ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در آذربایجان

کار دانشجویی در آذربایجان

با توجه به قوانین، کار دانشجویی در آذربایجان از سوی دانشجویان بین المللی امکان پذیر نمی باشد و در سالهای اخیر مورد تایید نبوده است؛ البته با این وجود یکی از بهترین انتخاب های ایرانیان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، آذربایجان می باشد. جمهوری آذربایجان یکی از معدود کشورهایی است که دانشجو می تواند مدرک تحصیلی اروپایی را با هزینه های مقرون به صرفه دریافت نماید. مقاله ای که پیش روی شما قرار دارد، توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و در رابطه با شرایط تحصیل و کار دانشجویی در آذربایجان به نگارش درآمده است به امید آنکه با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را بدست آورید.

شرایط تحصیل در کشور آذربایجان

اگر برای ادامه تحصیل دانشگاه های کشور آذربایجان را انتخاب کرده اید باید در اولین قدم با مراجعه به سایت دانشگاه ها اطلاعات کاملی بدست آورید. پس از انتخاب دانشگاه باید اقدامات لازم را جهت اخذ پذیرش از دانشگاه انجام دهید، برای این کار لازم است مدارکی مانند پاسپورت، مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات، مدرک زبان و رزومه خود را به دانشگاه ارسال کنید. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید اقدامات لازم را جهت دریافت ویزای تحصیلی جمهوری آذربایجان را انجام دهید.

برای دریافت ویزای تحصیلی آذربایجان لازم است فرد مدارکی که در ادامه به آن اشاره می شود را تهیه کرده و در زمان مصاحبه به سفارت جمهوری آذربایجان ارائه نماید:

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزا و ارائه رسید آن
  • پاسپورت معتبر با حداقل 12 ماه اعتبار
  • مدرک زبان معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • 2 قطعه عکس 4*3
  • گواهی تمکن مالی

متقاضیان خارجی می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آذربایجان ادامه تحصیلی دهند، زبان آموزش در دانشگاه های این کشور انگلیسی، روسی و ترکی آذربایجانی می باشد که باید با توجه به دانشگاه مقطع و رشته تحصیلی زبان آموزشی خود را انتخاب کنند.

مخارج و شهریه تحصیلی در آذربایجان

هزینه تحصیل در آذربایجان در مقایسه با ایران به گونه ای است که با دانشگاه آزاد در کشور ایران مطابقت دارد. مدارک تحصیلی که دانشجویان فارغ التحصیل از سوی دانشگاه های آذربایجان اعطا می گردد، در سطح بین المللی اعتبار ویژه ای دارند. از مزیت های مهمی که در اعزام دانشجو به آذربایجان وجود دارد، این است که کلیه دانشجویان اعم از بین المللی و بومی، همگی آنها از شهریه تحصیلی یکسانی برخوردار می باشند.

در واقع دانشگاه های آذربایجان هیچ گونه تفاوت مالی برای دانشجویان قائل نیستند. به همین دلیل دانشجویان خارجی در بهترین شرایط و همانند دانشجویان بومی این کشور می توانند تحصیلات خود را در رشته مورد علاقه خود ادامه و به پایان برسانند. در این میان که صحبت از هزینه های زندگی و شهریه تحصیلی در آذربایجان می شود، می توان به کار حین تحصیل در آذربایجان اشاره نمود که اگرچه برای دانشجویان آذربایجانی مجاز است برای دانشجویان بین المللی مجوز نخواهد داشت.

هزینه های تحصیل و کار دانشجویی در آذربایجان

هزینه های تحصیل و کار دانشجویی در آذربایجان

یکی از متداول ترین سوالات افرادی که قصد تحصیل در کشور آذربایجان را دارند، در رابطه با هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور را دارید باید شهریه بیشتری نسبت به شهریه دانشگاه دولتی پرداخت نمایید. دانشجویانی که دارای شرایط لازم باشند می توانند اقدامات لازم را جهت اخذ بورسیه تحصیلی انجام دهند. برای دریافت بورس تحصیلی آذربایجان شرایطی در نظر گرفته شده است که شما می توانید با مطالعه مقاله بورسیه تحصیلی آذربایجان اطلاعات دقیقتری در این رابطه کسب نمایید.

هزینه های تحصیل با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت می باشد اما به طور کلی شهریه تحصیلی برای مقطع کارشناسی 1200$ (دلار آمریکا)، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1600$ (دلار آمریکا) و تحصیل در مقطع دکتری 2000$ (دلار آمریکا) می باشد. متقاضیانی که رشته تحصیلی آنها شامل دوره های کار آموزی می باشد باید علاوه بر شهریه تحصیلی، مبلغ 700$ (دلار آمریکا) بابت دوره کار آموزی پرداخت نمایند. دانشجویانی که به زبان تحصیلی انتخابی تسلط کامل ندارند باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره های در نظر گرفته شده شرکت نمایند و بابت این دوره ها مبلغ 900$ (دلار آمریکا) پرداخت نمایند.

شرایط کار دانشجویی در کشور آذربایجان

دانشجویان بین المللی اجازه کار در آذربایجان را ندارند مگر ترک تحصیل کنند و با پرداخت 1000$ (دلار آمریکا) ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. اما متقاضیان محلی یعنی شهروندان آذربایجان باید با توجه به مقطع تحصیلی خود در ساعت تعیین شده مشغول به کار شوند. دانشجویان می توانند در طول تعطیلات بین ترم های تحصیلی و تعطیلات تابستانی به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

  • 10 ساعت کار هفتگی برای دانشجویان مقطع کارشناسی
  • 20 ساعت کار هفتگی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد
  • 30 ساعت کار هفتگی برای دانشجویان مقطع دکتری

وضعیت کاری در آذربایجان را با مشاهده جدول ذیل به خوبی می توان متوجه شد:

سالنرخ بیکاری در آذربایجان
2017%5.0
2018%4.9
2019%5.5
2020%5.3
2021%6.2
2022%5.8
2023%5.6
2024%5.8

مشاغل دانشجویان بومی در آذربایجان

دانشجویان آذربایجانی می توانند در مشاغلی مانند کار در محوطه دانشگاه، کار در کتابخانه ها، کافه تریا، رستوران، صندوق دار، فروشنده، چاپ و نشر و انجام کارهای تحقیقاتی مشغول به کار شوند. برای یافتن مشاغل پاره وقت می توانند از وب سایت های کاریابی، موسسات کاریابی معتبر، روزنامه ها، اساتید و غیره کمک بگیرند. شما به عنوان دانشجوی بین المللی اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور در آذربایجان اقامت داشته باشید می توانید از طریق تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار، مشغول به کار شوید و پس از گذشت 2 سال از اقامت در این کشور اقامت دائم و پس از گذشت 5 سال تابعیت کشور آذربایجان را بدست آورید.

مشاغل غیر حضوری برای کار حین تحصیل در آذربایجان

انجام مشاغلی که به صورت مجازی هستند نیز از گزینه های شغلی دانشجویان آذربایجانی می باشند که شامل موارد زیر می گردند:

  • طراحی سایت
  • تولید محتوا
  • ترجمه غیر حضوری
  • برنامه نویسی

البته توجه شود حتی خارجی ها نیز پس از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور اجازه کار تمام وقت به شرط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری را دارند. در نهایت بعد از 5 سال کار قانونی امکان اخذ پاسپورت آذربایجان نیز وجود دارد.

جایگاه پاسپورت آذربایجان به صورت نمودار ذیل است:

تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت آذربایجان

کشور جمهوری آذربایجان که در نقشه فوق با رنگ صورتی هم مشخص شده با حدود فقط 32 کشور جهان دارای لغو روادید می باشد که با رنگ سبز پر رنگ مشخص شده است. برخی از کشورها با آذربایجان قرارداد اخذ ویزا هنگام ورودVisa on Arrival  را دارند که با رنگ آبی مشاهده می شود و تعداد آنها به 46 کشور می رسد. همچنین حدود 5 کشور نیز با آذربایجان قرارداد اخذ ویزای الکترونیک eTA دارند که با رنگ زرد سیر مشخص شده است. کشورهای به رنگ قرمز نیز با آذربایجان هیچ قرارداد روادیدی نداشته و اتباع آذری برای ورود به این کشورها نیازمند اخذ ویزای ورود هستند

 

با مطالعه مقاله اطلاعات مختصری در رابطه با کار دانشجویی در آذربایجان بدست آوردید. پیشنهاد می شود پیش از انجام اقدامات لازم برای مهاجرت کشور آذربایجان با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت نمایید و اطلاعات کامل را کسب نمایید. کارشناسان مجرب موسسه سفیران سروش سعادت با فعالیت موفق در عرصه مهاجرت همه روزه آمادگی دارند تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

سوالات پرتکرار در خصوص کار دانشجویی در آذربایجان

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر به سوالات پاسخ داده شده در بخش زیر توجه فرمائید:

  • مشاغل دانشجویان بومی در آذربایجان به چه صورت است؟ دانشجویان آذربایجانی می توانند در مشاغلی مانند کار در محوطه دانشگاه، کار در کتابخانه ها، کافه تریا، رستوران، صندوق دار، فروشنده، چاپ و نشر و انجام کارهای تحقیقاتی مشغول به کار شوند. برای یافتن مشاغل پاره وقت می توانند از وب سایت های کاریابی، موسسات کاریابی معتبر، روزنامه ها، اساتید و غیره کمک بگیرند. شما به عنوان دانشجوی بین المللی اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور در آذربایجان اقامت داشته باشید می توانید از طریق تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار، مشغول به کار شوید و پس از گذشت 2 سال از اقامت در این کشور اقامت دائم و پس از گذشت 5 سال تابعیت کشور آذربایجان را بدست آورید.
  • شرایط کار دانشجویی در کشور آذربایجان چگونه است؟ دانشجویان بین المللی اجازه کار در آذربایجان را ندارند مگر ترک تحصیل کنند و با پرداخت 1000$ (دلار آمریکا) ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. اما متقاضیان محلی یعنی شهروندان آذربایجان باید با توجه به مقطع تحصیلی خود در ساعت تعیین شده مشغول به کار شوند. دانشجویان می توانند در طول تعطیلات بین ترم های تحصیلی و تعطیلات تابستانی به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.
3.5/5 - (2 امتیاز)

12 دیدگاه برای “کار دانشجویی در آذربایجان

  1. حسن گفت:

    میشه رسته مهندسی عمران کارشناسی خوند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره

  2. مجید صمیدی گفت:

    دردانشگاه های این کشور مدرس هم می پذیرند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در بسیاری از دانشگاه های خارجی، استخدام اساتید غیر بومی یک امتیاز محسوب میشه. بنابراین میشه امید داشت که چنین فرصتی برای شما وجود داشته باشه

  3. کشوری گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده دانشجو دندانپزشکی در باکو هستم و طبق قوانین امورمهاجرت که بما گفتن کار حین تحصیل و یا اخذ بورسیه برای دانشجویان دندانپزشکی وجود ندارد
    بنظرم بهتر هست که بزنید بغیر از دانشجویان علوم پزشکی مخصوصا دانشگاه طب اذربایجان

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      مرسی از اطلاع رسانیتون

      1. مبینا گفت:

        میتونیم غیر حضوری کار کنیم تو اذربایجان؟یا شغل هایی که دولتی نباشه مثل کار تو رستوران و پرستاری یا اموزش خصوصی…
        همراه با تحصیل

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          به طور کلی تا زمانی که اقامت نداشته باشید که کار دولتی بهتون نمیدن.
          بله از دورکاری هم میشه استفاده کرد ولی سخت هست

    2. ایران گفت:

      سلام با دیپلم انسانی میشه پزشکی خوند در آذربایجان جوابمو بدین ممنون میشم

      1. داوری گفت:

        سلام
        در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور امکانپذیره

    3. امیرو گفت:

      یه سوال کل هزینه یک سال شما چقدر میشه همراه شهریه و خوابگاه و…؟!؟

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        در این رابطه باید با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو راهنمایی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *