ویترین

ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی

ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی

ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی به دو صورت اختیاری یا اجباری امکان پذیر است و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای انجام این کار اقدام کنند. متقاضیان برای انجام این کار نیز می توانند از دو مرجع ذیصلاح یعنی اتاق بازرگانی تهران یا شهرستان ها و یا توسط وزارت بازرگانی اقدام نمایند. ابطال کارت بازرگانی هم ممکن است اختیاری و بنا به صلاحدید خود دارنده کارت انجام شود و هم بنا به صلاحدید مرجع ذیصلاح انجام شود. نوع اول ابطال اختیاری و نوع دوم اجباری است.

در ابطال اختیاری خود دارنده تصمیم به ابطال کارت می گیرد اما در ابطال اجباری، اداره بازرگانی با توجه به عدم صلاحیت شخص و یا ارتکاب او به جرم قاچاق کالا دستور به ابطال کارت بازرگانی می دهد. به هر جهت هم ابطال اختیاری و هم ابطال اجباری هر دو در حوزه اختیارات وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران است. اما تعلیق کارت بازرگانی در شرایط سرقت یا مفقودی و بنا به درخواست دارنده کارت صورت می گیرد. هموطنان برای کسب خدمات مشاوره تخصصی درباب ثبت موسسه یا ثبت شرکت بهتر است به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایند.

درباره شرایط اخذ کارت بازرگانی

قبل از پرداختن به موضوع ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی بهتر است با تعریف این کارت و مشخصات کاربردی و نیز شرایط و ضوابط دریافت آن آشنا شوید. کارت بازرگانی کارتی است که دارنده آن حق انجام همه نوع تجارت بین المللی از جمله ثبت سفارش، واردات کالا از مناطق آزاد، صادرات کالاهای قانونی و مجاز، ترخیص کالا و غیره را دارد. بنا به ماده 2 از قانون صادرات و واردات نیز این کارت به دارنده آن (اشخاص حقیقی و حقوقی) اجازه انجام امور تجارت بین المللی را می دهد. از ویژگی مهم دیگر این کارت اعتبار یکساله و قابل تمدید آن است. متقاضیان جهت درخواست این کارت بایستی به پورتال جامع تجارت ایران به نشانی اینترنتی ntsw.ir مراجعه نمایند. طبق قوانین، شرکت ها در صورتی می توانند متقاضی دریافت این کارت باشند که:

شرایط اخذ کارت بازرگانی

اما از مهمترین شرایط و مدارک جهت اخذ این کارت و بهره مندی از امتیازات آن می توان به رعایت محدوده سنی حداقل 21 سال، داشتن حداقل 3 سال تجربه کاری مرتبط یا داشتن مدرک دانشگاهی، داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی، عدم استخدام یا اشتغال در ادارات و شرکت های دولتی، داشتن حساب بانکی، نداشتن سوء سابقه و نیز عدم وجود سابقه ورشکستگی اشاره نمود. به هر حال هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی برای اخذ کارت بازرگانی خود ملزمند علاوه بر رعایت شرایط فوق همچنین مدارک لازمه از جمله دو مدرک مهم زیر را ارائه نمایند:

  • مفاصا حساب مالیاتی اخذ شده از سازمان امور مالیاتی
  • کد اقتصادی اخذ شده از سازمان امور مالیاتی

شرایط ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی

قانون ابطال کارت بازرگانی به دو صورت ابطال اختیاری و ابطال اجباری انجام می پذیرد. در ابطال اختیاری کارت بازرگانی، خود شخص دارنده به دلایل شخصی از داشتن کارت و بهره مندی از امتیازات آن انصراف می دهد. او برای ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی خود بایستی به اتاق بازرگانی مراجعه نماید چراکه متولی اصلی ابطال کارت مذکور وزارت بازرگانی است. اما نوع دیگر ابطال کارت بازرگانی مربوط به ابطال اجباری است که شرایط آن در ماده 30 از قانون امور گمرکی کشورمان نیز به این صورت مشخص شده است:

  • دلیل ابطال کارت بازرگانی: ارتکاب به جرم قاچاق کالا
  • مجازات: مجازات تعیین شده+ رای به ابطال اجباری کارت بازرگانی
  • نوع مجازات: ابطال موقتی یا دایمی کارت بازرگانی بسته به شرایط جرم دارنده کارت

علاوه بر این همچنین احراز عدم صلاحیت دارنده کارت نیز می تواند منجر به ابطال کارت بازرگانی گردد و خود وزارت بازرگانی می تواند راسا نسبت به انجام ابطال کارت بازرگانی شخص مورد نظر اقدام نماید. او برای انجام تعلیق کارت بازرگانی خود بایستی مدارک لازمه را تهیه و مراتب را به مراجع ذیربط اعلام نماید. به هر ترتیب امر ابطال کارت بازرگانی توسط ادارات بازرگانی تحت نظر مستقیم وزارت بازرگانی انجام می پذیرد.

شرایط ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی

مدارک لازم جهت ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی

همان طوری که در مطالب بالا هم ذکر شد، کارت بازرگانی به دو صورت اختیاری توسط خود دارنده کارت یا اجباری توسط مراجع ذیصلاح باطل می شود. فلذا اشخاص حقیقی یا حقوقی دارنده کارت بازرگانی می توانند با تهیه و ارائه اسناد و مدارک زیر ابطال کارت بازرگانی خود را درخواست کنند:

اسناد و مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقیقیاسناد و مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
فرم درخواست تکمیلی اشخاص حقیقی در دو نسخهفرم درخواست تکمیلی اشخاص حقوقی در دو نسخه
گواهی ارائه اظهارنامه مالیاتی سال آخراصل کارت بازرگانی + فتوکپی صفحات 1 و 2 آن
اصل کارت بازرگانیاصل اظهارنامه ابطال کارت بازرگانی در دو نسخه
اصل اظهارنامه ابطال کارت بازرگانی در 2 نسخهگواهی ارائه اظهارنامه مالیاتی سال آخر
صورتجلسه مجمع عمومی یا هیات مدیره (برحسب نوع شرکت)
کپی آگهی روزنامه رسمی مبنی بر اعلان رسمی انحلال شرکت (در اینصورت هم نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ابطال نیست)

متقاضیان برای انجام این کار نیز می توانند از دو مرجع ذیصلاح یعنی اتاق بازرگانی تهران یا شهرستان ها و یا توسط وزارت بازرگانی اقدام نمایند که همگی تحت نظر وزارت بازرگانی عمل می کنند. بنابراین اشخاص در انتخاب مرجع مورد نظر برای ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی خود از اختیار تام برخوردارند.

شرایط و ضوابط تعلیق کارت بازرگانی

عزیزان مستحضر باشند که تعلیق کارت بازرگانی فقط در صورتی امکان پذیر است که آن کارت گم شده و یا به سرقت برده شود. در این صورت است که دارنده کارت جهت جلوگیری از سو استفاده های احتمالی اقدام به تعلیق کارت بازرگانی می کند. فلذا برای این منظور ارائه مدارک زیر الزامی است:

مدارک تعلیق کارت بازرگانی

خدمات حقوقی ارائه شده توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر ثبت شرکت یا ثبت موسسه همچنین شامل ثبت برند، اخذ مجوز تاسیس، انحلال شرکت، تنظیم و ارائه صورتجلسه تغییر، ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی، تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کارت بازرگانی، پلمپ دفاتر شرکت نیز می باشد. بنابراین متقاضیان گرامی در هر یک از موضوعات فوق می توانند با مراجعه به این موسسه از خدمات حقوقی ارزشمند کارشناسان و وکلای فوق حرفه ای ما برخوردار شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *