ویزای کاری

کار در آلمان برای پناهندگان

کار در آلمان برای پناهندگان

هر ساله افراد زیادی به دلایل مختلف در آلمان درخواست پناهندگی اعلام می کنند، از سوالات متداول متقاضیان شرایط کار در آلمان برای پناهندگان است. پناهجویان باید بدانند برای کار در این کشور شرایط و قوانینی وضع شده است. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت فعالیتی در عرصه پناهندگی انجام نداده و این مقاله صرفا جهت ارائه اطلاعات در رابطه با کار در آلمان برای پناهندگان به نگارش درآمده است. بر اساس آمار اخیر کشورهای اروپایی مانند آلمان اقدام به خروج پناهنده ها و نپذیرفتن پناهنده جدید کرده اند که در این راستا به افراد پیشنهاد می شود حتی الامکان افراد از راه های قانونی اقدام به مهاجرت به کشورها نمایند.

  • آیا آلمان کشور مناسبی برای پناهندگی است؟
  • شرایط پناهندگی در آلمان چیست؟
  • آیا آلمان پناهجویان ایرانی را مورد پذیرش قرار می دهد؟
  • شرایط مهاجرت افغانستانی ها از طریق پناهندگی در آلمان چیست؟
  • چه افرادی شانس بیشتری برای پناهندگی در آلمان دارند؟

شرایط پناهندگی در کشور آلمان در 2024

اگر به دلیل مشکلات انسانی یا مشکلات سیاسی قصد پناهندگی در کشور آلمان را دارید باید درخواست پناهندگی خود را به محض ورود به خاک این کشور اعلام نمایید. در صورتی که با درخواست پناهندگی شما موافقت شود، مجوز اقامت در کشور آلمان برای متقاضی صادر می شود. در سال 2024 در کشور آلمان 3 نوع پذیرش برای پناهجویان در نظر گرفته شده است:

  • پناهندگی سیاسی
  • پناهندگی مذهبی
  • پناهندگی اجتماعی

همان طور که گفته شد فرد باید به محض ورود به کشور آلمان درخواست پناهندگی خود را به اداره پلیس یا اداره کنترل مرزی ارائه نمایید. پس از ثبت درخواست پناهجویان به کمپ های در نظر گرفته شده منتقل می شوند. پس از انتقال به کمپ از پناهجویان اثر انگشت و عکس گرفته می شود، تا مشخص شود فرد در سایر کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی اعلام نکرده باشد. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند تا قبل از مشخص شدن وضعیتشان اجازه کار در این کشور ندارند و هیچ حقوقی برایشان در نظر گرفته نمی شود.

اگر با درخواست فرد موافقت شود پناهجو اجازه اقامت برای مدت 3 سال را دریافت می کند. برای پناهجویانی که حکم منع اخراج صادر شود، اجازه اقامت در کشور آلمان به مدت 12 ماه را دارند. در صورت عدم موافقت با درخواست پناهندگی، فرد باید کشور آلمان را ترک نماید.

وبینار تخصصی مهاجرت کاری به آلمان

امکانپذیری کار در آلمان برای پناهندگان در 2024

بعد از سال 2017 میلادی تعداد پناهجویانی که در کشور آلمان مشغول به کار هستند از 21% به 35% افزایش یافته است. بر اساس بررسی آمارهای ارائه شده در سال 2024 توسط موسسه تحقیقات کار و شغل، این تعداد بیشتر از انتظار است. به همین دلیل این موسسه خواهان حمایت از پناهجویان به خصوص زنان پناهنده است. باید به این نکته اشاره کرد که تنها 19% از پناهجویان که در کشور خودشان به عنوان متخصص کار می کردند، توانایی یافتن کار مرتبط با تخصص و مهارتشان دارند. این در حالی است که فقط 50% از پناهجویان که در آلمان در دوره های آموزش شغلی شرکت کرده اند می توانند در شغلی مرتبط با دوره ها مشغول به کار شوند.

قوانین کار در آلمان برای پناهندگان

برای کار در آلمان برای پناهندگان شرایط و قوانین سخت و پیچیده ای وجود ندارد. به این صورت که اگر با درخواست پناهندگی فرد موافقت شود و اجازه اقامت برای مدت 3 ساله را دریافت نماید، می تواند بدون دریافت اجازه کار در ادارات یا سایر مشاغل کار کند. پناهجویان بعد از یافتن شغل باید جهت دریافت اجازه کار باید به اداره امور خارجیان با نام Auslanderbehorde مراجعه نمایند.

چگونگی کار در آلمان برای پناهندگان

حقیقت این است که به دلایل مختلف مردم کشورهای اروپایی اکثرا دید خوبی نسبت به پناهندگان ندارند. آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از این دلایل این است که حقوق و امکانات پناهندگان آلمان از طریق مالیات هایی که مردم این کشور پرداخت می نمایند، تامین می شود. یکی دیگر از دلایل این است که برخی از پناهندگان پس از ورود به آلمان، سوئیس و سایر کشورها مرتکب جرم و جنایت شده اند.

نتیجتا حتی اگر پس از ماه ها یا حتی سال ها انتظار در کمپ های پناهندگی با درخواست افراد موافقت شود، کارفرمایان آلمانی تمایلی به استخدام پناهندگان ندارند. در تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف از جمله سوئیس و آلمان، بسیاری از پناهندگان مجبورند علی رغم این که حتی در کشور خودشان مدارک دانشگاهی داشته اند، در کشوری که درخواست پناهندگی داده اند، به عنوان کارگر یا پیشخدمت مشغول به کار شوند.

چگونگی کار در آلمان برای پناهندگان

تمدید اقامت پناهندگان در کشور آلمان

اگر قصد اقامت در این کشور را دارید باید پیش از آن که اعتبار مجوز اقامتتان به پایان برسد اقدامات لازم را برای تمدید اعتبار انجام دهید. برای این کار پناهجو باید به اداره امور شهروندان مراجعه نماید. برای تمدید اعتبار لازم است مدارک زیر را آماده و ارائه نمایید:

  • ارائه عکس بیومتریک پاسپورتی
  • ارائه کارت اجازه اقامت در کشور آلمان
  • ارائه گواهی ثبت نام دریافت شده از شهرداری محل اقامت
  • ارائه قرارداد کار و مدارک میزان دستمزد در طول 90 روز گذشته

شرایط دریافت کار در آلمان برای پناهندگان

یکی از شرایط در نظر گرفته شده جهت کار در آلمان برای پناهندگان، دریافت ویزا کار است. اصلی ترین و مهم ترین شرط برای دریافت ویزا کار داشتن کارفرما می باشد. پناهجویان می توانند در ایالت های آلمان به دنبال کارفرمایانی باشند که به دنبال نیروی کار هستند. این خود امتیازی برای فرد پناهجو محسوب می شود. برای آنکه درخواست پناهجو توسط کارفرما پذیرفته شود باید دارای شرایط زیر باشد:

  • اگر فردی دارای تخصص و مهارت باشد شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارد.
  • پناهنده نباید دارای سوابق کیفری باشد و در طول حضور در این کشور نباید مرتکب جرمی شده باشد.
  • متقاضی باید توانایی انجام کار داشته باشد.
  • اگر فردی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد در طول مدت کوتاه تری میتواند کار پیدا کند و شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارد.

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید پیشنهاد می شود با توجه به شرایط خود بهترین راه را انتخاب نمایید. جهت دریافت اطلاعات کامل تر و انتخاب بهترین روش برای مهاجرت پیشنهاد می شود مقاله مهاجرت به آلمان از طرق مختلف را به دقت مطالعه نمایید. اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل یا کار را دارید، می توانید با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

16 دیدگاه برای “کار در آلمان برای پناهندگان

  1. حامد گفت:

    درود
    من حامد ناشنوا هستم متاهلم مدرک تحصیلی کارشناسی رشته گرافیک دارم اما متاسفانه دولت ها و بهزیستی اصلا توجه نمیکنن به ناشنوا کار نیس فعلا بیکارم پول از کجا بیارم لطفا بهم کمک کنی برام بفرس آلمان برای کار و زندگی اونجا بمونم لطفا بهم راهنما کنی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای این که بتونید به آلمان مهاجرت کاری داشته باشید، باید زبان آلمانی رو بلد باشید. از طرفی باید سابقه کاری هم داشته باشید

  2. آناهیتا گفت:

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات روسی در فرهنگ بین المللی در کشور روسیه هستم بعد اتمام درسم میخوام به آلمان مهاجرت البته زبان انگلیسی ام در حد متوسط است کنم ممکنه راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید 3 سال سابقه کار مرتبط داشته باشید توی این زمینه و کار کردن بلافاصله بعد از دریافت مدرک کمی سخت است

  3. زهرا گفت:

    با سلام و درود
    من فرهنگی هستم و همسرم هم مهندس برق الکترونیک است برای کار در آلمان میتوانیم اقدام کنیم لطفا راهنمایی بفرمائید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط سنیتون خیلی مهم هست.
      اگر زیر 40 سال دارید، مدرک B1 زبان آلمانی برای رسیدن به کار توی این کشور می تونه برای شما کافی باشه.
      با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند

  4. farshad hasanzade گفت:

    درود مدرک فنی حرفه ای دارم بیشتر توی زمینه نما سازی چوب ورق پی وی سی عایق کاری جوشکاری ،ایا میشه اقامت بگیرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید اقدام کنید به شرط این که مدرک زبان آلمانی در سطح b2 داشته باشید

  5. کوروش گفت:

    سلام
    کسی ک بعد از ۷ سال هنوز قبولی نگرفته باشد و دولدونگ هم نشده باشد ولی شاغل است و مخارج را خودش پرداخت می‌کند می‌تواند اقامت یا ویزای کاری دریافت کند؟
    ممنون بابت پاسخگویی

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام دوست عزیز
      با توجه به شرایطی که فرمودید پیش از تایید درخواست شما، امکان اخذ اقامت ممکن نیست

  6. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۶ سال سن دارم و هشتم را به دهم جهشی خواندم یعنی ۹ را جهشی خواندم الان مدرک دیپلم گرفتم و میخوام قبل سربازی برم رشته من مهندسی کامپیوتر هست و آیلتس زبان دارم با ۲۵۰ میلیون پول آیا شرایط مهاجرت به المان را دارم برای تحصیل یا نه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید در آلمان تحصیل کنید و مشکلی از این بابت نیست.

  7. نا شناس گفت:

    سلام
    ایا پناهندگان به المان میتوانند شغل های اینترنتی مثل شغل در یو تیوب را داشته باشند

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی داره که چه امکاناتی در اختیار پناهنده ها قرار بگیره

  8. مصطفی گفت:

    سلام ببخشید من کارم فنی برقکاری ساختمان است میشه درخاست پناهندگی بدم به کشور المان.

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *