مهاجرت

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان روشی ساده نبوده و شما عزیزان برای آن باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا بدانید این روش امکان پذیر است یا خیر. تحصیل و کار نیز می توانند موجب تابعیت و همچنین مقیم شدن در کشور انگلستان شوند. اما به طور کلی راه های مهاجرت به انگلستان به صورت زیر هستند:

  • مهاجرت جهت ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه های انگلستان
  • مهاجرت برای کارگزاری در خاک انگلستان و به وجود آوردن کسب و کار مفید
  • ورود برای ازدواج و تشکیل خانواده در انگلستان
  • مهاجرت برای تاسیس کمپانی های مفید برای اقتصاد کشور انگلستان

تابعیت انگلستان در صورتی به آن فرد تعلق می یابد که تمامی قوانین این کشور را رعایت نماید. آن ها باید به اندازه کافی در این کشور اقامت داشته باشد و به طور کلی با دولت انگلیس رابطه خوبی داشته باشد. در صورتی که متقاضی مهاجرت به انگلستان سوابق کیفری داشته باشد هیچکدام از این موارد ممکن نخواهد بود و ممکن است از خاک انگلستان دیپورت شود. اخذ تابعیت از طریق تولد، به محل تولد و خاک انگلستان بستگی ندارد. این نوشتار توسط متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گرد آمده و هدف آن آگاه سازی شهروندان ایرانی عزیز درباره اخذ تابعیت انگلستان است.

  • تولد کودک در انگلستان چه مزایای دارد؟
  • هزینه تولد فرزند در انگلستان چگونه است؟
  • آیا می توان با تولد فرزند در انگلستان اقامت دریافت کرد؟
  • قوانین تولد کودک در انگلستان چیست؟

سیستم اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان در 2023

در روز 23 دی ماه سال 1361 شمسی، دولت انگلستان برای ارائه تابعیت از راه تولد در انگلستان، سیستم خون را انتخاب کرد. به طور کلی سیستم خون و سیستم خاک 2 حالت اخذ اقامت و تابعیت یک کشور از راه تولد هستند. برخی از کشورهای جهان فقط از سیستم خاک پیروی می کنند و سایر کشورها از سیستم خون. اما کشورهایی نیز وجود دارند که از هر 2 سیستم پیروی می کنند اما شرایط خاصی به همراه دارند. از سال 1361 شمسی، تابع شدن در کشور انگلستان تابع سیستم خون شد. در سال 2023 میلادی همچنان شرایط ذیل حکم فرماست:

  • دریافت تابعیت از طریق تولد
  • اخذ تابعیت انگلستان بر اساس آزمایش خون
  • اخذ تابعیت انگلستان با اقامت بلند مدت در این کشور و سپس اقدام به کسب تابعیت
  • دریافت تابعیت انگلیس با ازدواج با شخصی که اهل انگلستان و یا بریتانیا باشد

اخذ تابعیت از طریق تولد بر اساس سیستم خون انگلستان به این معنی است که اگر پدر یا مادر یک فرزند شهروند انگلستان باشند آن فرزند در بدو تولد هر چند که در خاک انگلستان متولد نشود پاسپورت این کشور را دریافت خواهد کرد. به این‌ موضوع توجه داشته باشید که اخذ پاسپورت یک کشور با دریافت اقامت دائم تفاوت دارد. بالاترین سطح اخذ شهروندی دریافت پاسپورت است که با تولد فرزند حتی در خارج  از انگلستان به‌ علت برقرار بودن سیستم خون به ایشان اهدا می شود. لازم به ذکر است که محدودیتی در تعداد فرزندان یک خانواده وجود ندارد. این قانون برای هر تعداد فرزند که از پدر و مادر انگلیسی متولد شوند صدق خواهد کرد.

اینفوگرافیک تولد در انگلستان

متولدین قبل از سال 1983 در انگلستان

در صورتی که فرزند متولد شده پیش از 1983 در انگلیس متولد شده باشد نیز می تواند واجد شرایط محسوب گردد، اگر:

  • فرزند زیر 18 سال سن داشته باشد و در زمان تولد، یکی از والدین وی از شهروندی انگلیس دارا باشند، یا مجوز اقامت دائم در انگلستان را دارا باشند. (فرزندان می بایست تا زمانی که به سن 10 سال یا بیشتر رسیده باشند در انگلستان زندگی کرده باشند)
  • در صورتی که هر 2 والدین تابعیت انگلیس را داشته باشند قطعا فرزند نیز نیازی به درخواست اقامت برای اخذ اقامت و تابعیت انگلستان از طریق تولد فرزند را نخواهد داشت.

تولد بعد از 1 ژانویه 1983 در انگلستان

اخذ اقامت و تابعیت انگلستان از طریق تولد فرزند زمانی که بعد از 1 ژانویه 1983 متولد شده باشد بدین صورت است که باید در زمان تولد یکی از والدین شهروند یا مقیم انگلستان باشد. در این صورت فرزند هم می تواند پاسپورت انگلیس را درخواست کند و هم می تواند نامه درخواست اقامت انگلیس را ارسال نماید. به طور کلی، کودک متولد شده بعد از تاریخ 1983 برای اخذ تابعیت انگلیس باید دارا بودن شرایط زیر را ثابت نماید:

  • در تاریخ 1 ژانویه 1983 یا بعد از آن در انگلستان متولد شده باشد.
  • 10 سال یا بیشتر در انگلیس زندگی کرده باشد.
  • در طول 10 سال زندگی در انگلیس بیش از 90 روز در خارج از انگلستان سپری نکرده باشد. (شهروند مطلوب بوده باشد، اینکه فرد شهروند مطلوب تلقی گردد بسته به سوابق کیفری و شهروندی وی دارد)

اخذ تابعیت بصورت بین المللی با تولد در انگلستان

تابعیت به صورت بین المللی به 2 صورت ممکن خواهد بود: تولد یک فرزند در خاک یک کشور، تولد فرزندی که پدر یا مادر وی تابع و اهل کشور مربوطه باشند. در صورتی که یک فرزند از پدر یا مادر انگلیسی در خاک انگلیس به دنیا بیاید، می تواند تابع این کشور شود. اگر پدر یک فرزند اهل انگلیس باشد اما تولد این فرزند بر اساس ازدواج اتفاق نیفته باشد، پدر می تواند قبل از رسیدن به سن قانونی فرزند خود، برای وی تابعیت کشور انگلیس را کسب کند. شایان ذکر است که افرادی که در انگلستان زاده می شوند اما پدر و مادر آن ها ناشناس می باشند، می توانند اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان را کسب کنند.

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان با سیستم خون

اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان با سیستم خون

قانون اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان قبل از سال 1361 به این صورت بود که در صورتی فرزند متولد شده در انگلستان تابع این کشور شناخته می شد که پدر و مادر وی ازدواج می کردند. این نوع از کسب تابعیت، از پدر منتقل می شد. همچنین فرزندانی که در کشورهای مشترک المنافع به دنیا می آمدند، اگر پدرشان اهل انگلیس بود، می توانستند تابعیت انگلستان را بدست بیاورند.

امروزه فرزندانی که از پدر و مادر اهل انگلستان به دنیا می آیند اما مکان تولد آن ها خاک انگلیس نیست، می توانند به راحتی تابعیت کشور انگلستان را بدست بیاورند. اما فرزندانی که از پدر یا مادر اهل انگلستان به دنیا بیایند و یکی از والدینشان انگلیسی نباشد، برای اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان، باید فرم های مورد نظر را به دقت کامل کنند و مدارک لازم را ارائه دهند. بهترین راه های مقیم شدن و اخذ اقامت انگلستان از طریق سیستم خون است.

راه های اخذ تابعیت انگلستان با توجه به سیستم خون

در شرایط ذیل تولد منجر می شود نوزاد بتواند تابعیت انگلستان را به دست آورد:

  • اگر که یک فرزند در کشوری غیر از انگلیس زاده شود اما پدر یا مادرش اهل انگلستان باشند.
  • در صورتی که یک فرزند در کشور غیر از انگستان زاده شود اما پدر یا مادر وی کارمند یا تحت نظر پادشاه باشند.
  • اگر که یک فرزند از پدر و مادر انگلیسی زاده شود اما هویت پدر و مادر فرزند مشخص نباشد.

در واقع در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا تابع سیستم خون هستند. از این میان کشورهایی که از سیستم خاک برای اعطای تابعیت پیروی می کنند، یعنی به هر فردی که در خاکشان متولد شده باشد، پاسپورت می دهند، غالبا در حال توسعه هستند مثل برزیل و آرژانتین. تنها کشورهای توسعه یافته دنیا که در سال 2023 همچنان تابع سیستم خاک هستند عبارت اند از:

  • آمریکا
  • سنت کیس
  • آرژانتین
  • شیلی
  • اکوادور
  • برزیل
  • پرو
  • کلمبیا
  • پاکستان
  • پاراگوئه
  • اروگوئه
  • کانادا

در سال های اخیر بسیار این مسئله باب شده بود که ایرانی ها اقدام به دریافت ویزای توریستی برای تولد فرزند در کشورهایی که ارائه تابعیت آن ها از طریق خاک است می کردند تا در آن کشور برای کودک تازه متولد شده پاسپورت دریافت کنند؛ اما دانستن این موضوع ضروری است که دریافت تابعیت برای فرزند هرگز نمی تواند باعث دریافت پاسپورت برای والدین آن فرزند شود؛ در نتیجه اجازه کار و تحصیل با توجه به ماهیت کوتاه مدت ویزای توریستی برای والدین وجود نخواهد داشت.

واجدین شرایط دریافت شهروندی از طریق تولد در انگلستان

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال اخذ شهروندی از طریق تولد در انگلستان هستند، باید واجد شرایط برخی از موارد ضروری باشند. به طور کلی متقاضیان به طور خودکار شهروند انگلستان هستند اگر در زمان تولد یکی از موارد زیر را داشته باشند:

  • پدر کودکان متولد شده شهروند انگلستان بوده است یا در این کشور اقامت گزیده است و یا اینکه با مادر آنها ازدواج کرده است.
  • مادر کودکان متولد شده نیز در بریتانیا بوده یا در این کشور اقامت گزیده است.
  • در هر یکی از موارد، از 10 سال اول زندگی خود نباید بیش از 90 روز را در خارج از انگلستان گذرانده باشند.

اخذ اقامت انگلستان از طریق تولد با فرزند خواندگی

اگر زن و شوهری دارای تابعیت کشور انگلستان باشند و فرزندی را به عنوان فرزند خوانده قبول کنند آن فرزند نیز تابعیت کشور انگلستان را دریافت می نماید. ولی شرایط اعطا تابعیت به این شرط است که سن فرزند زیر 18 سال باشد. اگر بعد از بدست آوردن تابعیت طفل پدر و مادرش از قبول او به عنوان فرزند خوانده سرباز زنند. فرزند همچنان دارای تابعیت کشور انگلستان می باشد و تابعیتش لغو نخواهد شد. بطور کلی سیستم تابعیت در انگلستان در گذشته بر اساس روش مبتنی بر خاک بود. به این صورت که فرزند با تولد فرزند خود در کشور انگلستان می توانست برای وی تابعیت این کشور را بدست آورد اما امروزه این شرایط تغییرات فراوانی کرده است.

مزایا اساسی تولد در انگلستان

تولد در انگلستان برای تمامی متقاضیانی که به دنبال تولد فرزند خود در این کشور هستند مزایا بی شماری را ارائه می دهد. به عبارت دیگر دولت انگلستان با همکاری مراکز بهداشتی این کشور مزایا متعددی را برای اتباع خارجی در این خصوص ارائه کرده اند. زایمان در انگلستان مزایا بسیاری هم برای والدین و هم برای نوزادان آنها به همراه دارد. یکی از اصلی ترین مزیت های تولد در انگلشتان این است که، خدمات پزشکی در این کشور بهتر از آنجه در بسیاری از کشورهای دیگر موجود است می باشد. همچنین اتباع خارجی می توانند از شرایط دشوار در وطن خود فرار کنند و آرامش بیشتری را در دوران بارداری خود تجربه کنند که برای آنها بسیار سودمند است.

برخی از مزایا اساسی تولد در انگلستان به شرح زیر می باشد:

برخی از مزایا اساسی تولد در انگلستان

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان

بیش از 30 سال است که دولت بریتانیا اعلام کرده است که در صورتی که یک فرزند از والدین انگلیسی یا از والدینی که قبلا شهروند انگلیس بوده اند به دنیا بیاید، می تواند تابع کشور انگلیس شود. شایان ذکر است که اگر پدر و یا مادر فرزند اهل انگلستان باشند، همواره اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان برای فرزند ممکن خواهد بود.

افرادی که شهروند انگلستان محسوب می شوند، در صورت به دنیا آوردن فرزند در خاک این کشور و زندگی مستمر به مدت 10 سال در انگلستان، می توانند تابع این کشور پیشرفته شوند. با توجه به سیستم تابعیت خاک که بیان می کند هر فردی فارغ از تابعیت پدر و مادر در هر کشوری بدنیا آید تابعیت آنجا را بدست می آورد در مورد انگلستان نیز این قاعده در گذشته وجود داشت. اما در حال حاضر این روش منسوخ شده و انگلستان سیستم تابعیت بر اساس روش خون را مدنظر قرار داده است.

تولد نوزاد خارجی و خدمات بیمارستانی در انگلستان

شهروندان کشور انگلستان اجازه استفاده رایگان از خدمات پزشکی در کشور انگلستان را دارند. این درمان ها شامل درمان های قبل و بعد از تولد فرزند می شود. توریست هایی که از منطقه شنگن وارد این کشور شده اند ممکن است بتوانند از خدمات بیمارستان به صورت رایگان استفاده نمایند. همچنین برخی از افراد که به صورت موقتی در کشور انگلستان اقامت دارند ممکن است با عضو شدن در یک GP بتوانند از خدمات درمانی به صورت رایگان استفاده نمایند و این که فرد بتواند از خدمات بیمارستان استفاده کند یا خیر بستگی به تصمیم GP خواهد داشت.

طبق قوانین وضع شده در کشور انگلستان فرزندانی که پدر و مادرشان توریست می باشند و یا اقامت موقت در کشور انگلستان دارند بعد از 3 ماهگی اجازه استفاده از خدمات رایگان بیمارستان های انگلستان را ندارند. مگر در مواقعی که درمان برای فرزند ضروری باشد. بنابراین افرادی که در این کشور اقامت موقت دارند میبایست پس از 90 روز از تولد فرزند درخواست مهاجرت وی را ارائه داده و هزینه های مهاجت بهداشتی برای طفل بپردازند. والدین برای ارائه درخواست مهاجرت فرزند می بایست از سفارت خانه و یا کنسولگری کشور سند مسافرتی برای فرزند دریافت نمایند.

به طور کلی مهاجرانی که از روش های مختلف استفاده می کنند تا به خاک انگلستان برسند، می توانند تابع این کشور شوند. مقیم شدن در کشور انگلستان با زندگی مستمر 5 ساله ممکن است. اکثر مهاجران تحصیلی که به کشور انگلستان مهاجرت می کنند، بعد از تحصیل با پیدا کشردن شغل مناسب، مقیم این کشور می شوند. مهاجرت به انگلستان نیز از راه های متفاوتی مانند کار و شرایط تحصیل در انگلستان ممکن می باشد. شما عزیزان می توانید جهت شروع پروسه مهاجرت خود، به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

سوالات متداول در باب تولد در انگلستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب تولد در انگلستان می باشیم:

  • شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان با سیستم خون چیست؟ قانون اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان قبل از سال 1361 به این صورت بود که در صورتی فرزند متولد شده در انگلستان تابع این کشور شناخته می شد که پدر و مادر وی ازدواج می کردند. این نوع از کسب تابعیت، از پدر منتقل می شد. همچنین فرزندانی که در کشورهای مشترک المنافع به دنیا می آمدند، اگر پدرشان اهل انگلیس بود، می توانستند تابعیت انگلستان را بدست بیاورند. امروزه فرزندانی که از پدر و مادر اهل انگلستان به دنیا می آیند اما مکان تولد آن ها خاک انگلیس نیست، می توانند به راحتی تابعیت کشور انگلستان را بدست بیاورند. اما فرزندانی که از پدر یا مادر اهل انگلستان به دنیا بیایند و یکی از والدینشان انگلیسی نباشد، برای اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان، باید فرم های مورد نظر را به دقت کامل کنند.
  • اخذ تابعیت بصورت بین المللی با تولد در انگلستان چیست؟ تابعیت به صورت بین المللی به 2 صورت ممکن خواهد بود: تولد یک فرزند در خاک یک کشور، تولد فرزندی که پدر یا مادر وی تابع و اهل کشور مربوطه باشند. در صورتی که یک فرزند از پدر یا مادر انگلیسی در خاک انگلیس به دنیا بیاید، می تواند تابع این کشور شود. اگر پدر یک فرزند اهل انگلیس باشد اما تولد این فرزند بر اساس ازدواج اتفاق نیفته باشد، پدر می تواند قبل از رسیدن به سن قانونی فرزند خود، برای وی تابعیت کشور انگلیس را کسب کند. شایان ذکر است که افرادی که در انگلستان زاده می شوند اما پدر و مادر آن ها ناشناس می باشند، می توانند اخذ تابعیت از طریق تولد در انگلستان را کسب کنند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *