مهاجرت

ازدواج در اتریش

ازدواج در اتریش

تابعیت و اقامت از طریق ازدواج در اتریش یکی از راه های مهاجرت می باشد که افراد می توانند با رعایت قوانین نسبت به اخذ آن اقدام نمایند. بر اساس قوانین عمده کشورهای دنیا، هرگاه زن و مردی با یکدیگر ازدواج نمایند، با توجه به اصل منطقی الحاق زوجین به یکدیگر، یکی از آن ها می تواند اقامت کشور آن زوج دیگر را به دست آورد تا بتواند وارد آن کشور شود و با بهره مندی از کلیه حقوق اولیه، در کنار همسرش مشغول به کار و زندگی گردد.

  • مهم ترین روش مهاجرت به اتریش چیست؟
  • آیا می توان از طریق ازدواج در اتریش به اقامت این کشور رسید؟
  • ازدواج در کشوری همچون اتریش چه مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت؟
  • مخاطرات ازدواج صوری در اتریش چیست؟
  • شرایط دریافت پاسپورت اتریش از طریق ازدواج چیست؟

اتریش نیز از کشورهایی است که این قانون را به طور گسترده ای به رسمیت شناخته است و چنانچه فردی با یک شهروند اتریش ازدواج نماید و مایل باشند که در اتریش زندگی کنند، فرد خارجی می تواند به سبب همسر اتریش اش اقامت اتریش را به دست آورد تا در کنار یکدیگر بتوانند زندگی کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تجربه و دانش بالایی درباره راه های مختلف مهاجرتی دارند.

اینفوگرافیک ازدواج در اتریش

قوانین ازداوج در اتریش

کشورهای گوناگونی در جهان، دارای قانونی مبنی بر اعطای تابعیت به واسطه ازدواج با تبعه آن کشور می باشند. با ازدواج با تبعه اتریشی بر اساس قانون می توان تابعیت و اقامت از طریق ازدواج در کشور اتریش را اخذ نمود. به منظور اخذ اقامت و تابعیت اتریشی در این کشور برای این منظور متقاضی باید طبق قانون اقدام نماید. متقاضیان علاقه مند به ازدواج قانونی در اتریش باید بطور همزمان در این کشور حضور داشته باشند.

این حضور در مقابل مرجع ثبت کننده، با اعلام آرزوی ازدواج دو طرف باید صورت گیرد. ثبت کننده ازدواج در صورت لزوم در حضور شاهدین از خواهان ازدواج سوال می نماید. با اعلام تایید، ثبت کننده ازدواج طرفین را قانونی اعلام می نماید. در کشور اتریش ازدواج های مذهبی و غیر شهروندی مورد قبول مقامات رسمی نمی باشد. متقاضیان ازدواج در این کشور باید با یک دفتر ثبت نام در این کشور ثبت نام نمایند. امکان رزرو آنلاین جهت عروسی در تاریخ معین در شهرهای بزرگ وجود دارد.


ثبت نام و مراحل ازدواج در اتریش

متقاضیان قادر به ثبت مدنی ازدواج خود 6 ماه پیش از تاریخ عروسی می باشند. علت این امر، معتبر بودن تایید ازدواج برای مدت 6 ماه می باشد. فاصله حداقلی دیگری مابین عروسی و ثبت نام قابل تعیین نیست. در شهرهای بزرگ این مدت می تواند 2 تا 6 هفته باشد. همانطور که گفته شد، باید پیش از عروسی ثبت نام صورت گیرد. پس از ثبت نام و با اخذ تاییدیه، امکان ازدواج مدنی به وجود می آید. در مهلت بین ازدواج مدنی با عروسی فاصله زمانی مقرر باید رعایت گردد. پیش از عروسی نیز مجدد دفتر ثبت نام با مصاحبه شفاهی و اسناد موجود ازدواج مجدد را معین می نماید. هنگام دادرسی هر دوی زوجین ملزم هستند حضور یابند. پس از آن گواهینامه ازدواج صادر خواهد گردید.

شرایط ازدواج در اتریش

از نظر قانونی افرادی که متقاضی ازدواج هستند اما سن قانونی ازدواج ندارند (مثلا در بازه سنی 16 تا 18 سال) همه این افراد با داشتن شرایط زیر قادر به اقدام می باشند:

  • اخذ اعلامیه ازدواج از دادگاه همراه با تایید اعتبار و تمبر
  • محافظان قانونی باید این اعلامیه را تایید نمایند یا اینکه تصمیم قضایی معادل تاییدیه آنها ارائه گردد.
  • وکیلی که مورد تایید است موافقت نامه خود را به دادگاه مربوطه ارسال نماید.

چنانچه افراد برای ازدواج حضور نداشته باشند، قادر به ارسال فرم بیانیه ازدواج می باشند. شایان ذکر است که علاوه بر قانونی بودن، لازم است که ازدواج همچنین واقعی نیز باشد. به هگام درخواست اخذ اقامت فرد متقاضی، ماموران علاوه بر قانونی و یا غیرقانونی بودن ازدواج، واقعی یا سوری بودن آن را نیز بررسی می کنند. مهلت متقاضیان به منظور اقدامات جهت اخذ تابعیت برای زوج های خارجی به این صورت است که پیش از منقضی شدن اقامت کوتاه مدت باید برای پسوند اقدام نمود، با گذشت دو سال می توان مجوز اقامت اتریش با اعتبار سه سال را اخذ نمایند، پس از 5 سال نیز متقاضیان قادر به اقدام برای اخذ اقامت دائم اتریش می باشند، با رسیدن به اقامت دائم اتریش قادر به اقدام برای اخذ پاسپورت و تابعیت نیز هستند.

شرایط ازدواج در اتریش

مدارک اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

متقاضیان جهت تقاضا و اخذ تابعیت برای خود به عنوان شهروند خارجی که با یک اتریش ازدواج کرده است، باید اسناد و مدارک ارائه نمایند. این اسناد به متقاضی عودت داده می شود و تنها فایل آنها حفظ می گردد. نوع صدور گواهینامه، اسناد لازم را تعیین می نماید. این گواهی دیپلماتیک و بهمراه ترجمه رسمی هر سند باید ارائه گردد. برخی گواهینامه ها به صورت زیر می باشد:

  • گواهی تولد
  • گواهی ازدواج یا گواهی مدنی
  • گواهینامه خلع سلاح
  • گواهی طلاق
  • گواهی انحلال یک مشارکت مدنی
  • گواهی فوت

اسناد لازم جهت اخذ اقامت اتریش

با توجه به گفته های بالا اسنادی نظیر پاسپورت معتبر یا سند مسافرتی دیگر، عکس پاسپورت فعلی بیومتریک و گواهی تولد باید ارائه گردد. چنانچه لازم باشد ارائه گواهی های زیر میتواند کمک کننده باشد:

  • ازدواج یا گواهی مشارکت مدنی
  • گواهی طلاق یا گواهی انحلال یک مشارکت مدنی
  • گواهی تصویب
  • اسناد اثبات روابط خانوادگی
  • گواهی فوت
  • ارائه مدارک قانونی جهت اثبات داشتن مسکن مناسب (ارائه اجاره نامه در اتریش یا سند ملک)
  • ارائه مستندات مبنی بر اجاره ماهیانه یا هزینه اجاره مسکن
  • اثبات بیمه درمانی معتبر در اتریش
  • اثبات استطاعت مالی. (از طریق پرداخت صورتحساب، صورتحساب سود. قرارداد کار، تأیید پرداخت حقوق بازنشستگی گارانتی)
  • مستندات مبنی بر وام و بدهی

اسناد و الزامات ضروری برای ازدواج در اتریش

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال ازدواج در اتریش هستند، باید اسناد و الزامات ضروری برای ازدواج در این کشور را به طور کامل ارائه دهند. بنابراین متقاضیان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

اسناد و الزامات ضروری برای ازدواج در اتریشتوضیحات
اسناد هویتیارائه پاسپورت، شناسنامه یا هر مدرک دیگری که شامل یک عکس باشد الزامی است.
شناسنامهارائه شناسنامه به همراه کپی از تمامی صفحات الزامی می باشد.
مدرک اقامتارائه مدرکی دال بر حداقل 21 روز اقامت مداوم در اتریش را نشان می دهد.
ارائه گواهی از مرجع ثبت اقامتگاهاین گواهی فقط در صورتی قابل اجرا است که درخواست خود را در محل اقامت اولیه خود ارسال نکنید.
گواهی تولد فرزندانارائه گواهی تولد فرزندان شما در صورت وجود الزامی است.

روند دروخواست برای ازدواج در اتریش

تمامی متقاضیان از کشورهای مختلف جهان، که به دنبال ازدواج در اتریش هستند باید روند درخواست را برای ازدواج در این کشور به صورت دقیق طی کنند. به طور کلی، اگر قصد ازدواج در اتریش را دارید، حداقل چندین ماه فرصت دهید تا روند درخواست در این کشور انجام شود و اجازه دهید تمام تشریفات تکمیل شود. در مرحله بعد درخواست، متقاضیان باید برای ثبت ازدواج در اداره ثبت احوال محلی که یکی از متقاضیان در آن اقامت دارند درخواست دهید. علاوه بر این، اگر هیچ یک از متقاضیان در اتریش زندگی نمی کنند می توانند درخواست ازدواج خود را در هر اداره ثبت احوالی که در کشور انتخاب می کنند ثبت کنند. در نهایت به عنوان بخشی از فرایند درخواست ازدواح در اتریش، اداره ثبت احوال پیش نیازهای ازدواج را در این کشور بررسی می کنند.

در نمودار زیر می توانید روند ازدواج در اتریش را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند ازدواج در اتریش

استطاعت مالی برای الحاق همسر در اتریش

وقتی یک شهروند اتریشی با فردی خارجی ازدواج می کند باید اثبات نماید به لحاظ مالی توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی خود و همسرش را دارد. هزینه های زندگی در اتریش نیز با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد متفاوت خواهد بود. در جدول ذیل متوسط هزینه زندگی در اتریش برای زوجینی که فرزندی ندارند و چند کشور دیگر در سال 2023 مقایسه شده است:

نام کشورمتوسط هزینه ماهانه زندگی زوجین به یورو
اتریش€1800 تا 2000€
سوئیس€2600 تا 3000€
آلمان€1400 تا 1700€
مجارستان€800 تا 1000€

هزینه اقامت از طریق ازدواج در اتریش

اصلی ترین هزینه در این زمینه حدود 120€ (یورو) می باشد. ضمن هزینه اساسی مذکور بذای هر سندی هزینه ای معادل 90.3€ یا 20.7€ یا 30.14€ (یورو) باید پرداخت گردد. پیش از پرداخت این هزینه ها متقاضیان مجوز موقت اخذ نموده اند. هزینه های مذکور بطور نقدی و الکترونیکی با کارت های اعتباری قابل پرداخت می باشد. با سپری کردن کلیه مراحل فوق، متقاضی واجدالشرایط می تواند مجوز اقامت و مهاجرت به اتریش را به دست آورد. البته مراحل قانونی اقدام به اخذ تابعیت و اقامت از طریق ازدواج در اتریش پیچیده است. از این رو قطعا متقاضیان برای اقدام از این طریق باید با یک وکیل مشورت نمایند. وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای خوبی در زمینه راههای مهاجرت به اتریش می باشند.

سوالاتی درباب ازدواج در اتریش

متقاضیان ازدواج در کشور اتریش معمولا با سوالات پر تکرار زیر روبرو هستند:

  • اگر فردی با یک شهروند اتریشی ازدواج نماید می تواند اقامت آن را بدست آورد؟ بطور قانونی فرد پس از ازدواج با اتریشی می تواند اقامت و تابعیت این کشور را اخذ نماید.
  • هزینه های زندگی یک زوج در اتریش چقدر است؟ آنها می توانند با مبلغی در حدود 1200€ تا 1700€ (یورو) هزینه های خود را پرداخت نمایند.
  • گواهی لازم جهت اخذ اقامت اتریش از این طریق چیست؟ مدارکی از قبیل گواهی ازدواج، اسناد اثبات کننده روابط خانوادگی، داشتن سکونتگاه مناسب برای زندگی حداقل دو نفر از جمله مهمترین این مدارک هستند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *