مهاجرت

آب و هوای کویت

آب و هوای کویت

آب و هوای کویت در غالب روزها بسیار گرم و خشک است به همین دلیل به جز محصولات خاص از جمله خرما، امکان کشاورزی در سطح گسترده در آن وجود ندارد. کویت با حدود 5 میلیون نفر جمعیت کشوری در حوزه خاورمیانه است که به دلیل داشتن معتبرترین واحد پول ملی طرفدارانی بین شهروندان برخی از کشورهای عربی دارد. در واقع برخی از افراد از کشورهایی مثل یمن و مصر به منظور کسب درآمد بیشتر به کویت می روند و همین مسئله سبب شده است تا بیش از یک سوم جمعیت کویت را خارجی ها تشکیل دهند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص آب و هوای کویت و تاثیری که این موضوع بر اقتصاد این کشور دارد، توضیحاتی ارائه شده است.

  • شرایط آب و هوایی در کویت چگونه است؟
  • تدابیر کویت برای مقابله با گرمای هوا در زندگی شهری چیست؟
  • محدودیت های زندگی در کویت چیست؟
  • آیا کویت کشوری سراسر گرم است؟
  • بهترین زمان برای سفر به کویت چیست؟

شرایط آب و هوای کویت

آب و هوای کویت گرم و خشک است حتی در فصل تابستان یعنی ماه مارس و آوریل. بادهایی که از شمال غربی به کویت وزیده می شود در زمستان ها سرد و در تابستان ها سوزان و گرم است. همچنین جریان های بادی شَمَل که در ماه های ژوئن و جولای از شمال غربی کویت به سمت نواحی مرکزی وزیده می شود ، طوفان های شن عظیمی را در این کشور ایجاد می نماید. طوفان های شن و تابستان های گرم کویت، که بدون اغراق از گرم ترین تابستان ها در کل دنیا محسوب می شود، سبب شده است اقتصاد و معیشت مردم در کویت وابستگی زیادی به کشاورزی نداشته باشد. در واقع کویت با ثروت زیادی که در نتیجه فروش نفت به دست می آورد محصولات مورد نیاز مردم خود را با واردات تامین می نماید.

کویت به قدری گرم است که در سال 2016 با 54 درجه سانتیگراد دما، گرم ترین نقطه در کل قاره آسیا بود. این کشور همچنین چهارمین کشور دنیا به لحاظ تولید گاز کرن دی اکسید است؛ عاملی که منجر به گرم شدن دمای کره زمین می شود. یعنی متوسط ایجاد گاز کربن دی اکسید در سایر کشورهای دنیا یک پنجم میزان کربن دی اکسیدی است که مردم در کویت ایجاد می نمایند.

شرایط آب و هوای کویت

تاثیرات آب و هوای کویت بر اقتصاد این کشور

یکی از مهم ترین عواملی که بر سطح زندگی مردم و اقتصاد کشور به طور کلی، تاثیرات به سزایی دارد، آب و هوا و شرایط جوی است. به عنوان مثال در کویت همان طور که گفته شد امکان کار و کسب درآمد گسترده در حوزه کشاورزی وجود ندارد و دولت مجبور است مواد و محصولات مورد نیاز مردمش را وارد کند. همچنین به دلیل گرمای بیش از حد کویت پوشش گیاهی و جذابیت های محیطی زیادی در این کشور وجود ندارد که سبب شده گردشگران علاقه ای به بازدید از آن نداشته باشند. محبوب نبودن کویت بین توریست ها خود سبب شده علاوه بر این که امکان اشتغال در این حوزه برای مردم این کشور از بین برود، درآمدی از این طریق نیز نصیب دولت کویت نشود. البته نمی توان منکر شد درآمد نفتی کویت به قدری بالا است که عملا نیازی به درآمد زایی به طرق دیگر ندارد.

اما همین مسئله، یعنی اقتصاد وابسته به نفت، که در کویت وجود دارد سبب شده علی رغم داشتن تولید ناخالص داخلی بالا، نتوان این کشور را به عنوان کشوری توسعه یافته معرفی کرد. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اعلام بانک جهانی، کویت هفتمین کشور ثروتمند در کل دنیا است. در واقع درآمدهای نفتی که سبب ثروت بی اندازه کویت شده است نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور و 90% از درآمد دولت کویت را تامین می نماید. البته علاوه بر نفت، در 5 سال گذشته، ایجاد استارت آپ ها و تجارت های کوچک نیز منجر به کسب درآمد و اشتغال زایی در کویت شده است. در نمودار ذیل نرخ بیکاری در کویت با گرجستان مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در گرجستان و کویت

مزایای مهاجرت به کویت

از جمله مزایای مهاجرت به کویت را می توان وجود فرصت های شغلی زیاد در این کشور دانست. همان طور که در نمودار بالا مقایسه شد نرخ بیکاری در کشوری مثل گرجستان، علی رغم این که آب و هوایی به مراتب بهتر از کویت دارد، بسیار بیشتر از کویت است. سطح درآمد در کویت نیز بسیار بالا است؛ البته مشاغلی که در بخش دولتی کویت قرار دارند به طور متوسط 10% بیشتر از مشاغل بخش خصوصی درآمد کسب می کنند اما خارجی ها تنها می توانند در بخش خصوصی مشغول به کار باشند. متوسط درآمد ماهیانه در بخش دولتی و خصوصی در کویت طی سال 2022 به شرح ذیل است:

متوسط درآمد ماهیانه در بخش دولتی و خصوصی در کویت

از دیگر مزایای زندگی در این کشور می توان به شهریه های نسبتا پایین دانشگاه دولتی آن اشاره نمود. البته تحصیل در کویت به دلیل این که دانشگاه دولتی این کشور رنکینگ خوبی ندارد و دانشگاه های خصوصی آمریکایی و استرالیایی ای که در کویت شعبه دارند نیز شهریه های بسیار بالایی دریافت می کنند، طرفداران زیادی بین دانشجویان بین المللی ندارد. هرچند دانشجویان کشورهای عربی مثل یمن ممکن است به دلیل بازار کار خوبی که پس از فارغ التحصیلی پیش روی افراد است تلاش در اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور داشته باشند.

معایب مهاجرت به کویت

کویت کشوری در حال توسعه است که نه امکانات رفاهی خوبی دارد نه امکانات آموزشی آن در سطح جهانی مقبول است. این در حالی است که تحصیل در برخی از کشورهای اروپایی رایگان یا بسیار کم هزینه است و نتیجتا دانشجویان بین المللی مقصد خود را از میان آن ها انتخاب خواهند کرد نه از میان کشورهای عربی که کم تر توسعه یافته اند. همچنین لازم به ذکر است که برای پیدا کردن کار در کویت دانشجویان باید به زبان عربی مسلط باشند و داشتن دانش زبان انگلیسی به تنهایی کافی نیست.

این در حالی است که در برخی از کشورهای غیرانگلیسی زبان، مثل هلند، اگرچه زبان رسمی زبان دیگری است، به دلیل تسلط مردم به انگلیسی، دانشجویان ضرورتی برای تسلط به زبان سوم احساس نمی کنند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده توضیحاتی راجع به آب و هوای کویت و تاثیراتی که بر شرایط سفر به این کشور داشته است، توضیحاتی ارائه گردید که امید است مفید واقع شده باشد.

2.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *