ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در موناکو

کارآفرینی در موناکو

کارآفرینی در موناکو علاقمندان خود را دارد چرا که در غالب موارد، مالیاتی از افراد اخذ نمی شود و اقتصاد پیشرفته این کشور، سودآوری را تضمین میکند. موناکو به به عنوان کشور تیلیاردرها و ثروتمندان شناخته می شود کشوری کوچک است که بیش از 12 هزار تیلیادر در آن ساکن هستند. باید توجه داشت کسی که بخواهد در این کشور کارآفرینی کند و اقامت موناکو را به دست آورد به سرمایه اولیه زیادی نیازمند است. چرا که علاوه بر هزینه های ثبت شرکت، پرداخت حقوق کارمندان و غیره، بانک های موناکو نیز حداقل های مشخصی دارند تا در صورتی که به آن میزان در آن ها سپرده گذاشته شود فرد بتواند اقامت موناکو را به دست آورد.

موناکو کشوری زیبا است که از شمال، شرق و غرب با فرانسه همسایه است و از جنوب به دریای مدیترانه می خورد و به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته می شود. زبان رسمی موناکو که قوانینش در بسیاری حوزه ها شباهت های زیادی به فرانسه دارد، زبان فرانسوی است؛ اما علاوه بر این زبان ها مردمی که در موناکو اقامت و تابعیت دارند به انگلیسی و ایتالیایی نیز مسلط هستند.

موناکو پس از واتیکان دومین کشور کوچک جهان است و کم تر از 50000 نفر جمعیت دارد که همانطور که پیش تر اشاره شد بیشتر آن ها ثروتمندان هستند. پس تعجبی ندارد که هزینه های زندگی از جمله اجاره بهای مغازه و آپارتمان، خوراک، پوشاک و غیره در موناکو بسیار بالاتر از کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و غیره باشد. با این حال ممکن است برخی ایرانی ها علاقمند به کارآفرینی در موناکو باشند نتیجتا در مقاله پیش رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در این حوزه پرداخت اند.

درباره کارآفرینی در موناکو

از سود حاصل از تجارت های مستقر در موناکو در صورتی که حداقل 75% آن در قلمروی حاکمیتی این کشور به دست آمده باشد، نه کشورهای خارجی، هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود. همین مسئله سبب شده کارآفرینی و سرمایه گذاری در موناکو علاقمندان زیادی داشته باشد. در این کشور که بیش از 47000 نفر نیروی کاری دارد و نرخ بیکاری آن نیز در سال 2021 کم تر از 4% است، کارآفرینان به راحتی می توانند افراد مستعد و توانمندی را که منجر به پیشرفت کار آن ها می شوند، استخدام نمایند. البته جهت شروع کارآفرینی در موناکو یکسری الزامات باید رعایت شود که از آن جمله می توان به ضرورت اخذ گواهینامه ای خاص اشاره کرد که از سوی دولت موناکو به افراد واجد شرایط اعطا می گردد.

درباره کارآفرینی در موناکو

به منظور اخذ این گواهینامه متقاضی باید طرح تجاری یا همان بیزینس پلن خود را به اداره ای تحت عنوان Monaco Welcome Office تقدیم نماید. لازم به ذکر است در صورتی که فرد بخواهد اقامت بلند مدت یا همان ویزای نوع D موناکو را نیز داشته باشد تا بهتر بتواند فعالیت کند، باید حداقل 500000€ (یورو) در یکی از بانک های این کشور سپرده گذاری کند. لازم به ذکر است این مبلغ علاوه بر حداقل سرمایه شرکت، هزینه های جاری اداره شرکت و پرداخت حقوق کارمندان است. البته مالیات که یکی از بخش های جدا نشدنی کارآفرینی در سایر کشورهای دنیا است، در موناکو وجود ندارد و همانطور که پیش تر هم اشاره گردید غالبا مالیات بر سود و مالیات بر درآمدی از افراد گرفته نمی شود. البته تنها افرادی که اقامت بلند مدت موناکو را دارند و بیش از 3 ماه در این کشور هستند مالیات نمی پردازند.

شروع کارآفرینی در موناکو

معمولا افرادی که در موناکو کارآفرینی می کنند ترجیح می دهند به جای اجاره ملک که بسیار پرهزینه است، همان ابتدای امر سرمایه گذاری کرده و ملکی خریداری نمایند. به این منظور لازم نیست لزوما اقامت موناکو را داشته باشند و می توانند پس از انتخاب ملک مورد نظر خود سفری کوتاه به موناکو داشته باشند، پول را پرداخت کرده و ملک خود را ثبت نمایند تا سند رسمی بگیرند. لازم به ذکر است خرید یک آپارتمان 18 متری در موناکو به سرمایه ای بیش از 800000€ (یورو) سرمایه نیاز دارد. نرخ خرید ملک در موناکو در نمودار ذیل نشان داده شده است:

متوسط نرخ خرید 1 متر مربع ملک در موناکو

سپس نوبت به ثبت شرکت یا برند می رسد که لازمه آن گرفتن تاییدیه طرح تجاری (business plan) در موناکو می باشد. لازم به ذکر است یکی از پرطرفدارترین حوزه ها بین کارآفرینان در موناکو که سریع تر هم منجر به اخذ مجوز می شود، حوزه توریسم و گردشگری است. چرا که موناکو یکی از محبوب ترین مقاصد تفریحی است هم برای ثروتمندان و هم برای کسانی که توانایی مالی اخذ اقامت بلند مدت این کشور را ندارند اما می خواهند برای مدتی کوتاه تجربه زندگی کردن در کشور زیبای موناکو را داشته باشند.

اخذ پاسپورت با کارآفرینی در موناکو

به این منظور فرد باید ابتدائا حداقل 1000000€ (یورو) سرمایه وارد موناکو کند که از این میزان 500000€ (یورو) باید در یکی از بانک های این کشور سپرده گذاری شود. سپس نوبت به ثبت شرکت یا برند، استخدام کارمند و غیره می رسد و در شرایطی که فرد کارآفرین موقعیت های شغلی برای شهروندان یا افراد مقیم این کشور ایجاد نماید و دولت موناکو را اقناع کند که نقش مثبتی در اقتصاد این کشور داشته و خواهد داشت، قادر است مجوز اقامت خود را تمدید نماید.

لازم به ذکر است پس از اخذ کارت اقامت موناکو (Carte de séjour) به موجب کارآفرینی در این کشور افراد قادر هستند به 26 کشور اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس بدون نیاز به اخذ ویزای مجزا، سفر نمایند. لازم به ذکر است کسانی که تمکن مالی لازم برای کارآفرینی در موناکو را دارند شانس موفقیت و کسب سود خیلی خوبی خواهند داشت چرا که این کشور اقتصادی قوی دارد. اقتصاد موناکو در سال 2021 بیشتر از هر چیزی به بانکداری و گردشگری وابسته است و آب و هوای فوق العاده معتدلی که دارد افراد زیادی را برای مهاجرت به موناکو جذب می کند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به کارآفرینی در موناکو و شرایط اخذ پاسپورت این کشور اطلاعاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *