مهاجرت

اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

گونگی اخذ اقامت روسیه از طریق تولد از موارد قابل بررسی می باشد که با توجه به قوانین مربوط به اداره مهاجرت به این موضوع پرداخته خواهد شد. اخذ اقامت روسیه از طریق تولد فرزند یکی از دغدغه های والدین در خصوص اخذ تابعیت این کشور برای خود و فرزندان می باشد که در ابتدای امر می بایست به این موضوع پرداخته شود که آیا با تولد در کشور روسیه می شود اقامت این کشور را اخذ نمود یا خیر. مهاجرت از طریق تولد فرزند از جمله روندی محسوب می گردد که در هر کشور از قوانین مختص به خود نیز برخوردار می باشد که روسیه نیز از این قانون مستثنی نمی باشد و افراد نیز می بایست شرایط اعطای تابعیت این کشور ار نیز مورد بررسی قرار دهند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش این مقاله، اطلاعات تکمیلی را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

  • آیا تولد فرزند در روسیه منجر به اخذ اقامت روسیه می شود؟
  • آیا برای دریافت تابعیت روسیه از طریق تولد، فرزند باید در روسیه متولد شود؟
  • آیا تولد فرزند از مادری روس برای اخذ اقامت کافی خواهد بود؟

مجوز اقامت در فدراسیون روسیه در 2024

مجوز اقامتی Residence Permit در واقع سندی اعطا شده به یک فرد خارجی است که حق اقامت موقتی را به شخص در فدراسیون روسیه می دهد. اخذ مجوز اقامت از شروط اصلی و ضروری برای اشخاص خارجی و مهاجرینی می باشد که اخذ تابعیت روسیه را نیز دارند. در سال 2024 مجوز اقامت در کشور روسیه همانند کشورهای دیگر 2 نوع می باشد که عبارتند از:

  • اقامت موقتی (Temporary resident permit)
  • اقامت دائمی (Permanent resident permit)

قوانین تولد در روسیه

شرایط مطلوب اقتصادی، رونق و رشد بازار سرمایه و هزینه های معقول زندگی در روسیه، موجب شده است تا همه ساله افراد از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت به این کشور باشند. کشور روسیه دارای بیش از 146 میلیون نفر جمعیت بوده و تنها 81% از مردمان این کشور از نژاد روس می باشند. این امر نشان دهنده کثرت مهاجرین از سایر کشورها و حضور فعال آنان در زمینه های مختلف در روسیه می باشد. یکی از روش های رایج میان مهاجران جهت اخذ اقامت روسیه ازدواج در این کشور و تولد فرزند می باشد که طبق قوانین وضع شده در سال 2002 نسبت به سال های پیشین دارای پیچیدگی کمتری بوده و افراد به آسانی ار این طریق موفق به اخذ اقامت دائم خواهند شد. از سایر راه های دریافت اقامت و در ادامه تابعیت روسیه می توان موارد زیر را ذکر نمود:

  • ازدواج با فردی از اتباع روسیه
  • سرمایه گذاری و ثبت شرکت در روسیه
  • اخذ اقامت از طریق تحصیل در روسیه
  • کار در روسیه و دریافت اقامت دائم
  • اخذ اقامت روسیه از مسیر پناهندگی در این کشور

مجوز اقامت موقت در روسیه (TRP)

مجوز اقامت موقت به یک شهروند خارجی امکان زندگی در روسیه را به مدت 3 سال می دهد. درخواست تا اخذ این مجوز هم درحدود 6 ماه طول می کشد. این تاییدیه توسط اداره خدمات مهاجرت فدرال (FMS- Federlanaya Migracionnaya Sluzba) صادر می گردد. شرایط برای دریافت مجور اقامت موقت در زیر بیان می شود و حداقل یکی از این شروط می بایست که بر فرد متقاضی صدق نماید:

  • ازدواج با شهروندی که دارای تابعیت روسی باشد.
  • در روسیه متولد شود.
  • خدمت نظامی در فدراسیون روسیه انجام داده باشد.
  •  فامیل دارای تابعیت روسیه (بزرگسال، کودک یا والدین) داشته باشد.
  • سرمایه گذاری ویژه در روسیه (این گزینه لازم است که توسط قانون فدرال تعیین گردد)

شرایط اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

مجوز اقامت دائمی در روسیه (PRP)

مجوز اقامت دائمی در روسیه (PRP) را می توان پس از گذشت 2 سال اقامت در روسیه با مجوز اقامت موقت نیز دریافت نمود که این مجوز برای یک دوره 5 ساله است و می تواند بنا به خواست متقاضی به دفعات متعدد تمدید گردد. از جمله مدارکی که در همین باب می بایست ارائه گردد عبارتست از:

  • ارائه گواهی تولد
  • ارائه اسناد ملکی
  • ارائه مدارک هویتی
  • نامه تمکن مالی و پرینت حساب
  • 4 قطعه عکس متناسب با پاسپورت
  • ارائه مدرک مهارت در زبان روسی، دانش تاریخ روسی و مبانی فدراسیون روسیه
  • ارائه مدارک پزشکی دال بر اثبات عدم انتقال بیماری HIV یا هر بیماری عفونی و نیز عدم اعتیاد به مواد

افرادی که در کشور روسیه اقامت از طریق تولد را به دست می آورند، در حقیقت پدر یا مادری روس دارند و از این طریق می توانند پاسپورت این کشور را نیز به دست آورند. باید در نظر داشت که روسیه تابعیت دوگانه را نمی پذیرد و از همین رو برای کودک تنها می توان ملیت یکی از والدین را دریافت کرد و آن نیز ملیت روسی است.

شرایط اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

اخذ اقامت روسیه از طریق تولد از شرایطی مختص به خود برخوردار می باشد. در حقیقت، اقامت از طریق تولد در روسیه جزو شرایط اقامت موقت و دائمی در روسیه محسوب می گردد که در صورت تامین این شرط، فرد می تواند اقامت روسیه را درخواست و دریافت نماید. در باب اخذ اقامت روسیه از طریق تولد 2 نکته اساسی در رابطه با صلاحیت کودک نیز وجود دارد. تابعیت والدین و محل تولد فرزند از جمله عوامل تعیین کننده در باب اخذ اقامت و تابعیت روسیه می باشد. فرزند نیز می تواند اقامت کشور روسیه را تولد اخذ نماید، در صورتی که یکی از شرایط زیر را نیز داشته باشد:

  • والدین یا یکی از والدین جزو شهروندان روسیه باشد (در این مورد مکان تولد نامربوط است).
  • یکی از والدین تابعیت کشور روسیه را دارد، در صورتی که یکی دیگر، فردی بدون تابعیت باشد و یا مکان تولد وی نامعلوم است یا که وی به عنوان یک شخص گم شده یا مفقود شناخته شود (مکان تولد کودک نامربوط است).
  • یکی از والدین تبعه کشور روسیه باشد، در صورتی یکی دیگر، فردی با ملیت خارجی است و کودک آن ها در کشور روسیه به دنیا آمده باشد.
  • یکی از والدین شهروند روسی باشد، درحالیکه دیگری ملیت خارجی داشته باشد و کودک خارج از روسیه متولد شده باشد و برای او تابعیت یک کشور خارجی اعطا نشده باشد.
  • هر دوی والدین یا یکی از والدین کودک از ملیت های خارجی باشد و در روسیه زندگی کند و کودک متولد خود روسیه باشد و کشوری که والدین کودک جزو شهروندان آن می باشد به کودک تابعیت اعطا نکند.
  • کودک در روسیه متولد شود و والدین وی هر 2 نامعلوم باشد و در عرض 6 ماه از کشف کودک اقدامی نکنند.

روند رسیدگی به درخواست اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

والدین کودک در وهله نخست باید فرم درخواست و مدارک لازم را به اداره محلی خدمات مهاجرت فدرال روسیه در محل ثبت نام یا به بخش کونسولی سفارت روسیه (اگر کودک متولد خارج از روسیه باشد) تحویل بدهند. جهت اطمینان از این واقعیت که آیا کودک اقامت دائمی روسیه را به صورت رسمی و تایید شده می گیرد یا خیر، می بایست که همه نیازمندی های قید شده در قانون تامین شود. هر دوی مجوزهای اقامت دایمی و نیز پاسپورت های روسی توسط اداره کل امور مهاجرت (GUVM) رسیدگی و صادر می گردد و حداکثر زمان صدور این مجوزها 6 ماه است.

نکته مهم اینکه کودک بطور اتوماتیک شهروند روسی محسوب نمی شود و اقامت روسیه را اخذ نمی کند، چرا که وجود زمینه های فهرست شده در فوق واقعیت کسب اقامت را تشکیل نمی دهد. هزینه درخواست اقامت روسی RUB3500 (روبل روسیه) است. افراد یا شهروندان از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و نیز کودکان بدون والدین از پرداخت این هزینه معاف می باشند در ضمن، هزینه پاسپورت روسی برای بزرگسالان RUB3500 (روبل روسیه) و برای کودکان این هزینه در حدود RUB1500 (روبل روسیه) می باشد.

مزایای تولد در روسیه

روسیه سرزمینی پهناور و پیشرفته بوده که دارای شهرهایی با مدرن ترین امکانات از جمله مسکو و سنت پترزبورگ می باشد. مردم این کشور دارای بالاترین رتبه از جهت تحصیلات آکادمیک بوده و نام بسیاری از دانشگاه های روسیه در فهرست جهانی QS به چشم میخورد. تاریخ و فرهنگ غنی روسیه توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرده و تعدد موزه ها و انواع بناهای تاریخی چون کلیساها خود گویای این مطلب می باشد. روسیه در سال های اخیر رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کرده و انواع فرصت های شغلی برای افراد دارای اقامت در این کشور فراهم می باشد.

اخذ اقامت روسیه از طریق تولد برای اکثر مهاجران امری دشوار است که افراد می بایست در ابتدای امر درخواست این مجوز را دهند و باید الزام تشریفات قانونی و اداری را به جای آورند و این درخواست هم می بایست که به تایید مرجع مشخص شده قانونی برسد. تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در شاخه پزشکی و مهندسی از جمله علایق متقاضیان در خصوص اخذ اقامت روسیه محسوب می گردد که سالانه مورد استقبال نیز قرار گرفته است. بررسی شرایط متقاضیان توسط وکلا و کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از جمله خدمات ما در زمینه مهاجرت به اقصی نقاط دنیا می باشد.

سوالاتی درباره اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

شرایط به گونه ای است که سوالات مهمی در این رابطه مطرح می شود:

  • آیا می توان از طریق تولد فرزند، اقامت روسیه را به دست آورد؟ خیر به صرف تولد فرزند، به فرد اقامت تعلق نمی گیرد.
  • آیا در صورتی که فرزند در روسیه متولد شود، خودش می تواند اقامت روسیه را به دست آورد؟ خیر از این طریق اقامت به فرد تعلق نمی گیرد.
  • مزایا تولد فرززند در روسیه چیست؟ می توان گفت که از نظر اقامتی هیچ امتیازی وجود ندارد مگر این که والدین او در روسیه اقامت داشته باشند.
  • آیا برای تولد فرزند می توان به روسیه سفر کرد؟ از آنجا که مزیت اقامتی در این رابطه وجود ندارد، می توان گفت که ممکن است سفر برای فرزند فرد مضر باشد.
4.9/5 - (12 امتیاز)

19 دیدگاه برای “اخذ اقامت روسیه از طریق تولد

  1. سلامیان گفت:

    هزینه تولد بچه تو روسیه گرونه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      با تولد فرزند در روسیه تابعیت نمیدن دوست عزیز

  2. ستاره گفت:

    اگر در حین تحصیل تو این کشور بچه دار بشیم می تونیم بعد ش برای بچمون پاسپورت روسی بگیریم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      با تولد فزرند در روسیه تابعیت اعطا نمیکنن

  3. Hp گفت:

    اخذ ویزای توریستی روسیه چه مدت طول میکشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      توریستی در حال حاضر سخته به خاطر کرونا و اینکه باید با اژانس های مسافرتی تماس بگیرید

  4. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود/.

  5. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد اخذ اقامت روسیه از طریق تولد تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد اخذ اقامت روسیه از طریق ازدواج هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقاله دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج رو مطالعه نمایید

  6. صابر گفت:

    ممنون از اطلاعتتون فکر کنم کانادا برای تولد بهتر باشه

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله همینطوره

  7. طلایی پور گفت:

    در روسیه دو تابعیتی بودن امکان پذیر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله امکانپذیره

  8. قاسم سبزعلی گفت:

    این درسته که میگن کانادا هم از طریق تولد به شما تابعیت میده؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      از این طریق به فرزند تابعیت میده

  9. قراری گفت:

    سلام‌ درباره آسانترین روش اخذ ویزای روسیه لطفا توضیح‌بدهید ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      طبیعتا ساده ترین روش از طریق تحصیل خواهد بود برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  10. diana گفت:

    سلام از مقاله های خوبتون ممنونم
    اخذ اقامت روسیه از طریق تولد، ایا شامل بیمه های درمانی هم میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بعد از اخذ تایعیت از تمام حقوق شهروندی برخوردار خواهید شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *