مهاجرت

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

کانادا یکی از جذاب ترین مقاصد مهاجرتی جهان است، از همین روست که درخواست پناهندگی در کانادا نیز روز به روز در حال افزایش است. در پی بحران های اخیر جهانی بخصوص در مناطق شمالی آفریقا و خاورمیانه، درخواست های پناهندگی در سطح جهان با نرخ صعودی در حال افزایش بوده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روند مشخصی را برای پذیرش پناهجویان در نظر گرفته اند اما شرایط پذیرش پناهندگان در قاره آمریکا متفاوت است.

کسانی که قصد درخواست پناهندگی در کانادا را دارند باید خطرهای مسیر دریافت پناهندگی را بپذیرند. از همین روست که مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدام برای اخذ پناهندگی را پیشنهاد نمی کنند. زمانی که قصد دارید روند سخت دریافت پناهندگی در این کشور را پشت سر بگذارید، باید آگاه باشید که زندگی آینده شما چگونه خواهد بود. کشور کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای ادامه زندگی است و مزایای قابل توجهی در زندگی در این کشور نهفته شده است.

از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از دو زبان فرانسوی و انگلیسی
  • فراوانی نسبت مهاجران به بومی ها در کانادا
  • امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان
  • امکان زندگی در یکی از شهرهای برتر جهان
  • امنیت بالای اجتماعی در کشور کانادا

پیش تر در مقاله زندگی در کانادا شرایط و مزایای زندگی در این کشور را به خوبی تشریح کرده ایم. لازم به ذکر است که این موسسه هیچ گونه اقدام اجرایی در این زمینه نداشته و نخواهد داشت.

شرایط پناهندگی در کانادا

زمانی که قصد دارید پناهندگی در کانادا را بدست آورید باید یک دلیل شفاف و منطقی ارائه دهید. در حقیقت شما باید ثابت کنید که نیازمند دریافت حمایت از جانب کشور دیگری هستید. فرد نیازمند به حمایت کسی است که در صورت بازگشت به میهن خود، مورد شکنجه، ظلم یا تنبیه شدید قرار خواهد گرفت و زندگی او به خطر خواهد افتاد. همچنین افرادی که از کشور خود بیرون رانده شده اند نیز قادر به درخواست پناهندگی در این کشور خواهند بود. دلیل اصلی این بیرون راندگی باید ترس از شکنجه یا بازداشت به دلیل داشتن مذهب، عقاید سیاسی، ملیت یا همکاری با گروه های اجتماعی خاص باشد.

روند ثبت درخواست پناهندگی کانادا

این امکان برای شما وجود خواهد داشت که از طریق IRCC (اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) مراجعه کرده و فرم درخواست پناهندگی در این کشور را تکمیل کنید. اگر برای شما این امکان وجود ندارد، می توانید از طریق حضور در مرز برای درخواست پناهندگی خود اقدام کنید. پس از آن که درخواست شما در رابطه با پناهندگی در کانادا به ثبت برسد، شما باید خود را فورا به اداره IRCC برسانید. توجه داشته باشید که تنها تا ساعت 10 صبح فرصت دارید که خود را به این اداره معرفی کنید. در صورتی که تسلطی به زبان های فرانسوی یا انگلیسی ندارید، می توانید مترجم رسمی همراه خود داشته باشید. روند رسیدگی به درخواست شما حداقل 60 روز به طول خواهد انجامید.

سازمان های پشتیبان پناهندگان در کانادا

سازمان های مختلفی وجود دارد که از پناهندگان حمایت و پشتیبانی می کنند. این سازمان ها معمولا به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. این سازمان ها برای متقاضیانی که اخیرا وارد کانادا شده اند تا یک سال شرایط مناسبی از جمله خانه، پوشاک، تغذیه و غیره مهیا می سازند. شایان ذکر است که بعد از گذشت یک سال، متقاضیان باید شغل مناسب پیدا کرده باشند. آن ها باید درآمد کافی برای پرداخت هزینه های مختلف داشته باشند. افرادی که می خواهند بعد از پناهندگی و تایید صلاحیت در کانادا مشغول به تحصیل شوند، می توانند دوره های پایه تحصیلی را تا مدرک دیپلم به طور رایگان سپری کنند. دوره های دانشگاهی در کشور کانادا رایگان نیست. متقاضیان برای ورود به دانشگاه های معتبر کانادا می بایست توان پرداخت شهریه را داشته باشند.

پناهندگانی که می خواهند وارد کشور کانادا شوند به 3 بخش دسته بندی می شوند:

  1. Convention Refugee Abroad Class
  2. Country of Asylum Class
  3. Source country Class

درخواست پناهندگی در کانادا در قسمت های مرزی

در صورتی که نمی توانید وارد کشور کانادا شوید، می توانید درخواست پناهندگی در کانادا را در مرزهای این کشور به ثبت رسانید. در مصاحبه اولیه از شما سوالات متعددی پرسیده خواهد شد تا اطمینان حاصل شود شما در آینده هیچ گونه خطری برای کشور کانادا نخواهید داشت. همچنین اطلاعات اولیه در خصوص علت درخواست شما نیز در این جلسه پرسیده خواهد شد اما جزئیات آن در این جلسه اهمیتی نخواهد داشت.

در صورتی که موفق به گذراندن این مرحله شوید و مصاحبه شما موفقیت آمیز به پایان برسد فرمی تحت عنوان BOC به شما تحویل داده خواهد شد. 15 روز زمان خواهید داشت تا این فرم را به صورت تکمیل شده به بورد مهاجرت و پناهندگی کشور کانادا تحویل دهید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در مورد مهاجرت به کانادا به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

درخواست پناهندگی در کانادا در قسمت های مرزی

وضعیت پناهندگان در کانادا

زمانی که شما درخواست خود را رسما ثبت و در مصاحبه شرکت کرده باشید، یک تاریخ برای رسیدگی به پرونده خود را دریافت خواهید کرد. تاریخ رسیدگی به پرونده شهروندان کشورهای در اولویت دولت کانادا در حدود 30 روز و شهروندان سایر کشورها در حدود 60 روز خواهد بود. در صورتی که درخواست پناهندگی در مرزهای این کشور ثبت شود، مدت تعیین شده به 45 و 80 روز افزایش پیدا خواهد کرد. در این روز به شما پاسخ نهایی در رابطه با قبولی یا رد درخواست شما اعلام خواهد شد. توجه داشته باشید که حداکثر تا 10 روز قبل از این تاریخ باید کلیه شواهد و مدارک موجود بر ادعای خود را به بخش مهاجرت و پناهندگی ارائه دهید.

کسانی که با ویزای توریستی، دانشجویی، کاری و غیره در خاک کانادا حضور پیدا کرده اند اما از بازگشت به کشور خود هراس دارند، می توانند درخواست پناهندگی دهند. البته پناهندگان تا زمانی که مجوز کار در کانادا را اخذ نکرده باشند، اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت. تنها کسانی مجوز کار را در دوره پناهندگی خود در کانادا اخذ می کنند که بدون کمک های دولت، توانایی پرداخت هزینه های ضروری زندگی خود را نداشته باشند. پناهندگان همچنین در صورتی که حین درخواست پناهندگی به نحوی اجازه اقامت تحصیلی، کاری و غیره کانادا را داشته اند، وضعیت خود را از دست نمی دهند. مثلا اگر قبلا با ویزای تحصیلی به کانادا آمده اند و درخواست پناهندگی داده اند، همچنان اجازه تحصیل در این کشور را دارند.

رد درخواست پناهندگی در کانادا

یکی از پاسخ های احتمالی که با آن روبرو خواهید شد، پاسخ منفی به درخواست پناهندگی است. شما در این صورت می توانید از وکلای قانونی استفاده کرده تا در پرونده شما دخالت کنند، همچنین می توانید از سازمان ها و نهادهایی که فعالیت های بشر دوستانه دارند درخواست کمک کند. تنها 15 روز فرصت قانونی خواهید داشت تا نسبت به حکم وارد شده اعتراض نهایی خود را به ثبت رسانید. در غیر این صورت شما رد درخواست خود برای پناهندگی در کانادا را پذیرفته اید و باید خاک این کشور را ترک کنید.

شرایط کاریابی و قوانین پناهندگی در کانادا

یکی از مهم ترین مسائلی که برای کاریابی در کشورهای خارجی باید به آن توجه کنید توانایی و تسلط صحبت کردن و نوشتن به زبان آن کشور است. زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی و فرانسوی است زیرا در بخش‌هایی از این کشور به زبان فرانسوی نیز صحبت کنید. اگر شما خواهان کار در کشور کانادا هستید باید به یکی از این 2 زبان تسلط داشته باشید. بهتر است به کمک های یک ساله‌ای که توسط دولت کانادا به پناهجویان ارائه می‌ شود امیدوار نباشید. از روزهای اول ورود خود به خاک این کشور اگر مطمئن هستید که درخواست پناهندگی شما مورد قبول واقع می شود به جستجوی کار بپردازید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید بحث مدرک تحصیلی شماست که قبل از اخذ تصمیم قطعی باید اطمینان حاصل کنید که رشته تحصیلی و دانشگاه شما در کانادا مورد قبول باشد.

قبولی درخواست پناهندگی در کشور کانادا

اگر درخواست شما مورد پذیرش قرار گیرد می توانید به صورت موقت در کشور کانادا اقامت داشته باشید. در صورتی که هیچ گونه دعوت نامه ای دریافت نکردید، باید در روز پانزدهم خود را به اداره IRCC برسانید و پرونده خود را برای دریافت اقامت دائم این کشور به اجرا بگذارید. در برخی از مواقع پروسه دریافت اقامت دائم کشور کانادا از طریق پناهندگی ممکن است تا 5 سال نیز به طول بی انجامد.

مهاجرت از طریق پناهندگی یک پروسه پر ریسک و پر خطر برای شهروندان همه کشورهای جهان است. هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که شما بتوانید از طریق پناهندگی، اقامت یک کشور را بدست آورید. در صورتی که درخواست شما از طرف یک کشور رد شود، راه بازگشت به آن کشور را از دست خواهید داد، همچنین این امکان وجود دارد که سایر کشورها نیز به دلیل رد درخواست اولیه، درخواست شما را رد کنند. از همین روست که ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می کنیم که راهی غیر از پناهندگی در کانادا را برای مهاجرت به این کشور انتخاب کنید. اگرچه شرایط مهاجرت از طریق پناهندگی در این مقاله تشریح شده است اما باید اشاره داشت که ما این روش را پیشنهاد نکرده و در نتیجه اقدامات اجرائی نیز نخواهیم داشت.

سوالات پرتکرار در خصوص پناهندگی در کانادا

سوالاتی که در خصوص پناهدگی در این کشور مطرح می شود عبارتند از:

  • شرایط پناهندگی در کانادا چیست؟ زمانی که قصد دارید پناهندگی در این کشور را بدست آورید باید یک دلیل شفاف و منطقی ارائه دهید. در حقیقت شما باید ثابت کنید که نیازمند دریافت حمایت از جانب کشور دیگری هستید. فرد نیازمند به حمایت کسی است که در صورت بازگشت به میهن خود، مورد شکنجه، ظلم یا تنبیه شدید قرار خواهد گرفت و زندگی او به خطر خواهد افتاد.
  • روند ثبت درخواست پناهندگی چگونه است؟ این امکان برای شما وجود خواهد داشت که از طریق IRCC (اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) مراجعه کرده و فرم درخواست پناهندگی در این کشور را تکمیل کنید. اگر برای شما این امکان وجود ندارد، می توانید از طریق حضور در مرز برای درخواست پناهندگی خود اقدام کنید.
  • اعتراض به حکم ریجکتی پناهندگی در کانادا چگونه است؟ شما تنها 15 روز فرصت قانونی خواهید داشت تا نسبت به حکم وارد شده اعتراض نهایی خود را به ثبت رسانید. در غیر این صورت شما رد درخواست خود برای پناهندگی در کانادا را پذیرفته اید و باید خاک این کشور را ترک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *