ویترین

آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد تفاوتی با مدرک کارشناسی ندارد و متقاضیان برای انجام آن باید به سامانه جامع امور دانشجویی (سجاد) مراجعه نمایند که تحت نظر وزارت علوم است. آنها پس از ثبت نام و اخذ کد کاربری می توانند درخواست خود را از طریق گزینه خدمات، اداره کل امور دانشجویان داخل و لغو تعهد آموزش رایگان ارسال کنند. اما لازم است بدانید که پیش شرط انجام عملیات آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق سامانه سجاد فقط و فقط از طریق تسویه کامل بدهی هایی است که ممکن است متقاضیان به صندوق رفاه دانشجویی داشته باشند. عزیزان برای انجام کلیه امور مربوط به آزادسازی مدرک تحصیلی، اخذ تاییدیه تحصیلی، ترجمه رسمی مدارک و نیز دریافت تاییدیه از وزارت دادگستری و وزارت خارجه می توانند از خدمات ارائه شده توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوند.

ضرورت آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد چیست؟

عزیزان قبل از هر اقدامی حتما به این نکته مهم توجه داشته باشند که مادامیکه آنها در داخل کشور به فعالیت تحصیلی یا کاری مشغولند با همان گواهی موقت می توانند امور خود را بگذرانند. اما اگر بخواهند در خارج از کشور به ادامه تحصیل پرداخته و یا اصلا در یک کشور خارجی کار بکنند در آنصورت آنها برای تکمیل پرونده درخواست ویزای خود نیازمند اراده مدرک تحصیلی معتبر هستند. بنابراین در اینجا می توان به ضرورت آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد پی برد. در یک جمع بندی می توان کل فرآیندی که متقاضیان از آزادسازی مدرک تا تایید نهایی آن را پیش رو دارند را به صورت زیر نمایش داد:

فرآیند آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

نحوه آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

متقاضیان آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد را با توجه به رشته و نیز دانشگاه محل تحصیلشان می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول دانش آموختگان دانشگاه دولتی (شبانه و روزانه)، پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه های غیرانتفاعی می باشد. دسته دوم شامل کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. و بالاخره دسته سوم شامل فارغ التحصیلان از دانشگاه علوم پزشکی می باشند. این سه دسته از متقاضیان برای آزادسازی و تایید مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد خود می توانند از روش های مخصوص به خود  با توجه به جدول زیر استفاده کنند:

دسته بندی متقاضیانآزادسازی مدرک کارشناسی ارشدتایید مدارک جهت ترجمه رسمی
دانش آموختگان دانشگاه دولتی (شبانه و روزانه)، پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه های غیرانتفاعیسامانه سجادسامانه سجاد
دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامیواحد دانشگاه مربوطهسازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
فارغ التحصیلان از دانشگاه علوم پزشکیاداره فارغ التحصیلان وزارت بهداشتوزارت بهداشت

بنابراین دانش آموختگان دانشگاهی که قصد تحصیل و یا کار در خارج از کشور را دارند ابتداء بایستی شرایط خود را مدنظر قرار داده و سپس برای آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد خود اقدام نمایند. اما پس از اخذ مدرکشان نیز بایستی آنها را به تایید رسانده و سپس برای ترجمه آن مدارک به دارالترجمه رسمی مراجعه نمایند.

شرایط آزاد سازی مدرک کارشناسی ارشد

شرایط آزاد سازی مدرک کارشناسی ارشد

متقاضیان گرامی بایستی در ابتداء به این نکته مهم توچه داشته باشند که شرط اصلی و بسیار مهم در آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد لغو تعهد آموزش رایگان می باشد و برای شروع این پروسه دانش آموختگان از دانشگاه دولتی بایستی علاوه بر تسویه حساب با دانشگاه مربوطه همچنین کلیه بدهی خود اعم از وام دانشجویی، هزینه خوابگاه، هزینه غذا و کتابخانه و … را با صندوق رفاه دانشجویی صاف کنند. اما این فرآیند برای دانش آموختگان دانشگاه آزاد بسیار آسان و راحت می باشد چراکه این دسته از دانش آموختگان نیازی به عملیات لغو تعهد آموزش رایگان نداشته و مستقیما برای اخذ دانشنامه و ریزنمرات خود به امور فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مراجعه نمایند. اما در هر صورت هر دو دسته دانش آموختگان برای شروع عملیات آزادسازی مدرک کارشناسی خود نیازمند آپلود و ارسال اسکن یکسری مدارک مشترک به صورت زیر می باشند:

  • مدارک شناسایی (مثل شناسنامه، کارت ملی و عکس)
  • کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت
  • گواهی موقت اتمام دوره تحصیلی

فرآیند پس از آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

پس از اتمام موفقت آمیز لغو تعهد آموزش رایگان و اخذ دانشنامه، متقاضیان خواستار اپلای و اخذ ویزای تحصیلی و یا دریافت ویزای کاری کشورهای خارجی می توانند تاییدیه ترجمه مدارک خود را نیز از سامانه سجاد (مخصوص دانش آموختگان از دانشگاه های دولتی) و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد (مخصوص دانش آموختگان از دانشگاه آزاد) دریافت کرده و مدارک خود را برای ترجمه به دارالترجمه رسمی بسپارند.

فرآیند پس از آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

اما همان طوری که در نمودار فوق هم مشاهده می شود، پس از ترجمه این مدارک نیز متقاضیان برای تایید نهایی و اخذ مهر تایید بر روی مدارک تحصیلی خود به دو مرجع زیر مراجعه می کنند:

  • اداره کل اسناد و امور مترجمین رسمی قوه قضائیه (آدرس: ایران، تهران، میدان حسن آباد، کنار آتش نشانی، کوی شهید سید صدری، پلاک 46 و 48)
  • وزارت امور خارجه ایران (ایران، تهران، میدان امام خمینی، ساختمان وزارت امور خارجه، ساختمان شماره 9، دپارتمان تایید اسناد)

چند سالی است که سرمایه گذاری برای اخذ اقامت اروپا نیز در کانون توجه هموطنان عزیز قرار گرفته است. هموطنان محترم می توانند برای اطلاع از روش های سرمایه گذاری در اروپا و کشورهای صادر کننده ویزای طلایی Golden Visa در این قاره مثل ویزای طلایی پرتغال با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

سوالات مکرر درباب آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

سوالات زیادی درباب شرایط، الزامات و مدارک لازم برای آزادسازی مدارک تحصیلی توسط هموطنان گرامی طرح شده است که در اینجا همراه با شما به برخی از این سوالات پاسخ می دهیم:

  • آیا بدون کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت می توان مدرک خود را آزاد کرد؟ خیر، ارائه این کارت هم برای دانش آموختگان داخلی و هم دانش آموختگان خارجی ضروری است.
  • دانش آموختگان بدون سابقه کاری و بیمه چگونه می توانند مدرکشان را آزاد بکنند؟ این دسته از دانش آموختگان برای لغو تعهد آموزش رایگان خود می توانند از طریق گزینه ای به نام گزینه نامه عدم کاریابی عمل کرده و دانشنامه خود را آزاد کنند.
  • فارغ التحصیلان از دانشگاه دولتی از چه راهی میتوانند مدرک خود را آزاد کنند؟ از طریق سامانه سجاد وزارت علوم
  • فارغ التحصیلان از دانشگاه علوم پزشکی از چه طریقی می توانند مدرک خود را آزاد کنند؟ از طریق وزارت بهداشت
  • فارغ التحصیلان از دانشگاه آزاد از چه راهی می توانند مدرک خود را آزاد کنند؟ از طریق امور فارغ التحصیلان
  • آیا تایید دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی برای ترجمه رسمی آن لازم است؟ بله، تایید مدرک برای ترجمه رسمی آن الزامی است. این تاییدیه توسط سامانه سجاد برای دانش آموختگان از دانشگاه دولتی و توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برای دانش آموختگان از دانشگاه آزاد و توسط وزارت بهداشت برای دانش آموختگان علوم پزشکی صادر می شود.
3/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد

  1. کیارش کریم خان بیگ گفت:

    سلام من دردانشگاه صنعتی دولتی شیراز مقطع ارشد درس میخونم ولی برام خورده پردیس یعنی هرترم شهریه میدم برای آزادسازی مدارک بازباید پول پرداخت کنم؟ا/ه آره چقدر باید تقریبا بدم؟راسته که ترمی 20 میلیونه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر افرادی که شهریه می دن نیازی نیست که هزینه آزاد سازی مدرک خودشون رو مجدد پرداخت کنند.

  2. امین گفت:

    سلام خسته نباشید
    دانشجوی نوبت دوم با این که هزینه پرداخت میکنه به دانشگاه بابت تحصیل ، باز باید برای ازادسازی مدرک پول پرداخت کنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر نیازی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *