مهاجرت

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج با توجه به این که کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی با کشور ایران بسیار مطابقت دارد، متقاضیان زیادی یافته است. در مقاله ای که پیش روی شما عزیزان قرار دارد، تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج پرداخته اند که امید است برای شما سروران گرامی مفید باشد.

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج چگونه است؟شرایط متفاوت است. چنانچه یکی از زوجین یا هر دوی آنها از اتباع ایرانی باشد، شرایط به شکل دیگری رقم می‌ خورد. پس باید با مراجعه به کنسولگری در ترکیه، گواهی تجرد اخذ نموده و به وزارت امور خارجه جهت تایید، ارائه نماید. یک دوشیزه ایرانی، جهت ازدواج می‌ بایست دارای گواهی اجازه پدر باشند. بنابراین ارائه این گواهی یا گواهی فوت پدر به کنسولگری الزامی است. در صورتیکه عقد رسمی و قانونی طرفین در ترکیه انجام گرفت، از این پس، آنان قانونا زن و شوهر تلقی می‌ گردند.

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه به چه صورتی می باشد؟برای ثبت رسمی و قانونی این ازدواج در ایران، می‌ بایست سند عقد را جهت ثبت به کنسولگری ایران ارائه نمایند. در صورتیکه فردی با یکی از شهروندان ترکیه ازدواج کند، می‌ تواند ظرف مدت 3 الی 5 سال اخذ اقامت نماید.

اینفوگرافیک ازدواج در ترکیه

نکات اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

عمل ازدواج باید واقعی صورت گیرد. بدین معنا که نباید ازدواج به شکل صوری انجام شود. این مهم در کشور ترکیه بسیار اهمیت دارد. در صورت اثبات صوری بودن ازدواج فرد، دولت ترکیه حق شهروندی او را باطل می‌ نماید چرا که ازدواج او صرفا به قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج و در نتیجه اخذ حق شهروندی بوده است. هر یکی از طرفین ازدواج، نبایستی جزو پناهندگان این کشور باشند. همان‌ طور که در بالا اشاره شد، اخذ اقامت پس از ازدواج، مدت 3 تا 5 سال طول می‌ کشد. بنابراین متقاضی می‌ بایست در این بازه زمانی خارج از خاک ترکیه اقامت نماید.

سن ازدواج برای دختران و پسران ترکیه، 18 سال تمام می‌باشد. در این صورت می‌توانند بدون اخذ اجازه والدین ازدواج کنند. در شرایط خاص ممکن است اجازه ازدواج به شخص زیر 18 سال از سوی دادگاه صادر گردیده باشد. در این صورت گواهی رضایت والدین یا قیم جهت ارائه الزامی است. ازدواج طرفین که از بستگان نزدیک یکدیگر هستند، امکان‌ پذیر نیست.


نحوه ازدواج در ترکیه

ازدواج و اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج تابع قوانین خاصی است که قبل از اقدام میبایست نسبت به آن آگاهی یافت. چنانچه هر دوی طرفین هموطن باشند، ازدواج از طریق مامور کشور ترکیه یا کنسولگری انجام می‌پذیرد. ابتدا طرفین می‌بایست مدارک لازم جهت ازدواج همانند مدارک هویتی و گواهی تجرد را به اداره مربوطه ارائه نموده و جهت ازدواج نوبت بگیرند، سپس در وقت و مکان مقرر حضور یافته و مراحل عقد و ازدواج انجام شود.

به طور کلی شرایط عقد و ازدواج در ترکیه به شرح زیر است:

  • مراجعه به کنسولگری کشور اتباع خارجی
  • تایید شدن از سوی وزارت امور خارجه کشور ترکیه
  • انجام آزمایش خون طرفین (انجام آزمایش خون جهت ازدواج در بیمارستان‌ های دولتی کشور ترکیه رایگان است)
  • امضا نمودن فرم‌ های مخصوص ازدواج در دفاتر ثیت اسناد رسمی کشور ترکیه (این فرم‌ ها توسط شهرداری‌ ها صادر می‌ گردد و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت و تایید می‌ رسد. ضمنا ترجمه پاسپورت در این مرحله الزامی است.)
  • تعیین وقت قبلی جهت انجام مراسم عقد رسمی (مراسم عقد در شهرداری انجام می‌ گردد. چنانچه تصمیم دارید در جایی غیر از شهرداری برگزار گردد، می‌ بایست حق ایاب و ذهاب عاقد پرداخت شود)
  • پرداخت هزینه های دولتی که حدود $1000 الی $1500 (دلار آمریکا) است

شرایط اخذ اقامت از طریق ازدواج در ترکیه 

شرایط اخذ اقامت از طریق ازدواج در ترکیه

از نکات مهم درخصوص ازدواج و اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج ثبت رسمی عقد در کشور ایران می باشد، مهریه جزو احکام دینی و شرعی جهت نکاح زوجین است که می‌ بایست در هنگام عقد مشخص گردد. نکته قابل توجه این است که در کشور ترکیه، مبلغ مهریه در مقایسه با ایران کمتر است. مردم ترکیه مسلمان هستند، بنابراین علاوه بر مراسم ازدواج در شهرداری‌ ها، به رسوم دینی و شرعی نیز معتقد و پایبند می‌ باشند، لذا پس از پایان مراسم در شهرداری، نزد امام جماعت رفته و صیغه و تعیین مهریه را انجام می‌دهند. در کشور ترکیه به این نوع ازدواج، امام نکاحی می‌ گویند.

جزئیات اقامت توسط ازدواج در ترکیه بدین شرح است:

آیتمشرح
عنوان ویزاویزای اقامت خانوادگی یا Aile Ikamet Izini
شرط اصلیثبت ازدواج در اداره ثبت مدنی ترکیه
افراد مشمولافراد بالای 18 سال
نوع اقامتاقامت موقت ترکیه
مدت اقامتحداکثر تا 2 سال
امکان اخذ پاسپورت ترکیهوجود دارد
شرط اخذ پاسپورت ترکیهاقامت 3 ساله توام با زندگی مشترک زیر یک سقف

مدارک لازم برای اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

همان طوری که مطلع هستید، یکی از شروط اصیلی برای اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج ثبت رسمی ازدواج در محضر می باشد. در واقع با این کار ضمن رسمی شدن رویداد ازدواج همچنین راه برای درخواست مجوز اقامت ترکیه نیز برای افراد هموار می شود.

به همین دلیل مدارک لازم جهت ازدواج در ترکیه به شرح ذیل می‌ باشد:

  • ارائه پاسپورت و شناسنامه طرفین
  • تعداد 4 الی 6 قطعه عکس جدید
  • ارائه گواهی تجرد که مجرد بودن طرفین را به اثبات برساند (در مورد زنان مطلقه، می‌ بایست مدت 90 روز از زمان طلاق آنها گذشته باشد، این گواهی از سوی کنسولگری کشور خود فرد صادر می‌ گردد. ناگفته نماند صرفا صاحب شناسنامه حق درخواست گواهی تجرد را دارد.)
  • ارائه گواهی تولد طرفین (برای یک ایرانی، ارائه شناسنامه حکم گواهی تولد را دارد)
  • سن ازدواج در ترکیه برای پسران 17 سال و برای دختران 15 مورد تایید است. (به شرط ارائه گواهی رضایت والدین)
  • طرفین از کشورهای خارجی، می‌بایست نامه‌ای مبنی بر محل اقامت خود همراه با تاریخ ورود و خروج تسلیم نمایند.
  • ارائه گواهی سلامت طرفین
  • کلیه مدارک ذکر شده طرفین می‌بایست به زبان ترکی ترجمه و ضمیمه گردد.

در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج را دارید، با مشاوران متخصص ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و سوالات خود را در امور قانونی مهاجرتی مطرح فرمایید. آنها با راهنمایی‌ های حرفه‌ای شما را در انجام این امر یاری می‌ رسانند. از این طریق با خیالی آسوده به اخذ اقامت دائم در این کشور اقدام نمایید.

سوالات متداول در باب اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول شما می باشیم:

  • شرایط اخذ اقامت از طریق ازدواج در ترکیه چیست؟ از نکات مهم درخصوص ازدواج و اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج ثبت رسمی عقد در کشور ایران می باشد، مهریه جزو احکام دینی و شرعی جهت نکاح زوجین است که می‌ بایست در هنگام عقد مشخص گردد. نکته قابل توجه این است که در کشور ترکیه، مبلغ مهریه در مقایسه با ایران کمتر است. مردم ترکیه مسلمان هستند، بنابراین علاوه بر مراسم ازدواج در شهرداری‌ ها، به رسوم دینی و شرعی نیز معتقد و پایبند می‌ باشند، لذا پس از پایان مراسم در شهرداری، نزد امام جماعت رفته و صیغه و تعیین مهریه را انجام می‌دهند.
  • نکات اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج؟ عمل ازدواج باید واقعی صورت گیرد. بدین معنا که نباید ازدواج به شکل صوری انجام شود. این مهم در کشور ترکیه بسیار اهمیت دارد. در صورت اثبات صوری بودن ازدواج فرد، دولت ترکیه حق شهروندی او را باطل می‌ نماید چرا که ازدواج او صرفا به قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج و در نتیجه اخذ حق شهروندی بوده است. هر یکی از طرفین ازدواج، نبایستی جزو پناهندگان این کشور باشند. همان‌ طور که در بالا اشاره شد، اخذ اقامت پس از ازدواج، مدت 3 تا 5 سال طول می‌ کشد. بنابراین متقاضی می‌ بایست در این بازه زمانی خارج از خاک ترکیه اقامت نماید. سن ازدواج برای دختران و پسران ترکیه، 18 سال تمام می‌باشد. در این صورت می‌توانند بدون اخذ اجازه والدین ازدواج کنند. در شرایط خاص ممکن است اجازه ازدواج به شخص زیر 18 سال از سوی دادگاه صادر گردیده باشد. در این صورت گواهی رضایت والدین یا قیم جهت ارائه الزامی است. ازدواج طرفین که از بستگان نزدیک یکدیگر هستند، امکان‌ پذیر نیست.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *