ویزای تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی ارمنستان

اخذ بورسیه تحصیلی ارمنستان

یکی از گزینه های ایده آل برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، تحصیل در کشور ارمنستان است. اخذ بورسیه تحصیلی ارمنستان یکی از موارد قابل توجه برای دانشجویان و متقاضیان علاقمند به تحصیل در دانشگاه های مطرح این کشور می باشد. اخذ بورسیه تحصیلی می تواند تا حد قابل توجهی به کاهش هزینه های دانشجویان کمک کند. پایین بودن هزینه های تحصیل در ارمنستان، محیط مناسب و دوستانه، دانشگاه های سطح بالای دولتی، موسسات خصوصی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و هم چنین دریافت بورسیه باعث شده اند این کشور یکی از گزینه های محبوب دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در زمینه بورسیه تحصیلی در کشور ارمنستان گرد آوری کرده ایم.

  • چه کسانی می توانند در ارمنستان درخواست بورسیه بدهند؟
  • شرایط تحصیل در ارمنستان چیست؟
  • آیا دانشجویان می توانند در کشور ارمنستان ضمن تحصیل کار کنند؟
  • فرایند مهاجرت تحصیلی به ارمنستان چیست؟

تحصیل در کشور ارمنستان

کشور ارمنستان به پایتختی ایروان به دلیل نزدیک بودن به ایران و مناسب بودن هزینه های آموزش مقصد ایده آلی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور می باشد. زبان آموزشی این کشور ارمنی است اما در صورت عدم تسلط به این زبان شما می توانید در کالج های آموزش زبان ثبت نام کرده و پس از گذراندن دوره های آموزشی، وارد دانشگاه شوید. به یاد داشته باشید که شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ارمنستان نیاز به مدرک زبان ندارید. در عین حال شما می توانید به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا روسی در این کشور به تحصیل بپردازید. کشور ارمنستان با بالا بردن سطح آموزشی خود در سال های اخیر توانسته جایگاه علمی خوبی در جهان کسب کند و پس از اتمام دوره تحصیل مدرک اعطا شده به شما در همه کشورها معتبر و قابل استفاده می باشد.

در کشور ارمنستان دوره های کارشناسی 4 ساله، کارشناسی ارشد 2 ساله و هم چنین دکتری به صورت 3 ساله برگزار می شود و هر سال تحصیلی شامل دو ترم است. در حال حاضر، 26 دانشگاه ایالتی در ارمنستان وجود دارد که از این تعداد 4 دانشگاه بین المللی و 33 موسسه آموزش عالی خصوصی (دارای مجوز) در جمهوری ارمنستان فعالیت می کنند. انواع مختلفی از موسسات مانند دانشگاه ها، انستیتوها، آکادمی ها و هنرستان وجود دارد که آموزش عالی را ارائه می دهند. گسترده ترین حوزه ها در سیستم علمی و آموزشی ارمنستان عبارتند از فیزیک، ریاضیات، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی، پزشکی، فن آوری اطلاعات، مطالعات ارمنستان و غیره.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ارمنستان

دریافت بورسیه تحصیلی همواره جزء فرصت های طلایی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می باشد و داشتن یک بورسیه تحصیلی می تواند تا حد زیادی به دانشجو در زمینه مدیریت هزینه های زندگی کمک کند. گرفتن بورسیه از دانشگاه های ارمنستان مانند دانشگاه های سراسر دنیا تحت شرایط خاصی انجام می شود. بورسیه تحصیلی در کشور ارمنستان معمولا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به افرادی با رزومه تحصیلی قابل توجه اعطا می شود. شما برای داشتن شانس بالا در اخذ بورسیه باید علاوه بر سابقه علمی درخشان، در زمینه های اجتماعی نیز سابقه فعالیت داشته باشید و این فاکتور در برخی دانشگاه ها و موسسات بسیار مورد توجه است. هم چنین شما باید عدم توانایی مالی خود را به موسسه یا دانشگاه مورد نظر خود اثبات کنید. برای درخواست بورسیه تحصیلی در کشور ارمنستان شما ملزم به ازائه مدارک زیر می باشید:

  • ریز نمرات
  • مدارک سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان
  • مدارکی نشان دهنده واجد شرایط بودن شما برای دریافت بورسیه تحصیلی مثل سوابق قابل توجه تحصیلی و اجتماعی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ارمنستان

انواع بورسیه در دانشگاه های کشور ارمنستان

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خصوصی ارمنستان هر ساله بورسیه هایی برای دانشجویان واجد شرایط در نظر گرفته اند. موسسات آموزش عالی در طیف محدودتری نسبت به دانشگاه ها بورسیه های خود را فراهم می کنند. به عنوان مثال موسسات آموزش عالی ارمنستان در حوزه های اقتصاد، فرهنگ و علوم بورسیه های خود را در اختیار دانشجویان قرار میدهند. به دلیل خود مختار بودن این موسسات، نحوه اعطای بورسیه در هر کدام از این موسسات شیوه متفاوتی دارد.

بورسیه هایی که دانشگاه های ارمنستان ارائه میدهند انواع مختلفی دارد:

  • طبق قوانین ارمنستان و توافق نامه های امضا شده در این خصوص، دولت موظف است به دانشجویان بین المللی واحد شرایط بورسیه اعطا نماید. طبق این نوع بورسیه که “بورسیه دولت جمهوری ارمنستان” یا “بورسیه مبتنی بر توافق نامه” نامیده میشود، دولت موظف است تمام هزینه های زندگی دانشجوی بین المللی را تامین کند.
  • طی دومین نوع از بورسیه های تحصیلی ارمنستان که ” بورسیه تحصیلی بر پایه معافیت از شهریه تحصیلی” نامیده میشود، طی دستور وزارت داخلی ارمنستان دانشجوی بین المللی معاف از پراخت شهریه دانشگاه میباشد اما هم چنان هزینه های زندگی بر عهده خود دانشجو است.
  • نوع سوم از انواع بورسیه تحصیلی در ارمنستان، همان نوع دوم می باشد با این تفاوت که معافیت از پرداخت شهریه تنها به دانشجویان تبعه 70 کشور تعلق میگیرد که توسط دولت ارمنستان مشخص شده اند. به دلیل تعداد بالای دانشجویان ایرانی در دانشگاه های ارمنستان، ایران نیز یکی از کشورهای است که در لیست 70 کشور واجد شرایط این نوع از بورسیه ذکر شده است. توجه داشته باشید که در این نوع از بورسیه نیز دولت ارمنستان هیچ مسئولیتی در قبال تامین هزینه های زندگی دانشجو ندارد و تنها معافیت از پرداخت شهریه را در بر میگیرد.

اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های برتر ارمنستان

برترین دانشگاه های ارمنستان در سال 2022 عبارتند از:

  • Yerevan State University
  • American University of Armenia
  • Armenian State University of Economics
  • Russian-Armenian University
  • Yerevan State Medical University
  • Armenian State Pedagogical University
  • Yerevan Brusov State University of Languages and Social Sciences
  • Armenian National Agrarian University
  • National Polytechnic University of Armenia

شما می توانید با مطالعه مقاله دانشگاه های رایگان ارمنستان اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در کشور ارمنستان به دست آورید. در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان و وکلا مجرب و خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده کمک به شما هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *