مهاجرت

پناهندگی در دانمارک

پناهندگی در دانمارک

یکی از راه های مهاجرت به دانمارک، پناهندگی در دانمارک می باشد که تحت هیچ شرایطی به دلیل خطرات و هزینه های زیادی که دارد پیشنهاد نمی شود. این راه مختص به گروه خاصی است و عموما توصیه نمی گردد. علت این امر در پیچیدگی در نحوه اخذ پناهندگی در دانمارک می باشد. در عوض توصیه می گردد از روش های قانونی و متداول مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری و مانند آن اقدام نمایید. در این مقاله به بررسی فرایند پناهندگی در این کشور، مراحل پناهندگی و شرایط زندگی پناهندگان در دانمارک می پردازیم. شما نمی توانید در این زمینه با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید اما اگر قصد مهاجرت قانونی به دانمارک از طریق تحصیل را دارید با مشاوران موسسه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نمایند.

وضعیت پناهندگی در دانمارک

در ابتدا و قبل از شروع بحث، لازم است با آمار درخواست پناهندگی در دانمارک طی سال گذشته آشنا شویم:

نیمه اول سالنیمه دوم سال
کل641398
کشورهای اتحادیه اروپایی149
بقیه کشورهای اروپایی9244
آفریقا233150
آمریکای شمالی21
آمریکای جنوبی و مرکزی1620
آسیا228133
اقیانوسیه00
بدون ملیت5641

فرآیند پناهندگی در دانمارک در 2021

سازمان های پاسخگو و ارزیاب تقاضای پناهندگی به ترتیب شامل سرویس مهاجرت و هیئت تجدید نظر می باشد. فرایندی که شما باید برای اخذ اقامت طی نمائید در سال 2021 شامل ثبت نام در اداه پلیس، پر کردن فرم در مرکز sandhoalm، اولین مصاحبه با سرویس مهاجرت، مصاحبه دوم با اداره مهاجرت و درخواست به هیئت تجدید نظر پناهندگی می باشد.

مراحل پناهندگی در دانمارک

در ادامه هر کدام از مراحل پناهندگی در دانمارک را خدمتتان ارائه می دهیم:

  • ثبت نام در اداره پلیس دانمارک: متقاضیان بالای 14 سال با ارائه درخواست به پلیس فرآیند مصاحبه با پلیس، اخذ اثر انگشت و اخذ عکس چهره را طی می نمایند.
  • پر کردن فرم در مرکز sandhoalm: بعد از مراجعه به پلیس دانمارک باید فرم های مربوط به درخوایت پناهندگی را تمکیل نمایند. تکمیل فرم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و باید صادقانه باشد.
  • اولین مصاحبه با سرویس مهاجرت: این مصاحبه بر مبنای اطلاعات و انگیزه می باشد. این مصاحبه با فرض گذشت مدت کوتاهی از تکمیل فرم می باشد. هم اکنون زمان لازم برای اقدام 8 تا 10 ماه می باشد. تصمیم گیری در باره نتیجه تقاضا براساس سوالات این مصاحبه تعیین می گردد. به دلایل مختلف تقاضای متقاضی رد می گردد یکی از این دلایل عدم رعایت قانون دوبلین می باشد.
  • مصاحبه دوم با اداره مهاجرت: مصاحبه دوم طولانی می باشد و امکان دارد به مدت 1 روز ادامه داشته باشد. در این مصاحبه براساس فرم، مصاحبه و اطلاعات کلی درباره کشور مبدا، تصمیم در مورد اعطای مجوز پناهندگی گرفته می شود.

درخواست به هیئت تجدید نظر دانمارک

در صورت رد شدن تقاضا بطور پیش فرض هیئت تجدید نظر پرونده را ارزیابی می نماید. به عنوان دومین و آخرین مورد قانونی اخذ وکیل رایگان در این مرحله می باشد. متقاضی قادر به اخذ وکیل خصوصی نیز می باشد. عموما در این بخش گزارش شفاهی تهیه و توسط مترجم و وکیل در هیئت تقاضا مطرح می گردد. این موضوع پیشتر توسط متقاضی و وکیلش بررسی گردیده است. امکان اخذ پذیرش نهایی توسط هیئت تجدید نظر پناهندگی در دانمارک وجود دارد. چنانچه هیئت تجدید نظر متقاضی را رد نماید، متقاضی با اطلاعات جدید قادر به اقدام برای بررسی جدید است. متقاضی امکان شکایت به سازمان حقوق بشر و یا دادگاه اروپایی حقوق بشر را دارا می باشد.

اثر انگشت جهت پناهندگی در دانمارک

پناهجویان بالای 14 سال در زمان ورود ملزم به ارائه اثر انگشت می باشند. این اثر انگشت به مدت 10 سال در بانک اطلاعاتی دانمارک (surodac) ذخیره می گردد. ممکن است فرد اثر انگشت خود را در کشوری جز کشوری ابتدایی برای ثبت نام، ارائه نموده باشد. در این صورت فرد به کشوری که از آن اقدام نموده بازگردانده می شود.

اثر انگشت جهت پناهندگی در دانمارک

ترک دانمارک در فرآیند پناهندگی

قانون دوبلین در دانمارک مربوط به رسیدگی پرونده تنها با اقدام پناهندگی در یک کشور می باشد. کشور ابتدایی و محل ارائه اثر انگشت در این تصمیم گیری عموما بااهمیت می باشد؛ وضعیت وابستگی خانواده نیز می تواند تاثیرگذار باشد. امکان ترک دانمارک در مدت فرآیند پناهندگی تحت شرایط خاصی امکان پذیر می باشد؛ امکان ترک منطقه دوبلین برای 3 ماه ممکن می باشد. اما برای تقاضای مجدد دوبلین باید اثبات گردد، که در این مدت خارج از اتحادیه اروپا بوده اند.

ممکن است فرد نتواند به کشور اولیه خود بازگردد چون پنهانی به دانمارک آمده است. در این شرایط مسئولیت انتقال بعد از 18 ماه با دانمارک می باشد به این معنا که بعد از 18 ماه فرد باید دانمارک را ترک نماید. فرد قادر به ارائه تقاضای تجدید نظر در این مورد می باشد. اداره مهاجرتی مسئول بررسی تقاضای دوبلین می باشد. با توجه به این که امکان اخراج از دانمارک وجود دارد بازداشت نباید در دانمارک وجود داشته باشد؛ ولیکن پناهجویان در شرایط خاصی بازداشت می گردند.

زندگی متقاضیان پناهندگی در دانمارک

تا زمان بررسی به پرونده پناهجو از سوی دولت پول و غذا دریافت می نماید. امکان اسکان پناهجو در اتاق ها انفرادی و اشتراکی فراهم می باشد. پناهجو در ابتدا اجازه کار در دانمارک ندارد. پس از همکاری 6 ماهه پناهجو با پلیس و حضور در Dk، پذیرش بروکراسی محل کار صورت می گیرد. امکان تحصیلات ابتدایی و مراقبت های جسمانی در سطح محدود برای پناهجویان فراهم شده است.

امکان یادگیری برخی زبان ها در این مدت در کمپ ها وجود دارد. پناهجویان قادر به ثبت نام کودکان خود در مدرسه یا مهد کودک در داخل یا خارج کمپ می باشند. پناهجویان در زمان بررسی در دانمارک مانده و کارت شناسایی حمل می نمایند که حاوی اثر انگشت می باشد. زندگی پناهندگان غالبا به حومه کمپ محدود می گردد. در دانمارک پناهندگان اجازه تحصیل نداشته و در صورت شرایط فوری از امکانات درمانی می توانند استفاده نمایند. در کپنهاگ برای مهاجران غیر مستند کلینیکی وجود دارد. این کلینیک با هلال احمر، انجمن دارویی و شورای مهاجران دانمارک در ارتباط می باشد.

مجوز اقامت بشر دوستانه در دانمارک

در مواردی پناهجو به جهت درمان بیماری خیلی شدید می تواند درخواست اقامت بشر دوستانه از دانمارک نماید. در صورتی که امکان درمان پناهجو در کشورش وجود داشته باشد با تقاضایش موافقت نمی گردد، بررسی این امکان به عهده وزیر خواهد بود. در صورت موافقت اقامت صادر شده برای مدت محدودی معتبر می باشد. در ضمن تنها پناهجویانی که ثبت نام نمایند قادر به اقدام برای اخذ اقامت بشر دوستانه می باشند. وزارتخانه مربوطه برای پذیرش فرد مدارکی را از او اخذ می نماید. باید از طریق مدارک دارویی و نظر پزشک متخصص بیماری پناهجو و شدتش اثبات گردد. مدارک قابل ارائه برای اثبات به شرح زیر می باشد:

  • آزمایشات دارویی
  • گزارشات پیوسته و اطلاعات دارویی
  • مشاوره پزشکان
  • بیمارستان هایی که فرد در آن بستری شده است

حالات دیگری برای این درخواست وجود دارد، که متقاضی با مراجعه به وکیلان قادر به اطلاع از آن است. یکی از راه های مهاجرت پناهندگی می باشد ولی به هیچ وجه توصیه نمی شود و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه هیچگونه اقدامی ندارد. علت این به دلیل شرایط دشوار و پیچیده پناهندگی می باشد. ضمن این که حتی پس از پذیرش، پناهجو از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نمی گردد.

بهترین راه مهاجرت به دانمارک

از این رو همواره اقدام از راه های دیگر را پیشنهاد می نماییم؛ در حال حاضر هم بهترین راه برای مهاجرت به دانمارک از طریق تحصیل است. هرچند نظام تحصیلی این کشور رایگان نیست و شهریه دانشگاه ها معمولا سالانه بین 12000€ تا 23000€ (یورو) می باشد اما دانشجویان تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و می توانند به این ترتیب بخشی از هزینه های زندگی خود در دانمارک را پرداخت نمایند.

پزشکان نیز از این فرصت بهره خواهند برد اگر بخواهند که در کشور دانمارک به کار مشغول شوند. آن ها می توانند در دوره های آموزش پزشکی شرکت کنند و در ادامه در صورتی که موفق به پایان رساندن دوره شوند، می توانند وارد محیط کار در دانمارک شوند. این موضوع می تواند دسترسی آن ها به درآمد بسیار بالا را فراهم آورد و این همان چیزی است که بسیاری از شهروندان خارجی در دانمارک به دنبال آن هستند.

در ضمن دانشجویان ایرانی در دانمارک شانس خوبی برای اخذ ویزای همراه برای همسر خود دارند و همراه دانشجو به صورت تمام وقت می تواند در دانمارک مشغول به کار باشد. در صورت تمایل با مطالعه مقاله راه های اخذ اقامت دانمارک از سایر راه های مهاجرت دانمارک آگاه شود. مشاورین متبحر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با آگاهی از شرایطتان، بهترین راه مهاجرت را به شما معرفی می نمایند. تحصیل در دانمارک و امکان دریافت اقامت پس از تحصیل در دانمارک به شما این امکان را می دهد که از مزایای زیادی بهره ببرید.

سوالات پرتکرار در خصوص پناهندگی در دانمارک

برای پناهندگی در دانمارک اطلاع از موارد زیر الزامی می باشد:

  1. فرآیند پناهندگی در دانمارک به چه صورت است؟ در ابتدا افراد باید فرم های مربوطه را در مرکز sandhoalm تکمیل نمایند و نسبت به مصاحبه با اداره مهاجرت و پلیس این کشور آماده شوند.
  2. درخواست هیئت تجدید نظر در رویه پناهندگی به چه صورت است؟ در صورت ردی درخواست فرد می تواند برای بار دوم و بار آخر نسبت به درخواست تجدید نظر اقدام نماید. چنانچه مجدد درخواست رد گردد فرد می تواند نسبت به درخواست جدید اقدام کند.
  3. زندگی متقاضیان پناهندگی در دانمارک به چه صورت است؟ متقاضیان می توانند در طول دوره جواب دهی در کمپ یا در منازل شخصی با هزینه های شخصی خود زندگی کنند. افراد می توانند در این دوره زبان دانمارکی را هم یاد بگیرند.
  4. شرایط پناهندگی در دانمارک به چه صورت است؟ در مجموع می توان گفت که اکثر افراد در خصوص این رویه با درهای بسته این کشور مواجه می شوند.
  5. بهترین راه مهاجرت برای دانمارک چیست؟ در حال حاضر می توان گفت اخذ ویزای تحصیلی یکی از برترین طرق مهاجرت برای شهروندان ایرانی محسوب می گردد.
4.9/5 - (9 امتیاز)

12 دیدگاه برای “پناهندگی در دانمارک

  1. sohrab گفت:

    شرایط پناهندگی در دانمارک بهتره یا سوئد؟ اصلا این راه رو شما توصیه می کنید؟ میشه در مورد راه های دیگه من رو راهنمایی کنید؟ تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اصلا پناهندگی راه مهاجرت مناسبی نیست و صرفا فقط و فقط راه های قانونی مثل تحصیل و کار را اقدام کنید

  2. صبا صابری گفت:

    سلام و خسته نباشید

    آیا شما خدماتی برای پناهندگی ارائه می دهید؟
    ممنون از مطالب خوبتون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اصلا پناهندگی راه مهاجرت مناسبی نیست و صرفا فقط و فقط راه های قانونی مثل تحصیل و کار را اقدام کنید

  3. امیرحسین گفت:

    مقاله و مطالب مفیدی بود
    مرسی

  4. Rahim ghaderi گفت:

    پناهندگی در دانمارک از ایران میشه

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  5. سهرابى گفت:

    پناهندگى اصلا پيشنهاد نميشه

  6. قراری گفت:

    Hello. Can I request a question about asylum .
    prosses to Denmark

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت قاچاقی ارائه نمیکنه

  7. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد پناهندگی در دانمارک تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد ویزای توریستی دانمارک هم مطلب بذارید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اصلا پناهندگی راه مهاجرت مناسبی نیست و صرفا فقط و فقط راه های قانونی مثل تحصیل و کار را اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *