مهاجرت

پناهندگی در چک

پناهندگی در چک

ذاگر شخصی که توانسته پایش را به کشور چک برساند، واجد شرایط پناهندگی در چک باشد، امکان اخذ اقامت این کشور را از این طریق دارد. البته بسیاری از افراد مشکلی برای ورود مستقیم به این کشور داشته و یا عده ای دیگر واجد شرایط پناهندگی نمی شوند. چک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد و این روزها دیده شده است که افراد به دلیل ناآگاهی از ویزاهای قانونی مختلف به سمت ویزای پناهندگی در چک میروند. پیشنهاد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که در ابتدا راه های قانونی و صحیح مهاجرت از جمله ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری، ویزای ازدواج و تولد را بشناسید سپس دست به مهاجرت از طریق پناهندگی بزنید. زیرا پناهندگی راهی خطرناک و غیر قانونی می باشد و دیده شده که افراد در شرایط بسیار اسفناک جان و مال خود را در این راه از دست داده اند.

تعریف پناهندگی در چک بصورت کلی

طبق ماده 1 کنواسیون سال 1951 افرادی را پناهنده می نامیم که به علت ترس، شکنجه و آزار و اذیت مربوط به مذهب، ملیت و همچنین عضویت در گروهک ها و NGO های سیاسی، اجتماعی برای محافظت امنیت اجتماعی، آزادی عمل، ایمنی و سلامت از خود و خانواده خود به کشوری برای حمایت پناه می برند. کشور پذیرنده هم در صورتی که دلایل پناهندگی آن ها مشروع باشد و امنیت کشور به خطر نیفتد، آن ها را می پذیرد. حقوقی همچون کرامت انسانی، تعامل بشر دوستانه و عادلانه، مصلحت اندیشی برای متضرر نشدن کشور مقصد، تاکید بر رفتار شایسته با پناهنده، التزام پناهنده به رعایت مقررات کشور پذیرنده، رعایت حریم خصوصی پناهنده، حق تحصیل و حق کار را برای پناهندگان در نظر می گیرد.

واحدهای حامی پناهجویان در چک

پناهندگی در چک با بخش حمایت از پناهجویان می باشد و واحدهایی که در حمایت از پناهجویان در کشور چک به وجود آمده به شرح ذیل می باشد:

  • واحد روابط خارجی و اطلاعات از کشور مبدا
  • واحد حفاظت بین المللی
  • واحد تحلیل و بررسی استراتژی پناهندگی
  • واحد بررسی ویزا و پشتیبانی ویزا
  • واحد اقامت خارجی در شهر پراگ

واحدهای حامی پناهجویان در پناهندگی در چک

شیوه پناهندگی در چک در 2021

2 گرایش مهم رفتار جمهوری چک با پناهندگان طی سال 2021 بدین گونه است که در جمعیت 1 میلیون نفری جمهوری چک تقریبا 1156 نفر برای پناهندگی اقدام نموده اند. نگرانی از عواملی مانند ظرفیت محدود منابع زیست محیطی و منابع حیاتی برای ادامه زندگی و احساس خطر در مورد اتمام این منابع ارزشمند، پذیرفتن پناهندگان در جمهوری چک را تحت تاثیر قرار داده که این کشور امروزه کمتر پناهنده بپذیرد. اکثریت اشخاصی که پناهندگی در چک دارای ملیت اسلواکیایی، اوکراین و ویتنام می باشند. طبق آمار بررسی شده در کشور جمهوری چک اخیرا تمامی پناهندگان را به کشورشان بازگشت می دهند و یا اینکه دیده شده حتی مامورین برخوردهای بسیار تند و زننده با پناهندگان مخصوصا مسلمانان، از نظر دید تروریست دارند.

به خاطر همین دیدگاه ها و شرایط اسفناک موجود، به افراد پیشنهاد می شود که اگر قصد مهاجرت دارند از راه های قانونی مهاجرت نموده تا از آزادی عمل برخوردار باشند. تحت قانون مجازات جمهوری چک، عبور از مرزها و گذرگاه های مرزی به صورت غیرقانونی، شامل جرایم جنایی می باشد. در سال 1994، اقدامات برای تقویت کنترل عبور گذرگاه مرزی (سیاست ویزا مطابق با مقررات شورای اتحادیه اروپا در سپتامبر 1995، توافق با اسلواکی و غیره) تصویب شد. به نظر می رسد که مهاجرت به صورت غیرقانونی به کشور کاهش یافته است. پلیس جمهوری چک نتیجه می گیرد که مهاجرت غیرقانونی بیگانگان با جرایم سازمان یافته بین المللی مانند قاچاق انسان، فروش اسناد جعلی، دزدی اتومبیل، عتیقه جات، اسلحه، مواد مخدر، تجارت زنان، پولشویی و غیره مرتبط است.

روند انجام پناهندگی در جمهوری چک

روند انجام پناهندگی در جمهوری چک عبارت است از:

  • اخذ ویزا برای ورود به کشور چک (اکثرا از طریق ویزای توریستی چک)
  • مراجعه به سازمان پذیرش پناهندگی
  • تشخیص هویت و ثبت نام اولیه
  • تعیین شهر و محل سکونت
  • مشخص شدن زمان مصاحبه اولیه در دادگاه
  • معرفی به اداره پلیس و ثبت مشخصات در اداره پلیس
  • انجام مصاحبه اولیه و گفتن دلایل برای پناهندگی
  • تکمیل فرم های مربوطه به پرونده پناهندگی و مصاحبه اصلی

اگر افراد در مصاحبه پذیرفته نشوند این امکان برایشان وجود دارد تا اینکه درخواست مصاحبه مجدد بدهند، اگر باز هم پذیرفته نشوند باید به کشور خودشان برگردند و در صورتی که فرد در مصاحبه نهایی پذیرفته شود می تواند کارهای شهروندی خود را در کشور شروع نماید. همانطور که در بالا ذکر شد پناهندگی در جمهوری چک بر خلاف اسمش دارای پروسه آسانی نمی باشد و در حال حاضر از پیچیدگی های به خصوصی برخوردار می باشد، عمدتا دلایل پناهندگان ایرانی پذیرفته نمی شود و افراد به کشورشان باز می گردند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجربه طولانی مدت در امر مهاجرت از راه های تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و غیره به هیچ عنوان در روش پناهندگی اقدامی ندارد.

4.9/5 - (19 امتیاز)

یک دیدگاه برای “پناهندگی در چک

  1. عادل گفت:

    پس با این وجود اقدام از طریق پناهندگی ریسکش بالاس تضمینی هم نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *