ویترین

آشنایی با طرح صنعتی

آشنایی با طرح صنعتی

آشنایی با طرح صنعتی به افرادی که قصد کار در این حوزه را داشته بسیار کمک میکند تا بتوانند بهتر در این مسیر گام بردارند و موثرتر واقع شوند. برای آشنایی با طرح صنعتی بایستی بدانید که به هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و یا هر نوع شکل 3 بعدی همراه با خطوط، رنگ ها و یا بدون رنگ بطوری که ترکیب یا شکل یک محصول صنعتی و یا صنایع دستی را تغییر بدهد، طرح صنعتی گفته می شود. بنابراین در طرح صنعتی هم دستیابی به یک نتیجه فنی و هم دست یابی به تغییر ظاهری در یک محصول یا فرآورده صنعتی مدنظر می باشد.

لازم است بدانید که برای ثبت طرح صنعتی، شما نیازمند ارائه اظهارنامه به انضمام مدارک دیگر به مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشید. معمولا نیز یک طرح صنعتی 5 سال اعتبار داشته و امکان تمدید آن برای 2 دوره پنج ساله هم وجود دارد. در ادامه همین مبحث گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما سروران گرامی را با شرایط و مدارک ثبت طرح صنعتی و نیز امتیازات این کار نیز آشنا می کنند.

طرح صنعتی و کاربردش چیست؟

برای اطلاع از تعریف دقیق و آشنایی با طرح صنعتی باید مستقیما به قانون مربوطه مراجعه کرد. در این زمینه نیز قانون مربوطه شامل قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری است که در طی 3 فصل مجزا و در قالب 66 ماده قانونی به صورت زیر تنظیم شده است:

فصول طرح های صنعتی و علائم تجاری

پس با این توضیح می توان نتیجه گرفت که ماده 20 الی 30 این قانون مربوط به متقاضیان ثبت طرح صنعتی است. ماده 20 این قانون هر نوع ترکیب خطوط یا رنگها و یا هر نوع شکل 3 بعدی همراه با خطوط، رنگها و یا بدون رنگ بطوری که ترکیب یا شکل یک محصول صنعتی و یا صنایع دستی را تغییر بدهد، طرح صنعتی اتلاق می کند. همچنین شرایط ثبت آن را به صورت زیر بیان می کند:

  • جدید یا اصیل باشد.
  • قبلا در هیچ جایی منتشر نشده باشد.
  • از طریق تسلیم اظهارنامه ای ثبت شود.

آشنایی با امتیازات ثبت طرح صنعتی

یکی از موارد مهم درباب آشنایی با طرح صنعتی آگاهی متقاضیان از مزایا و امتیازات این کار می باشد. به موجب قانون در کشورمان ثبت هر گونه اختراع یا طرح صنعتی و یا علامت تجاری امتیازاتی برای دارندگانشان درپی دارد. با اینکه باید قبول کرد که امتیازات هر یک از این آثار منحصر بفرد بوده و با دیگری متمایز است. اما از آنجائی که موضوع مورد بحث ما درباب آشنایی با طرح صنعتی است بنابراین ما به طور اختصاصی به امتیازات مترتب از ثبت طرح صنعتی به شرح ذیل می پردازیم:

امتیازات حاصل از ثبت طرح صنعتی
امتیاز اولداشتن حق انحصاری فروش طرح صنعتی
امتیاز دومجلوگیری از هر گونه سرقت یا سوءاستفاده
امتیاز سومارتقای وجهه برند و افزایش شهرت شرکت
امتیاز چهارمافرایش آمار فروش محصول
امتیاز پنجمبهره مندی از تسهیلات و وام های دولتی

بنابراین به موجب قانون افراد دارنده گواهی ثبت طرح صنعتی حق انحصاری دارند تا امتیاز خود را آزادانه به غیر واگذار کنند. همچنین آنها از طریق ثبن طرح خود جلوی سرقت یت کپی برداری از آن را می گیرند و از سوی دیگر آنها از این طریق می توانند در صورت بروز دعاوی حقوقی به راحتی از خود دفاع کنند. ضمنا آنها با ثبت طرح صنعتی خود می توانند هم محبوبیت برند و محصول خود را ارتقاء دهند و هم اینکه فروش محصولات خود را افزایش دهند. در نهایت دارندگان گواهی ثبت می توانند از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان بهره برده و یا براحتی موفق به ثبت یک شرکت دانش بنیان شوند.

آشنایی با مراحل ثبت طرح صنعتی

آشنایی با مراحل ثبت طرح صنعتی

اولین و مهمترین گام در ثبت طرح صنعتی ارائه اظهارنامه می باشد. برای این منظور متقاضیان بایستی به سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانیhttps://iripo.ssaa.ir/ مراجعه نموده و نسبت به تسلیم اظهارنامه خود اقدام نمایند. در مرحله اول کار و در قالب ورود اطلاعات اظهارنامه آنها بایستی اطلاعات طرح صنعتی، اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی و نیز درخواست حق تقدم را وارد کنند. مرحله دوم شامل بارگذاری ضمایم مثل مدارک شناسائی و یا تصاویر محصول مورد نظر و مرحله سوم کار هم در رابطه با بازبینی اطلاعات وارده و ضمائم ارسالی می باشد. نهایتا در مرحله چهارم هزینه ها بصورت آنلاین پرداخت و شماره اظهارنامه دریافت می شود. مراحل مذکور در سمت چپ تصویر زیر مشخص است:

آشنایی با مراحل ثبت طرح صنعتی

اما پس از نظر نهایی مرکز مالکیت معنوی و پذیرش طرح صنعتی مورد نظر، متقاضیان کلا 30 روز فرصت دارند تا اقدامات تکمیلی را انجام دهند والا اظهارنامه آنها از درجه اعتبار ساقط می شود. لازم به ذکر است که اولین اقدام متقاضی نیز پس از پذیرش طرح صنعتی، مراجعه به این مرکز و تشکیل پرونده فیزیکی و سپس انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی مورد نظر در روزنامه رسمی می باشد. در ادامه نیز متقاضی با واریز هزینه حق الثبت می تواند گواهینامه ثبت طرح صنعتی خود را رسما دریافت کند.

آشنایی با مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی

در حقیقت یکی از موارد آشنایی با طرح صنعتی اطلاع از مدارک لازم برای ثبت یک طرح صنعتی است. برای اینکه متقاضیان بتوانند طرح صنعتی خود را رسما به ثبت برسانند نیازمند ارائه یکسری اسناد و مدارک معتبر هستند. پس آنها بایستی مدارک زیر را به صورت پرونده الکترونیکی تهیه کرده و آن را به سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانیhttps://iripo.ssaa.ir/ تحویل دهند:

مدارک ضروری برای ثبت طرح صنعتی
مدارک هویتی متقاضیکپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه ویژه اشخاص حقیقی
آگهی ثبت شرکت و نیز آخرین تغییرات ویژه اشخاص حقوقی
طرح صنعتی 2 بعدی5 نمونه شکل و یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیمی
طرح صنعتی 3 بعدی5 نمونه شکل و یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیمی
درخواست کتبیدال بر عدم ذکر نام طراح طرح صنعتی
رسید واریز هزینه اظهارنامهمشتمل بر 2 یا چند طرح صنعتی
مدارک مربوط به نمایندگیدر صورت پیگیری درخواست توسط نماینده قانونی
مدارک در رابطه با حق تقدمکه همزمان با ارائه اظهارنامه تحویل داده می شود

لازم به ذکر است که تصویر یا تصاویر ارسالی به عنوان طرح صنعتی پیشنهادی بایستی دارای یکسری مشخصات به صورت زیر باشد:

مشخصات ثبت طرح صنعتی پیشنهادی

عملیات ثبت شرکت چه در ایران یا ثبت شرکت در مجارستان و یا هر کشور دیگری نیازمند اطلاع از شرایط و مقررات حقوقی خاص می باشد. قدر مسلم آن است که شما عزیزان با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن اطلاع از آخرین قوانین و مقررات و نیز ارزیابی وضعیت سرمایه گذاری خود می توانید برای تشکیل پرونده خود اقدام نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *