مهاجرت

آب و هوای موناکو

آب و هوای موناکو

آب و هوای موناکو تاثیرات بسیاری بر اقتصاد این کشور و سلامت مردم آن دارد. موناکو کشوری ذره بینی است که تنها حدود 40000 نفر جمعیت دارد و مساحت آن نیز کمی بیشتر از 2 کیلومتر مربع است. لازم به ذکر است این کشور رسما به اتحادیه اروپا (EU) نپیوسته اما در سیاست های مختلفی از اتحادیه اروپا تبعیت می کند. البته موناکو از سال 2004 به عضویت شورای اروپا درآمد و همچنین یورو را نیز به عنوان واحد پول رسمی خود پذیرفت. در حال حاضر موناکو کشوری توسعه یافته است که بیشتر محل زندگی ثروتمندان اروپایی و آمریکایی است و برای توریست ها نیز جذابیت های زیادی دارد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص آب و هوای کشور موناکو به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • آب و هوای موناکو چگونه است؟
  • تاثیرات شرایط آب و هوایی کشور موناکو بر اقتصاد آن چیست؟
  • بهترین زمان برای سفر به موناکو چه بازه ای است؟
  • آیا زمستان های موناکو طاقت فرسا است؟
  • شرایط آب و هوایی در تابستان های موناکو چگونه است؟
  • اقتصاد موناکو در سال 2024 در چه وضعیتی قرار دارد؟

با کشور موناکو بیشتر آشنا شوید

موناکو (به زبان فرانسوی: Principauté de Monaco) با نام رسمی شاهزاده نشین موناکو با مساحتی بالغ بر 2.2 کیلومتر مربع در دریای مدیترانه و نزدیکی سواحل جنوب کشور فرانسه جای گرفته است. این کشور به عنوان دومین کشور کوچک در دنیا شناخته می شود که به دلیل وجود قوانین مالیاتی و آب و هوای مطبوع و دلپذیر به بهشت گردشگران و افراد ثروتمند تبدیل شده است. موناکو جزء معدود کشورهایی در دنیاست که از ساکنین مالیات دریافت نمی کند که می تواند یکی از عوامل جذب مهاجران محسوب شود. شهر مونت کارلو به عنوان بزرگترین شهر موناکو شناخته می شود، شهر موناکو ویل یکی از شهرهای مهم موناکو است که پایتخت این کشور نیز می باشد.


کشور فرانسه از 3 طرف با کشور موناکو مرز دارد علاوه بر این موناکو با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. فاصله موناکو تا مرز کشور ایتالیا 15 کیلومتر است. موناکو یک اصل است که تحت نوعی سلطنت مشروطه اداره می شود و شاهزاده آلبرت دوم به عنوان رئیس دولت است. در رابطه با آب و هوا این منطقه می توان گفت آب و هوا موناکو خیلی سرد یا خیلی گرم نمی شود به طوری که کمترین دما هوا در فصل زمستان به 8 درجه سانتی گراد و بیشترین دما در فصل تابستان به 26 درجه سانتی گراد می رسد. موناکو کشوری پر زرق و برق است و دارای جاذبه های گردشگری جذابی است، اگر قصد سفر به کشور موناکو را دارید باید ویزای توریستی این کشور را دریافت کنید، برای اطلاع از چگونگی دریافت ویزای توریستی به مقاله ویزای توریستی موناکو رجوع کنید. جاذبه های گردشگری موناکو عبارتند از:

  • پورت د فونتوئیل
  • کلیسا جامع سنت نیکلاس موناکو
  • موزه اقیانوس شناسی
  • ساحل لاروتو
  • باغ اگزوتیک
  • بندرگاه مونته کارلو
  • کازینو مونته کارلو
  • کاخ شاهزاده موناکو

زبان و دین جمعیت موناکو

زبان رسمی کشور موناکو زبان فرانسوی است، گرچه جمعیت این کشور به زبان های دیگر مثل: ایتالیایی، انگلیسی و اکسیتیایی در سراسر موناکو به مکالمه می پردازند. Monegasque زبانی است که از زبان ایتالیایی و زبان فرانسوی گرفته شده و بومیان کشور موناکو به این زبان صحبت می کنند. بیشتر جمعیت موناکو از آیین مسیحیت پیروی می کنند، کاتولیک برجسته ترین دین در کشور موناکو است به طوری که سه چهارم جمعیت پیرو این آیین هستند. تقریبا 22% از جمعیت موناکو بومی مونگاسک، 35% فرانسوی، 18% ایتالیایی و 25% از سایر ملیت ها هستند. در حالی که کاتولیک مذهب رسمی کشور است قانون اساسی موناکو آزادی در دین را برای مردم تضمین می کند. علاوه بر این تعدادی از جمعیت موناکو پیرو آیین اسلام و آیین یهود هستند.

تاثیرات آب و هوای موناکو بر اقتصاد

بیش از 30% جمعیت موناکو را میلیونرهای اروپایی و آمریکایی تشکیل می دهند که در این کشور ملک های لوکسی خریداری نموده اند. در واقع موناکوعلاوه بر این دسته از افراد برای گردشگران نیز جذابیت های زیادی دارد و همین امر موجب شده ثروت زیادی همه ساله به این کشور سرازیر گردد. یکی از دلایلی که موناکو تبدیل به مقصد گردشگری بسیار محبوبی شد آب و هوای بسیار معتدل آن است. در واقع عمدتا به دلیل روابط موناکو با فرانسه و به طور خاص پس از این که از پاریس به مونته کارلو خط راه آهنی افتتاح شد، افراد زیادی مهاجرت به موناکو را انتخاب کردند. از جمله دلایلی که ثروتمندان زیادی موناکو را برای زندگی انتخاب می کنند علاوه بر نزدیکی با فرانسه و آب و هوای معتدل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فراوانی امکانات تفریحی و اقامتگاه های بسیار لوکس
  • پایین بودن مالیات اعمال شده بر تجارت ها
  • عدم اعمال مالیات بر درآمد
  • امنیت اقتصادی و اجتماعی

موناکو در نتیجه آب و هوای مدیترانه ای، تابستان های بسیار گرمی دارد و همین مسئله ورزش هایی مثل موج سواری را بسیار محبوب کرده است. زمستان های موناکو نیز بارانی و خنک است و سرمای شدیدی که در کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند وجود دارد، در موناکو دیده نمی شود. در موناکو زمستان های برفی معدود هستند و نهایتا هر 10 سال 1 یا 2 بار بارش برف رخ می دهد. مثلا در فوریه سال 2018 هم مردم موناکو و هم مونته کارلو بارش برف را تجربه کردند. در نتیجه اقتصاد این کشور بر پایه ورزش های زمستانی از جمله اسکی و غیره استوار نشده یعنی برخلاف سوئیس و سایر کشورهای کوهستانی و سردسیر.

تاثیرات آب و هوای موناکو بر اقتصاد

تاثیرات آب و هوای موناکو بر نظام تحصیلی

همان طور که پیش تر به درستی اشاره شد بخش عظیمی از جمعیت موناکو را ثروتمندان تشکیل می دهند. موناکو همچنین برخلاف فرانسه، نظام تحصیلی رایگان ندارد و شهریه دانشگاه های خصوصی آن نسبتا بالا است. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان باید توجه داشته باشند هزینه های زندگی در موناکو ماهیانه بین 1400€ تا 1750€ (یورو) می باشد؛ یعنی این کشور یکی از گران ترین کشورهای دنیا محسوب می شود. دلیل آن امکانات فوق العاده ایده آل و جو توریستی موناکو است که یکی از عوامل به وجود آمدن آن آب و هوای دلپذیر و معتدل این کشور است.

در مقابل دانشجویانی که سطح مالی خوبی دارند، علاقه خاصی به تحصیل در موناکو دارند چراکه این کشور نظام تحصیلی قوی دارد و نرخ بیکاری آن نیز 0% است. یعنی تمامی کسانی که در موناکو زندگی می کنند مشغول به کار هستند؛ برخی ها خود کارآفرین و سرمایه دارند و برخی دیگر برای گروه اول کار می کنند. در نتیجه دانشجویان با پیدا کردن شغل می توانند پس از تحصیل و قبل از انقضای ویزای تحصیلی خود، اقامت خود را در موناکو تمدید کنند. با توجه به آمارهای CIA World Factbook در موناکو حتی یک نفر هم زیر خط فقر زندگی نمی کند. در نمودار ذیل نرخ بیکاری چند کشور اروپایی طی سال 2024 با هم مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در موناکو و چند کشور دیگر

مقایسه آب و هوای موناکو و نیوزلند

در حالی که به دلیل استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و انرژی تجدیدناپذیر نفت، حفره بزرگی در لایه ازن در بخش آسمان نیوزلند به وجود آمده است و منجر به روز به روز گرم تر شدن این کشور می شود، آب و هوای موناکو بسیار معتدل است. در موناکو افراد عمدتا از ماشین های لوکس برقی یا وسایلی مثل دوچرخه استفاده می کنند و نتیجتا آلودگی هوای کمی وجود دارد. این در حالی است که پیش بینی می شود در نتیجه گرم شدن کره زمین، علی الخصوص در بخش کشورهای حوزه اقیانوسیه یعنی استرالیا و نیوزلند، فجایع زیادی از جمله سیل، آتش سوزی جنگل و غیره در این بخش ها به وجود آید.

در نیوزلند همچنین آمار دچار شدن مردم به بیماری های پوستی و انواع سرطان رو به افزایش است چرا که لایه ازن از بین رفته و نتیجتا بخش خطرناک انرژی خورشید به زمین می رسد. اما در مجموع نیوزلند نیز همانند موناکو نظام تحصیلی رایگان ندارد و همچنین جزو گران ترین کشورهای دنیا می باشد. البته زبان رسمی در موناکو فرانسوی و در نیوزلند انگلیسی است. منتهی نرخ بیکاری موناکو 4.2% می باشد در حالی که در کشور کوچک و کم جمعیت موناکو فرد بیکاری وجود ندارد.

مقایسه مهاجرت به موناکو و فرانسه

در حالی که دانشجویان باید هزینه های سنگین زندگی در موناکو را متقبل شوند و به دانشگاه محل تحصیل خود نیز شهریه پرداخت کنند، نظام تحصیلی فرانسه رایگان است. همچنین هزینه زندگی در فرانسه بسیار پایین تر از موناکو است که در جدول ذیل به طور متوسط شرح داده شده است:

نام کشورمتوسط هزینه ماهیانه برای زندگی تک نفره
موناکواز €1400 تا €1750 (یورو)
فرانسهاز €800 تا €1200 (یورو)

البته نرخ بیکاری در فرانسه 8.2% منتهی با توجه به وسعت بیشتر این کشور در مقایسه با موناکو، در فرانسه فرصت های شغلی بسیار بیشتری برای افراد وجود دارد. البته باید توجه داشت که یکی از شروط مهم برای کار پیدا کردن در فرانسه و موناکو، چه به صورت مستقیم و چه پس از اتمام تحصیلات، تسلط داشتن به زبان فرانسوی است. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد در خصوص آب و هوای موناکو توضیحاتی ارائه گردید.

پرسش های کلیدی درباره شرایط آب و هوایی موناکو

برخی از مهم ترین پرسش هایی که درباره شرایط آب و هوایی در این کشور مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا موناکو کشوری سردسیر در اروپا است؟ باید به این نکته توجه داشت که موناکو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تابستان های گرم و خشک دارد. در زمستان ها هوا معتدل و البته بارانی است. شرایط جغرافیایی سبب شده است که دوره تابستان در این کشور کوتاه مدت باشد.
  • شرایط آب و هوایی موناکو چگونه تعریف می شود؟ این کشور دارای آب و هوای مدیترانه ای است.
  • آیا موناکو یخبندان های شدید دارد؟ خیر این کشور دارای آب و هوای معتدل است و میانگین هوای زمستان های این کشور بین 6 تا 8 درجه سانتی گراد است.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *