ویزای کاری

مهاجرت پزشکان به سوئد

مهاجرت پزشکان به سوئد

مهاجرت پزشکان به سوئد 2023 به واسطه 3 فاکتور طلائی یعنی فرصت های کاری فراوان، درآمد بسیار عالی و کیفیت زندگی برتر مورد توجه پزشکان ایرانی است. پزشکان ایرانی می توانند برای مهاجرت به سوئد و کار طبابت در این کشور در دو دسته پزشکان رزیدنت و پزشکان متخصص و با طی مراحل مختلفی مجوز کار پزشکی خود را دریافت کنند. متولی ارزیابی درخواست پزشکان خارجی در سوئد و صدور مجوز پزشکی در این کشور نیز شورای سلامت و رفاه سوئد می باشد. مراحل درخواست مجوز پزشکی در سوئد شامل معادلسازی مدرک پزشکی، قبولی در آزمون پزشکی، گذراندن دوره انترنی، قبولی در تست دانش پزشکی، شرکت در خدمت کارآموزی، گذراندن دوره قوانین پزشکی سوئد و درخواست مجوز می باشد.

  • شرایط درآمد پزشکان در سوئد چگونه است؟
  • آیا پزشکان در سوئد از بازار کار خوبی برخوردارند؟
  • درآمد متخصصان در سوئد چقدر است؟
  • شرایط و مدارک لازم برای معادلسازی مدرک پزشکی در سوئد چیست؟
  • شرایط مدرک زبان سوئدی برای مهاجرت پزشکان به این کشور چیست؟
  • ویزای پزشکان برای مهاجرت به سوئد چیست؟

پزشکان گرامی با مطالعه این مقاله می توانند در جریان شرایط و جزئیات مهاجرت کاری به سوئد و نیز وضعیت کار پزشکان در این کشور آگاه شوند. اما در صورت نیاز به مشاوره های بیشتر یا پاسخ به سوالات تخصصی خود توصیه می شود که از راهنمائی های وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

سیستم مراقبت های بهداشتی غیر متمرکز سوئد

سیستم مزاقبت های بهداشتی در سوئد، غیر متمرکز می باشد. شوراهای منطقه ای و در برخی شرایط شوراهای محلی یا شهرداری ها مسئول می باشند. وظیفه دولت مرکزی تعیین اولویت های سیاسی برای بهداشت و درمان پزشکی و نیز اصول و قواعد است. طبق قوانین این کشور، هر شورای منطقه ای موظف است دسترسی ساکنان را به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا ارائه دهد و به دنبال ارتقای سلامت جمعیت باشد. شوراهای منطقه ای از سال 2019 شروع به پوشش هزینه های مراقبت از دندان برای افراد محلی تا سن 23 سالگی کرده اند.
شرایط کار در کشور سوئد یکی از بهترین ها در جهان می باشد. اشتغال پزشکی در سوئد تقاضای زیادی دارد. می توان پیش بینی نمود که در سال های آینده کمبود نیروی پزشکی در این کشور به چشم می خورد.

امتیازات مهاجرت پزشکان به سوئد

سوئد کشوری در شمال قاره اروپا و ناحیه اسکاندیناوی است که همواره از وضعیت اقتصادی و سیاسی با ثبات و پایداری برخوردار است. معمولا مهاجران خارجی سوئد را بیشتر به سبب شرایط کاری بسیار مطلوب و کیفیت زندگی سطح بالای آن انتخاب می کنند. در این میان، شرایط کار و زندگی پزشکان خارجی در سوئد بسیار متفاوت تر از بقیه مشاغل و حرفه ها می باشد. پزشکان در سوئد از پرستیژ اجتماعی بالا و حقوق مادی و معنوی بهتری برخوردارند. بنابراین از امتیازات مهاجرت پزشکان به سوئد می توان به موارد مهمی از جمله موارد ذیل اشاره نمود:

  • اقامت اروپا
  • حقوق بالا
  • مهاجرت خانوادگی
  • بیمه تامین اجتماعی
  • امکان اخذ تابعیت سوئدی
  • استاندارد زندگی بالا وغیره

در همین ابتدا باید به این نکته اشاره داشت که پروسه تبدیل شدن به پزشک مورد تایید در سوئد به سادگی امکانپذیر نیست و افراد باید مراحل را به دقت پشت سر بگذارند. در همین راستا به بسیاری از افراد توصیه می شود که دوره تحصیل پزشکی در سوئد را پست سر بگذارند یا در صورتی که مدرک پزشکی خود را دریافت کرده اند از راه های میانبر برای رسیدن به این کشور استفاده کنند.

شرایط کار پزشکان در سوئد

تقریبا در حدود 36000 پزشک در کشور سوئد کار می کنند. اغلب آنها نیز توسط شوراهای استانی به استخدام درآمده اند و در بیمارستان ها و کلینیک ها کار می کنند. ساعت کاری پزشکان در سوئد نیز مطابق قانون کار این کشور حدود 40 ساعت در هفته تا نهایتا 48 ساعت در هفته می باشد. پزشکان در سوئد از درآمد خیلی خوبی برخوردار هستند به طوری که در حال حاضر درآمد آنها از متوسط درآمد کشوری بالا است. لطفا به نمودار زیر توجه کنید:

مقایسه درآمد پزشکان با سطح درآمد ملی سوئد

همان طور که در نمودار آماری فوق هم مشاهده می شود میانگین درآمدی پزشکان چه به صورت کارآموز یا رزیدنت و چه به صورت متخصص از میانگین درآمد ملی کشور سوئد بسیار بالا است. تا جائی که پزشکان متخصص بیش از دو برابر متوسط درآمد ملی کشور سوئد حقوق دریافت می کنند. علاوه بر این حقوق ثابت، اغلب پزشکان سوئدی همچنین به خاطر وظایف کشیک و حالت آماده باش نیز حقوق مجزایی هم دریافت می کنند. اینها همگی نشانگر وسعت و اهمیت کار پزشکی در جامعه مدرن سوئدی می باشد.

بررسی ویزای کاری سوئد گروه پزشکی در 2023

بر اساس تعریف قوانین در اداره کار و مهاجرت سوئد اگر شما مایل به کار در سوئد در گروه های پزشکی هستید ابتدا بایستی مجوز مورد نیاز را دریافت نمائید. این اتفاق در ابتدا بر اساس ارسال مدارک شما به سازمان وزارت بهداشت سوئد و ارزشیابی اولیه مدارک شما صورت می پذیرد. اگر شما خارج از سوئد و اروپا فارغ التحصیل شده اید برای کار در گروه پزشکی در اکثر کشورهای نیاز به تطبیق مدارک خود خواهید داشت.

اگر شما مدارک خود را بر اساس دانش یک وکیل ترجمه و تائید نمائید این مدارک از طریق وکیل شما به اداره وزارت بهداشت سوئد ارسال می گردد که اگر مدارک نقصی نداشته باشد پروسه ارزشیابی مدارک شما 2 تا 3 ماه صورت گرفته و سپس پاسخگویی به درخواست شما بعد از 2 هفته اعلام می گردد. در سال 2023 اگر پاسخ به این درخواست شما مثبت باشد می توانید برای اخذ ویزای کاری سوئد گروه پزشکی با جمع آوری مدارک و تکمیل درخواست در چند مرجع سوئدی ویزای خود را از سفارت سوئد در کشور محل اقامتتان درخواست نمائید.

شرایط مهاجرت پزشکان ایرانی به سوئد

نکته اولی که پزشکان ایرانی در مهاجرت به سوئد باید بدانند اینکه در کشور سوئد، پزشکان دارای حق انحصاری برای کار طبابت بوده و عنوان حرفه ای آنها محفوظ است. این بدان معنا است که تنها کسی می تواند به عنوان پزشک در سوئد کار بکند که مدرک معتبری داشته باشد. نکته دوم درباره مهاجرت پزشکان به سوئد اینکه اولین چیزی که برای پزشک ایرانی لازم است همانا دانش خوب زبان سوئدی است.

نکته سوم اینکه اگر متقاضی متخصص پزشکی بوده و یا سابقه کاری زیادی در کار پزشکی داشته باشد و قصد مهاجرت به سوئد را داشته باشد او می تواند به مدت 6 ماه در وضعیت خدمت کارآموزی در یک بیمارستان یا مرکز مراقبت های درمانی پذیرفته شود. یعنی مهاجرت خود به سوئد را از مرحله 5 شروع کند. در غیر اینصورت پزشک ایرانی بایستی آزمون پزشکی شفاهی و کتبی در دروس کیلینیکی پایه را بگذراند تا بتواند به دوره انترنی راه یابد. پس از آن پزشک دوره ای درباره قوانین پزشکی سوئد را قبل از درخواست مجوز کار سوئدی می گذراند. اما مراحل مهاجرت پزشکان ایرانی به سوئد 2023 به صورت شماتیک از این قرار است:

مراحل مهاجرت پزشکان ایرانی به سوئد

در مطالب ذیل ما به بررسی ریز به ریز تمامی مراحل فوق می پردازیم تا اطلاعات دقیق تر و کاملتری به دست پزشکان گرامی برسد.

مرحله 1: درخواست ارزیابی مدرک برای مهاجرت پزشکان به سوئد

در این مرحله پزشک ایرانی درخواست خود را به همراه مدارک ضروری قید شده در پایین به شورای ملی سلامت و رفاه سوئد ارسال می کند. شورای ملی سلامت و رفاه شروع به ارزیابی می کند تا مشخص شود که آیا آموزش پزشکی شما با شرایط دانش پزشکی سوئد جهت اخذ مجوز پزشکی همخوانی می کند یا خیر. پس از انجام این فرآیند پاسخی به متقاضی ارسال می شود. اما مدارکی که پزشکان متقاضی بایستی به شورای ملی سلامت و رفاه سوئد بفرستند عبارت است از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • خلاصه ای از ثبت جمعیت سوئد (personbevis) یا پاسپورت معتبر
  • کپی برابر اصل مدرک پزشکی که بایستی به زبان سوئدی یا انگلیسی ترجمه شود
  • کپی برابر اصل مدرکی که مبین مدت و محتوای دوره آموزشی متقاضی باشد
  • کپی برابر اصل گواهی خدمتی
  • کپی برابر اصل مدرک تخصص (درصورت وجود)

مرحله 2: ارائه مدرک زبان سوئدی

اثبات دانش زبان در سوئد به زبان های نروژی، سوئدی یا دانمارکی شرط ضروری برای کار پزشکی در کشور سوئد محسوب می شود. پزشکان محترم توجه کنند که فقط مدارک زبان سوئدی زیر مورد تایید می باشد:

  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در دوره زبان سوئدی 3 با حداقل گرید Pass یا Godkänd
  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در آزمون آموزش زبان سوئدی برای دانشجویان خارجی برگزار شده در کالج ها یا دانشگاه ها
  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در تست زبان سوئدی برای تحصیلات دانشگاهی (Tisus)
  • کپی برابر اصل تاییدیه دانش معادل صادره توسط موسسه آموزش زبان سوئدی

مرحله 3 و 4: گذراندن آزمون پزشکی و انترنی

هدف از آزمون اطمینان از دانش پزشکی معادل دانش یک پزشک سوئدی است. لازم به یادآوری است که این تست شامل دو بخش نظری و عملی است. بعد از قبولی در آزمون دانش پزشکی، پزشکان متقاضی به سراغ دوره انترنی می روند. دوره انترنی هم شامل حداقل 18 ماه انترنی تقسیم شده بین رشته های کاربردی مختلف می باشد. این دوره نیز با تست دانش پزشکی متقاضیان به اتمام می رسد.

مرحله 5: گذراندن خدمات کارآموزی برای مهاجرت پزشکان به سوئد

مرحله 5: گذراندن خدمات کارآموزی برای مهاجرت پزشکان به سوئد

این مرحله مختص پزشکان متخصص ایرانی است. فقط این متخصصان می توانند بدون گذراندن 4 مرحله قبلی مستقیما از این مرحله اقدام نمایند. مرحله خدمت کارآموزی شامل کار تخصصی به مدت 6 ماه متوالی می باشد. هدف از این مرحله ارزیابی دانش پزشکی متقاضیان در رابطه با دانش مورد نیاز جهت دریافت مجوز کار سوئدی می باشد. در همین مرحله نیز روش ارتباطی پزشکان با بیماران و پرسنل درمانی و ایضا سبک کاری افراد نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مرحله 6: گذراندن دوره قوانین پزشکی سوئد

این مرحله برای مهاجرت پزشکان به سوئد جزء مراحل ضروری و مهم محسوب می شود و همه پزشکان چه متخصص و چه غیر متخصص ملزم به گذراندن آن هستند. هدف از این دوره نیز اطمینان بخشی از این امر می باشد که پزشکان در سوئد از دانش ضروری درباره چارچوب قانونی کار پزشکی مطلع بوده و آنرا در شغل خود به کار می گیرند.

مرحله 7: درخواست مجوز کار پزشکی در سوئد

این مرحله به مرحله پایانی مهاجرت پزشکان به سوئد معروف است. در این مرحله از فرآیند مهاجرتی پزشکان ایرانی می توانند مجوز خود را از شورای سلامت و رفاه سوئد درخواست دهند. اما پس از اخذ مجوز کار پزشکی در سوئد، پزشکان برای مهاجرت به این کشور نیازمند اطلاع از شرایط ویزای کار سوئد هستند. در واقع مهاجرت پزشکان به سوئد با اخذ ویزای کاری سوئد به سرانجام می رسد. پزشکان برای اخذ ویزای کار نیز بایستی در سوئد پیشنهاد کاری داشته باشند. پس از یافتن کار پزشکی در سوئد، کارفرمای سوئدی مسئول درخواست مجوز کار از اداره کار سوئد و پزشک متقاضی مسئول درخواست ویزای بلند مدت (نوع D) از سفارت کشور سوئد می باشد.

به همین منظور کارفرما بایستی پست شغلی مربوطه را به مدت حداقل 10 روز قبل از استخدام رسمی شما در روزنامه های اروپائی آگهی نماید. فقط در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط اروپائی است که شما به عنوان یک پزشک خارجی حق استخدام و اخذ ویزا را دریافت می کنید.

لیست مشاغل مورد نیاز ویزای کاری سوئد گروه پزشکی

در آخرین لیست اعلام شده از سوی اداره مهاجرت سوئد، در حال حاضر بیش از 20 رشته در مشاغل پزشکی از سوی این کشور درخواست نیروی کار شده است و این در حالتی است که علی رقم اروپایی ها، اتباع خارج از اتحادیه اروپا ایرانیان نیز این فرصت را خواهند داشت تا از این موقعیت عالی استفاده کنند. لیست مشاغل مورد نیاز گروه پزشکی در سوئد بدین ترتیب اعلام شده است:

  • داروسازان
  • مامایی
  • فیزیوتراپیست
  • گفتار درمانی
  • ارتوپدی
  • داروساز
  • پرستار
  • کاردرمانی
  • تحلیل گر بیوپزشکی
  • مربی بهداشت و درمان
  • پزشک
  • روانشناس
  • پرتونگار
  • بهداشت دهان و دندان
  • شنوایی سنجی
  • متخصص تغذیه
  • فیزیوتراپ
  • بینایی سنج
  • روان درمانگر
  • فیزیک پزشکی
  • دندانپزشک

علاوه بر این مشاغل که برای کار در سوئد نیاز به اخذ مجوز کاری دارند برای برخی افراد حتی بدون اخذ مجوز کاری امکان کار در شغل هایی مانند دستیار پزشک یا دندانپزشک، تکنیسن داروخانه و یا کمک پرستاری نیز می باشد. شما برای اخذ این ویزا باید اثبات نمائید که متناسب با کار درخواستی مدارک فنی و آموزشی همسان با مدارک قابل ارزشیابی در سوئد ارائه می نمائید. برای اطلاع از چند و چون نحوه اخذ ویزای کار جهت مهاجرت پزشکان به سوئد حتما از مشاوره های رایگان کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

4.7/5 - (12 امتیاز)

29 دیدگاه برای “مهاجرت پزشکان به سوئد

  1. علی گفت:

    سلام ببخشید اگر کسی مدارک پزشکی اش در سوئد مورد تایید قرار بگیره و اجازه طبابت داشته باشد ، میتواند برای تخصص یا رزیدنتی اقدام کند؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله ممکن هست

  2. نوری گفت:

    دوره انترنی 18 ماهه آیا حقوق داره یا خیر ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این دوره جز دوره کاری نیست و بخشی از تحصیل دانشگاهی شما هست

  3. علی گفت:

    سلام ببخشید در زمان معادلسازی درامد و رفع نیاز ها از کجا تامین میشه؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در شرایط خاص به افراد اجازه داده میشه که کار کنند و درآمد کسب کنن.

  4. طلایی پور گفت:

    یادگیری زبان سوئدی سخت تر از زبان انگلیسی است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      طبیعتا زبان انگلیسی راحتتر از زبان سوئدیه

  5. leilakk گفت:

    سلام. زمینه های شغلی مناسب کدامند؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      سوالتون خیلی کلیه شما در چه زمینه ای فعالیت میکنید؟
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. یلدا گفت:

    کار در این کشور با سایر کشورها چه فر قی داره ؟ مثلا مزیت کار کردن تو سوئد یا نروژ چیه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پزشکان اقامت صادر میکنه و میتونن ویزایی دریافت کنن که مدارکشون رو معادلسازی کنن
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  7. هانیه گفت:

    با این حساب کار در آلمان راحت تره

  8. آرشام گفت:

    من زیاد از شرایط کاری سوئد مطلع نیستم ولی آلمان شرایط خوبی داره

  9. سلامیان گفت:

    وضع کار در سوئد برای ما ایرانی ها چطوره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      کشور سوئد با توجه به نرخ بیکاری پایینی که داره برای کار کشور مناسبی محسوب میشه

  10. barbod گفت:

    سلام کار در کشور سوئد برای افرادی که تازه کار که تازه فارغ التحصیل شدن چگونه است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در صورت اخذ قرارداد کاری امکانپذیره
      مقاله کار در سوئد رو مطالعه نمایید

  11. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب به روزتون در مورد کار در کشور سوئد تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد کار در کشور روسیه هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      لطفا مقاله کار در روسیه رو مطالعه نمایید

  12. قراری گفت:

    ممنون بابت مطالب به روز و سودمند سایت تان

  13. سلام گفت:

    پیشنهاد کار از سوی کارفرمای سوئدی قبل از درخواست ویزای کار الزامی است یا خیر؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله اگر بخواین با ویزای کاری برید الزامیه

  14. محمود احمدی گفت:

    چه مدت بعد از کار در کشور سوئد اقامت دائم میشه گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      با اخذ اقامت کاری در سوئد پس از چند سال اقامت دائم رو دریافت خواهید نمود
      لطفا مقاله کار پس از تحصیل در سوئد رو مطالعه بفرمائید

  15. سحر گفت:

    سلام

    لطفا در مورد ویزای تحصیلی سوئد توضیح دهید.
    ممنون بابت سایت به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا مقاله ویزای تحصیلی سوئد رو مطالعه بفرمائید

  16. ahoora گفت:

    از مطالب خوبتون ممنونم
    ایا برای کار در کشور سوئد من با سن 47 سال میتونم اقدام کنم؟
    ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      اگر پزشک هستید بله امکانپدیزه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *