ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در مجارستان

کار دانشجویی در مجارستان

کار دانشجویی در مجارستان قطعا از پر طرفدارترین موضوعات بین متقاضیان تحصیل در اروپا می باشد که سالانه ذهن افراد زیادی را به خود اختصاص داده است. فرصت های کاری پاره وقت برای دانشجویان در خصوص پوشش هزینه ها، باعث دوچندانی جذابیت ویزای تحصیلی این کشور نیز شده است.

در مقاله ای که پیش روی شما قرار دارد، تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر اطلاعات مهاجرتی خود به ارائه اطلاعاتی در خصوص این موضوع یعنی کار دانشجویی در مجارستان پرداخته اند.

اینفوگرافیک کار دانشجویی در مجارستان

شرایط کار پس از تحصیل در مجارستان

در خصوص کار دانشجویی در مجارستان و میزان درآمد ابتدا به بررسی شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در مجارستان می پردازیم. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی در مجارستان مجوز کاری در طول مدت 9 ماه دریافت می کنند که بتوانند به کاریابی و درآمد مطلوب دست یابند. روند قانونی جهت درخواست کار پس از تحصیل در مجارستان حدود 70 روز است.

الزامات کار دانشجویی در مجارستان

دانشجویان در اغلب کشورهای دنیا ساعات مشخصی در هفته را می توانند به صورت قانونی مشغول به کار باشند، که معمولا 20 ساعت در هفته است. این که تعداد ساعات کاری از سوی دولت محدود شده است، این است که به درس دانشجویان لطمه ای وارد نشود اگر چه مشغول شدن به کار دانشجویی از جهات مختلفی امتیاز به حساب می آید؛ مثلا علاوه بر این که هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان پایین است و مشغول شدن به کار پاره وقت نیز می تواند بخش عمده این هزینه ها را پوشش دهد، مشغول شدن به کار مرتبط با رشته تحصیلی، به پیدا کردن کار بعد از فارغ التحصیلی نیز کمک می کند.


برای یافتن شغل مناسب دانشجویانی در اتحادیه اروپا با توجه به این‌ که در کدام کشور قرار دارید مهم‌ ترین مسئله تسلط به زبان بومی آن کشور برای یافتن شغل در مرحله اول و سپس رسیدن به درآمد بهتر خواهد بود. با توجه به این مهم که زبان رسمی کشور مجارستان مجاری می‌ باشد و آموزشگاه مورد تأیید سفارت مجارستان برای تدریس زبان مجاری وجود ندارد؛ تصور این نکته که شخصی از ابتدا به این زبان تسلط داشته باشد و سپس برای تحصیل به مجارستان برود بعید به نظر می‌ رسد. دانشجویان زمانی‌ که وارد مجارستان می‌ شوند اگر دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی هم بردارند با توجه به این که نوع ویزای آن ها بلند مدت می‌ باشد طبق قوانین اتحادیه اروپا شهرداری ها موظف هستند به متقاضیان تا سطح A2 زبان رسمی را به رایگان بیاموزند.

برای متقاضیان تحصیل در مجارستان باید این مسئله روشن باشد که کار دانشجویی نمی‌ تواند به‌ تنهایی تامین مخارج زندگی در یک کشور اروپایی را انجام دهد.

داشتن کارفرما در مجارستان در 2023

کلیه اشخاصی که در سال 2024 علاقمند به دریافت ویزای کاری مجارستان می باشند، ملزم هستند که از جانب یک کارفرمای دارای اعتبار اقدام به دریافت دعوت نامه نمایند. با این توضیح که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا (european-union.europa.eu) کلیه کارفرمایان، قادر می باشند که برای شخص متقاضی کار در کشورهای مختلف اقدام به ارسال دعوت نامه کاری نمایند.

با این توضیح که کارفرمای مربوطه در صورتی به صورت قانونی می تواند برای افراد خارج از اتحادیه اروپا قرارداد کاری بفرستد که ابتدا موقعیت کار را 3 ماه در کشور خود، در اینجا مجارستان، آگهی کند، سپس کار را 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کند و اگر پس از گذشت این 6 ماه هیچ فردی متناسب با استانداردهای تعیین شده از سوی کارفرما پیدا نشود، وی در نهایت می تواند قرارداد کاری را برای خارجی ها بفرستد.

مقایسه متوسط درآمد در کشورهای اروپایی

متقاضیان ویزای تحصیلی مجارستان همواره باید حداقل پشتوانه مالی کافی برای پرداخت شهریه دانشگاه را در حساب بانکی سرپرست خانواده داشته باشند تا شانس ویزای آن ها بالاتر برود و دچار تحمل رنج و سختی برای زندگی در یک کشور غریب نیز نشوند.

شرایط کار دانشجویی در مجارستان

بیان این نکته حائز اهمیت می باشد که اشخاصی که علاقه مند اند از روش ویزای کاری در راستای گرفتن اقامت این کشور اقدام نمایند، بهتر است که به زبان این کشور تسلط داشته باشند. با این توضیح که این تسلط می تواند به پیدا کردن کار توسط این اشخاص کمک بسیار بزرگ و شایانی نماید. برای اشخاص متقاضی کار دانشجویی در این کشور بهتر می باشد که به تابلو و اعلانات موجود در دانشگاه ها و یا سایت های موسسات کاریابی در مجارستان مراجعه نمایند.

شرایط کار دانشجویی در مجارستان

درآمد کار دانشجویی در مجارستان

میزان ساعات کار دانشجویی در این کشور با در نظر گرفتن نوع مقطع تحصیلی شخص متقاضی کار دانشجویی در مجارستان می باشد که براساس قوانین موجود در این کشور کلیه دانشجویانی که دارای تابعیت بین المللی می باشند و هم چنین خواهان تحصیل نمودن در این کشور اند، اجازه دارند که به مدت 20 ساعت در طول هفته به کار کردن بپردازند با این توضیح که این نوع کار به عنوان یک کار پاره وقت و نیمه وقت در سابقه کاری دانشجو قرار خواهد گرفت. به صورتی که داشتن 2 سال سابقه کاری در دوران تحصیلی شخص دانشجو معادل با مدت زمانی به میزان یک سال کار تمام وقت می باشد. اطلاعات بیشتر در باب حقوق ماهیانه کار در مجارستان را در لینک فوف بخوانید.

در این کشور به ازای هر ساعت کار دانشجویی، دستمزدی به میزان و معادل با 3€ الی 5€ (یورو) در نظر گرفته خواهد شد. در حقیقت می توان گفت که کار دانشجویی در این کشور باعث می شود که دانشجویان یک سوم از هزینه های مربوط به زندگی خود را تامین کند. به عبارت دقیق تر یک دانش آموز بطور متوسط در مجارستان  1300 تا 1500 فورینت(HUF) در ساعت می تواند بسته به نوع کار درآمد داشته باشد. بالاترین دستمزد در پایتخت یعنی بوداپست پرداخت می شود ، جایی که میانگین دستمزد برای یک ساعت کار دانشجویی 1600 فورینت(HUF) است.

انواع کار دانشجویی در مجارستان

از جمله انواع کار دانشجویی که در این کشور وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در بخش کتابخانه دانشگاه ها
  • کار در کافه دانشگاه ها
  • کار در سالن های ورزشی دانشگاه ها
  • در لابراتورهای موجود در دانشگاه ها
  • کار در فروشگاه های دانشگاه ها
  • کار در رستوران های دانشگاه ها و غیره

مشغول شدن به کار دانشجویی همان طور که پیش تر به آن اشاره شد تقریبا در تمامی کشورها امکان پذیر است اما با توجه به پایین بودن شهریه تحصیل و هزینه زندگی در مجارستان، حتی کار دانشجویی پاره وقت نیز بخش اعظم هزینه های فرد را تامین می کند و در نهایت پس از فارغ التحصیلی نیز منجر به اخذ ویزای کار مجارستان می شود.

امتیازات کار دانشجویی در مجارستان

مشغول شدن به کار دانشجویی در مجارستان، علاوه بر این که همان طور که در این مقاله بررسی گردید، منجر می شود فرد بتواند کمی از هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین نماید، امتیاز مهمی در رزومه افراد هم به حساب می آید. علی الخصوص زمانی که تجربه کار ضمن تحصیل مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد؛ چرا که امکان کارآموزی به صورت پاره وقت در شرکت های مجاری یا شرکت های چند ملیتی مستقر در مجارستان، وجود خواهد داشت.

لازم به یادآوری است کشورهای مختلفی وجود دارند که افراد می توانند با هزینه کم به آنها وارد شوند به عنوان مثال تحصیل رایگان ایتالیا، دوره های کالج زبان فرانسه و غیره جزو راه های کم هزینه اروپایی به شمار می روند. هر چند هر کدام از این روش ها جزییات خاص خود را دارند. به عنوان مثال شما با توجه به شرایط خود اعم از سن، مدرک تحصیلی، سطح زبان و غیره به علاوه انتظاراتی که از کشور مقصد دارید، در نهایت به این نتیجه برسید که چه کشوری به شما ویزا می دهد و در عین حال اغلب انتظارات شما را برآورده می نماید.

محبوب ترین گزینه ها برای کار دانشجویی در مجارستان

یکی از اصلی ترین مزیت های کار دانشجویی در مجارستان وجود مشاغل متنوع برای دانشجویان بین المللی می باشد. محبوب ترین مشاغل دانشحویی در مجارستان عبارت اند از:

محبوب ترین مشاغل دانشجویی در مجارستانتوضیحات
مشاغل مرتبط با زباناین مشاغل برای دانشجویانی است که زبان انگلیسی و حداقل زبان های دیگر مانند روسی، چینی، و اسپانیایی را می دانند.
مشاغل مرتبط با گردشگریمجارستان و به ویژه پایتخت این کشور بوداپست، یک مقصد گردشگری محبوب است.
مشاغل مرتبط با فناوریاگر در رشته مهندسی یا IT تحصیل می کنید، پیدا کردن مشاغل مرتبط با برنامه دانشگاهی خود آسان تر است.
تدریس خصوصیبا داشتن تحصص های ویژه در دروس ویژه در مجارستان می توانید به همسالان خود در این کشور کمک کنید.

معایب کار دانشجویی در کشور مجارستان

کار دانشجویی در کشور مجارستان در کنار مزایا از معایبی نیز برخوردار می باشد. بسیاری از دانشجویان یادگیری زبان مجاری برای آنها دشوار بوده ولی جهت ارتباط و تعامل در محیط کاری بهتر است زبان مجاری بیاموزید. بنابراین یادگیری زبان مجاری جهت کاریابی در کشور مجارستان از معایب کار دانشجویی در کشور مجارستان خواهد بود. در کشور مجارستان موضوع درآمد بر مالیات مطرح می گردد که با توجه به میزان درآمد و نوع شغل انتخابی محدوده مالیات دریافتی متفاوت خواهد بود. اگر میزان دریافتی شما به عنوان کار دانشجویی پایین تر از حد معمول است نیاز به پرداخت مالیات نخواهید داشت.

اگر شما هم با خواندن این مقاله علاقه مند به کار دانشجویی در مجارستان شدید این فرصت را دارید تا با مشاوره حضوری و غیر حضوری با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به اطلاعات کامل تری در رابطه با موضوع کار دانشجویی در مجارستان دست یابید.

سوالات متداول در خصوص شرایط کار دانشجویی در مجارستان

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص شرایط کار دانشجویی در مجارستان، در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم. کلیدی ترین سوالات شما در خصوص شرایط کار در مجارستان عبارت اند از:

  • آیا برای کار دانشجویی در مجارستان به مجوز کار نیاز داریم؟ مجارستان بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، برای استخدام دانشجویان بین المللی نیازی به مجوز کار ندارد. دانشجویان بین المللی می توانند با ویزای تحصیلی در مجارستان مشغول به کار شوند.
  • آیا الزامات زبانی خاصی برای کار دانشجویی در مجارستان وجود دارد؟ برای کار دانشجویی در مجارستان آشنایی به زبان مجارستانی می تواند کمک های بسزایی را به روند جستجوی شغل شما در این کشور داشته باشد.
  • روند درخواست برای کار دانشجویی در مجارستان چگ.نه است؟ روند درخواست برای کار دانشجویی در مجارستان بسیار ساده است، زیرا از بوروکراسی های اداری پیچیده در فرآیند آن خبری نیست.
5/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه برای “کار دانشجویی در مجارستان

  1. Apple گفت:

    سلام ببخشید بعضی ها میگن کالج هایی که زبان خارجی درس میدن در بوداپست اقامت تایپ other میدن که حق کار ندارد !؟ آیا حقیقت دارد !؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله اکثر کالج ها همچین شرایطی دارند
      شما اگر جاب آفر دریافت کنید می تونید به کار برسید

  2. احسان گفت:

    این شرایط برای کسانی که در دوره های زبان آلمانی یا انگلیسی نیز شرکت میکنن هست؟؟ یا نه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار پاره وقت میشه اقدام کرد به شرط اینکه در این مدت به کار برسید

  3. Hp گفت:

    مدت زمان‌کار دانشجویی در مجارستان و نوع کارش توضیح میدین. مرسی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در مجارستان می تونید 20 ساعت در هفته کار کنید.
      محدودیتی هم برای کار ندارید که شغلتون چی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *