مهاجرت

اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

در میان راه های مهاجرتی، اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج یکی از گزینه هایی است که می تواند فرد خارجی را خیلی سریع به اقامت برساند. متقاضیان از طریق ازدواج می‌توانند اقامت سوئد را با رعایت قوانین مهاجرتی اخذ کنند. سوئد کشور اسکاندیناوی و پرطرفدار است که به دلیل استاندارد های زندگی و رفاه اجتماعی بالا امروزه نظر بسیاری از متقاضیان مهاجرت را به خود جلب کرده است. با سخت شدن شرایط روز به روز، مهاجرت از این راه به کشورهای اروپایی از جمله سوئد دشوار است. در حال حاضر راه‌های تحصیل و ازدواج مشتاقان بسیاری پیدا کرده است. مهاجرت و اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج هزینه بسیار زیادی دارد و برای متقاضیان دارای تمکن مالی لازم، راه مناسبی است. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

  • بهترین مسیر برای دریافت اقامت سوئد از طریق ازدواج چیست؟
  • آیا می توان از طریق ازدواج در سوئد اقامت دائمی این کشور را به دست آورد؟
  • آیا دریافت اقامت از طریق ازدواج در سوئد دارای محدودیت سنی است؟
  • آیا برای اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج به مدرک زبان نیاز خواهد بود؟

فرآیند اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج در 2023

ابتدا باید فرد فرم درخواست خود را به اداره مهاجرت ببرد اگر در سوئد حضور دارد. اگر حضور ندارد باید درخواست خود را به سفارتخانه ببرد. برای پیگیری کردن و آغاز روند رسیدگی به درخواست، باید مبلغ SEK1500 (کرون سوئد) به همراه عکس و پاسپورت یا شناسنامه تحویل دهد. سپس شخص به یک مصاحبه حضوری، پس از حدود 2 الی 5 ماه دعوت می‌شود. در سال 2023 ههدر این مصاحبه فرد باید 3 مورد را ثابت کند:

مواردشرح
اثبات هویت متقاضیبا ارائه پاسپورت معتبر
وضعیت مالی خوبارائه مدرک اثبات تمکن مالی کافی
قصد ازدواج واقعی با تبعه سوئدیارئه مدرک اثبات رابطه خانوادگی و ثبت ازدواج رسمی

دولت سوئد در مورد اول حتما از فرد می‌خواهد که تا ثابت کنند وضعیت مالی شخص خیلی خوب است. درآمد یا حقوق کافی و حساب بانکی مطمئن اسنادی هستند که باید برای ثابت کردن وضع مالی خوب ارائه شود. شخص باید توانایی خرید یک مسکن مناسب با حداقل 2 اتاق داشته باشد. افرادی معاف از قانون حداقل درآمد و وضع مالی خوب هستند که شرایط زیر را داشته باشند:

1- شهروندان سوئد و کشورهای اتحادیه اروپا
2- افرادی که دارای اقامت دائم کشور سوئد هستند و بیش از 4 سال در این کشور اقامت دارند.
3- تحت عنوان پناهنده وارد کشور سوئد شوند.
4- برای فرزند درخواست کرده باشند.

اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج بصورت دائم

برای اثبات قصد جدی برای ازدواج، فرد با کسی که می‌خواهد همسرش شود، باید حدود 5 ماه برای مصاحبه حضوری به اداره مهاجرت برود. در این مدت به او مشاوره‌های لازم داده می‌شود. همچنین این اطمینان برای دولت کشور سوئد و اداره مهاجرت باید بوجود آید.

پس از اینکه دولت سوئد اطمینان حاصل پیدا کرد که رابطه فرد و شهروند سوئدی به ازدواج منجر خواهد شد، مجوز اقامت را به او خواهد داد. حتی اگر بعد از 2 سال از همسر سوئدی خود جدا شود، مجوز تابعیت و اقامت فرد از طریق ازدواج باطل خواهد شد و باید کشور سوئد را ترک کند. نکته حائز اهمیت این است که فرد در صورتی یک شهروند سوئدی خواهد شد یا اقامت دائم را خواهد گرفت که از مدت ازدواج او چند سال گذشته باشد و در این مدت در کشور سوئد اقامت مستمر داشته باشد.

اما امتیازات اخذ اقامت دائم سوئد برای متقاضیان فراتر از حد تصورشان می باشد:

  • حق برخورداری از آزادی سفر به بیش از 100 کشور دنیا
  • حق داشتن کار و زندگی دائمی
  • حق سرمایه گذاری در پروژه های دولتی و ثبت شرکت
  • حق برخورداری از تحصیلات رایگان
  • حق بهره گیری از ساپورت کنسولی
  • حق استفاده از خدمات بهداشتی رایگان
  • حق کار در سایر کشورهای اروپایی
  • حق برخورداری از بیمه بیکاری
  • حق برخورداری از حقوق ایام بازنشستگی

دریافت تابعیت از طریق ازدواج در سوئد

ابتداء امر و قبل از پرداختن به مبحث دریافت تابعیت سوئد از طریق ازدواج بایستی بدانید که پاسپورت سوئدی یکی از ارزشمندترین و قدرتمندترین پاسپورت های جهان است. این پاسپورت از نظر رنکینگ پاسپورت های جهان Passpotindex مشترکا در رتبه چهارم دنیا به همراه سنگاپور، فرانسه، بلژیک، ایتالیا مالتا، نروژ، یونان و ژاپن قرار دارد. دارندگان پاسپورت سوئد با این مدرک می توانند بدون نیاز به ویزا به 127 کشور جهان مسافرت کنند. در نمودار زیر می توان با رتبه کشور سوئد در بین کشورهای هم رتبه آشنا شد:

نمودار مقایسه رتبه پاسپورت سوئد در بین کشورهای هم رتبه

اخذ تابعیت و پاسپورت سوئدی از طریق ازدواج در این کشور امری کاملا امکان پذیر است اما به شرطی که فرد متقاضی شرط اقامت اجباری در این کشور را طی کند. در حالت عادی شرط گذراندن دوره اقامت اجباری در کشور سوئد داشتن ویزای اقامت بلند مدت و زندگی پیوسته در حدود 5 سال است. اما نکته مهم این است که این مدت برای افرادی که با اتباع سوئدی ازدواج کرده باشند، کوتاهتر می شود. پس بنابر قوانین مهاجرتی سوئد، افراد از طریق ازدواج با اتباع سوئدی فقط پس از گذشت 3 سال می توانند تابعیت سوئدی درخواست و به پاسپورت ارزشمند این کشور دست یابند. منتهی همان طوری که در نمودار زیر نیز پیداست، این امر مستلزم زندگی مشترک 2 ساله در کشور سوئد می باشد:

فرآیند اخذ تابعیت سوئد

مصاحبه برای مهاجرت به سوئد

در زمانیکه فرد برای مصاحبه به سفارتخانه دعوت می‌ شود از متقاضی سوالاتی پرسیده می‌شود. سوالات در این خصوص عبارتند از:

  • زندگی از ابتدای تولد تاکنون، سطح درآمد، دوران تحصیلی، وضعیت شغلی، تحصیلات از دبستان تا دوران دانشگاه را به طور خلاصه شرح دهد.
  • در صورتی که قبلا ازدواج کرده باشد، باید حتماً به آن اشاره شود که چه زمانی با همسرش آشنا شده‌؟ دوران نامزدی و ازدواج را با نشان دادن مدارکی باید ثابت کند که چگونه گذرانده ‌است.
  • اثبات وضع مناسب مالی
  • محل مناسب زندگی زوجین باید ثابت شود و مدارکی ارائه شود که مکان زندگی بسیار مناسب است.
  • شخص به زبان سوئدی باید کاملا مسلط باشد.
  • میزان درآمد و داشتن شغل مناسب
  • محل اقامت و سکونت زن و شوهر مناسب باشد.
  • زن و شوهر قبل و بعد از ازدواج اگر مدارکی مبنی بر عکس و فیلم از چت‌های خصوصی دارند، باید حتما ارائه دهند.
  • در صورت مسافرت با یکدیگر و رفت و آمدهای خانوادگی، حتما باید مدارکی برای اثبات این موضوع نشان دهند.

نظارت اداره مهاجرت بر اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

نظارت اداره مهاجرت بر اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

بعد از گرفتن ویزای ازدواج، فرد به مدت 2 سال حق کار در سوئد و اجازه اقامت را به دست می‌آورد. ویزای ازدواج بسیار معتبر می‌باشد و شخص با این ویزا می‌تواند براحتی به کشورهای عضو شنگن سفر کند. فرد باید کاملا مراقب باشد و یک شهروند منظم و خوب باشد زیرا اداره مهاجرت در این مدت بر شخص نظارت می‌کند. فرد نباید به هیچ وجه جرمی مرتکب شود. اداره مهاجرت حتی بر حساب‌های فرد رسیدگی می‌کند و از رابطه بین او و همسرش پرس و جو خواهد کرد. فرد نمی‌تواند بیشتر از یک همسر داشته باشد. اداره مهاجرت همچنین میزان انطباق پذیری شخص با فرهنگ، زبان سوئد را بررسی خواهد کرد. پس حتما سعی کند یک شهروند شایسته و خوب از همه لحاظ باشد. دلایل رد تقاضای اقامت سوئد از طریق ازدواج عبارتند از:

شمارهشرح دلایل
1کتمان حقایق مربوط به ازدواج قبلی
2داشتن سوء پیشینه
3عدم اثبات هویتی با ارائه پاسپورت جعلی
4عدم ثبت در اداره مالیات سوئد

تمکن مالی ازدواج در سوئد 2023

ادواج اتباع خارجی با تباع سوئدی در کشور سوئد هیچ محدودیت قانونی ندارد. اما مطابق قوانین مهاجرتی کشور سوئد، افراد برای ازدواج در سوئد یا الحاق به خانواده در این کشور اروپایی نیازمند اخذ مجوز اقامتی سوئد هستند. در این صورت، عضو خانواده در کشور سوئد حتما باید شهروند سوئدی یا مقیم دائم سوئد باشد. اما بر اساس قانون شرط اصلی اخذ ویزای همسر سوئد علاوه بر داشتن سن بالای 18 سال متقاضی اصلی، اثبات تمکن مالی همسر (تبعه سوئدی یا مقیم سوئد) جهت حمایت و تامین مالی خود و شریک زندگیش می باشد. بنابراین برای اثبات تمکن مالی مناسب در سال 2023، مبلغ استاندارد از این قرار می باشد:

شرایط برای افرادمبلغ به کرون سوئد (SEK)
به ازای یک فرد بزرگسالSEK 5002
برای همسر یا همسران فردSEK 8264
برای کودکان 6 ساله یا کوچکترSEK 2654
برای کودکان 7 ساله یا بزرگترSEK 3055

از دیگر شرایط اخذ ویزای اقامت سوئد از طریق ازدواج اثبات هویت متقاضی است. برای این امر علاوه بر ارائه پاسپورت معتبر اثبات رابطه بیولوژیکی با فرد حاضر در سوئد الزامی است. مورد اخیر مخصوص خانواده هایی است که در خارج از سوئد با کودکانشان زندگی می کنند.

ممنوعیت ازدواج صوری در اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

به هیچ وجه در کشور سوئد به دنبال ازدواج صوری نباشد. اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج صوری غیر ممکن است. اگر بعد از 10 سال که اقامت دائم را گرفته شد، متوجه صوری بودن ازدواج شخص شوند، تابعیت و ویزای او باطل و از کشور سوئد اخراج خواهد شد. طبق گزارش‌های غیر رسمی، مواردی اعلام شده است که متقاضی به شهروند سوئدی، مبالغ بسیار زیادی پرداخت کرده است تا بتواند با ازدواج صوری، اقامت دائم سوئد را اخذ کند. چون این کار تخلف بزرگی است و به دلیل غیرقانونی بودن و خطرات زیاد، به هیچ وجه این مورد توصیه نمی‌شود. یکی از اهداف اصلی اداره مهاجرت در مصاحبه‌ها، آگاهی از قصد ازدواج متقاضیان است. مدارکی که در فوق به آنها اشاره شد در راستای حقیقی بودن قصد ازدواج است. صوری بودن این مدارک کاربردی ندارد.

هزینه ازدواج در سوئد

به منظور این که فرد بتواند از طریق ازدواج با شهروند سوئدی اقامت و در نهایت تابعیت این کشور را بگیرد به مسائل مختلفی توجه می شود:

  • زوجین قبلا ازدواج نکرده باشند یا اگر ازدواج کرده اند گواهی طلاق یا فوت همسر پیشین خود را ارائه کنند.
  • فردی که تابعیت سوئد را دارد تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی خود و همسرش را داشته باشد که معادل ماهانه 2100€ (یورو) به بالا می باشد.
  • فردی که سوئدی است مسکن مناسبی در سوئد داشته باشد.
  • سوئد ازدواج را تایید و ثبت کرده باشد.

برخی افراد در خاک سوئد ازدواج می کنند اما بعضی دیگر در کشورهای دیگر ازدواج کرده و در نهایت از طریق کنسولگری یا سفارت سوئد در کشور محل اقامت خود، این ازدواج را به ثبت می رسانند. کسانی که قصد دارند مراسم ازدواج خود را در خاک سوئد برگزار نمایند باید توجه کنند به طور متوسط جشن عروسی در سوئد SEK54000 (کرون سوئد) یعنی معادل حدود 7500$ (دلار آمریکا) هزینه دارد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت، اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج و ازدواج در سوئد برای افراد ثروتمند که وضع مالی مناسبی دارند بسیار راه مناسبی است. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در خصوص اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج آماده پذیرایی هرگونه خدمات حقوقی و هرگونه مشاوره‌ای هستند.

سوالات پرتکرار در خصوص اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج

متقاضیان اخذ اقامت از طریق ازدواج در سوئد با موارد زیر روبرو می شوند:

  • مدارک قابل ارائه به سفارت سوئد در خصوص ازدواج چیست؟ مدارک هویتی، مدارکی دال بر اثبات محل اقامت برای دو نفر، قصد ازدواج واقعی با تبعه سوئدی.
  • چه افرادی معاف از قانون حداقل درآمد در سوئد هستند؟ شهروندان کشورهای اروپایی، افرادی که دارای اقامت دائم سوئد هستند و افرادی که برای فرزند درخواست کرده باشند.
  • امتیاز اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج چیست؟ کار و زندگی دائمی در سوئد، برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، تحصیل رایگان، کار در اروپا.
  • دلایل رد تقاضای ویزای اقامتی سوئد چیست؟ داشتن سوء پیشینه، عدم اثبات هویت با ارائه پاسپورت جعلی، عدم ثبت در اداره مالیات سوئد.
  • آیا اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج صوری امکان پذیر است؟ در صورت آگاه شدن ادارات دولتی از این رویه و اخذ اقامت فرد، ویزای وی باطل می شود و با مقامات دولتی و قانونی مواجه است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *