مهاجرت

تولد در مجارستان

تولد در مجارستان

تولد در مجارستان از جمله موضوعاتی است که اگر چه خیلی پر طرفدار نمی باشد اما همچنان ذهن برخی افراد را به خود مشغول کرده است. از این رو در مقاله ای که پیش روی شما عزیزان قرار دارد تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص این موضوع یعنی مهاجرت به مجارستان از طریق تولد پرداخته اند که امید است مطالعه آن برای شما همراهان همیشگی، مفید باشد.

کشور مجارستان، پس از اینکه در سال 2007 عضو شنگن شد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. خیلی از ایرانی ها این سوال برایشان پیش آمده است که آیا می توانند از طریق به دنیا آوردن فرزندان در مجارستان اقامت این کشور را به دست آورند یا خیر؟ 6 طرق اصلی مختلف برای اخذ اقامت یک کشور خارجی وجود دارد که عبارتست از:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی که به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. در حقیقت روش پناهندگی هم بسیار خطرناک است و هم برای کشور مقصد هزینه های زیادی را به همراه دارد. در این مقاله تولد در مجارستان مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا فردی که در مجارستان به دنیا می آید صرفا با تولد اقامت مجارستان را اخذ می نماید یا خیر؟

اینفوگرافیک تولد در مجارستان

سیستم تولد در مجارستان

در راستای گرفتن اقامت از طریق تولد فرزند 2 اصل حقوقی و مهم وجود دارد که این 2 اصل عبارتند از:

  • اصل خاک
  • اصل خون

اصل خاک به این معنا است که در صورتی که نوزادی در کشوری متولد شود تابعیت آن کشور را اخذ می کند. بعضی کشورها از جمله کانادا، تابع این اصل هستند. اصل خون به این معنا است که اگر نوزادی در کشوری متولد شود در صورتی که پدر یا مادر آن نوزاد دارای تابعیت این کشور باشند، تابعیت آنجا را اخذ خواهد نمود و صرف متولد شدن در خاک آن کشور، تابعیت را به همراه نخواهد داشت. در سال 2023 در واقع 99% کشورهای اتحادیه اروپا تابع این اصل هستند و سیستم خون دارند، مجارستان نیز تابع سیستم خون است.

سیستم تولد در مجارستان

هزینه های ضروری تولد در مجارستان

تمامی متقاضیانی که قصد تولد فرزند خود در مجارستان را دارند، باید قبل از ورود به این کشور، با هزینه های رایج تولد در این کشور به خوبی آشنا شوند. در غیر این صورت با چالش های متعددی در این زمینه مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا هزینه تولد در مجارستان به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی بسیار مقرون به صرفه تر است. البته لازم به ذکر است که هزینه تولد در این کشور اروپایی در درجه اول به بیمارستانی که در آن فرآیند زایمان انجام می شود بستگی دارد. همچنین به متخصص زنانی که برای نظارت بر بارداری انتخاب می شود نیز ارتباط مستقیمی دارد.

در بخش زیر می توانید عواملی که در هزینه تولد در مجارستان نقش دارند را مورد بررسی قرار دهید:

عوامل موثر در هزینه تولد در مجارستان

اما به طور کلی هزینه تولد در مجارستان برای هر تبعه خارجی در مجارستان تقریبا حدود 27500HUF (فورینت مجارستان) می باشد. البته لازم به ذکر است که اگر یک کلینیک مجهز تر را برای زایمان در این کشور انتخاب کنید هزینه تولد ممکن است تا 55000HUF (فورینت مجارستان) نیز افزایش یابد. البته این قیمت شامل مجموعه کامل معاینه زنان در حال زایمان، اقامت در بخش زایمان، سونوگرافی و خدمات ماما ها می شود. نکته قابل توجه در خصوص هزینه تولد در مجارستان این است که، هزینه زایمان در این کشور شامل اقدامات آماده سازی . مراقبت از نوزاد پس از زایمان نمی شود.

علاوه بر این موارد باید هزینه های اضافی که شامل موارد زیر می شود را نیز متقاضیان به طور کامل پرداخت کنند:

هزینه های ضروری تولد در مجارستان

قانون سابق درباره تولد در مجارستان

قبل از سال 1993 میلادی قانون راجع به موضوع صدور تابعیت از روش تولد به این صورت بود که که اگر پدر یک نوزاد دارای تابعیت کشور مجارستان بود و مادر این شخص دارای تابعیت خارجی بود در این صورت حق تابعیت به نوزاد این زوج منتقل می شد. در صورتی که امکان حالت مخالف قانون بالا وجود نداشت. یعنی این قانون وجود داشت که در صورتی که مادر نوزاد تابعیت این کشور را داشت و پدر نوزاد دارای تابعیت خارجی بود در این صورت بر اساس قانون گذشته نوزاد نمی توانست که حق تابعیت این کشور را به دست آورد. مگر در حالتی که تابعیت پدر نوزاد مربوطه مجهول بوده باشد. در این صورت نوزاد به دنیا آمده در این کشور بعد از سپری نمودن 5 سال قادر بوده که حق تابعیت این کشور را به دست آورد.

اخذ تابعیت از طریق تولد در مجارستان

به طور کلی برای ارائه تابعیت، بعضی از کشورها پیرو سیستم خاک و برخی از آنها پیروی سیستم خون می باشند؛ به این معنی که برخی توجه نمی کنند کودک در کجا و در چه کشوری متولد شده است، بلکه توجه می‌ کنند تابعیت والدین کودک به چه صورت است اما برخی دیگر از کشورها از سیستم خاک پیروی می کنند، به این صورت که اگر والدین یک کودک هم تابع آن کشور خاص نباشند اما کودک در خاک کشور به دنیا بیاید به کودک مورد نظر تابعیت اعطا می کنند.

برای مهاجرت به مجارستان خوب است بدانید که قانون اساسی مجارستان به صورت حکومت دموکراتیک نوشته شده است و این کشور به صورت نظام پارلمانی اداره می شود. قانون کشور مجارستان به این صورت است که اگر والدین یک کودک تابعیت این کشور را داشته باشند به فرزند آنها تابعیت مجارستانی داده می‌ شود؛ خواه کودک در خاک این کشور متولد شده باشد، خواه در خاک کشور دیگری متولد شده باشد. تا اینجا متوجه شدیم که اگر کودکی توسط والدین خارجی حتی اگر در خاک کشور مجارستان هم به دنیا بیاید شهروندی این کشور را دریافت نخواهد کرد.

بطور کلی مدارک زیر برای اخذ تابعیت برای یک کودک نیاز است:

  • گواهی تولد نوزاد
  • گذرنامه والدین
  • گزارش تولد از بیمارستان

شرایط اخذ تابعیت کودکان متولد شده در مجارستان

2 شرط اصلی برای اخذ تابعیت مجارستان برای خانواده و فرزندان نیز وجود دارد که این 2 شرط اصلی عبارتند از:

شروطتوضیحات
شرط اولدر صورتی که نوزادی در این کشور به دنیا آید، حتما باید از زمان تولد وی 5 سال گذشته باشد تا اینکه قادر شود تابعیت این کشور را به دست آورد. در صورتی که یک زوج اقدام به قبول فرزند خواندگی نوزادی نمایند در این صورت فرزند آنها می تواند پس از مدت زمانی به میزان 3 سال تابعیت این کشور را به دست آورد.
شرط دومدر صورتی که یکی از زوجین بی تابعیت باشند و اقدام به دنیا آوردن فرزند در این کشور نمایند، در این صورت فرزند آن ها می تواند حق تابعیت این کشور را به دست آورد.

در نهایت در صورتی که در خصوص تولد در مجارستان یا هر موضوع مهاجرتی دیگر که در گروه روش های قانونی مهاجرتی قرار می گیرند، سوالی در ذهن دارید، می توانید یا سایر مطالب سایت ما را مطالعه فرمایید و یا سرانجام به منظور بر طرف شدن سوالات و ابهاماتتان با بخش مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در باب تولد در مجارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تولد در مجارستان می باشیم:

  • قانون سابق درباره تولد در مجارستان چه بوده است؟ قبل از سال 1993 میلادی قانون راجع به موضوع صدور تابعیت از روش تولد به این صورت بود که که اگر پدر یک نوزاد دارای تابعیت کشور مجارستان بود و مادر این شخص دارای تابعیت خارجی بود در این صورت حق تابعیت به نوزاد این زوج منتقل می شد. در صورتی که امکان حالت مخالف قانون بالا وجود نداشت. یعنی این قانون وجود داشت که در صورتی که مادر نوزاد تابعیت این کشور را داشت و پدر نوزاد دارای تابعیت خارجی بود در این صورت بر اساس قانون گذشته نوزاد نمی توانست که حق تابعیت این کشور را به دست آورد. مگر در حالتی که تابعیت پدر نوزاد مربوطه مجهول بوده باشد. در این صورت نوزاد به دنیا آمده در این کشور بعد از سپری نمودن 5 سال قادر بوده که حق تابعیت این کشور را به دست آورد.
  • شرایط مهاجرت به مجارستان از طریق تولد چیست؟ همان طور که ملاحظه فرمودید، کشور مجارستان تابع سیستم خون است. در نتیجه به عنوان یک فرد ایرانی، در صورتی که فرزند وی در این کشور به دنیا بیاید به پدر و مادر اقامتی اعطا نخواهد شد. در نتیجه در صورتی که والدین اصرار به اخذ اقامت از طریق تولد فرزند دارند، می بایست به کشورهایی بروند که تابع سیستم خاک هستند. یعنی کشورهایی همچون برزیل و کانادا. البته با توجه به دلایل متعدد، بهتر است رمز ورود خود به کشورهای مختلف را تحصیل یا کار قرار دهید. در صورتی که چنین تصمیمی اتخاذ نموده اید، این که چه کشوری برای شما بهتر باشد بستگی مستقیمی به شرایطتان و انتظاراتی که از کشور مقصد خود در ذهن دارید، دارد. به عنوان مثال هنگام انتخاب کشور، هزینه هایی که در هر کشور صرف خواهید کرد را می بایست مد نظر داشته باشید. مثلا مجارستان جزو کشورهای ارزان قیمت حوزه شنگن است و هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان بسیار پایین است؛ یا اگر متاهل هستید، تحقیق کنید که چه کشورهایی هم چنان به ایرانی ها ویزای همراه می دهند. مثلا در حالی که ویزای تحصیلی اتریش در اغلب موارد، ویزای همراه ندارد، کشورهایی همانند هلند، دانمارک و غیره هنوز هم برای ایرانی ها ویزای همراه صادر می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *