ویزای کاری

کار در ارمنستان برای پناهندگان

کار در ارمنستان برای پناهندگان

متقاضیانی که قصد پناهندگی در ارمنستان را دارند باید با شرایط کار در ارمنستان برای پناهندگان آشنا باشند تا از این طریق از تبعات آن آگاه باشند. واقعیت این است که مهاجرت از طریق پناهندگی در ارمنستان در طول چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است که یکی از دلایل عمده آن نزدیکی این کشور به ایران است. طبق آمار اعلام شده در سال گذشته رشد مهاجرت ایرانیان از طرق مختلف به کشور ارمنستان 22% افزایش یافته بود، با توجه به اینکه در طول چند سال گذشته پناهندگی در کشور ارمنستان مورد توجه بسیاری از پناهجویان بوده است کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار تصمیم گرفته اند به بررسی شرایط پناهندگی و کار در ارمنستان برای پناهندگان پبردازند و اطلاعات مختصری در اختیار متقاضیان پناهندگی در این کشور قرار دهند.

  • محدودیت های پناهندگی در ارمنستان چیست؟
  • شرایط کار در ارمنستان برای پناهجویان چگونه است؟
  • آیا پناهجویان در ارمنستان اجازه کار خواهند داشت؟
  • شرایط زندگی پناهجویان در کمپ های پناهندگی در ارمنستان چیست؟

شرایط پناهندگی در کشور ارمنستان

پناهجو به فردی اطلاق می شود که به دلایل مختلف مثل: عضویت در گروه های خاص اجتماعی یا سیاسی، جنگ، مذهب، نژاد، ملیت و غیره ترس از دست دادن جان و مال در کشور خود را دارد و تصمیم دارد وارد کشوری امن شود. کشور ارمنستان یکی از اعضای کنوانسیون ژنو یا کنوانسیون پناهندگی است به همین دلیل خود را ملزم می داند که از افرادی که در این کشور اعلام پناهندگی کرده اند محافظت کند. UNHCR در ماه دسامبر سال 1992 در پاسخ به درخواست دولت ارمنستان جهت کمک به هجوم گسترده 360000 پناهجو از کشور آذربایجان که به دلیل درگیری های قفقاز (بین سال های 1988- 1992) به ارمنستان گریختند تاسیس شد.

UNHCR در سال های اولیه فعالیت خود در کشور ارمنستان به رفع نیازهای حیاتی پناهندگان از کشور آذربایجان، تمرکز در زمینه ساخت مسکن و زیر ساخت ها، مراقبت های بهداشتی و آموزشی، کمک های حقوقی و مشاوره پرداخت. از سال 2004 به بعد صدها پناهجو از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و کوبا به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و جنگ های داخلی در کشور ارمنستان پناهنده شدند. علاوه بر این از ابتدا سال 2014 تا ژوئن سال 2015 حدود 200 شهروند اوکراینی به دلایل جنگ های داخلی و نا آرامی های اوکراین به دولت ارمنستان اعلام پناهندگی کردند.

شرایط کار در ارمنستان برای پناهندگان

برای اعلام پناهندگی در کشور ارمنستان متقاضی باید پس از ورود به خاک این کشور درخواست خود را به صورت شفاهی یا کتبی اعلام کند، حتی افرادی که از مرزهای این کشور به صورت غیر قانونی وارد خاک این کشور شده باشند می توانند درخواست پناهندگی خود را به مراجع مربوطه ارجاع دهند. پس از اعلام پناهندگی درخواست شما به اداره مهاجرتی دولت ارمنستان اعلام می شود و پس از گذشت 15 روز زمان مصاحبه حضوری برای شما تعیین می شود. پس از شرکت در مصاحبه پناهجو باید برای درخواست پناهندگی خود در کشور ارمنستان مدارک و دلایل موجه را ارائه کند، طول مدت بررسی پرونده پناهندگی معمولا 90 روزه است دقت داشته باشید که ممکن است روند بررسی درخواست طولانی تر شود.

مدارک لازم برای اعلام درخواست پناهندگی عبارتند از: 4 قطعه عکس، مدارکی دال بر اعلام پناهندگی، اصل و کپی مدارک شناسایی و پاسپورت. در صورتی که قصد پناهندگی همراه با اعضای خانواده را دارید باید مدارک شناسایی و پاسپورت همه افراد ارائه شود. درصورتی که دلایل شما برای پناهندگی در ارمنستان مورد قبول باشد مجوز اقامت در این کشور صادر می شود. با دریافت مجوز اقامت در ارمنستان پناهجو می تواند در کشور ارمنستان به دنبال شغل مورد نظر باشد و مانند شهروندان این کشور مشغول به کار شود.

شرایط کار در ارمنستان برای پناهندگان

حقوق پناهجویان و کار در ارمنستان برای پناهندگان

علاوه بر اینکه پناهجو می تواند در کشور ارمنستان مشغول به کار شود حقوق دیگری نیز به وی تعلق می گیرد که عبارتند از:

  • اگر همراه با همسر و فرزندان با سن کمتر از 18 سال وارد کشور ارمنستان شده باشید، حقوق آن ها نیز به عنوان پناهنده رعایت می شود.
  • فرد حق دارد تا زمان تصمیم نهایی در رابطه با پناهندگی به کشور مبدا بازگردد.
  • پناهجو می تواند در زمان درخواست با UNHCR در تماس باشد.
  • پناهجو می تواند در کمپ های در نظر گرفته شده اقامت داشته باشد و از خدمات بهداشتی و غذایی استفاده کند.
  • فرد می تواند آزادانه در کشور ارمنستان رفت و آمد داشته باشد.
  • در صورت درخواست می تواند در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارمنستان تحصیل کنید.
  • پناهجو می تواند از خدمات اجتماعی برابر با شهروندان ارمنستان بهره مند شود.
  • در صورتی که با درخواست شما موافقت نشود می توانید اعتراض خود را اعلام کنید، اگر همچنان دلیل قانع کننده ای برای پناهندگی در ارمنستان نداشته باشید باید این کشور را ترک کنید.

سلب پناهندگی در ارمنستان

افرادی که قصد پناهندگی در کشور ارمنستان را دارند باید آگاه باشند که امکان سلب حکم پناهندگی وجود دارد، سلب پناهندگی در موارد زیر اتفاق می افتد.

  • در صورتی که فرد برای امنیت کشور ارمنستان خطرساز باشد.
  • اگر که پناهجو از نظر قوانین حقوقی و مدنی کشور ارمنستان دارای مشکل شهروندی باشد.
  • در صورتی که مجوز پرواز و ورود به کشور ارمنستان را دریافت کرده باشید اما در تاریخ مقرر شده در این کشور حضور نداشته باشید.
  • در صورتی که اظهارات، مستندات و استعلامات شما خلاف بیان های شما باشد و یا مدرک جعلی ارائه کرده باشید.

متقاضیانی که قصد مهاجرت دارند و سعی دارند به ارزان ترین کشورها مهاجرت کنند می توانند با مطالعه مقاله ارزان ترین کشورها برای مهاجرت اطلاعات کاملی در این رابطه کسب کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را در خصوص کار در ارمنستان برای پناهندگان بدست آورده باشید، در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که مهاجرت از طریق پناهندگی در ارمنستان با خطرات جانی و مالی همراه است. اگر قصد مهاجرت به کشور ارمنستان را دارید پیشنهاد می شود سایر راه های مهاجرت به این کشور را با توجه به شرایط خود و خانواده بررسی کنید. برای اطلاع از روش های مهاجرت به کشور ارمنستان می توانید به مقاله مهاجرت به ارمنستان را رجوع کنید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچگونه فعالیتی در خصوص پناهندگی در ارمنستان انجام نداده و این نوشتار تنها در جهت اطلاع رسانی به نگارش در آمده است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *