ویزای تحصیلی

کار در روسیه پس از تحصیل

کار در روسیه پس از تحصیل

یکی از راه های تمدید اقامت در روسیه کار در روسیه پس از تحصیل است که عده زیادی از دانشجویان به همین دلیل ویزای تحصیلی این کشور را اخذ می کنند. با توجه به این که اخذ ویزای کاری روسیه پیچیده است و باید قبل از ورود به روسیه شرایط فراوانی را پشت سر گذاشت و مدارک و گواهی نامه های گوناگونی را کسب کرد. به همین دلیل افراد زیادی سعی دارند از طریق ویزای تحصیلی وارد این کشور شده و بعد از اخذ مدرک به کار و ادامه زندگی در این کشور بپردازند.

عده زیادی نیز سعی می کنند برای یکی از اعضای خانواده ویزای تحصیلی دریافت نمایند و در کنار این ویزای به وسیله اخذ ویزای همراه وارد روسیه شوند و شرایط اقتصادی این کشور را بررسی نمایند. در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگاشته شده در مورد موضوع کار پس از تحصیل توضیحاتی ارائه گردیده.

شرایط اقتصادی در روسیه 2023

پس از تغییرات در دهه 1990 میلادی، ظرفیت های کار در روسیه به شدت افزایش یافت. تحول در یک اقتصاد مبتنی بر بازار تأثیر مثبت داشت و با رشد تجارت و بازار آزاد فرصت ها برای کار مهاجران نیز بیشتر شد و این مهاجران در دهه گذشته به رشد بزرگ اقتصادی کشور روسیه کمک کرده است. از طرفی هر شهروندی که بیش از 183 روز در روسیه حضور داشته باشد مشمول پرداخت مالیات 13% خواهد شد. کار کردن در روسیه برای افرادی که تخصص و تجربه در بخش های صنعت و انرژی دارند، انتخاب مناسبی است. در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور روسیه 2023 حدود 4.5% است که هم از میانگین نرخ بیکاری اتحادیه اروپایی (EU) و هم از برخی کشورهای منطقه پایین تر است:

مقایسه نرخ بیکاری روسیه و کشورهای منطقه

روسیه دومین تولید کننده و صادر کننده گاز طبیعی جهان است. همچنین امنیت اجتماعی مهاجران در روسیه بد نیست و روسیه سیزدهیم کشور جهان در تامین امنیت و حقوق کارمندان مهاجر است. هر کارمند و کارگر بین الملل به عنوان یک مهاجر در روسیه تحت پوشش یک طرح بیمه اجتماعی قرار می گیرد که از بسیاری از پوشش های درمانی در کشورهای جهان سوم بیشتر است. طرح های پوششی شامل بیمه درمانی و آسیب های کار و بیمه بیکاری می شود. این احتمالا جالب ترین واقعیت برای هر کارگزار مبنی بر شروع کار در روسیه است، کارفرمای یک مهاجر مجبور است که به صندوق های مختلف اجتماعی و بیمه هزینه پرداخت کند.

شرایط تحصیل در روسیه 2023

در کشور روسیه بیش از 150 دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که در قالب سه برنامه تحصیلی متداول اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. جالب است بدانید که تحصیل در روسیه 5 تا 7 برابر ارزانتر از اروپا و آمریکاست و سالانه بین $1300 تا $4000 (دلار) متغیر است. دانشجویان بین المللی نیز می توانند در این دانشگاه ها به زبان های روسی و یا انگلیسی ادامه تحصیل دهند. درست است که پذیرش از دانشگاه های روسیه بدون آزمون ورودی و نیز بدون ارائه مدرک زبان روسی است. منتها گذراندن دوره یکساله پادفکت از ضروریات تحصیل در روسیه محسوب می شود.

با این توضیح اکنون به معرفی برترین دانشگاه های روسیه 2023 می پردازیم:

دانشگاه هاtimes higher education ranking 2023shanghai jiao tong university ranking 2923top universities ranking 2023U.S ranking 2023
دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو501230
دانشگاه دولتی بلگرود1001
دانشگاه فدرال خاور دور434
HSE UNUIVERSITY801359696
دانشگاه فدرال کازان801322860

پس تحصیل در روسیه در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین المللی فراهم است. آنها می توانند در یکی از برنامه های تحصیلی معروف زیر پذیرش بگیرند:

  • علوم اجتماعی
  • علوم پزشکی
  • روانشناسی
  • اقتصاد
  • مهندسی
  • هنر
  • ادبیات

شرایط ویزای تحصیلی روسیه

دانشجویان پس از اخذ پذیرش خود از یکی از دانشگاه های کشور روسیه بایستی برای درخواست ویزای تحصیلی خود از طریق مراجعه به سفارت روسیه اقدام کنند. ویزایی که به مدت 90 روز اعتبار داشته ولی قابل تمدید تا یکسال است. برای درخواست این ویزای روسیه نیز طی مراحلی مثل اخذ نامه پذیرش (ویزا ساپورت)، تکمیل فرم درخواست، جمع آوری مدارک لازم، تحویل درخواست به سفارت روسیه و نیز پرداخت هزینه این ویزا الزامی است.

فلذا مدارک لازم به منظور درخواست ویزای تحصیلی روسیه از این قرار است:

  • ویزا ساپورت یا همان نامه پذیرش از دانشگاه روسی
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه سلامت
  • گواهی تست HIV
  • مدارک تحصیلی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

قوانین کار در روسیه پس از تحصیل

دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی روسیه شده اند این فرصت را دارند که به بعد از اتمام تحصیل وارد بازار کارد در روسیه شوند. همچنین دانشجویان فوق لیسانس نیز می توانند به صورت پاره وقت و محدود فعالیت کنند. همچنین بعضی از دانشگاه های روسیه و دانشگاه های مسکو ارتباط تنگاتنگی با بخش صنعت کشور دارند و دانشجویان از طریق فعالیت در انجمن ها و جشنواره ها فرصت ارتباط گرفتن با بازار کار را خواهد یافت بعد از همکاری های دانشجویی با مراکز مختلف تجاری در بخش تحقیق و توسعه می توانند توسط این مراکز استخدام شوند.

بعد از این که دانشجو بتواند تحت نظر یک کارفرما و در یک شرکت مشغول فعالیت شود بایستی یک نامه از شرح فعالیت به انضمام درخواست کارفرما را تقدیم اداره مهاجرت نماید تا در آنجا در خصوص تمدید 3 ماهه اقامت دانشجو تصمیم گرفته شود. بعد از تمدید 3 ماهه بسته به نظر افسر اداره مهاجرت و توصیه نامه کارفرما دانشجو می تواند اقامت بلند مدت کاری روسیه را اخذ نماید.قوانین کار در روسیه پس از تحصیل

مجوز کار جهت کار در روسیه پس از تحصیل

گام اول برای مجوز کار به طور کامل بر عهده کارفرما در روسیه است و این که شرکت روسی باید نیاز به منابع انسانی خود را برای پیشبرد برنامه ریزی شرکت به اداره های مربوطه روسیه اعلام کند و اجازه استخدام نیروی کار مهاجر را دریافت کند. همچنین این نکته برای شرکت ها الزام آور است که طبق مجوز استخدام باید حتما از کشورهای مشخص شده اداره مهاجرت اقدام کنند. مثلا شرکتی که موظف به جذب مهندس از ایتالیا شده، نمی تواند نیروی دیگری را از تایوان یا چین استخدام کند. به هر جهت پس از دریافت دعوت نامه از کارفرمای خود، می توانید درخواست ویزا کاری خود را در کنسولگری روسیه یا سفارت روسیه داشته باشد. آنها همچنین از شما لیستی از تمام مدارک لازم، رزومه (CV) و سابقه کار می خواهند.

در صورت دریافت ویزای 3 ماهه و ورود به خاک روسیه در عرض 3 روز از زمان ورود شما باید آدرس خود را در اداره خدمات مهاجرت ثبت کنید. خوشبختانه، کارفرمای شما معمولا مسئولیت اعلان به مقامات محلی را بر عهده دارد. شرکت شما همچنین باید در مورد اشتغال خود به مقامات کار و مالیات اطلاع دهد. در برخی از زمینه ها، کارکنان شانس بسیار بیشتری برای اخذ ویزای کاری دارند، برای مثال مشاغل مونتاژ قطعات صنعتی و تعمیر و نگهداری ماشین آلات، عمران و شهرسازی شانس بیشتری در مقایسه با سایر مشاغل دارند. اگر علاقه مند به کار در روسیه هستید و قصد اخذ اقامت روسیه از طریق کار و دریافت ویزای بلند مدت این کشور را دارید بهتر است قبل از هر چیز دامنه اطلاعات خود از این حوزه را گسترش دهید. چنانچه در این مسیر نیازمند یاری بودید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمایید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

3 دیدگاه برای “کار در روسیه پس از تحصیل

  1. جواد گفت:

    سلام من فاند تحصیلی برای ارشد رشته نفت از روسیه گرفتم ولی همه دغدغه ام اینه ک بعد از اتمام تحصیل نتونم اونجا کار کنم و فقط دو سال غربی بی حاصل بکشم اخه فکر میکنم شرایط پیدا کردن کار برای مهاجران تو روسیه سخت باشه ؟ ولی دیدم کسی که مشغول کار تو صنعت نفت روسیه هست نمیدونم شانسیه یا نه

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما شانس کارفرما پیدا کردن در روسیه فقط فقط به تلاش خودتون بر میگرده

  2. علی عسکری رباطی گفت:

    اینجانب در رشته خیاطی تخصص دارم در صورت نیاز در کشور روسیه مسکو علاقمند به ارائه هنر و فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *