مهاجرت

اخذ اقامت دائم سوئد

اخذ اقامت دائم سوئد

اخذ اقامت دائم سوئد به معنی آن است که فرد قادر خواهد بود آزادانه در کشور سوئد زندگی کرده و در این کشور به کار مورد علاقه خود بپردازد. سوئد یکی از کشورهای پیشرفته جهان است و مهاجرت به این کشور، علاقمندان بسیار زیادی دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که دریافت ویزاهای مهاجرتی به کشور سوئد در حال حاضر برای ایرانیان بسیار دشوار است.

افرادی که موفق به دریافت اقامت کشور سوئد می شوند، قادر خواهند بود تا به صورت رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند و از بورسیه های تحصیلی و وام های بلند مدت دانشجویی در این کشور استفاده کنند. امکان استفاده از بیمه های درمانی در کشور سوئد از دیگر خدماتی است که در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که موفق به اخذ اقامت دائم سوئد شده باشند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی در خصوص اخذ اقامت دائم سوئد در سال 2024 ارائه کرده اند.

 

شرایط اخذ اقامت بلند مدت سوئد

علاوه بر فرصت اخذ اقامت دائم سوئد، این امکان وجود خواهد داشت که شهروندان غیر اروپایی، اقامت بلند مدت کشور سوئد را نیز بدست آورند. این حالت تنها در صورتی برای متقاضیان بوجود می آید که فرد به مدت 5 سال بدون وقفه در کشور سوئد اقامت داشته باشد. این اجازه اقامت بلند مدت در کشور سوئد، با اقامت این کشور تفاوت هایی دارد اما شانس یافتن کار و همچنین تحصیل در سوئد و شروع کار را افزایش می دهد. شرایط دریافت اقامت بلند مدت کشور سوئد در شرایط زیر برای افراد بوجود خواهد آمد:

  • فرد به مدت 5 سال در کشور سوئد اقامت داشته باشد و از این کشور خارج نشده باشد (منظور از خروج از کشور آن است که مدت اقامت فرد در خارج از خاک سوئد به صورت پیوسته کمتر از 6 ماه باشد و در مجموع حضور 5 ساله در این کشور، مدتی کمتر از 10 ماه را خارج از خاک سوئد سپری کرده باشد).
  • متقاضی به مدت 5 سال به صورت قانونی در کشور سوئد اقامت داشته باشد (دانشجویان بین المللی و توریست ها اجازه استفاده از این امکان را نخواهند داشت مگر دانشجویان مقطع دکتری).
  • افراد توانایی تامین هزینه های زندگی خود و خانواده را در کشور سوئد داشته باشند.

در صورتی که متقاضیان موفق به دریافت اقامت بلند مدت کشور سوئد شوند، می توانند به مدت 6 سال در کشورهای اروپایی، بر اساس توافق اولیه، اقامت داشته باشند. این اجازه اقامت در حقیقت برای افرادی است که بنا بر دلایل مخلتف موفق به دریافت اقامت دائمی کشور سوئد نشده اند.

اخذ اقامت دائم سوئد برای دانشجویان دکتری

اقامت سوئد از طریق تولد

یکی از متداول ترین روش ها برای دریافت اقامت در سوئد، از طریق تولد فرزند در این کشور می باشد. زیرا کودکان که در سوئد به دنیا می آیند شرایط اقامتی مشابه والدین خود دریافت می کنند. البته لازم به ذکر است که، اگر والدین کودک شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشند، والدین باید برای اجازه اقامت کودک درخواست دهند. یک کودک در بدو تولد تابعیت سوئد را دریافت می کند بدون توجه به مکانی که به دنیا آمده است، البته تا زمانی که یکی از والدین شهروند سوئد باشد. هنگامی که اداره مهاجرت از تولد فرزند بدون تابعیت سوئدی در سوئد مطلع می شود، اداره مهاجرت نامه ای به والدین می فرستد. این والدین هستند که باید برای تابعیت از طریق تولد در سوئد درخواست دهند. در نهایت به کودک اجازه اقامت موقت اعطا می شود که 2 سال اعتبار دارد.

اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید و قصد مهاجرت به سوئد را دارید، بهترین راه برای اقامت در سوئد ازدواج در این کشور می باشد. به عبارت دیگر، اگر متاهل باشید و وارد یک شراکت شده باشید، یا با شخصی که اکنون در سوئد زندگی می کند زندگی مشترک داشته باشید، ممکن است اجازه اقامت دریافت کنید. به طور کلی، اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج گزینه بسیار مطلوبی برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا می باشد. البته لازم به ذکر است که، عضو خانواده در سوئد باید شهروند سوئد، دارای مجوز اقامت دائم، حق اقامت دائم، کارت اقامت دائم یا دارای مجوز اقامت موقت در این کشور باشد. فقط در این صورت می توانید برای دریافت مجوز اقامت از طریق ازدواج درخواست دهید. همچنین باید قوانین ازدواج در سوئد را به طور دقیق بررسی ومطالعه کنید.

در جدول ارئه شده در این بخش از مقاله می توانید با برخی از مهمترین نکات در خصوص شرایط اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج آشنا شوید:

نکات کلیدی در خصوص شرایط اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواجتوضیحات
شرایط سنیبرای اینکه بتوانید اجازه اقامت در سوئد را دریافت کنید. هم شما و هم یکی از اعضای خانواده تان باید 21 سال یا بیشتر داشته باشد.
ثبت در اداره مالیات (sweden.se)اگر متاهل هستید یا شریک ثبت شده هستید، بستگان نزدیک  شما باید از دواج یا شراکت شما را در اداره مالیات سوئد ثبت کنند.
شهروندان اتحادیه اروپااگر شهروند اتحادیه اروپا هستید و می خواهید به یکی از اعضای خانواده که شهروند اتحادیه اروپا نیز هست نقل مکان کنید، نیازی به اجازه اقامت ندارید.
اثبات هویتبرای دریافت اجازه اقامت سوئد از طریق ازدواج، باید بتوانید هویت خود را اثبات کنید. این امر در مورد خانواده هایی با فرزندانی که خارج از سوئد با هم زندگی کرده اند صدق می کند.

اخذ اقامت دائم سوئد از طریق کار

افرادی که تحصیل در سوئد را انتخاب کرده اند پس از فارغ التحصیلی فرصت دارند با پیدا کردن کار در سوئد اقامت خود را تمدید نمایند و به ترتیبی که در بالا ذکر شد در نهایت اقامت دائم و پاسپورت سوئد را اخذ کنند. کسانی که مستقیما می خواهند با اخذ ویزای کاری سوئد راهی این کشور شوند باید از ابتدا از یک کارفرمای سوئدی پیشنهاد شغلی داشته باشند. البته باید توجه داشت با توجه به قوانین اتحادیه اروپا استخدام کسانی که خارج از این اتحادیه هستند دشوار است علاوه بر مجوزهای مخصوص نیازمند آگهی کردن فرصت شغلی است. در نتیجه عملا کسانی که می خواهند مستقیما ویزای کاری سوئد را دریافت کنند به جز در موارد استثنایی، شانس خوبی ندارند.

اطلاعات بیشتر در باب کشورهای لغو روادید با پاسپورت سوئد را در لینک فوق بخوانید.

شرایط اخذ اقامت دائم سوئد در سال 2024

اگرچه دریافت ویزای مهاجرتی کشور سوئد دشوار است اما می توان گفت که اخذ اقامت دائم این کشور به نسبت سایر کشورهای اروپایی ساده تر است. در صورتی که فردی موفق شود تا از طریق قانونی مهاجرت به سوئد را تجربه کند، قادر خواهد بود تا پس از 4 سال، اقامت موقت خود را به اقامت دائمی تبدیل کند. این بازه زمانی ارتباطی به تاریخ پایان مجوز اقامت موقت فرد نخواهد داشت.

قوانین کشور سوئد در زمینه PR (اقامت دائم سوئد) در سال 2023 دچار تغییر شده است و بر اساس آن افراد تنها 14 روز قبل از پایان اجازه اقامت خود قادر خواهند بود تا برای تمدید آن استفاده کنند. در صورتی که درخواست زودتر ارسال شود این درخواست قطعا رد خواهد شد. همین مسئله باعث بروز مشکلات زیادی برای شهروندان خارجی در کشور سوئد شده است به طوری که افراد در طول این مدت قادر نخواهند بود تا در کشور سوئد بمانند.

تاکید می کنیم که اخذ انواع ویزای مهاجرتی به کشور سوئد در حال حاضر بسیار دشوار است اما افراد قادر خواهند بود تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت، اقامت دائمی این کشور را بدست آورد. سوئد یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در جهان است و به همین دلیل متقاضیان مهاجرت به این کشور نیز به نسبت فراوان هستند.

اخذ اقامت دائم سوئد برای محققین

هر ساله محققین بی شماری از نقاط مختلف جهان برای ادامه زندگی در سوئد برای اخذ مجوز اقامت دائم در این کشور اقدام می کنند. برای اعطای اجازه اقامت دائم سوئد، باید حداقل 4 سال در طول یک دوره 7 ساله مجوز اقامت برای تحقیق در سوئد داشته باشند. البته در صورت لزوم، زمان با مجوز اقامت برای تحصیلات، کار یا دکترا نیز می توانند در نظر گرفته شود، تا شما واجد شرایط شوید. البته لازم به ذکر است که، نحوه تامین مالی تحقیق در سوئد بی ربط است. اگر شرایط دوره واجد شرایط را برآورده  کنید، اداره مهاجرت ارزیابی خواهد کرد که آیا شما قصد اقامت در سوئد را دارید یا خیر، یعنی قصد دارید برای مدتی در سوئد زندگی کنید. همچنین متقاضیان اخذ اقامت سوئد از طریق تحقیق، باید بتوانند از طریق کار یا کسب و کار از خود حمایت کنند. در نهایت اینکه، دریافت اجازه اقامت دائم با درخواست اقامت طولانی مدت پس از 5 سال امکان پذیر است.

شرایط اخذ اقامت دائم سوئد به ویژه برای محققین مهمان بر اساس برخی از عوامل تاثیرگذار بسیار متفاوت خواهد بود، بنابراین مطالعه دقیق در این زمینه بسیار حیاتی خواهد بود.

در تصویر ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با بهترین راه برای مهاجرت و اخذ اقامت در سوئد آشنا شوید:

بهترین راه برای مهاجرت و اخذ اقامت در سوئد

شرایط ابطال در فرآیند اخذ اقامت دائم سوئد

آن دسته از افرادی که به دنبال اخذ اقامت دائم سوئد برای زندگی در این کشور زیبا هستند، باید با شرایط ابطال مجوز اقامت دائم در این کشور به خوبی آشنا شوند. به عبارت دیگر تمامی دارندگان مجوز اقامت دائم سوئد می توانند اجازه اقامت خود را به راحتی از دست بدهند. برخی از مهمترین شرایط ابطال در فرآیند اخذ اقامت دائم سوئد به شرح زیر می باشد:

شرایط ابطال مجوز اقامت دائم سوئدتوضیحات
متقاضیان سوئد را ترک کنند.آژانس مهاجرت باید مطلع شود که می خواهید اجازه اقامت دائم خود را حفظ کنید، اگر پس از 2 سال به سوئد بازنگردید اداره مهاجرت اقامت شما را پس می گیرد.
درج اطلاعات غلطاگر هنگام درخواست اقامت دائم در سوئد اطلاعات هویتی جعلی ارائه دهید، می توانید اجازه اقامت خود را از دست بدهید.
سابقه کیفریاگر سابقه کیفری داشته باشید یا به جرمی محکوم شده باشید، می توانید از سوئد اخراج شوید.

پروسه اخذ مجوز اقامت سوئد

به دلیل بالا بودن کیفیت بالای زندگی در سوئد، اغلب افرادی که با اهداف گوناگون و به صورت موقت به این کشور مهاجرت کرده اند، به دنبال اخذ اقامت دائم در سوئد بوده اند. زیرا این کشور امتیازات ویژه ای را برای شهروندان خود و اتباع کشورهای خارجی اعطا می کند. به این ترتیب، اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید، و به مدت 5 سال به طور مداوم در سوئد زندگی کرده اید، ممکن است وضعیت اقامت دائم در سوئد به شما اعطا شود. پس بنابراین اگر وضعیت اقامت طولانی مدت به شما اعطا شود، تصمیمی در مورد اجازه اقامت دائم نیز به شما داده خواهد شد. به طور مثال، پس از دریافت مجوز اقامت برای محققان یا اجازه تحصیل در مقطع دکتری، متقاضیان به مدت 4 سال می توانند برای اجازه اقامت دائم سوئد درخواست دهند. همچنین تا زمانی که در سوئد زندگی می کنند به قوت خود باقی می ماند.

به طور کلی، اخذ اقامت دائم سوئد به این معنی است که شما حق دارید در مدت زمان ذکر شده آزادانه در سوئد زندگی کنید. همچنین به این معنی است که شما به عنوان مثال، از وام های دانشجویی و کمک های مالی برخوردار هستید و می توانید برای شهروندی سوئد نیز اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که برای درخواست مجوز اقامت دائم در سوئد باید به زمان درخواست خود نیز توجه فرمایید. زیرا اداره مهاجرت سوئد تفسیر جدیدی از مقررات صادر کرده است، و اکنون بیان می کند که درخواست های اقامت دائم این کشور باید حداکثر 14 روز قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی ارائه شود.

هزینه درخواست اقامت دائم سوئد

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اغلب متقاضیان اخذ اقامت دائم سوئد آن را نادیده می گیرند، هزینه درخواست اقامت دائم در این کشور است. هزینه درخواست اقامت دائم سوئد بسته به سن متقاضیان متفاوت خواهد بود، به طور مثال برای افراد بالای 18 سال 2100SEK (کرون سوئد) و برای متقاضیان زیر 18 سال 1000SEK (کرون سوئد) هزینه دارد. البته لازم به ذکر است که در صورت رد درخواست، هزینه درخواست مجوز اقامت دائم سوئد شما مسترد نخواهد شد. همچنین درخواست برای اجازه اقامت دائم سوئد باید همزمان با درخواست تمدید اجازه اقامت در این کشور ارائه شود و هزینه اضافی ندارد. در نهایت اینکه، هنگامی که به صورت آنلاین درخواست می دهید، هزینه درخواست را با کارت اعتباری در ارتباط با برنامه می پردازید.

مطابق سایت migrationsverket.se به طور کلی، بدون پرداخت هزینه های درخواست اقامت دائم سوئد، روند اخذ اقامت دائم در این کشور با چالش های گوناگونی همراه خواهد بود. در صورتی که تمایل دارید تا مهاجرت به کشور سوئد را تجربه کنید، حتما با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرموده تا ریسک رد درخواست ویزای خود را کاهش دهید.

سوالات پرتکرار در خصوص اخذ اقامت دائم سوئد

متقاضیان اخذ اقامت دائم در این کشور با پرسش های زیر همراه می باشند:

  • شرایط اخذ اقامت بلند مدت در سوئد چیست؟ برای اخذ اقامت دائم سوئد فرد باید به مدت 5 سال بی وقفه در این کشور زندگی کند.
  • شرایط اخذ اقامت دائم سوئد برای دانشجویان دکتری چیست؟ پس از اتمام دوره 4 ساله با بررسی درخواست و عدم سوء پیشینه فرد می تواند نسبت به اخذ اقامت دائم برای خود و خانواده اقدام کند.
  • مزایای اخذ اقامت دائم سوئد چیست؟ امکان تحصیل رایگان، شانس بالای ورود به بازار کار جهانی، برخورداری از تمامی حقوق شهروندی.
  • طرق اخذ اقامت دائم سوئد کدام است؟ اخذ اقامت از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد امکان پذیر است.
  • برترین طرق اخذ اقامت دائم برای شهروندان ایرانی چیست؟ اخذ اقامت دائم از طریق تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از برترین ها محسوب می گردد.
5/5 - (3 امتیاز)

12 دیدگاه برای “اخذ اقامت دائم سوئد

  1. محمود گفت:

    سلام
    ببخشید اگه بخواهیم دکترا رو در ایران بخونیم و بعدش جهت گذراندن فرصت مطالعاتی بعد از دکترا واسه سوعد اقدام کنیم امکان گرفتن اقامت داعم وجود داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر فرصت مطالعاتی صرفا برای تحصیل هست و امکان کار برای شما نداره.

  2. مهشید گفت:

    سلام
    آیا اگه اقامت کشور دیگه ای به جز ایران را داشته باشیم ، می تونیم برای اقامت سوئد اقدام کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما به عنوان یک ایرانی هم می تونید برای مثال ویزای تحصیلی سوئد رو دریافت کنید.
      بستگی به نوع اقامت شما و کشور دومتون داره

  3. ساره گفت:

    من دانشجوی رشته فیزیکم مقطع کارشناسی و میخوام برای ادامه تحصیل مهاجرت کنم به سوئد ولی واقعا هیچ اطلاعی ندارم ممکنه یکم راهنماییم کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله در این زمینه ابتدا مقاله تحصیل کارشناسی در سوئد رو مطالعه نمایید اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

  4. Mehdi گفت:

    ما یک خانواده ۴ نفری هستیم برای اینکه اقامت داعم خود در سوعد را بگیریم باید چگونه این کار را انجام دهیم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اخذ اقامت دائم در سوئد روش های مختلفی وجود داره از حمله سرمایه گذاری تحصیلی و کاری
      برای اطلاع از روش مناسب خانواده شما با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  5. سلام الان رفیقم برای داداشش دعوت نامه فرستاده و رفته سوئد و به داداشی که رفته خونه دادن و به پول ایران ۱۶ ملیون ماهیانه چجوری میشه واجد شرایط شد

    1. داوری گفت:

      سلام
      ایشون پناهنده شدن که من به هیچ وجه توصیه نمیکنم و موسسه سفیران هم در این خصوص خدماتی نداره

  6. مهدي گفت:

    سلام . براي ادامه تحصيل در مقطع دكتري رشته مديريت دولتي ،چكار بايد كرد . با تشكر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما پذیرش دکترا همراه با ارتباط گرفتن با استاد راهنما و ایمیل زدن به آنها هست و شما باید ابتدا برای پذیرش سوپروایزر پیدا کنید تا بتونید پذیرش بگیرید برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *