مهاجرت

آشنایی با قلمرو نوناووت

آشنایی با قلمرو نوناووت

برای کسانی که بدنبال مهاجرت به کانادا هستند اما هنوز در مورد استان محل اقامت خود تصمیمی نگرفته اند، آشنایی با قلمرو نوناووت امری ضروری است. نوناووت، سرزمین وسیعی از شمال کاناداست که در بیشتر مناطق قطب شمال این کشور امتداد دارد. نوناووت که در سال 1999 از بخش شرقی سرزمین های شمال غربی ایجاد گردید، سرزمین های سنتی اینوئیت ها – مردم بومی قطب شمال کانادا (که در آمریکا با نام اسکیمو شناخته می شوند) – است. نوناووت، بر خلاف سایر استان ها و قلمروهای کانادا، برنامه استانی برای مهاجرت ندارد. با این حال، متقاضیان می توانند از طریق برنامه های مهاجرت فدرال توسط دولت کانادا برای مهاجرت به نوناووت اقدام کنند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان متقاضی مهاجرت به قلمرو نوناووت در 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

آشنایی با قلمرو نوناووت

نوناووت جدیدترین، بزرگ ترین و شمالی ترین قلمرو کاناداست. نوناووت قسمت عمده ای از شمال کانادا و بیشتر مجمع الجزایر قطب شمال این کشور را تشکیل می دهد و تنها منطقه ژئوپلیتیکی کانادا است که از طریق بزرگراه به بقیه آمریکای شمالی متصل نمی شود. نوناووت در بین استان ها و قلمروهای کانادا از نظر کمی جمعیت در رتبه دوم قرار دارد و یکی از دور افتاده ترین مناطق جهان است. ایکالویت بزرگترین شهر و مرکز آن است. جدول زیر جمعیت نوناووت در دوره های زمانی مختلف را نشان می دهد:

مرکز جمعیتیسه ماه آخر سال 2019سه ماهه اول سال 2020سه ماهه دوم سال 2020سه ماه سوم سال 2020سه ماهه چهارم سال 2020
نوناووت3863738726389663935339285

نوناووت برای بسیاری از تازه واردان یا علاقه مندان مهاجرت به کانادا کمتر از شهرهای بزرگ این کشور شناخته شده است، با این وجود فرصت های خوبی در گزینه های شغلی و انتخاب سبک زندگی دارد. نوناووت به دلیل فرهنگ بومی، هوای سرد و مناظر با شکوه توندرا مشهور است. در حال حاضر، کمتر از 1000 تازه وارد در نوناووت زندگی می کنند، زیرا سالانه افراد کمی به این سرزمین مهاجرت می کنند. تازه واردها اغلب از فلیپین، آمریکا و انگلستان می آیند.

آشنایی با مردمان قلمرو نوناووت

در حال حاضر، جمعیت نوناووت بیش از 39000 نفر است. نرخ رشد جمعیت نوناووت برای چندین دهه کاملا بالاتر از متوسط کانادا بوده است که بیشتر به دلیل نرخ زاد و ولد به طور قابل توجه بالاتر از متوسط کانادا بود – روندی که همچنان ادامه دارد. بین سال های 2011 و 2016، نوناووت بالاترین نرخ رشد جمعیت را از هر استان یا سرزمین کانادا، با نرخ 12.7% داشته است. در نوناووت، همراه با زبان اینوئیت (اینوکتیتوت و اینو ایناقتون) که گاهی اینوکتوت نامیده می شود، انگلیسی و فرانسوی نیز زبان های رسمی هستند. در آخرین سرشماری انجام شده در کانادا، در پاسخ به سوال سرشماری مربوط به زبان مادری در نوناووت، بیشترین زبان هایی که گزارش شدند عبارتند از:

پراکندگی زبان مادری در نوناووت

در سرشماری سال های گذشته، 86% جمعیت نوناووت را مسیحیان تشکیل می دادند. حدود 13% از جمعیت غیر مذهبی بوده و 0.44% از معنویت بومی پیروی می کنند. اقلیت های کوچکی از مسلمانان، هندوها، بودایی ها و یهودیان نیز در نوناووت وجود دارند. نوناووت بیشترین میزان استعمال دخانیات را در کل کانادا دارد، به طوری که بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال آن سیگار می کشند.

آشنایی با جغرافیا و آب و هوای قلمرو نوناووت

نوناووت 1877787 متر مربع از سرزمین و 160930 متر مربع از آب های شمال کانادا را پوشش می دهد. این قلمرو شامل بخشی از سرزمین اصلی، اکثر مجمع الجزایر قطب شمال و تمام جزایر خلیج هادسون، خلیج جیمز، و خلیج آنگاوا، از جمله جزایر بلچر است که همه متعلق به سرزمین های نورث وست یا شمال غربی بودند که نوناووت از آنها جدا شد. نوناووت دارای مرزهای زمینی طولانی با سرزمین های شمال غربی در سرزمین اصلی و چند جزیره قطب شمال، و نیز مانیتوبا در جنوب سرزمین اصلی نوناووت است؛ همچنین در جنوب غرب در نقطه ای با ساسکاچوان ملاقات می کند و یک مرز زمینی کوتاه با نیوفاندلند و لابرادور در جزیره Killiniq دارد. نوناووت همچنین مرزهای دریایی با گرینلند و استان های کبک، انتاریو و مانیتوبا دارد.

بلندترین نقطه در نوناووت قله Barbeau در جزیره Ellesmere است. تراکم جمعیت در نوناووت 0.019 نفر در کیلومتر مربع است، که کمترین میزان در جهان است. مقایسه نوناووت یا گرینلند نشان می دهد، گرینلند تقریبا همان مساحت نوناووت را داراست اما تقریبا دو برابر آن جمعیت دارد. جدول زیر میانگین دماهای ماکسیمم و مینیمم روزانه برای برخی مکان های انتخاب شده در نوناووت را نشان می دهد:

شهرجولای (oC)ژانویه (oC)
بالاپایینبالاپایین
Alert61-29-36
Baker Lake176-28-35
Cambridge Bay135-29-35
Eureka93-33-40
Iqaliut124-23-31
Kugluktuk166-23-31
Rankin Inlet156-27-34

نوناووت در بیشتر مناطق دارای آب و هوای قطبی است. در نواحی قاره ای جنوبی آن، می توان آب و هوای بسیار سرد فراشمالگانی را یافت.

آشنایی با جغرافیا و آب و هوای قلمرو نوناووت

آشنایی با اقتصاد قلمرو نوناووت

اقتصاد نوناووت بر اساس استخراج معدن، نفت، گاز، اکتشافات معدنی، هنرها، صنایع دستی، شکار، ماهیگیری، شکار نهنگ، جهانگردی، حمل و نقل، توسعه مسکن و غیره است. در حال حاضر، یک کالج در نوناووت – کالج قطب شمال نوناووت – و همچنین چندین ایستگاه تحقیقاتی قطب شمال واقع در این قلمرو فعالیت می کنند. جدول زیر وضعیت برخی شاخص های کلیدی اقتصادی در نوناووت در 2020 را نشان می دهد:

شاخصوضعیت
نرخ بیکاری8.5%
خرده فروشی54.6 میلیون دلار
عمده فروشی66.7 میلیون دلار
میانگین درآمد هفتگی1106.18 دلار

نمودار زیر روند تغییر تولید ناخالص داخلی نوناووت در سال های گذشته را نشان می دهد:

تولید ناخالص داخلی نوناووت

ایکالویت، مرکز نوناووت، آوریل هر سال میزبان سمپوزیوم سالانه استخراج نوناووت است. این سمپوزیوم یک نمایشگاه تجاری است که بسیاری از فعالیت های اقتصادی در حال اجرا در نوناووت را به نمایش می گذارد.

آشنایی با فرهنگ قلمرو نوناووت

از آنجا که اکثریت جمعیت کوچک نوناووت، اینوئیت هستند، فرهنگ اینوئیت در این قلمرو بسیار قوی است و تفاوت اندکی در بین هر جامعه کوچک آن دارد. هنرها و صنایع دستی سنتی اینوئیت یکی از بزرگترین صنایع این قلمرو است، از جمله منبت کاری روی سنگ، بافندگی و چاپ. بزرگان جامعه اینوئیت که از نظر خردمندی بسیار ارزشمند هستند، هنرهای سنتی را همراه با موسیقی، رقص و داستان به نسل جوان خود می آموزند. جشن های اینوئیت با هنرهای نمایشی سنتی مانند قصه گویی، آوازخوانی با حنجره و رقص ضربی همراه با بازی های ورزشی اینوئیت مشخص می شود.

مردم بومی این سرزمین نام “اینوئیت” را که همیشه نامی برای آنها بوده است را به اصطلاح توهین آمیز “اسکیمو” که توسط مهاجران اروپایی به آنها داده شده است، ترجیح می دهند. علیرغم حفظ سنت های باستانی، نوناووت یک جامعه مدرن است. سیاست های دولتی در نوناووت همچنان به تشویق توسعه سنت های اینوئیت در هنرها و صنایع دستی ادامه می دهد که یک منبع مهم مکمل درآمد در برخی از جوامع اینوئیتی است و فرهنگ اینوئیت را برای مجموعه داران سراسر جهان آشنا می سازد. چنانچه متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق کار در سال 2021 هستید پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه و به ویژه شرایط مهاجرت به کانادا با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *