ویزای تحصیلی

آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه علاقمندان بسیاری دارد و تمامی دانشجویان برای ورود به این رشته­ باید آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT را بگذرانند. در صورتی که بتوانند نمره قبولی را اخذ نمایند، می ­توانند جهت تحصیل در این رشته مدارکشان را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند. نمره قبولی در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT برای دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و ورود به هریک از دانشگاه های ترکیه قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

آزمون فوق چندین بار در سال برای علاقمندان تحصیل پزشکی برگزار می­ گردد که دانشجویان می­ باید هزینه هایی را برای ثبت نام در این آزمون پرداخت نمایند که این هزینه در هر یک از کشورها با یکدیگر متفاوت است. دانشجویان اجازه دارند در مدت زمان 3 ساعت و 45 دقیقه به سوالات آزمون فوق پاسخ دهند.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی همه سوالات متقاضیان در این خصوص از جمله سوالات کلیدی زیر هستند:

  • برای تحصیل پزشکی در ترکیه متقاضیان باید در چه آزمونی قبول شوند؟
  • آیا هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 خیلی بالاست؟
  • شرایط و منابع آزمون SAT ترکیه برای متقاضیان تحصیل پزشکی چیست؟

شرایط ترکیه برای تحصیل پزشکی

پزشکی از جمله رشته هایی است که در ترکیه هم طرفدار داخلی و هم طرفدار خارجی بی شماری دارد. دلیل این امر نیز هزینه پایین تحصیلی، کیفیت برتر آموزشی، امکان اخذ بورس تحصیلی و غیره است. به همین دلیل تحصیل پزشکی در ترکیه از جمله رقابتی ترین رشته های تحصیلی این کشور است. شرط اصلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه مخصوصا دانشگاه های علوم پزشکی این کشور، متقاضیان ملزم به قبولی در آزمون YOS یا SAT هستند. برای ادامه تحصیل پزشکی نیز دانشگاه های حاجت تپه، کوچ و استانبول جزء برترین دانشگاه ها محسوب می شوند. اما متوسط شهریه سالیانه اخذ شده از دانشجویان پزشکی متناسب با دانشگاه و برنامه تحصیلی آنها متغیر است:

شهریه سالیانه دانشگاه های ترکیه

شرایط آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

اکثر دانشجویان برای ورود به دانشگاه های پزشکی در ترکیه در این آزمون شرکت جسته و سعی در بدست آوردن نمره قبولی برای ورود به این دانشگاه ها می ­باشند. این آزمون نیز به عنوان آزمونی بین المللی از دانشجویان بین المللی اخذ می­ شود. این آزمون دارای سوالات متداولی می ­باشد که برای سنجش توانایی دانشجویان طراحی گردیده است، همچنین این آزمون میزان توانایی دانشجویان را در زبان انگلیسی بیان خواهد نمود.

شرایط پذیرش از برنامه پزشکی دانشگاه های ترکیه در سال 2024 بدین قرار است:

آیتمشرح
عنوان دوره تحصیلی
Doctor of Medicine
برترین دانشگاه پزشکیدانشگاه کوچ
مدت تحصیل6 سال
شرایط پذیرشقبولی در آزمون های ورودی YOS یا SAT
بورسیه تحصیلیدارد
زبان دوره تحصیلیانگلیسی

توجه داشته باشید این آزمون برای ورود به دانشگاه های آمریکایی که در ترکیه هستند طراحی گردیده است. زیرا این دانشگاه ها از تمامی امکانات و استانداردهای آموزشی در دانشگاه های ایالات متحده برخوردار هستند. اکثر سوالات آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT در زمینه ریاضیات و کاربردهای آن در آینده شغلی دانشجویان است.

شرط اصلی تحصیل در ترکیه

آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT که برای ورود دانشجویان بین المللی به دانشگاه های پزشکی برگزار می­ گردد، شامل دو آزمون SAT 1 و SAT 2 میباشد که آزمون SAT 1 با هدف سنجش دانشجویان در مهارت های خواندن، ریاضیات و نوشتن اخذ می­ گردد. آزمون SAT 1 آزمون استدلالی نیز خوانده می ­شود. هر یک از بخش های این آزمون دارای 200 تا 800 امتیاز است و دانشجویان بین المللی تنها با سپری نمودن این آزمون می توانند وارد دانشگاه های پزشکی ترکیه شوند و نیازی به گذراندن آزمون گروه دوم را ندارند.

دانشجویان عزیز به خاطر داشته باشند سوالات این آزمون به صورت زیر طراحی گردیده است:

  • تمامی سوالات بخش بندی و بصورت تستی و چند گزینه ای می­ باشند.
  • بعضی بخش ها در این آزمون زیر مجموعه ای از بخش های دیگر است.
  • در این آزمون از چارت ها و اشکال گرافیکی و جداول نیز استفاده شده است که نیازی به انجام محاسبات ریاضی نمی­ باشد.
  • دانشجویان نیازی به کسب اطلاعات پیشین ندارند.
  • سوالات بخش های نوشتار و زبان و خواندن این آزمون بر پایه شواهد می ­باشد.

ثبت نام جهت شرکت در آزمون SAT

مهلت ثبت نام SAT تقریبا 5 هفته قبل از هر آزمون است. ثبت نام آنلاین در وب سایت دانشکده کالج. هیئت کالج ممکن است در شرایط ویژه درخواست ثبت نام SAT را داشته باشد. مطالعات مختلف انجام شده در طول عمر SAT نشان دهنده افزایش قابل توجه در همبستگی نمرات دبیرستان و نمرات سال اول کالج در هنگام SAT است. SAT به طور معمول توسط دانش آموزان دبیرستان مورد استفاده قرار می گیرد. هیئت پذیرش کالج اعلام می کند که SAT سواد، مهارت های نوشتن و مهارت تحلیلی را برای موفقیت تحصیلی کالج مورد سنجش قرار می دهد.

آنها معتقدند که SAT میزان سواد و قدرت تحلیل آزمون دهندگان را به خوبی ارزیابی می کند. مهارت هایی که در مدرسه آموخته اند در کالج مورد نیاز است. هیئت کالج همچنین می گوید که استفاده از SAT در ترکیب با میانگین متوسط (GPA) نشان دهنده موفقیت در کالج می باشد. این نظر نه تنها در مقاطع دبیرستان صادق است، بلکه توسط GPA اولویت کالج اندازه گیری می شود. یک مطالعه مستقل اعتبار توانایی SAT برای پیش بینی GPA سال اول کالج توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که چگونه متغیرهای پیش بینی کننده متنوع می توانند واریانس GPA اولویت کالج را توضیح دهند. این یافته نشان داد که GPA دبیرستان مستقل می تواند 15.4% از واریانس را در GPA اولویت کالج توضیح دهد.

منابع آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

دایره منابع این آزمون گسترده است و از منابع متعدد بسیاری استفاده شده است. سوالات ریاضیات در این آزمون بر پایه اصول و قواعد ریاضیات می­ باشد و در زمینه مسائل ریاضی که بصورت روزمره از آنها استفاده می­ گردد و یا در آینده از آنها استفاده خواهند کرد طراحی گردیده است. این سوالات نیازمند مهارت های مدل سازی و حل مسأله در موقعیت های مختلفی همچون ریاضیات کالج، علوم طبیعی و دوره های علوم اجتماعی و مشاغلی که در آینده دانشجویان خواهند داشت و زندگی شخصی دانشجویان است.

ناگفته نماند برخی سوالات بگونه ای هستند که دانشجویان می­ باید بصورت مرحله به مرحله حل نمایند زیرا در زندگی روزمره نیز حل مشکلات به صورت تک مرحله ای امکان پذیر نیست. برخی دیگر از سوالات بصورت تشریحی می­ باشند که دانشجویان خود باید جواب صحیح را بیابند. سوالات ریاضیات در این آزمون نیز به دو بخش تقسیم می­ گردد. بخشی با کمک ماشین حساب و بخشی بدون استفاده از ماشین حساب باید پاسخ داده شوند، همچنین بعضی از سوالات در این آزمون در رابطه با یک موضوع چندین سوال طراحی شده است.

منابع آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

ریاضیات آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

همان طور که تا به الان متوجه شده اید اکثر سوالات این آزمون بر پایه ریاضیات می­ باشد. بیشترین تمرکز سوالات ریاضی در این آزمون بر روی 3 بخش اصلی که در زیر بیان می­ نمائیم و نقش بسزایی در آموزش کالج های پزشکی ترکیه و آینده شغلی دانشجویان دارد است:

  • سوالاتی که به قلب جبر معروف اند و بیشترین سوالات از بخش های معادلات خطی و سیستم ها بیان شده است.
  • هنر حل مسأله و آنالیز که دقت دانشجویان را در محاسبه می­ سنجد.
  • راه یابی به ریاضیات پیشرفته که سوالاتی در زمینه خلاقیت دانشجویان و حل مساله ریاضیات پیشرفته را در بر دارد.
  • سوالات 4 گزینه ای ریاضیات که در این آزمون طرح شده اند مربوط به مباحث هندسه و مثلثات است که متناسب با آموزش های دانشگاه های پزشکی و آینده سغلی دانشجویان می­ باشد.

نوشتار و زبان در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

شرکت در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT در اغلب دانشگاه های ترکیه ضروری است، که دانشجویان بین المللی پزشکی موظف به حضور در آن هستند. یکی از اصلی ترین بخش های آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT  بخش نوشتار و زبان در این آزمون می باشد. به طور کلی بخش نوشتار و زبان شامل برنامه یا نقاشی های مشخصی است، همچنین هدف این بخش از آزمون، بررسی توانایی دانش آموز در استفاده از اطلاعات موجود در یک متن خاص برای استنباط نتایج معین، بیان ایده های مختلف می باشد. از سوی دیگر، بررسی مهارت های داوطلبان در استفاده از زبان انگلیسی را از طریق نوشتن انجام می دهد.

برای آشنایی بیشتر با ساختار کلی بخش نوشتار و زبان در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT به تصویر زیر توجه فرمایید:

نوشتار و زبان در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

سیستم نمره دهی در آزمون SAT

همانطور که بیان نمودیم این آزمون دارای 200 تا 800 امتیاز برای هر بخش است. مسئولین برای بخش مقاله نویسی این آزمون نمره ای بین 1 تا 6 را در نظر گرفته اند که همانند آزمون GRE که برای بخش نوشتار قرار داده شده است. دانشجویانی که دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس در سطح های بین 6 تا 6.5 هستند 3 تا 4 امتیاز را اخذ خواهند نمود. برخی از دانشگاه ها تنها حداقل امتیازی که دانشجویان از بخش نوشتار کسب می­ کنند را کافی می­ دانند. نمره قبولی در این آزمون در دانشگاه های مختلف ترکیه با یکدیگر متفاوت است و بستگی به دانشگاهی دارد که با پذیرش دانشجو موافقت نموده است. دانشجویان با سوالات متعددی در زمینه آمون ورودی دانشگاه های ترکیه روبرو می­ شوند.

تایید و تضمین مدارک پزشکی ترکیه

به متقاضیان محترم توصیه می شود که پیش از اقدام به پذیرش تحصیلی از ترکیه حتما بررسی های لازم را انجام دهید که آیا مدرکی که شما از دانشگاه های ترکیه اخذ می کنید در ایران مورد تایید است یا خیر. در آموزش عالی ترکیه، هیچگونه سیستمی برای تایید موسسه یا برنامه تحصیلی وجود ندارد. موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها فقط مشروعیت خود را از قوانین و تصمیمات پارلمان ترکیه دارند. با این حال، مدارس حرفه ای دو ساله توسط شورای آموزش عالی تاسیس می شود.

لیست دانشگاه های ترکیه ای مورد تایید وزارت علوم در سال تحصیلی 2024 بدین شرح است:

نام دانشگاهرتبه در سطح بین الملل
KOC UNIVERSITY451
ISTANBUL UNIVERSITY800 – 1000
HACETTAPE UNIVERSITY801 – 1000
AGE UNIVERSITY616
ANKARA UNIVERSITY801 – 1000
ATATURK UNIVERSITY979

اخذ پذیرش از دوره های SAT ترکیه

برای قبولی در آزمون SAT دانش آموزان تحصیل در دوره های SAT در کالج های برتر این کشور را انتخاب می کنند تا شانس خود را افزایش دهند. برخی از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دوره های SAT ترکیه در سال 2024 به شرح ذیل است:

  • مدرک تحصیلی و ریز نمرات؛ این مدارک (یعنی مدارک تحصیلی و ریز نمرات) باید به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی ترجمه گردد.
  • ارائه پاسپورتی که اعتباری برای حداقل 1 سال آینده داشته باشد
  • ارائه شناسنامه و یا کارت شناسایی و ترجمه رسمی آن ها به زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در طول اقامت در کشور ترکیه
  • توصیه نامه از اساتید مقطع پیشین
  • انگیزه نامه که باید به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی نگارش شود.
  • دریافت فرم های مربوطه پذیرش کالج و تکمیل آن ها
  • پرداخت هزینه های مربوط بررسی مدارک یا همان application fee

کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنما و پاسخگوی تمامی سوالات عزیزان در خصوص تحصیل در ترکیه در سال 2024 می باشند.

سوالات پرتکرار در خصوص آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

یکی از راه های ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه، شرکت در آزمون SAT است. سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • چه کسانی باید در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT شرکت کنند؟ متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه.
  • چگونه می توان بدون آزمون ورودی به تحصیل پزشکی در ترکیه پرداخت؟ در صورت تمایل به شرکت در دانشگاه های خصوصی این امکان وجود دارد.
  • آیا تحصیل در رشته های پزشکی ترکیه از اعتبار کافی در ایران برخوردارند؟ 8 دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.
  • مباحث مطرح شده در آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT چه هستند؟ ریاضی، هوش و هندسه
4.3/5 - (7 امتیاز)

10 دیدگاه برای “آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT

  1. حدیث گفت:

    سلام وقت بخیر، نمره قبولی برای ازمون sat چند هست؟؟ کسایی که نزدیک به نمره قبولی هستن ممکن هست که درخواستشون برای پذیرش قبول بشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      حداقل 1350

  2. sepehr گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم برای ورود به دانشکده های پزشکی ترکیه فقط ازمون SAT عمومی که شامل ریاضی و زبان میشه مورد قبول هست یا باید در ازمون های موضوعی SAT مثل biology e/m هم شرکت کنیم ؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام خدمت شما بر طبق بخش نامه جديد ديگر آزمون sat مورد تاييد رشته هاي پزشكي در تركيه براي ورود نيست و صرفا بايد آزمون يوس مركزي بدين

  3. عسل گفت:

    سلام آیا اتباع خارجی مقیم ایران میتونن در این آزمون ثبت نام کنند واگر قبول شن میتونن از ایران برن یا باید از کشور خودشون برن؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      اتباع خارجی چه کشوری رو میفرمائید و از چه طریقی در ایران اقامت گرفتن؟

  4. امیر تقی لو گفت:

    سلام هنگامی که در آزمون sat قبول شدیم آیا باید در دانشگاه نیز به. زبان انگلیسی تحصیل کنیم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله در دانشگاه هایی که کورس های تحصیلی رو به انگلیسی ارائه میکنن بایستی به انگلیسی تحصیل کنید

  5. Pooneh karimzadeh گفت:

    سلام برای گرفتن پذیرش هم باید مدرکsat بگیرند و هم آیلتس؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خیر sat کافی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *