مهاجرت

پناهندگی در دومنیکن

پناهندگی در دومنیکن

تصمیم ‌گیری در مورد درخواست ‌های پناهندگی در دومنیکن که تعیین می‌کند به کسی حمایت بین ‌المللی پناهنده داده می‌شود یا خیر، توسط کمیسیون ملی پناهندگان (CONARE به معنای مخفف اسپانیایی آن) گرفته می ‌شود و درخواست‌ ها باید به ONR، که نهاد کمکی اداره کل مهاجرت است، ارائه شود. کلیه افرادی که به دلیل ترس موجه از تحت تعقیب قرار گرفتن به دلایل نژادی، مذهبی، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی و خارج از تابعیت کشور یا محل سکونت معمول سابق هستند، می توانند در مرزهای بین المللی (بنادر دریایی، فرودگاه ها یا در پایتخت سانتو دومینگو) جمهوری دومنیکن درخواست پناهندگی کنند و شایان ذکر است که سپس همه برنامه ها به ONR ارجاع خواهند شد. در صورت ورود نامنظم به جمهوری دومنیکن، درخواست پناهندگی باید ظرف 15 روز پس از ورود به کشور تسلیم شود.

امروزه با توجه به وضعیت کنونی کشورهای مختلف، موضوع پناهندگی اهمیت زیادی پیدا کرده است. به ویژه برای شناسایی و توضیح اینکه چه کسانی ممکن است واجد شرایط باشند و چگونه برای وضعیت پناهندگی در جمهوری دومنیکن درخواست دهند. در سال های اخیر، آزار و اذیت سیاسی و مسائل مربوط به پناهندگی در برخی از کشورهای دنیا رایج شده است. در جمهوری دومنیکن، اتباع خارجی زیادی وجود دارند که ممکن است واجد شرایط پناهندگی باشند، به ویژه به دلیل جو سیاسی و ناامنی که کشور مبدأ آنها ممکن است تجربه کند. یک مثال وضعیتی است که شهروندان ونزوئلا به دلیل جو سیاسی، نا امنی و آزار و اذیت در حال حاضر در کشور خود تجربه می کنند. در ادامه این نوشتار متقاضیان می توانند با همراهی مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط پناهندگی در دومنیکن به طور کامل مطلع شوند.

وضعیت پناهندگان در دومنیکن

به طور کلی، وضعیت پناهندگی زمانی اتفاق می افتد که دولت یک کشور از فردی که از کشور دیگری فرار می کند استقبال می کند زیرا زندگی آنها در خطر است. با اعطای پناهندگی، دولت پذیرنده آن فرد وظیفه تضمین امنیت و ارائه کمک را بر عهده می گیرد. در جمهوری دومنیکن، این موضوعات توسط موافقت ‌نامه ‌های بین ‌المللی امضا و تصویب شده توسط این کشور در مورد پناهندگی سیاسی و پناهندگی، مانند کنوانسیون قانون پناهندگی 1951 و پروتکل 1967 آن اداره می ‌شود. برای پناهندگان در دومنیکن پرونده ای صادر می شود که به آنها اجازه می دهد در قلمرو دومنیکن با اعتبار 60 روز بمانند تا زمانی که کمیسیون ملی پناهندگان تصمیم نهایی در مورد درخواست پناهندگی گرفته شود.

یک کمیته فرعی فنی اعتبار متقاضی را ارزیابی می کند، وضعیت کشور مبدأ را مورد مطالعه قرار می دهد و تعیین می کند که آیا این فرد معیارهای پناهندگی مندرج در کنوانسیون پناهندگی 1951 را دارد یا خیر. انتظار می رود CONARE در طی 30 روز در مورد هر مورد تصمیم گیری کند. اگر تصمیم مثبت باشد و درخواست پناهندگی در دومنیکن تأیید شود، افراد رسماً به عنوان پناهنده شناخته می شوند و اجازه اقامت با اعتبار 1 سال به آنها داده می شود که قابل تمدید است. لازم به ذکر است که به همسر و فرزندان زیر سن قانونی پناهنده (کودکان زیر 18 سال) نیز اجازه اقامت در دومنیکن داده خواهد شد. اگر تصمیم در مورد درخواست پناهندگی منفی باشد، متقاضی می تواند ظرف 7 روز در مقابل CONARE درخواست تجدید نظر کند.

در نمودار زیر به تعداد درخواست ها پناهندگی در دومنیکن براساس کشور مبدا اشاره شده است:

تعداد درخواست های پناهندگی در دومنیکن بر اساس کشور مبدا

مدارک لازم برای پناهندگی در دومنیکن

هنگامی که متقاضی اراده خود را برای درخواست حمایت از پناهندگان در دومنیکن نشان داد، ONR پرونده ای را برای فرد یا خانواده باز می کند (در صورت وجود) و از پناهجویان خواسته می شود در مصاحبه ای شرکت کنند که در آن از او پرسیده می شود که چه اتفاقی افتاده است و به به چه دلیل اقدام به مهاجرت از طریق پناهندگی در دومنیکن کرده اند.

تمامی پناهندگان ملزم به ارائه مدارک زیر خواهند بود:

مدارکتوضیحات
گذرنامه یا مدرک هویت ملی یا یک اظهارنامه سوگند خورده در مقابل ONRبرای اثبات هویت
6 قطعه عکس4 قطعه عکس با اندازه پاسپورت (روبرو) و 2 عکس (کنار)
هر سند مرتبطی برای پشتیبانی از برنامهشامل گزارش ها، گواهی ها، تصاویر، فیلم ها و غیره
گواهی پزشکیمبنی بر عدم ابتلای متقاضی به بیماری مسری
گواهی عدم اعتراضصادر شده توسط اداره تحقیقات ملی

مدارک لازم برای پناهندگی در دومنیکن

حقوق پناهندگی در دومنیکن

در لیست زیر به حقوق پناهندگی در دومنیکن اشاره شده است:

  • حفاظت در برابر بازگشت اجباری (به اصطلاح بازگرداندن) به کشور مبدا تا تصمیم نهایی
  • حق رسیدگی عادلانه
  • حق دریافت اطلاعات شفاف، رایگان و به موقع در مورد وضعیت و روند پناهندگی
  • آزادی حرکت.
  • حق تجدید نظر در مورد تصمیم CONARE
  • ارسال تمام شواهدی تا زمانی که CONARE در مورد پرونده تصمیم گیری نکرده است
  • داشتن یک مترجم زبان خود یا مترجمی که بتوانند برای تسهیل ارتباط لازم آن را درک کنند.

تعهدات پناهندگی در دومنیکن

تعهدات پناهندگی در دومنیکن عبارتند از:

  • ارائه تمام اطلاعات شناسایی
  • تکمیل فرم برای تعیین وضعیت پناهندگی
  • گفتن حقیقت و پنهان نکردن هیچ اطلاعات مربوط به برنامه
  • ارائه کمک و تسهیل برای روشن شدن حقایق و انگیزه های شخصی که کاربرد آنها بر آن استوار است.
  • انجام تلاش خوبی برای ارائه شواهد مستند برای حمایت از استدلال ها و ارائه توضیح کافی در مورد فقدان چنین شواهد
  • پاسخ به تمام سوالات مطرح شده پاسخ
  • توجیه به اندازه کافی در مورد ورود غیرقانونی به قلمرو دومنیکن، انگیزه های چنین ورود غیرقانونی و ارائه اطلاعاتی در مورد مسیر و وسایل حمل و نقل
  • شناسایی به وضوح خانواده یا افراد تحت تکفل
  • اطلاع هرگونه تغییر ترکیب خانواده (تولد، ازدواج، طلاق یا هر تغییر مرتبط دیگر)
  • خودداری از انجام فعالیت هایی که برای خارجی ها ممنوع است.
  • اطلاع به ONR ظرف 2 روز در مورد محل اقامت (آدرس دقیق) و هر گونه تغییرات مرتبط.
  • خودداری از ترک جمهوری دومنیکن

شایان ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده، در جمهوری دومنیکن از پناهندگان خواسته می شود که 30 روز به ONR مراجعه کنند تا گواهی پناهندگی خود که با نام Constancia de solicitud شناخته می شود را تمدید کنند. متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده راهنمایی هموطنان عزیز جهت مهاجرت به دومنیکن از راه های بهتر و امن تر می باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *