مهاجرت

اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج

اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج

اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج یکی از راه هایی است که با توجه به شرایطی که داراست ممکن است مدنظر برخی از افراد علاقه مند به این کشور باشد. در غالب کشورهای دنیا اگر یک فرد خارجی با شهروند آن کشور ازدواج کند و این ازدواج مطابق قوانین آن کشور به رسمیت شناخته شود، با صدور اجازه اقامت برای فرد بیگانه همراه خواهد بود. هرچند تعدادی از کشورها هستند که اصلا اجازه ازدواج تابعین خود را با خارجی ها نمی دهند یا در این خصوص قوانین فوق العاده سختگیرانه ای وضع نموده اند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، راجع به قوانین مرتبط با اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط ازدواج در آفریقای جنوبی چیست؟
  • مزایای ازدواج در این کشور چیست؟
  • آیا می توان با ازدواج در آفریقای جنوبی، اقامت این کشور را به دست آورد؟
  • مهم ترین چالش های ازدواج در آفریقای جنوبی چیست؟

ازدواج در آفریقای جنوبی

ازدواج در آفریقای جنوبی 3 نوع است: ازدواج مدنی، ازدواج عرفی و اتحاد مدنی؛ برای رسمی کردن ازدواج نوع دوم یعنی ازدواج عرفی، زوجین تا 3 ماه پس از تاریخ جشن عروسی خود فرصت دارند آن را ثبت کنند. به منظور قانونی بودن ازدواج در کشور آفریقای جنوبی ضروری است زوجین ابتدائا در دپارتمان امور داخلی آفریقای جنوبی درخواست گواهی ازدواج کنند. منتهی باید توجه داشت تاریخ این درخواست باید حداقل 3 ماه پیش از تاریخ دقیق ازدواج در آفریقای جنوبی باشد.

ذکر این نکته در خصوص ازدواج در آفریقای جنوبی ضروری است که در حالی که اکثریت کشورهای دنیا از جمله کانادا، انگلیس، اسلوونی و غیره، چند همسری را غیرقانونی می دانند، آفریقای جنوبی تحت شرایطی اجازه می دهد یک مرد با 2 زن ازدواج کند. به عبارت دقیق تر تمامی ازدواج های دوم در آفریقای جنوبی که مطابق قانون “به رسمیت شناختن ازدواج های عرفی” هستند، قانونی محسوب می شوند. لازم به ذکر است هزینه ثبت ازدواج در اداره امور داخلی آفریقای جنوبی تنها 75ZAR (راند آفریقای جنوبی) می باشد. معمولا بین 6 تا 8 هفته طول می کشد تا درخواست ثبت ازدواج از جانب مقام های مربوطه در اداره امور داخلی آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گیرد. به منظور ازدواج با یک شهروند آفریقای جنوبی ارائه مدارک زیر جهت ثبت ازدواج ضروری است:

  • کپی کارت شناسایی فرد تبعه آفریقای جنوبی و پاسپورت همسر خارجی وی
  • 2 شاهد به همراه کپی کارت شناسایی یا در صورتی که خارجی هستند پاسپورت
  • گواهی ثبت طلاق اگر فرد قبلا ازدواج کرده و جدا شده است
  • گواهی فوت اگر فرد قبلا ازدواج کرده و همسر وی فوت شده است

اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج ممکن است؟

پاسخ این سوال مثبت است؛ مشروط بر این که زوجین ازدواج خود را مطابق قوانین آفریقای جنوبی به ثبت برسانند. در واقع خانم یا آقایی که با یکی از اتباع کشور آفریقای جنوبی ازدواج کند ابتدائا باید اطمینان حاصل کند ازدواج آن ها به لحاظ قوانین حاکم بر آفریقای جنوبی مجاز و قانونی تلقی می شود و سپس درخواست دهد تا به واسطه این ازدواج برای وی مجوز اقامت در آفریقای جنوبی صادر گردد. یکی دیگر از راه هایی که فرد می تواند اقامت آفریقای جنوبی را به دست آورد زمانی که همسر وی تابعیت آفریقای جنوبی را ندارد اما ویزای تحصیلی یا کاری آفریقای جنوبی را دارد. لازم به ذکر است آفریقای جنوبی علاوه بر همسر برای فرزندان کسی که ویزای آفریقای جنوبی را دارد نیز، تحت عنوان “الحاق به خانواده”، ویزای همراه صادر می کند.

اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج ممکن است؟

مدارک اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج

اگر کسی بخواهد به واسطه ازدواج با شهروند آفریقای جنوبی اقامت دائم این کشور یا PR (Permanent residency) اخذ نماید ابتدائا باید درخواست اخذ ویزای همراه دهد؛ این ویزا البته اقامت بلند مدت در آفریقای جنوبی به حساب نمی آید. برای اخذ اقامت دائم در آفریقای جنوبی به این وسیله باید اثبات شود که زوجین حداقل 5 سال است که ازدواج کرده اند. همانطور که ذکر شد گام اول اقدام برای اخذ ویزای همراه یا اصطلاحا South African spousal visa می باشد؛ به این منظور مدارک ذیل باید ارائه گردد:

  • گواهی ازدواج
  • گواهی داشتن اقامت یا تابعیت آفریقای جنوبی همسر
  • تمکن مالی همسر که تابعیت یا اقامت آفریقای جنوبی را دارد
  • گواهی سلامت
  • فرم تکمیل شده اقامت موقت آفریقای جنوبی

این ویزا نهایتا 2 سال اعتبار دارد و بین 30 تا 40 روز کاری زمان میبرد تا راجع به صدور یا عدم صدور آن از سوی سفارت آفریقای جنوبی تصمیم گیری شود. اگر فرد موفق به اخذ این ویزا شود و پیش از انقضای آن مدت 5 سال از ازدواج آن ها گذشته باشد، می تواند به جای درخواست تمدید، درخواست کند تا ویزای وی تبدیل به اقامت دائم شود. در غیر این صورت فرد باید به تمدید ویزا بپردازد مادامی که 5 سال از ازدواج وی و فردی که اقامت یا تابعیت آفریقای جنوبی را دارد، بگذرد. اخذ اقامت دائم آفریقای جنوبی به این معنی است که فرد می تواند آزادانه در آفریقای جنوبی کار و تحصیل کند یا حتی به کارآفرینی و ثبت شرکت بپردازد. ضروری است فرد حداقل 1 سال بعد از اخذ اقامت دائم در آفریقای جنوبی زندگی کند وگرنه اقامت دائم وی باطل خواهد شد.

هزینه زندگی در آفریقای جنوبی

همان طور که بیان شد ثبت ازدواج در آفریقای جنوبی کم هزینه است حتی اگر یکی از طرفین خارجی باشند. علاوه بر این زندگی در شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی مثل کیپ تون برای یک زوج ماهیانه حدود 1500$ (دلار آمریکا) و در شهرهای کوچک تر ماهیانه حدود 1300$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است هزینه زندگی 2 نفره زوجین در برخی از کشورهای دنیا مقایسه شده است:

مقایسه متوسط هزینه ماهیانه زندگی زوجین در کشورهای مختلف

البته انتخاب آفریقای جنوبی در کنار مزایایی که دارد یک سری معایب نیز به همراه خواهد داشت که یکی از مهم ترین آن ها پایین بودن سطح امنیت است. در واقع زوجینی که مهاجرت به آفریقای جنوبی را انتخاب می کنند باید توجه داشته باشند بهتر است شهرهای بزرگ تر آفریقای جنوبی را انتخاب کنند و پیش از اجاره منزل از وضعیت ارتکاب جرم و جنایت در آن محله آگاه شوند. خوشبختانه کار در آفریقای جنوبی برای کسانی که در حوزه مهندسی کامپیوتر، IT و مهندسی عمران تخصص داشته نسبتا راحت یافت می شود. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به اخذ اقامت آفریقای جنوبی با ازدواج طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه شد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *