مهاجرت

اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان در سال 2021 نیز همانند گذشته مقدور نیست چون لهستان تابع سیستم خون است و سایر روش ها را نمی پذیرد. یعنی اخذ تابعیت این کشور تنها زمانی با تولد امکان پذیر است که حداقل یکی از والدین فرزند لهستانی باشند. برخی از کشورها از قاعده خاک برای اعطای تابعیت پیروی می نمایند. بدین صورت که اگر کودکی در خاک یا قلمروی یک کشور به دنیا بیاید، صرف نظر از این که پدر یا مادر وی چه تابعیتی دارند، تابعیت و شهروندی آن کشور به کودک تعلق می گیرد. اصل خون با اصل خاک متفاوت است و درست در مقابل آن قرار دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان توضیحاتی ارائه می شود.

  • مزایای تولد در لهستان چیست؟
  • چه کسانی می توانند از طریق تولد اقامت لهستان را به دست آورند؟
  • شرایط تبدیل اقامت کودکان به تابعیت در لهستان چگونه است؟
  • قوانین تولد فرزند در لهستان چگونه است؟
  • برای تولد فرزند در لهستان باید چه مراحلی را سپری کرد؟

شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان در 2021

تنها زمانی کسی می تواند در سال 2021 به صرف تولد تابعیت لهستان را اخذ کند که حداقل یکی از والدینش لهستانی باشند چرا که همان طور که گفته شد، قوانین لهستان از اصل خون تبعیت می کنند و اصل خاک را به طور خیلی محدود پذیرفته اند. مثلا وقتی نوزادی در خاک لهستان به دنیا آید ولی تابعیت و هویت والدینش مشخص نباشد، شهروند لهستان به شمار می رود.

عدم ثبت ازدواج والدین در لهستان

در صورتی که والدین کودک، ازدواج خود را در USC‌ به ثبت نرسانند، چنانچه کودک آنها به دنیا بیاید، کودک بایستی رسما از سوی پدر تایید گردد. در این حالت اگر پدر کودک از اتباع و شهروندان کشور لهستان باشد، کودک وی نیز لهستانی محسوب می گردد. این درخواست بایستی توسط والدین (پدر و مادر) و ظرف 3 ماه پس از تولد کودک انجام و ثبت گردد.

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

در راستای اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان، این نکته حائز اهمیت می باشد که کلیه کودکانی که در کشور لهستان به دنیا می آیند، والدینشان بایستی نسبت به ثبت تولد فرزند در اداره ثبت احوال این کشور اقدامات لازم را به عمل بیاورند. چنانچه هر کدام از والدین در منطقه ای که ثبت تولد در اداره ثبت احوال آن منطقه انجام گرفته است، سکونت نداشته باشند، اطلاع رسانی تولد در USC محل سکونت آنها ثبت می گردد. برای ثبت تولد مدارکی لازم است که به شرح ذیل می باشد:

  • تصویر خلاصه سند ازدواج (در صورتی که والدین کودک با یکدیگر ازدواج رسمی نموده اند)
  • ارائه بیانیه کتبی که از سوی دکتر یا فردی معتبر صادر شده است.
  • ارائه سند طلاق پدر و مادر (در صورتی که پدر و مادر از یکدیگر جدا شده اند)
  • ارائه گواهی فوت پدر یا مادر (در صورتی که والدین فوت شده باشند)
  • ارائه گواهی تولد فرزند در صورتی که کودک از اتباع غیر لهستانی است.
  • ارائه گواهی تولد پدر و مادر کودک

نکات اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

نکات مهمی که در مورد اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

  • کودکان از طریق فرزندخواندگی می ‌توانند به تابعیت لهستان دست یابند. اگر سن کودک کمتر از 16 سال باشد و توسط خانواده لهستانی به فرزند خواندگی گرفته شود، فرزند مستقیما تابعیت لهستان را خواهد داشت.
  • فرد رئیس جمهور این اجازه را دارد که به افراد غیر لهستانی و خارجی، تابعیت و شهروندی لهستان را به او بدهد.
  • نوزادانی که پدر و مادرشان مشخص نبوده و یا والدین مسئولیت او را قبول نمی ‌نمایند، در این حالت نیز تابعیت لهستانی برای نوزاد صادر می گردد.
  • والدین برای گرفتن تابعیت لهستانی فرزندشان بایستی تقاضای خود را به وزارت امور شهروندان و خارجیان تسلیم کنند.
  • اگر ازدواج والدین غیر قانونی و غیر رسمی و در اداره USC ثبت نشده باشد، کودک در صورتی می تواند به تابعیت لهستانی دست یابد که پدرش از اتباع لهستان باشد؛ در غیر این صورت تابعیت و شهروندی لهستان به کودک داده نخواهد شد.
  • برای ارائه درخواست تابعیت کودک، بایستی هر دوی والدین (پدر و مادر) حضور داشته باشند.

نام گذاری‌ کودک پس از تولد در لهستان

در صدور گواهی تولد فرزند، چنانچه کودک در رابطه غیر زناشویی به دنیا آمده و پدر وی نامشخص است، نام خانوادگی مادر به عنوان نام خانوادگی پدر و مادر برای کودک ثبت می گردد. چنانچه کودک به دنیا آمده هیچ نامی نداشته باشد، اداره رسیدگی به امور شهروندان و خارجیان برای وی نامی را که مرکب از نام پدر و مادرش است، انتخاب نموده و ثبت می نماید. دریافت اطلاعات جامع و کامل در زمینه اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان و یا به طور کلی مهاجرت به لهستان و شرایط اخذ اقامت در این کشور با مطالعه مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت امکان پذیر است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *