ویزای کاری

کار در شرکت های نفتی نروژ

کار در شرکت های نفتی نروژ

یکی از صادرکنندگان عمده نفت در جهان کشور نروژ می باشد که از سال 1969 میلادی با کشف نفت در دریای شمال رسما به یک کشور نفتی تبدیل شد. همواره کار در شرکت های نفتی نروژ برای مهندسان ماهر و متخصص همراه با درآمدهای فوق العاده بالا و مزیت‌ های بی شمار تعریف می‌ شود. صنعت نفت برای کشور نروژ از لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی دارد زیرا بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی ملی نروژ را به خود اختصاص می‌ دهد.

از سال 2015 به علت افت قیمت جهانی نفت بسیاری از کشورها مانند نروژ اقدام به تعدیل نیرو کردند و این موضوع باعث شد تا نرخ بیکاری در این کشور به بیش از 4% برسد. با وجود اتفاقات سال های اخیر همچنان کار در صنایع نفت و گاز نروژ با توجه به تعداد شرکت هایی که در این عرصه فعالیت می کنند یک فرصت شغلی مناسب است. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

  • وضعیت کار در نروژ به چه صورتی است؟
  • متوسط درآمد یک کارگر ساده در نروژ چقدر است؟
  • متوسط درآمد کارگر نفتی در کشور نروژ چقدر است؟
  • آیا شرایط کار و کسب درآمد در نروژ بهتر از دیگر کشورهای اروپایی است؟
  • شرایط اخذ ویزای کاری نروژ 2023 چیست؟
  • برای درخواست این ویزای نروژ چه مدارکی لازم است؟
  • هزینه درخواست آن چقدر است؟
  • این ویزا تا چند سال اعتبار دارد؟
  • و آیا دارندگان ویزای کار نروژ میتوانند متقاضی اخذ اقامت دائم این کشور شوند؟
  • برای اخذ تابعیت نروژی چطور؟

شرایط کاریابی و کار در شرکت های نفتی نروژ

بهترین راه برای کاریابی در شرکت های بزرگ نفت و گاز نروژ مراجعه به وبسایت رسمی این شرکت ها است. زیرا مشاغل مورد نیاز همواره در وبسایت نگارش می شوند. همچنین برای صرفه جویی در زمان و انرژی برخی از شرکت های نفتی نیازمندی نیروی کار خود را از راه سپردن به موسسات کاریابی تامین می کنند.


موسسات کاریابی که به زبان نروژی Consulent نامیده می شوند در اکثر موارد مصاحبه های شغلی مورد نیاز برای استخدام کارمند را نیز انجام می‌دهند. اگر فرد در مصاحبه با موسسات کاریابی نمره قبولی کسب کند می‌تواند برای مصاحبه با کارفرما حاضر شود. افرادی که در مصاحبه با کارفرما مورد قبول واقع می شوند باید قراردادی دو طرفه در دفتر موسسه کاریابی به نام Oppdrag امضا کنند که اطلاعات ساعت کار، میزان حقوق و نوع شغل در آن ذکر شده است. این قرارداد در واقع یک آیین نامه مشخص است که در قالب آن نیروی کار خدماتی به شرکت ارائه می کند و شرکت نفتی در قبال آن خدمات حقوق پرداخت می کند.

یافتن شغل توسط موسسات کاریابی این حسن را دارد که افراد اگر پس از مدتی از کار برکنار شدند توسط موسسه کاریابی مورد حمایت قرار می گیرد. حمایت ها به این صورت است که افراد پس از بیکار شدن تا 80% حقوق ماهیانه شغل قبلی خود را دریافت می کنند. تسلط به زبان انگلیسی و زبان نروژی برای یافتن شغل خوب در شرکت‌ های نفت و گاز این کشور برگ‌ برنده افراد محسوب می‌ شود. بر کناری و اخراج از شغل معمولا در کشورهای اسکاندیناوی به دلیل درصد بالای امنیت شغلی و جریمه های سنگین و قوانین سفت و سخت اداره کار بسیار دور از ذهن است و بدبینانه است.

موسسات کاریابی برای کار در شرکت های نفتی نروژ

موسسات معتبر کاریابی در نروژ در زمینه کاریابی برای شرکت های نفت و گاز فعالیت می کنند. به طور کلی افرادی که توسط موسسات کاریابی شغل پیدا می‌کند از درآمد بیشتر و مزیت های شغلی بهتری برخوردار خواهند بود. از معروف ‌ترین شرکت های کاریابی برای کار در شرکت های نفتی نروژ می توان به موارد ذیل شده در ذیل اشاره کرد:

  • شرکت آمریکایی ManpowerGroup که در اکثر کشورهای جهان دفتر و نمایندگی مشخص و فعال دارد و بزرگ ترین موسسه کاریابی جهان محسوب می شود. نماینده رسمی و شرکت تابع این شرکت در نروژ Experis می باشد که علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام به دفاتر آن مراجعه کنند.
  • شرکت سوئیسی Adecco در سال 1996 تاسیس شد و دومین شرکت کاریابی بزرگ در جهان می باشد. نماینده رسمی این شرکت در نروژ IC نام دارد و دارای چندین دفتر در شهرهای مهم این کشور می‌باشد.
  • شرکت نروژی NECON که از سال 2004 میلادی شروع به کار کرده است و در شهرهای مهم نروژ مانند ترونهایم، برگن و استاونگر دفتر دارد.

موسسات کاریابی برای کار در شرکت های نفتی نروژ

مزایای کار در شرکت های نفتی نروژ در 2023

در سال 2021 کشور نروژ یکی از کم ترین نرخ های بیکاری در اروپا را دارد، با این حال داشتن تخصص در مشاغل مورد نیاز نروژ می تواند کمک شایانی به افراد کند. چرا که به این ترتیب گزینه های بیشتری خواهند داشت و شغل پردرآمدتری را می توانند انتخاب کنند. کار در شرکت های نفتی هم در زمینه های مختلف از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی نفت و گاز و غیره مورد نیاز است و هر دوی این حوزه ها جزو مشاغل پردرآمد نروژ به حساب می آیند. از دیگر مزایای کار در شرکت های نفتی نروژ می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • داشتن امنیت شغلی بالا
  • امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت نروژ
  • قدرت خرید بالا

البته با توجه به این که امکان اخذ ویزای کاری نروژ از ابتدا بسیار کم است، علاقمندان به کار در شرکت های نفتی نروژ رمز ورود خود را تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته هایی مثل مهندسی نفت و گاز، مهندسی برق و غیره قرار می دهند. پس از اتمام تحصیلات افراد باید مراحل ذیل را طی کنند:

  • اخذ ویزای جستجوی کار نروژ
  • تبدیل ویزای جستجوی کار به ویزای کاری پس از یافتن شغل

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری نروژ در 2023

افرادی که برای دریافت ویزای کاری نروژ در سال 2023 درخواست می دهند باید دارای مهارت و تخصص در زمینه های گوناگون پزشکی، مهندسی یا شغل آزاد باشند. سابقه کار و ارائه رزومه کاری مرتبط برای دریافت شغل مناسب در کشور نروژ در واقع امتیاز برتری یک متقاضی نسبت به دیگر متقاضیان محسوب می شود. اثبات تمکن مالی و به اصطلاح توانایی امرار معاش در نروژ با مبلغ NOK100000 (کرون نروژ) برای 6 ماه ممکن است که در یک حساب بانکی با گردش حساب ارائه شود.

کلیه کارگران خارجی چه کارگران نفتی و چه سایر کارگران برای کار و زندگی در کشور نروژ نیازمند درخواست ویزای کار نروژ هستند که متداولترین نوع آن هم ویزای کارگر ماهر یا Skilled Worker Visa می باشد که معمولا برای کسانی صادر می شود که :

ویزای مخصوص کارگران نفتی در نروژ

امکان الحاق خانواده برای دارندگان ویزای کار نروژ

یکی از امتیازات مهم در زمینه کار نفتی در نروژ این است که دارندگان ویزای کاری نروژ از این امکان برخوردارند که همراه خود همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را هم به نروژ ببرند. برای این کار نیز آنها می توانند ویزای خانوادگی نروژ Norway Family Visa درخواست دهند. اما علاوه بر تهیه مدارک لازمه در این مورد شرط اصلی برای درخواست ویزای خانوادگی نروژ این است که دارنده ویزای کاری این کشور از تمکن مالی کافی برای ساپورت خانواده خود در کشور نروژ برخوردار باشد.

شرط اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزای خانوادگی نروژ

اخذ اقامت دائم و تابعیت از طریق کار نفتی در نروژ

کلا  افراد از طریق کار نفتی در نروژ می توانند به مجوز اقامت موقتی نروژ دست یابند. مجوزی که بسته به مدت قرارداد کارگران خارجی در کشور نروژ ممکن است تا 2 سال اعتبار داشته ولی با تامین شرایط اولیه قابلیت تمدید داشته باشد. به هر حال این نوع مجوز اقامت سرانجام منجر به دریافت اقامت دائمی (PR) نروژ می گردد. پس کارگران و نیروهای متخصص خارجی از طریق کار نفتی در نروژ نیز می توانند به اقامت دائمی و حتی تابعیت (پاسپورت) این کشور برسند و از امتیازات بالقوه آن بهره مند شوند منتها این روش زمان بر بوده و مستلزم کار و زندگی چند ساله زندگی در این کشور است.

با این توضیح اکنون به شرایط اخذ اقامت دائم و تابعیت نروژی می پردازیم:

اخذ اقامت دائم و تابعیت از طریق کار نفتی در نروژ

توجه داشته باشید تنها افرادی که مدرک تحصیلی حداقل لیسانس دارند می توانند برای دریافت ویزای کاری کشور نروژ اقدام کنند. ارائه مدارک شناسایی همراه با ترجمه رسمی و گذرنامه معتبر با چند قطعه عکس پاسپورتی به همراه بیمه درمانی از دیگر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری نروژ است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به نروژ یا بررسی هزینه زندگی در نروژ می‌توانید با وکلای مجرب و متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب کار نفتی در نروژ

برخی از سوالات متداول در خصوص کار نفتی در نروژ عبارتند از:

  1. حداقل درآمد کارهای نفتی در کشور نروژ چقدر است؟ میانگین درآمد نیروی کار در کشور نروژ در کارهای نفتی در حدود NOK700000 (کرون نروژ) است و این در حالی است که میانگین درآمد در این کشور در حدود NOK600000 (کرون نروژ) محاسبه شده است.
  2. میزان مالیات بر درآمد در رشته های نفتی در نروژ چه میزان است؟ افرادی که میانگین درآمد نفتی در کشور نروژ را در اختیار داشته باشند، باید سالیانه در حدود NOK300000 (کرون نروژ) مالیات پرداخت کنند. در حقیقت میانگین درآمد در حوزه های نفتی پس از پرداخت مالیات در حدود NOK400000 (کرون نروژ) است.
  3. روند مهاجرت به کشور نروژ از طریق کار نفتی چگونه است؟ متقاضیان کار در حوزه های نفتی در کشور نروژ باید در ابتدای امر موفق به دریافت یک پیشنهاد کاری از این کشور شوند، افرادی که در کشور نروژ تحصیل کرده اند از شانس بسیار بیشتری برای یافتن پیشنهاد کاری برخوردار هستند.
  4. در صورت اخذ پیشنهاد کاری از کشور نروژ چه باید کرد؟ در صورتی که فرد پیشنهاد کار رسمی خود را از کشور نروژ دریافت کند، می تواند با مراجعه به سفارت کشور نروژ در محل زندگی خود، نسبت به دریافت ویزای کاری اقدام کند و در صورت دریافت آن، شرایط حضور خانواده خود در این کشور را نیز فراهم آورد.
  5. پروسه اخذ ویزای کاری نروژ چه هزینه ای در بر خواهد داشت؟ فرد متقاضی باید هزینه هایی از قبیل ترجمه مدارک به زبان انگلیسی و در بسیاری از موارد نروژی را متحمل شود. علاوه براین هزینه های مربوط به صدور ویزای کاری نیز به عهده خود متقاضی است.
  6. ویزای متعلق به کارگران و متخصصان نفتی در نروژ چیست؟ ویزای کارگر ماهر نروژ (Skilled worker visa) که شرط درخواست آن نیز داشتن جاب آفر از سوی کارفرمای نروژی و نیز داشتن مدرک دانشگاهی معتبر می باشد.
2.5/5 - (4 امتیاز)

16 دیدگاه برای “کار در شرکت های نفتی نروژ

  1. طاهری گفت:

    سلام
    پذیرش برای ارشد مجدد چقدر در اروپا سخت هستش؟؟امکان پذیره ؟؟
    آیا با دکتری استخدام در شرکت های نفتی راحتتره یا ارشد مجدد؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر به دنبال ارشد مجدد هستید، بهتر هست که اعلام کنید که ارشد ندارید تا مسیر خودتون رو ساده تر کنید.
      در صورتی که قبلا سابقه سفرهای متعدد به شنگن دارید، مشکل خیلی کمتری برای ارشد مجدد خواهید داشت.
      با ارشد استخدام شدن ساده تر هست. بعد از اون می تونید به شرکت درخواست بدید که اجازه بدن شما در دوره دکتری شرکت کنید

  2. فاطمه عزیزی گفت:

    با سلام آیا برای کار در کشورهای خارجی محدودیت سنی دارند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله تمام کشورها محدودیت سنی دارن

  3. ابوالفصل گفت:

    باسلام.بنده مهندس اجرایی عمران هستم و۱۸ سال در شرکت ملی گازایران وشرکتهای مهندسین مشاور درزمینه ناظر لوله گذاری وتاسیسات خطوط انتقال وتوزیع گاز ونفت مشغول به کاربوده ام ودارای مدارکی ازقبیل hse.بازرسی جوش.مسلط به نرم افزارهای اداری.وسیستمی.ودارای روابط عمومی بالا ومدیریت فوق العاده قوی هستم.وهمسرم کارشناس معماری و۵سال سابقه در شرکتهای پیمانکاری وابسته به گاز دارند.میخواستم ببینم برای مهاجرات باشرایط بنده به کدام کشور بهتراست وراههای مهاجرت در زمینه اشتغال در نفت وگاز چطوراست.ممنون وسپاسگذارن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مسیرهای مهاجرتی بسیاری می تونه در پیش روی شما قرار بگیره ولی متاسفانه نفرمودید که چند سالتون هست.
      شما به طور کلی ممکن هست بتونید کار در آلمان رو تجربه کنید یا اینکه برای تحصیل در سوئد یا تحصیل در هلند اقدام کنید که بعد از اون اقامت دریافت کنید.

  4. Hadi گفت:

    سلام بنده با لیسانس صنایع شیمیایی و ده سال سابقه در پروژه و بهره برداری واحد های نفتی و پتروشیمی جویای کار در نروژ و بلاروس هستم.ممنونم راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید شرکت هایی که به شما نیاز دارند رو پیدا کنید و مکاتبات لازم رو انجام بدید و در صورتی که اون ها برای شما پیشنهاد کاری ارسال کنند، می تونید با استفاده از اون، ویزای کاری نروژ رو به دست بیارید و به اون کشور مهاجرت کنید.

  5. ناهید افشاری فرد گفت:

    سلام من ۴۰ سال سن دارم و مدرک مربیگری درجه دو تکواندو با ۲۰ سال سابقه کاری، کوکیوان ۳ بین المللی،دان ۵ کشوری ، مقام سوم لیگ دسته یک پومسه کشوری و مقام دوم پومسه لیگ برتر کشوری ، داور درجه سه پومسه و درجه دو کیوروگی رو دارم سوالم اینه که میتونم در نروژ برای کار مربیگری اقدام کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید ازیک باشگاه دعوتنامه کاری داشته باشید

  6. جعفرپور گفت:

    سلام شوهر من در شرکت ملی حفاری مهندس هستن و 15سال سابقه کار دارن و رسمی وزارت نفت هستن برای کشور نروژ اقدام کنیم میتونه شرکت نفتی استخدام بشه کار هست ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر دعوتنامه کاری داشته باشن امکانپذیره اما در غیر اینصورت از طریق تحصیلی میشه براشون اقدام کرد که بعدش در این زمینه در نرروژ به کار برسن
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  7. هادی هوشمند گفت:

    بنده کارشناس ارشد مهندسی برق کنترل دارم و کارمند شرکت ملی گاز هستم، ۱۰ سال سابقه کار دارم در زمینه برق و الکترونیک و اتوماسیون صنعتی، تسلط کامل به PLC های گروه Delta و Siemens 1200,400,1500,300, دارم و در زمینه مانیتورینگ صنعتی و wincc کار اصلی بنده در شرکت ملی گاز هستس، تسلط کامل به ابزار دقیق و کالیبراسیون تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق دارم، تسلط کامل در راه اندازی پست های Mv,Lv و 20kv دارم نصب ترانسفورماتور و نصب خازن های Mv , Lv و سابقه 4 ساله در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ داشتم و به تمام شبکه های زمینی و هوایی و عیب یابی شبکه های هوایی و زمینی خطوط برق مسلط هستم و با دستگاه های عیب یابی کار کرده ام، تسلط به طراحی و راه اندازی تابلو برقهای صنعتی رله کنتاکتوری و Soft starter و drive دارم، در زمینه روشنایی و روشنایی صنعتی و اتوبان ها نیز کار کرده ام و مدتی هم در دیسپچیگ برق تهران بزرگ بوده ام، رزومه قوی دارم ،
    بنده در حال حاضر کارمند واحد دیسپچیگ (مرکز کنترل) شرکت ملی گاز هستم، تسلط کامل به سیستمهای مخابراتی گاز و نفت و تجهیزات الکترونیکی دارم،،،،
    درضمن بنده مهندس ناظر جوش و اجرای خطوط انتقال گاز هم بوده ام و بیشتر پروژه های گاز رسانی در خراسان شمالی را بنده امضا و تأیید کرده ام که مدارک و مستندات در شرکت گاز خراسان شمالی موجود است?️

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض احترام دوست عزیز
      رزومه قوی شما تحسین برانگیز است. باعث خرسندی ماست که در این خصوص سوال خود را مطرح کنید تا بتوانیم شما را راهنمایی نماییم.

  8. ميلاد گفت:

    سلام و عرض ادب
    من ١٧ سالم است و قصد تحصيل در رشته مهندسي نفت را دارم و طبق تحقيقاتي كه انجام دادم نروژ بهترين و پردرآمدترين كشور جهان براي مهندسي نفت است ولي شنيده ام كاريابي براي شهروندان خارج از اتحاديه اروپا مخصوصا ايران خيلي خيلي سخت است
    سوال من اين است اگه من در رشته مهندسي نفت از بهترين دانشگاه هاي ايران(صنعتي شريف،اميركبير،تهران) با معدل و رزومه خوب فارغ التحصيل شوم و در مقطع فوق ليسانس در نروژ تحصيل كنم و از بهترين دانشگاه هاي مهندسي نفت نروژ(NTNU،stavanger) با معدل و رزومه خوب فارغ التحصيل شوم و در مدني كه در نروژ تحصيل ميكنم زبان نروژي هم كامل ياد بگيرم شانس كاريابي من در يك شركت نفت خوب در نروژ با درآمد مناسب چقدر است؟آيا ميتوانم در نروژ شغل خوبي پيدا كنم؟ممنون ميشم اگه به سوالم جواب بديد
    با تشكر از شما

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله اگر شما در کشور نروژ تحصیل کنید با توجه به اینکه شرایط خوبی در حوزه نفت و گاز داره امکان به کار رسیدن رو خواهید داشت
      لطفا مقاله تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ رو هم مطالعه کنید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *