ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در سوئیس

کار دانشجویی در سوئیس

یکی از امتیازات اصلی تحصیل در کشور سوئیس، امکان انجام کار دانشجویی در سوئیس است که بر این اساس کلیه دانشجویان خارجی از این امکان برخوردار هستند. بنابرین دارندگان ویزای دانشجویی سوئیس قانونا اجازه دارند تا حدود 15 ساعت در هفته (یعنی حدود 2 ساعت در هر روز) کار بکنند. همچنین دانشجویان بین المللی می توانند در طول تعطیلات تابستانی نیز از امکان کار تمام وقت در این کشور بهره مند شوند. معمولا نیز ماهیت کار دانشجویی در کشور سوئیس از نوع مشاغل نیمه وقت می باشد و دانشجویان در بوفه ها، رستوران های دانشجویی، کافه تریاها و غیره مشغول کار می شوند.

معمولا هزینه زندگی دانشجویی در کشور سوئیس در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالا است. این هزینه ها در کشور سوئیس نیز غالبا به محل تحصیل و سبک زندگی شما بستگی دارد. مسلما هزینه زندگی در شهری مثل زوریخ باید بالاتر از بقیه شهرهای سوئیس باشد. برآوردها نشانگر آن است که هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در سوئیس بین CHF11500 الی CHF18000 (فرانک) معادل 6670$ الی 10440$ (دلار) می باشد. بنابرین دانشجویان برای جبران قسمتی از این هزینه ها رو به کار دانشجویی در کشور سوئیس می آورند.

موسسه حقوق سفیران سروش سعادت راهنمای متقاضیان در اعزام دانشجو به کلیه کشورهای اروپایی آماده مشاوره و ارائه اطلاعات به روز می باشد.

  • شرایط کار در سوئیس به عنوان دانشجو چگونه است؟
  • آیا دانشجویان می توانند به مدت 20 ساعت در هفته در سوئیس کار کنند؟
  • مزایای کار دانشجویی در سوئیس چیست؟
  • بهترین مشاغل برای ورود به بازار کار سوئیس چیست؟

اینفوگرافیک کار دانشجویی در سوئیس

شرایط کار دانشجویی در سوئیس

اگر شما به عنوان دانشجوی خارجی در کشور سوئیس به دنبال کار در این کشور هستید، باید شما بدانید که مطابق قوانین سوئیس دارندگان ویزای اقامت دانشجویی این کشور مجاز به کار نیمه وقت تا 15 ساعت در هفته در طول ترم و کار تمام وقت در طی تعطیلات تابستانی هستند. اما تنها به شرطی که شما حداقل 6 ماهی را در کشور سوئیس زندگی کرده باشید. اما اگر شما دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه خارجی باشید و در حال کار برای دانشگاه سوئیسی هستید، لازم نیست که شما برای انجام کار منتظر گذشت 6 ماه از اقامت خود در این کشور باشید.

در این مورد، فقط کافی است که کارفرمای شما ویزای کاری اخذ نموده و شما نیز وضعیت دانشجوی تمام وقت در سوئیس را حفظ کرده و در دانشگاه های سوئیس ادامه تحصیل دهید. اما پس از فراغت از تحصیل شما می توانید با تمدید 6 ماهه اقامت خود به دنبال کار دائمی تمام وقت در کشور سوئیس باشید در طی همین مدت 6 ماهه نیز می توان تا 15 ساعت در هفته کار کرد. برای درخواست تمدید اقامت 6 ماهه نیز متقاضیان بایستی با تهیه مدارک زیر به ادارات مهاجرت استانی مراجعه نمایند:

  • مدرک یا گواهی اتمام دوره تحصیلی
  • مدرک یا گواهی اثبات تمکن کافی
  • مدرک سکونتی معتبر در سوئیس

درآمد کار دانشجویی در سوئیس

باید مدنظر داشته باشید که سوئیس کشور گرانی است، حتی اگر شهریه های دانشگاه ها نیز مقرون به صرفه و منطقی باشد. مطابق آخرین برآوردها و پیش بینی های انجام شده در اینباره هزینه زندگی در سوئیس برای دانشجویان بین المللی بین CHF11500 الی CHF18000 (فرانک) معادل 6670$ الی 10440$ (دلار) متفاوت است. اما همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، به عنوان دانشجوی خارجی در سوئیس شما قانونا از حق کار در کشور سوئیس برخوردار هستید. شما تنها از این طریق می توانید از عهده مخارج مختلف در سوئیس برآیید.

در واقع، ویزای اقامت دانشجویی سوئیس یا همان ویزای تحصیلی سوئیس به شما اجازه انجام فعالیت سودآور در این کشور را فراهم می کند. بر این اساس شما نیز می توانید کار نیمه وقت دانشجویی در سوئیس پیدا کرده و کسب درآمد کنید. کارهای دانشجویی در سوئیس می تواند از استادیاری در دانشگاه ها و یا دستیار آزمایشگاه تا کار در کتابخانه ها، بوفه ها و رستوران های دانشجویی متفاوت باشد. دانشجویان خارجی می توانند با انجام کار دانشجویی در سوئیس درآمدی بین CHF20-26 (فرانک) در ساعت کسب کنند.

درآمد کار دانشجویی در سوئیس

کار ضمن تحصیل در سوئیس و اتریش

در حالی که اجازه کار در کشورهای سوئیس و هلند برای دانشجویان غیر اروپایی به ترتیب 15 و 16 ساعت در هفته است و حتی کشورهایی مثل ژاپن، امارات متحده عربی و آذربایجان، به دانشجویان بین المللی اجازه کار نمی دهند، در اتریش دانشجویان تا 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت. درآمد حاصل از کار دانشجویی در اتریش و سوئیس در جدول ذیل مقایسه شده است:

حدود درآمد حاصل از کار ضمن تحصیل در سوئیسحدود درآمد حاصل از کار ضمن تحصیل در اتریش
CHF20 تا CHF26 (فرانک سوئیس) در ساعت€10 تا 16€ (یورو) در ساعت

با مشغول شدن به کار دانشجویی چه در سوئیس چه در اتریش، دانشجویان علاوه بر این که می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را پوشش دهند، سابقه کار به دست می آورند و با بازار کار آشنا می شوند. در نتیجه کاریابی پس از فارغ التحصیلی هم برای کسانی که سابقه کار دانشجویی در اتریش یا سوئیس را داشته باشند ساده تر خواهد بود. لازم به ذکر است برای پیدا کردن کار در اتریش تسلط داشتن به زبان آلمانی ضروری است. اما در سوئیس 4 زبان رسمی وجود دارد و دانشجویان باید ببینند شهری که قرار است در آن تحصیل و زندگی کنند زبان غالبشان کدام یک از زبان های ذیل است:

  • آلمانی
  • رومانش
  • ایتالیایی

فرانسوی

کار پس از فراغت از تحصیل در سوئیس

دانشجویان خارجی حاضر در کشور سوئیس فقط از امتیاز کار حین تحصیل برخوردار نیستند بلکه آنها از امکان کار پس از تحصیل در کشور سوئیس نیز برخوردارند. اصولا امتیاز اصلی فارغ التحصیلان دانشگاه های سوئیس نسبت به دیگر متقاضیان کار در این کشور آن است که دولت سوئیس به این فارغ التحصیلان یک پوئن اضافی می دهد. این پوئن اضافی دقیقا سازوکاری مثل ویزای جستجوی کار آلمان را دارد. بر این اساس، دولت سوئیس اقامت فارغ التحصیلان از کشور سوئیس را که مایل به کار در این کشور هستند تا 6 ماه دیگر تمدید می کند.

هدف از تمدید اقامت دانشجویی پس از اتمام دوره تحصیلی نیز کاریابی و تبدیل اقامت دانشجویی به اقامت کاری سوئیس می باشد. اما در این مسیر نباید فراموش کرد که مسئول پیگیری درخواست ویزای کار سوئیس، کارفرمای سوئیسی است. اما داشتن ویزای اقامت B، پاسپورت و مدرک زبان جزء الزامات کار پس از تحصیل در این کشور محسوب می شود. همانطوری که در نمودار ذیل نیز مشاهده می گردد، در حال حاضر نیز میانگین درآمد کار در کشور سوئیس ماهیانه حدود 15230.51€ (یورو) می باشد که جزو بهترین سطح درآمدی در کل اروپا محسوب می شود:

نمودار میانگین ماهیانه درآمد در سوئیس و سایر کشورها

شرایط ویزای کار کشور سوئیس

پس از یافتن پیشنهاد کاری و درست قبل از آغاز به کار، کارفرمای سوئیسی بایستی درخواست ویزای کار شما را به اداره کار استانی تحویل دهد. اداره کار استانی نیز درخواست را به اداره مهاجرت فدرال (FOM) ارسال می کند تا این اداره آنرا به تایید نهایی برساند. هزینه و زمان رسیدگی به این نوع ویزای کار کشور سوئیس با توجه به ملیت متقاضی و استان مورد درخواست متفاوت است.

ویزای کار سوئیس نوع Bتشریح
هزینه اخذ ویزا3000$ (دلار)
مدت زمان رسیدگی4 تا 6 هفته کاری
متولی رسیدگی و صدوراداره مهاجرت سوئیس (FOM)
امکان اخذ ویزای همراهوجود دارد

معمولا نوع ویزای کار مورد درخواست فارغ التحصیلان سوئیسی از نوع ویزای B می باشد. این ویزا از 1 تا 5 سال اعتبار داشته و قابل تمدید مجدد نیز می باشد. حقوق، امتیازات اجتماعی و شرایط کار کارکنان خارجی بر اساس قانون کار فدرال یا استانی کشور سوئیس تعیین می شود. اما مدارک لازم برای اخذ ویزای B سوئیس عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه
  • رزومه کاری و تحصیلی یا CV
  • قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما
  • کپی مدارک تحصیلی
  • کپی مدارک شناسائی لازم
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

کار دانشجویی در سوئیس در مشاغل دانشگاهی

دانشجویان بین المللی که به دنبال کار دانشجویی در سوئیس هستند، اغلب ترجیح می دهند که در مشاغل دانشگاهی این کشور کار کنند. مشاغل دانشجویی در سوئیس را می توان در تابلوهای اعلانات در دانشگاه های معتبر این کشور جستجو کرد. مهمترین مشاغل دانشجویی در محوطه دانشگاه های سوئیس عبارت اند از:

مهمترین مشاغل دانشگاهی در سوئیستوضیحات
کتابخانهدانشجویان بین المللی می توانند با استخدام در کتابخانه های دانشگاهی خدمات ویژه ای را به دانشجویان ارائه دهند.
کار در بوفه دانشگاهدانشجویان بین المللی با کار در بوفه ها و غذاخوری های دانشگاه های سوئیس علاوه بر کسب درآمد می توانند با فرهنگ های مختلف این کشور در حین تحصیل آشنا شوند.
مشاغل آموزشی در دانشگاهبرای معلمی در مراکز یادگیری دانشگاه های سوئیس، باید معمولا در ترم بهار و معمولا تا ماه مارس برای معلمی اقدام کنید.

البته لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی که قصد کار دانشجویی در محوطه دانشگاه های سوئیس را دارند باید واجد شرایط زیر باشند:

  • داشتن مجوز تحصیلی معتبر
  • داشتن شماره تامین اجتماعی
  • ثبت نام در یک موسسه آموزشی خصوصی در سوئیس که طبق قوانین استانی می تواند به طور قانونی مدارم معتبر به دانشجویان اعطا کند.
  • کار در محوطه دانشگاه باید شامل کار برای یک کارفرما واقع در محوطه دانشگاه موسسه آموزشی باشد که دانشجو در آن تحصیل می کند.
  • کار دانشجویی دانشجویان در محوطه دانشگاه نباید لطمه ای به روند تحصیلی دانشجویان در این کشور وارد کند. در غیر این صورت اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت.

متقاضیان محترمی که علاقه مند دانستن شرایط اعزام دانشجو به یکی از کشورهای معتبر اروپایی هستند می توانند با مراجعه حضوری به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر کسب اطلاعات لازم همچنین در جریان ارزیابی وضعیت پرونده مهاجرتی خود نیز قرار گیرند.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در سوئیس

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار دانشجویی در سوئیس می باشیم:

  • مهمترین مشاغل دانشگاهی در سوئیس کدام اند؟ کتابخانه، کار در بوفه و مشاغل دانشگاهی
  • حدود درآمد حاصل از کار ضمن تحصیل در سوئیس چقدر است؟ CHF20 تا CHF26 (فرانک سوئیس) در ساعت
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *