مهاجرت

پناهندگی در ترکیه

پناهندگی در ترکیه

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله مفتخر می باشد اطلاعاتی درباره پناهندگی در ترکیه در اختیار شما متقاضیان مهاجرت قرار دهد. در مراکز مشاوره حقوقی تمامی طرق مهاجرت به طور قانونی برای شما متقاضیان ارائه می شود. پیشنهاد وکلا و کارشناسان به شما متقاضیان این می باشد که قبل از هر گونه اقدام در باب مهاجرت حتما با وکلا و کارشناسان موضوع مهاجرت خود را مطرح بفرمائید. زیرا اقدامی نظیر پناهندگی علاوه بر این که عملی بسیار دشوار می باشد می تواند یک نمره منفی در کارنامه مهاجرتی شما باشد.

اخذ اقامت ترکیه از سایر طرقی نطیر تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و پناهندگی انجام می شود. بررسی اخذ اقامت ترکیه از راه های کاملا قانونی توسط وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تلفنی و حضوری از خدمات برجسته موسسه ما می باشد.


همواره یکی از دلایل اصلی برای مهاجرت به ترکیه هزینه پایین زندگی در این کشور می باشد. موضوعی که برای مهاجران خارجی از هر طیف و دسته ای حائز اهمیت است. در شرایط فعلی متوسط هزینه زندگی ماهیانه در ترکیه برای یک مهاجر خارجی در حدود $685 (دلار) است.

اقامت از طریق پناهندگی در ترکیه

متقاضیان پناهندگی در ترکیه پس از این که به کشور ترکیه رسیدند به دو صورت می توانند برای اقامت کشور ترکیه اقدام نمایند:

  • داشتن ویزا و پاسپورت: مراجعه متقاضیان به اداره استانی رسیدگی به امور مهاجرت در شهر محل سکونت
  • اگر هیچ مدرک شناسایی ندارند: درخواست پناهندگی در نزدیکترین نقطه ورودی

اگر کشور مبدا جزء کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی باشد و درخواست پناهندگی برای کشور ترکیه است می توانند برای برخورداری از حمایت بین المللی در کشورترکیه اقدام نمایند. اما از آن جایی که کشور ترکیه با موقعیت جغرافیایی محدودیت روبرو می باشد به هیچ عنوان اقامت پناهندگی صورت نمی پذیرد. اما اگر کشور مبدا جزء کشورهای اتحادیه اروپا باشد اقامت پناهندگی صورت می پذیرد.

اقامت از طریق پناهندگی در ترکیه

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

کشور ترکیه جز کشورهای اصلی عضو کنوانسیون 1951 میلادی که حقوق پناهندگان را قبول دارند، می باشد. ناگفته نماند که این کشور با در نظر گرفتن محدودیت جغرافیایی اقدام به تایید نمودن این کنوانسیون کرده است. کشور ترکیه اقدام به پذیرفتن مسئولیت تمامی پناهندگانی که از سایر کشورها به عضویت شورای قاره اروپا شده اند، کرده است. متقاضیانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تمایل پناهندگی در این کشور را دارند، نیز می توانند به صورت غیر دائم و با محدودیت مورد حمایت قرار گیرند. قوانین پناهندگی در سال 2013 با تغیرات زیادی مواجه شده است که همین تغییرات باعث عدم ثبت درخواست پناهنجویان در این کشور شده است. طبق آخرین آماری که از درخواست های پناهندگی در کشور ترکیه به دست آمده است، دال بر ترک پناهچویان در زمان نتیجه پناهندگی می باشد.

وضعیت پناهندگان افغان و ایرانی در ترکیه

با در نظر گرفتن آمار به روز شده از جانب سازمان ملل و همچنین کنوانسیون بین الملل که در سال 2016 میلادی ارائه شده به میزان 35% از جمعیت پناهندگانی که در این کشور وجود داشته اند، اتباع غیر سوری می باشند. همان طور که این آمار نشان می دهد به طور میانگین 120000 نفر از سایر کشورها مثل کشور ایران و افغانستان می توانند اقدام به ورود به خاک این کشور نمایند. ناگفته نماند که تعداد زیادی از مشکلات ناگوار پیش روی اشخاص متقاضی پناهندگی وجود دارد. شهروندان عراقی بزرگ ترین گروه از محافظ جویان در ترکیه هستند. از سال 2016 کشور ترکیه میزان 124000 پناهجو عراقی بوده است که این رقم هشداری جدی محسوب می گردد.

از جمله مشکل های که در این باب افراد پناهجو با آن برخورد خواهند کرد می توان به وجود یکسری از محدودیت هایی خاص نیز اشاره کرده. این میزان محدودیت ها به صورت عمدی وبرای افراد ضع نشده است بلکه به علت وجود تعداد و حجم زیادی از مهاجرین وجود دارد که ویژه اشخاص وضع شده است با این توضیح که در سال 2016 میلادی تعداد 30000 نفر از هموطنان ما اقدام به ورود به مرزهای این کشور نموده اند. از جمله مواردی که باعث پناهندگی برخی از هموطنان در این کشور می شود عبارتنداز وجود اختلافات مذهبی و هم چنین سیاسی در کشور، خشونت های موجود در میان جامعه، وضعیت نا به سامان اقتصادی در کشور و غیره در صورتی که این شرایط در میان کشور افغانستان به مراتب سخت تر می باشد ناگفته نماند که دلایل دیگری هم برای اقدام به پناهندگی وجود دارد.

پناهندگی و دریافت اقامت در ترکیه

به تمامی افرادی که درخواست پناهندگی می نمایند و درخواست قبول می شود، به یکی از این دو شکل پناهندگی مشروط و حمایت جانبی اقامت اعطا خواهد شد. متقاضیان پناهندگی در ترکیه برای اینکه بتوانند به طور قانونی در کشور ترکیه اقامت داشته باشند، باید حضور خود در این کشور خود را به ثبت برسانند. همچنین متقاضیان می بایست در دفاتر دولتی کشور ترکیه پرونده درخواست پناهندگی باز کنند. ارائه پرونده در دفاتر استانی به معنی برخورداری از تمامی خدمات شهروندی می باشد.

انواع اقامت ترکیه به همراه هزینه های مربوطه عبارتند از:

نوع اقامتمیزان هزینه
اقامت تحصیلی360€
اقامت کاری1000$
اقامت افراد خردسال250€
اقامت کارآفرین600€
اقامت خانواده470€

روند رسیدگی به درخواست پناهندگی در ترکیه

ثبت نام این درخواست با مراجعه به دفاتر UNHCR انجام پذیر می باشد. افرادی که از درخواست بین المللی برخوردار می شوند این امکان را ندارند در اداره استانی رسیدگی به اقامت ترکیه ثبت نام نمایند. چنانچه متقاضی در UNHCR درخواست پناهندگی نماید، در آن مرکز به متقاضی اعلام می شود که باید به کدام شهر بروند. اما اگر در PDMM برای پناهندگی درخواست نمایند، می توانند متقاضی را به شهر دیگری منتقل نمایند.

موردی که در UNHCR حائز اهمیت می باشد این است که انتخاب به عهده متقاضی نمی باشد و نسبتا شهرهای ماهواریه ای مورد نظر است، که شهرهای نسبتا کوچکی می باشند که شامل شهرهایی نظیر استامبول، آنکارا و ازمیر نمیشوند! متقاضی می بایست هر هفته به دفتر PDMM مراجعه کرده و اعلام حضور کند و در غیر این صورت اگر سه هفته متوالی حضور خود را اعلام نکند، دفتر قانونا اجازه دارد پرونده متقاضی را ببند و اسم متقاضی را در لیست دیپورت قرار دهد. در صورتی متقاضی می تواند شهر خود را عوض کند که یکی از اعضای خانواهده متقاضی در آن هر سکونت داشته باشد یا دچار بیماری و تحت درمان باشد که متقاضی بتواند شهر خود را عوض کند.

تبعات مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

همان طوری که می دانید، کشور ترکیه به دلیل همسایگی با کشور سوریه و مجاورت با مرزهای اروپایی همواره یکی از کانون های توجه و تمرکز پناهندگی در جهان بوده است. هم اکنون و بر پایه آخرین گزارش کمیساریای عالی پناهندگی ملل متحد (UNHCR) مربوط به وضعیت پناهندگی در جهان، بیشترین تعداد پناهندگان بین المللی مربوط به کشور ترکیه با 3.7 پناهجو می باشد. واقعیتی که در نمودار آماری زیر نیز بخوبی نشان داده شده است:

مقایسه کشورهای میزبان پناهندگی

متاسفانه بخاطر جنگ منطقه ای و آثار مخرب آن نیز بیشترین بخش از پناهجویان در سوریه نیز مربوط به پناهندگان سوری است. اما علاوه بر سوری ها، پناهندگانی از ایران، افغانستان، پاکستان و غیره نیز در صف انتظار برای اخذ پاسخ ایستاده اند. از مهمترین تبعات این سیل عظیم پناهندگی به کشور ترکیه می توان به عدم توانایی دولت ترکیه در مدیریت امور پناهندگان، اوضاع معیشتی نامناسب جمعیت پناهجو، رسیدگی کند به درخواست ها و گاها انتظار چندین ماهه و حتی چند ساله، مسائل امنیتی و ریسک جانی این مسئله و غیره همگی از نتایج این انباشتگی پناهجویان در ترکیه است.

پیشنهاد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین ها را برای شما در برمی گیرد. بنابراین توصیه وکلا و کارشناسان ما در موسسات حقوقی به شما عزیزان این می باشد که از طرق قانونی برای مهاجرت اقدام نمایید. زیرا درباره پناهندگی در ترکیه علاوه بر این که متقاضی یک امتیاز منفی در کارنامه مهاجرتی خود به ثبت می رساند نمی تواند در سال های بعد هم همراهی در آن کشور در کنار خود داشته باشد.

سوالات مختلف درباب شرایط پناهندگی به ترکیه

اصولا به سبب اشباع پناهندگان در داخل و خارج مرزهای ترکیه و نیز فرآیند کاملا پیچیده و طولانی پناهندگی و نیز ریسک های بالقوه اش، پناهندگی در ترکیه موضوعیتی نداشته و افراد بدنبال راه های قانونی برای مهاجرت به ترکیه هستند. و در این مسیر هم با سوالاتی روبرو می شوند:

  • مرجع رسیدگی به درخواست پناهندگی در ترکیه چیست؟ اداره استانی رسیدگی به امور مهاجرت
  • شرایط و مدارک درخواست وضعیت پناهندگی در ترکیه چیست؟ ارائه پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی الزامی است.
4.8/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *