ویترین

20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند

20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند

20 آشنایی با 20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند می تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که می خواهند از این طریق اقامت دریافت کنند. این نوع ویزا یک نوع اقامت موقتی مشروط را در کشورهای مختلف به کارآفرینان خارجی اعطاء می کند. اما متقاضیان پس از اقامت تا مدت مشخص و نیز تامین شرایط دیگر می توانند جهت اخذ اقامت دائم و حتی تابعیت کشور دیگر اقدام نمایند. تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارند تا با معرفی 3 کشور برتر در زمینه توسعه استارت آپ ها شرایط اخذ اقامت کارآفرین این 3 کشور مهم را نیز بیان کنند.

  • کدام کشورها شرایط بهتری برای مهاجرت از طریق استارت آپ دارند؟
  • محدودیت های مهاجرت به خارج از کشور از طریق استارت آپ چیست؟
  • در کدام کشورها برای دریافت ویزای استارت آپ نیازی به دریافت مدرک زبان نیست؟
  • 20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر می کند کدامند؟
  • کدام پروسه ها برای مهاجرت به خارج از کشور از طریق استارت آپ الزامی است؟
  • بودجه مورد نیاز برای شروع استارت آپ در کشورهای مختلف چقدر است؟

بهترین اکوسیستم 20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند

در این بخش از مقاله ما در ابتداء به بررسی برترین کشورها جهت شروع استارت آپ و نیز بهترین اکوسیستم های استارت آپی در جهان می پردازیم. به همین دلیل نیز ما از گزارش اکوسیستم استارت آپ جهانی 2024 تهیه شده توسط شبکه کارآفرینی جهانی و ژنوم استارت آپ بهره می گیریم که جامع ترین و پرکاربردترین مرجع تحقیقاتی درباره اکوسیستم های استارت آپ می باشد. این رتبه بندی از 170 کشور جهان تهیه شده و 10 اکوسیستم (کشور) برتر برای راه اندازی استارت آپ عبارتند از:

برترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ

همان طوری که در رنکینگ فوق نیز مشاهده گردید، سه کشور آمریکا، انگلستان و چین جزء کشورهای پیشرو در توسعه استارت آپ در جهان می باشند. بالتبع اکوسیستم سیلیکون والی با ارزش 677$ بیلیون دلار در رده اول، اکوسیستم نیویورک به ارزش 147$ بیلیون دلار در رده دوم، اکوسیستم لندن با 92$ بیلیون دلار در رده سوم و بالاخره اکوسیستم بیجینگ به ارزش 345$ بیلیون دلار در رتبه چهارم بین المللی قرار می گیرد.


دلایل و زمینه های ثبت شرکت استارت آپ در ایران

تعاریف مختلفی درباب شرکت یا کمپانی استارت آپ (Start up Company) وجود دارد. اما شاید یکی از جامع ترین تعاریف از این شرکت ها این باشد که شرکت استارت آپ شرکتی است که در قالب آن یک کارآفرین یک مدل کسب و کاری مقیاس پذیر را دنبال، توسعه و به آن اعتبار می بخشد. در حقیقت با توجه به این تعریف می توان برای شرکت های استارت آپ 3 ویژگی یا مشخصه زیر را تعریف کرد:

ویژگی شرکت های استارت آپ

با این توضیح اکنون به معرفی بیشتر شرکت های استارت آپ در ایران می پردازیم. اغلب این نوع شرکت ها در حوزه فناوری های نو مثل تجارت الکترونیک e-commerce فعالیت می کنند و معمولا نیز به سرعت هم رشد می کنند چراکه ایده های آنها نو و خلاقانه و مشتری پسند است. شرکت های استارت آپی غالبا بر اساس ایده های بکر و گاها هم ریسک پذیر تاسیس می شوند. هزینه برای تشکیل آنها آنچنان زیاد نیست و اغلب از نیروی کار کمتر اما متخصصی برخوردارند. اما با توجه به بستر فعالیت شرکت های استارت آپی که غالبا در قالب اینترنت انجام می شود، این شرکت ها در انجام فعالیت های خود معمولا از قوانین زیر تبعیت می کنند:

قوانین شرکت های استارت آپ

فنلاند یکی از 20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند

بسیاری از افرادی که به دنبال اجرای برنامه نوآورانه خود در خارج از کشور هستند، کشورهای مختلفی را برای برنامه خود مطالعه می کنند ولی باید در نظر داشت که برخی از کشورها برنامه مهاجرتی بهتری را ارائه می کنند. یکی از بهترین برنامه هایی که می توان به کمک آن برنامه خود را به مرحله اجرا برسانند، برنامه استارت آپ فنلاند است.

با استفاده از یک ایده خلاقانه می توان در یک بازه زمانی کوتاه مدت که کمتر از 12 ماه به طول می انجامد شرایطی را برای خود ایجاد کرد که بدون نیاز به در اختیار داشتن مدرک زبان بتوان در کشور فنلاند ایده خود را به مرحله اجرا درآورد و این یکی از بزرگ ترین امتیازاتی است که مهاجرت به فنلاند از این طریق به همراه دارد.

نحوه اخذ اقامت آمریکا از طریق استارت آپ

ایالات متحده دارای ویزاهای مختلفی برای کارآفرینانی است که قصد راه اندازی بیزینس در این کشور را دارند. این دسته ویزاها به 5 ویزای زیر دسته بندی می شود:

  • ویزای E2: این ویزا اجازه سرمایه گذاری و شروع بیزینس در آمریکا را به شهروندان از کشورهای خاص فراهم می کند. بنابراین فقط شهروندان کشورهای دارای قرارداد E2 با آمریکا امکان دریافت این ویزا را دارند. حداقل شرط سرمایه گذاری مورد قبول در قالب این برنامه حدود 100000$ (دلار) بوده و ضمنا امکان تبدیل این ویزا به گرین کارت آمریکا نیز وجود دارد.
  • ویزای EB-5: این ویزا با میسر کردن فرصت تشکیل شرکت و اشتغالزایی در آمریکا امکان دریافت گرین کارت را برای متقاضیان و اعضای خانواده آنها فراهم می کند. بنابراین این ویزا یک ویزای مهاجرتی محسوب می شود. از اهم شرایط اخذ ویزای EB-5 نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

شرایط اخذ ویزای EB-5

  • ویزای L1: این نوع ویزا یک نوع ویزای غیرمهاجرتی آمریکا است که به شرکت خارجی اجازه انتقال مدیر یا کارکنانش را فراهم می کند. شرط اصلی اخذ این ویزا اینست که ذی نفع بایستی حداقل یک سال برای آن شرکت کار کرده باشد
  • ویزای EB1C: نوعی ویزای مهاجرتی بوده و در اصل نسخه مهاجرتی ویزای L1 می باشد که منجر به دریافت گرین کارت می شود. وجود رابطه مناسب بین شرکت خارجی و شرکت آمریکایی، داشتن حداقل یک سال سابقه کاری، داشتن پست مدیریتی یا اجرایی و غیره از جمله شرایط اخذ اقامت از طریق استارت آپ آمریکا (ویزای EB1C) می باشد.

نحوه اخذ اقامت آمریکا از طریق استارت آپ

نحوه اخذ اقامت انگلستان از طریق استارت آپ

اخذ اقامت از طریق استارت آپ در انگلستان 2024 نیز کاملا مهیاست و ثبت شرکت در انگلستان یکی از مسیرهای مشخص برای ورود به این کشور به حساب می اید. این نوع ویزای اقامت با عنوان ویزای استارت آپ انگلستان شناخته می شود که جایگزین برنامه ویزای کارآفرین فارغ التحصیل Tier 1 خواهد شد. این ویزا را هم باید از 3 ماه قبل درخواست داد و در ضمن نیازی به تامین فاند و سرمایه گذاری اولیه برای دریافت این ویزا وجود ندارد. اما شرایط اخذ ویزای استارت آپ انگلستان در سال جاری از قرار ذیل می باشد:

شرایط اخذ ویزای استارت آپ انگلستان

شما با اخذ ویزای استارت آپ انگلستان می توانید تا 2 سال در انگلستان مقیم شده و حتی اعضای خانواده خود را نیز به همراه بیاورید. اما لازم به یادآوری ایست که اخذ اقامت از طریق استارت آپ انگلستان موقتی بوده و پس از اتمام اعتبار امکان تمدید آن برایتان میسر نیست مگر اینکه شما این ویزا را به ویزای سرمایه گذاری انگلستان تبدیل کنید. ضمنا بعد از 5 سال شما صلاحیت درخواست ویزای اقامت دائمی انگلستان یا indefinite leave to remain را به دست می آورید. برای پشتیبانی از درخواستتان، شما باید بیزینس پلن و مدارک لازمه برای تایید را ارسا کنید. اغلب دانشگاه های انگلستان بهمراه اسپانسرهای بیزینسی زیر جزء انجمن های تایید کننده محسوب می شوند:

انجمن های تایید کننده استارت آپ انگلستان

مدارک مورد نیاز برای اخذ تاییدیه یا endorsement letter از هیئت تاییدیه انگلیسی برای اخذ اقامت از طریق استارت آپ از قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت یا هر مدرکی که نشانگر هویت و ملیت متقاضی باشد
  • گواهی بانکی نشانگر وجود حداقل 1270£ (پوند) در حساب شخصی
  • مدرک دانش زبان انگلیسی
  • تست بیماری سل

لازم به یادآوری است که قبل از تحویل مدارک فوق به اداره مهاجرت انگلستان ترجمه رسمی آنها ضروری است.

نحوه اخذ اقامت چین از طریق استارت آپ

چین یکی از مقاصد اصلی کارآفرینان برای راه اندازی استارت آپ پر سود جهانی محسوب می شود. حالا چرا چین؟ اولا چین اقتصاد اول آسیا و اقتصاد دوم جهانی محسوب می شود. واقعیتی که به لحاظ آماری نیز در نمودار زیر می توان مشاهده کرد. دوما چین علاوه بر داشتن یک اکوسیستم استارت آپی خوب همچنین حرف اول را در تجارت جهانی می زند:

چین در اکوسیستم استارت آپ جهانی

پس از شیوه های رایج برای اخذ اقامت از طریق استارت آپ سرمایه گذاری و ثبت شرکت در چین می باشد. مطابق قانون، ویزای استارت آپ چین همان ویزای نوع D این کشور است. ویزایی که نیازی به اسپانسر یا کارفرما نداشته و خود موسس اسپانسر ویزا محسوب می شود. معمولا این نوع ویزای کشور چین برای مدت5 سال اعتبار داشته اما نباید فراموش کنیم که ویزای مذکور امکان تمدید نیز دارد. این ویزای چین به اتباع خارجی هم اجازه اقامت چین و هم امتیاز پیگیری امور تشکیل شرکت، اجاره دفتر شرکت، افتتاح حساب بانکی، استخدام کارمند و غیره را نیز می دهد. کارآفرینان خارجی به شرطی حق درخواست و دریافت این ویزای چین را دارند که:

شرایط دریافت ویزای چین برای کارآفرینان خارجی

همان طوری که گفته شد، ویزای اقامت کارآفرین چین ویزایی 5 ساله بوده و تمدید آن بشرط تامین شرایط لازمه محدودیتی درپی ندارد. بنابراین کارآفرینان خارجی برای انجام مطمئن و با خیال راحت بیزینس خود در کشور چین می توانند حتی اعضای خانواده خود را هم به چین بیاورند. مطابق قوانین مهاجرتی کشور چین، مدارک لازم برای اخذ ویزای نوع D چین از این قرار است:

  • مدارک مربوط به ثبت شرکت تجاری در چین
  • پاسپورت معتبر فرد متقاضی
  • مدرک اسکان در چین
  • مدارک احراز هویت متقاضی
  • تاییدیه سلامت
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی اثباتگر تمکن مالی مناسب

شرایط مهاجرت به 20 کشوری که اقامت استارت آپ صادر میکند

برای استفاده از ویزای استارت آپ اروپا باید مسیر مشخصی را طی کرد که در هر کشور نسبت به کشور دیگر متفاوت است و فرد باید با توجه به شرایط خود کشوری را انتخاب کند که بهترین هماهنگی را با وی دارد. استفاده از ویزای استارت آپ شنگن قطعا شرایط بهتری دارد چرا که دریافت اقامت این مناطق می تواند اعتبار بیشتری را به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که توصیه می شود متقاضیان این کشورها را برای شروع فعالیت خود آغاز کنند.

گزینه های دیگری نیز برای اخذ اقامت از طریق استارت آپ مثل اقامت آلمان، نیوزلند، فرانسه و غیره هم وجود دارد و هموطنان عزیز می توانند برای ارزیابی های اولیه و در ادامه نیز جهت تشکیل پرونده ویزای اقامت کشور مورد نظر با تیم وکلای برتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشند.

پرسش های کلیدی در رابطه با اخذ اقامت از طریق استارت آپ

باید به این نکته توجه داشت که استارت آپ در اروپا جایگاه ویژه ای دارد. دولت ها حمایت های قانونی زیادی در این رابطه اعمال می کنند. وام های بزرگی در اختیار ایده های بکر قرار می گیرد. کانادا یک پروسه بسیار مناسب در این رابطه دارد. شرکت های مختلفی در این کشور وجود دارند که از استارت اپ ها حمایت می کنند. باید در نظر داشت که همه کشورهای پیشرفته جهان با حمایت های مالی و اقامتی این ایده های بکر را پرورش می دهند. در این صورت است که افراد می توانند به اقامت کشوری شوند که در آن کارآفرینی نیز کرده اند یا یک مشکل را کم کرده یا کنترل می کنند. پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • مهم ترین مزیت داشتن یک استارت آپ در جهان چیست؟ همه چیز به کشور مقصد بستگی دارد. افرادی که می خواهند از طریق استارت آپ اقدام کنند، باید مسیر مشخصی را طی کنند. این افراد باید در نظر داشته باشند که کدام یک از کشورهای جهان آن ها را به عنوان یک مقیم می پذیرند.
  • بهترین کشورهای جهان برای شروع یک استارت آپ کدامند؟ همه کشورهای ثروتمند جهان برای شروع یک استارت آپ مناسب هستند. افرادی که می خواهند به اقامت ارزشمند دست پیدا کنند، می توانند از این کشورها استفاده کنند.
  • بهترین کشورهای جهان برای شروع استارت آپ برای ایرانی ها کدامند؟ کانادا و فنلاند بهترین شرایط را در حال حاضر دارند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *