خود را به عنوان یک شخصیت مفید در این کشور به اثبات برسانند.

روش های جایگزین پناهندگی در اسلواکی

از آن جایی که زندگی و تحصیل در اسلواکی ارزان قیمت است بهتر است افراد با مهاجرت کاری یا تحصیلی و به صورت قانونی اقامت این کشور را به دست آورند. روش هایی که هزینه خیلی پایینی درپی داشته و فرآیند اخذ ویزا از این طرق نیز بسیار آسانتر است. تازه از این طریق براحتی می توان به اقامت اتحادیه اروپایی (EU) نیز دست یافت. مطابق آخرین آمارهای موجود نیز متوسط هزینه زندگی ماهیانه در کشور اسلواکی حدود €1132 (یورو) می باشد.

همان گونه که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، بیشارین بودجه مالی هر مهاجر خارجی در اسلواکی صرف خرید از بازارها می شود:

توزیع درصدی هزینه زندگی در اسلواکی

مصاحبه پناهجوئی در اسلواکی

کارمندان وزارت می بایست به منظور روشن سازی و اطمینان مصاحبه ای با شخص پناهجو انجام دهد که این مصاحبه در محل تعیین شده توسط وزارت کشور جمهوری اسلواکی انجام می شود. این مصاحبه با حضور نماینده قانونی و سرپرست قانونی شخص انجام می پذیرد. مدت زمان این مصاحبه چند دقیقه است که ممکن است به دفعات تکرار گردد. موارد قابل ذکر در مصاحبه بدین صورت است که کارمند مصاحبه کنند می بایست تمامی تعهدات دولت را در روند پناهندگی اعلام نماید.

از جمله وظایفی که در پروسه های مصاحبه حائز اهمیت است توجه به سن و بلوغ روانی شخص درخواست کننده است. مدارک لازم جهت اقدام این طریق عبارت است از:

  • مدارک هویتی
  • مدارک شخصی
  • مدارک سفری
  • مدارک مالی
  • مدارک مستند قابل ارائه و قانع کننده برای دادگاه

رد درخواست پناهندگی در اسلواکی

پروسه پناهندگی از راه های غیرقانونی است که به دلیل عدم اطلاعات و آگاهی مورد توجه افراد قرار گرفته است. اخذ پناهندگی در اسلواکی بدین صورت می باشد که در صورتی که مدارک جعلی در این خصوص ارائه شده باشد و دولت و کشور از این اخبار آگاهی یابد، درخواست را رد می کند. در صورتی که تمامی مدارک به صورت کامل ارائه گردد و پروسه به صورت کامل پیش رود، درخواست پناهندگی مورد پذیرش واقع می گردد.

پروسه های پناهندگی توسط افراد منفعت طلب صورت می گیرد و هیچ تضمینی در خصوص امنیت شخص متقاضی در خصوص رسیدن به کشور مبدا وجود ندارد. توصیه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در باب پناهندگی در اسلواکی این می باشد که قبل از قدم نهادن در این راه شرایط راه های قانونی مهاجرت به اسلواکی مانند تحصیل در اسلواکی یا کار در اسلواکی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

سوالات درباب شرایط پناهندگی در اسلواکی

از جمله سوالات مکرر در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از جمله مدارک لازم برای درخواست پناهندگی در اسلواکی چیست؟ مدارک هویتی، مدارک مسافرتی و مدارک مالی پناهجو
  • دلیل بازجویی پناهجویان در اسلواکی چیست؟ متقاضیانی که قصد پناهندگی در کشور اسلواکی را دارند می بایست این را بدانند که در ابتدای ورود به این کشور توسط دولت و اداره مهاجرت اسلواکی مورد بازجویی کامل قرار می گیرد. این بازجویی تحت عنوان بازجویی اولیه شناخته شده می باشد که اشخاص می بایست دلیل پناهنده شدن را مطرح نمایند.
  • پناهجویان پس از بازجویی اولیه در اسلواکی در کجا اسکان داده می شوند؟ در کمپ های اسکان موقت
  • آیا مصاحبه نیز جزئی از فرآیند درخواست پناهندگی در اسلواکی است؟ بله، کارمندان وزارت می بایست به منظور روشن سازی و اطمینان مصاحبه ای با شخص پناهجو انجام دهد که این مصاحبه در محل تعیین شده توسط وزارت کشور جمهوری اسلواکی انجام می شود.
  • بهترین روش ها برای جایگزینی با روش پناهندگی در اسلواکی چیست؟ مهاجرت کاری یا تحصیلی به اسلواکی را می توان بهترین شیوه ها برای جایگزینی با پناهندگی دانست.
  • درحال حاضر متوسط هزینه زندگی در کشور اسلواکی چقدر است؟ متوسط هزینه زندگی ماهیانه در کشور اسلواکی حدود EUR 1132 (یورو) می باشد.
4.8/5 - (18 امتیاز)

15 دیدگاه برای “پناهندگی در اسلواکی

  1. مهراد گفت:

    این کشور مردم خودش رو به زور اداره می کنه و اقتصاد خیلی مطلوبی نداره چطوری میشه اصلا تو این کشور پناهنده شد!

  2. amir abbas گفت:

    بابت مطلب مفیدتون در مورد پناهندگی در اسلواکی تشکر میکنم میخواستم اگه امکانش هست در مورد پناهندگی در کشور سوئیس هم مطلب بذارید.

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      مقاله پناهندگی در سوئیس راهنمایی مناسبی برای شما میباشد. برای اخذ اطلاعات در خصوص روش های قانونی مهاجرت به سوئیس نیز میتوانید با ما ارتباط بگیرید.

  3. ناصر زارعی گفت:

    با سلام
    میخواستم بدونم اگر من درخواست پناهندگی بدم و مراحل تشکیل پرونده ام شروع بشه کی میتونم خونواده ام رو به خودم الحاق کنک؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      امکان الحاق همراه از طریق پناهندگی وجود ندارد. در این خصوص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی را ارائه نمی نماید.

  4. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس بابت اطلاعات مفیدتون در این سایت

  5. سحر گفت:

    سلام
    لطفا در مورد ویزای ثبت شرکت اسلواکی توضیح بدید.
    ممنون از مطالب به روز تون

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      مقاله ثبت شرکت در اسلواکی و مزایای آن راهنمایی مناسبی برای شما میتواند باشد.

  6. همایون باقرنیا گفت:

    من پناهندگی رو به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنم

  7. Arezoo گفت:

    سلام. تشکر از مقاله خوبتون.
    می خواستم بپرسم که موسسه سفیران سروش سعادت چه راهی را به جای پناهندگی برای مهاجرت به اسلواکی معرفی می نماید؟
    با تشکر.

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست گرامی
      روش های مهاجرت به اسلواکی بسته به شرایط متقاصی متفاوت میباشد. در این خصوص باید رزومه فرد بررسی گردد. پیشنهاد میکنیم با موسسه ارتباط بگیرید تا متناسب با رزومه شما، شما را راهنمایی نماییم.

  8. علی قاسمی گفت:

    سلام
    چطور میتونم قانونی یا با پناهندگی به کشور کانادا ورود کنم؟ 26 ساله هستم، لیسانس مهندسی معماری دارم

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای راهنمایی بهتر شما نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری از شرایط و رزومه شما میباشد اما در حالت کلی، امکان اقدام از طریق ادامه تحصیل در کانادا و یا کار در کانادا برای شما وجود دارد. در این خصوص برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  9. v!da گفت:

    با سلام و احترام آیا کسی که با ویزای شنگن قانونی به اروپا آمده باشد میتواند درخواست پناهندگی در اسلواکی،بدهد؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نکرده و به هیچ عنوان این روش را توصیه نمینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *