مهاجرت

اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند با شرایط خاص امکان پذیر است که باید نسبت به آن اطلاعات کامل کسب نمود؛ بسیاری از افراد به امید کسب اقامت دائم پیش از تولد فرزند به هلند مهاجرت می کنند. در این مقاله قصد داریم تا امکان پذیری اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند و پس از آن را بررسی کنیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص مهاجرت تحصیلی و کاری به هلند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

  • تولد فرزند در هلند چه مزیتی دارد؟
  • آیا می توان با تولد فرزند در هلند اقامت دائم به دست آورد؟
  • دولت هلند چه خدماتی را در اختیار کودکان تازه متولد شده در این کشور قرار می دهد؟
  • آیا می توان برای فرزند متولد شده در هلند پاسپورت دریافت کرد؟

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

برای اعطای تابعیت یک کشور دو قانون رسمی وجود دارد. اولین قانون اخذ تابعیت، قانون خاک است. این قانون بیان می کند که کودکان متولد شده در خاک یک کشور، شهروندان رسمی و قانونی آن کشور هستند. بر اساس این قانون ملیت والدین کودک بی اهمیت است. از جمله مهم ترین کشورهایی که از قانون خاک پیروی می کنند ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند. کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین، شیلی، مکزیک، پرو و اروگوئه نیز از دیگر کشورهای پیرو این قانون هستند. اگرچه بسیاری از کشورهای پیرو این قانون نام برجسته ای ندارند، اما پاسپورت این کشورها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. از جمله این کشورها می توان به باربادوس، سنت وینسنت و گرنادین ها، سنت کیتس و نویس، آنتیگوا و باربودا و سنت لوسیا اشاره کرد. پاسپورت این کشورها در جمع 30 پاسپورت برتر و قدرتمند جهان قرار گرفته اند.


دومین شیوه اخذ تابعیت از طریق تولد، بر اساس قانون خون است. اصل خون بیان می کند که فرد تازه متولد شده، می تواند تابعیت کشوری را بدست آورند که والدین او تابعیت آن کشور را در اختیار دارد. بر اساس این قانون محل تولد کودک هیچ اهمیتی نخواهد داشت و تنها ملیت والدین او دارای اهمیت است. همه کشورهای اروپایی و آسیایی (بجز پاکستان) از قانون خون پیروی می کنند. بر این اساس کودکان متولد شده در قاره اروپا تنها در صورتی می توانند تابعیت آن کشور را داشته باشند که والدین آن ها اروپایی باشند. هلند نیز یکی از همین کشورهای اجرا کننده اصل خون است.

اینفوگرافیک تولد در هلند

تقاضای تابعیت با تولد در هلند

شرایط لازم برای گرفتن تابعیت کشور هلند از طریق تقاضا نمودن با تولد در هلند عبارتند از:

  • نداشتن سوء سابقه برای مدت زمان 4 سال از زمان تقاضا برای گرفتن تابعیت این کشور
  • شخص ملزم به این می باشد که مجوز لازم برای اقامت دائم در کشور هلند را داشته باشند.
  • در صورتی که یک شخص تابعیت هیچ کشور را نداشته باشد و بتواند برای مدت زمانی به میزان 3 سال در خاک این کشور زندگی کرده باشد دراین صورت می تواند موفق به گرفتن تابعیت این کشورشود.
  • شخصی که به سن 18 سال تمام نرسد و تا مدت زمان 3 سال تحت قیمومیت و هم چنین سرپرستی یک خانواده تابعیت هلندی باشد.
  • در صورتی که فردی با یک شخص که دارای تابعیت این کشور می باشد اقدام به ازدواج کند و برای مدت زمان 3 سال از ازدواج آنها گذشته باشد.

در نمودار زیر می توانید روند تولد فرزندان خارجی در هلند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند تولد فرزندان خارجی در هلند

قانون تولد در خصوص مهاجرت به هلند از تاریخ 31 دسامبر 1984 تغییر کرده است. بر اساس قوانین جدید فرد در یکی از شرایط زیر می تواند به تابعه کشور هلند تبدیل شود. در این شرایط محل تولد فرد در خارج و داخل مرزهای کشور هلند بی اهمیت است:

  • در روز تولد، مادر شما تابعیت کشور هلند را داشته باشد.
  • در روز تولد، پدر شما تابعیت کشور هلند را داشته باشد و در آن روز به صورت رسمی با مادر غیر هلندی شما ازدواج کرده باشد.
  • در روز تولد، پدر شما تابعیت کشور هلند را داشته باشد و در آن روز به صورت رسمی با مادر غیر هلندی شما ازدواج نکرده باشد. در این صورت باید قبل از تولد شما، به صورت رسمی باردار بودن مادر شما را تصدیق کند.

قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

اخذ تابعیت از طریق سرپرستی در هلند

یک راه دیگر نیز برای تابعیت کشور هلند برای کودکان وجود دارد زیرا کودکان بنا بر دلایل مشخص و طی مراحل قانونی می توانند تابعیت کشور هلند را بدست آورند. این راه ها عبارتند از:

  • اگر یکی از سرپرستان کودک ملیت هلند را داشته باشد
  • روابط خانوادگی والدین اصلی کودک به طور کامل از هم گسسته شده باشد
  • عمل سرپرستی بر اساس قوانین تصویب شده سرپرستی کودک صورت پذیرفته باشد

اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند، تنها از طریق قانون خون امکان پذیر است. در حقیقت در صورتی که در یک سفر تفریحی و یا اقامت موقت در کشور هلند حضور دارید و فرزند شما در کشور هلند متولد شود، او نمی تواند تابعیت کشور هلند را بدست آورد.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت و تابعیت هلند

اشخاص متقاضی ملزم به این می باشند که در فرم، درخواست خود را ارائه نمایند، مدارکی که برای گرفتن اقامت و تابعیت این کشور از روش تولد فرزند ارائه شده است، عبارتند از:

  • گذرنامه
  • اجازه اقامت موقت
  • گواهی تولد فرزند
  • گواهی ازدواج در صورت نیاز
  • سایر مدارک موجود که در فرم درخواست ذکر شده

اشخاص متقاضی گرفتن اقامت از طریق تولد در هلند و هم چنین تابعیت در این کشور از طریق به دنیا آوردن فرزند ملزم به ارائه مدارک رسمی خود به روش قانونی و ترجمه شده به زبان هلندی، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی یا زبان آلمانی می باشند. هزینه زایمان در هلند با بیمه درمانی هزینه بسیار پایینی دارد. هزینه زندگی در کشور هلند به صورت میانگین ماهیانه 1800€ (یورو) می باشد. در صورتی که اطلاعات ارائه شما برای شما کافی نبوده است می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط تلفنی برقرار کرده یا به صورت حضوری به این موسسه مراجعه کنید.

سوالات متداول در باب اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تولد در هلند می باشیم:

  • قوانین اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند چیست؟ برای اعطای تابعیت یک کشور دو قانون رسمی وجود دارد. اولین قانون اخذ تابعیت، قانون خاک است. این قانون بیان می کند که کودکان متولد شده در خاک یک کشور، شهروندان رسمی و قانونی آن کشور هستند. بر اساس این قانون ملیت والدین کودک بی اهمیت است. از جمله مهم ترین کشورهایی که از قانون خاک پیروی می کنند ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند. کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین، شیلی، مکزیک، پرو و اروگوئه نیز از دیگر کشورهای پیرو این قانون هستند. اگرچه بسیاری از کشورهای پیرو این قانون نام برجسته ای ندارند، اما پاسپورت این کشورها از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. از جمله این کشورها می توان به باربادوس، سنت وینسنت و گرنادین ها، سنت کیتس و نویس، آنتیگوا و باربودا و سنت لوسیا اشاره کرد.
  • قوانین تولد در هلند در سال های گذشته چه بوده است؟ کودک تازه متولد شده می تواند بر اساس قانون کشور هلند، تابعیت کشور هلند را بدست آورد. قوانین کشور هلند در این رابطه از نخستین روز سال 1985 دچار تحول شده است. تا پیش از اول ژانویه 1985 کودکانی که از پدر هلندی متولد شده بودند می توانستند تابعیت این کشور را به صورت قانونی بدست آورند. در این صورت محل تولد کودک هیچ تاثیری در اخذ تابعیت او نداشت. با این وجود کودکانی که از مادران هلندی و پدران خارجی متولد می شدند، توانایی دریافت تابعیت کشور هلند را نداشتند.
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “اخذ تابعیت از طریق تولد در هلند

  1. اسماعیل گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی ارشد هستم و برای دکتری میخوام فاند هلند بگیرم
    همسرم رو هم به عنوان همراه میخوام ببرم
    اگربچه ما ایران به دنیا بیاد بهتره یا اینکه هلند به دنیا بیاد؟؟
    به لحاظ هزینه زایمان و زندگی و اقامت فرزند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر منظورتون از نظر اقامت هست، باید بدونید که تاثیری نداره.
      ولی به لحاظ های مهاجرتی، بهتر هست اونجا متولد بشن چون که برای گرفتن ویزا در این صورت به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت

  2. مهرناز گفت:

    سلام
    دانشجو پزشکی عمومی هستم شوهرمم همینطور . خواستم بپرسم اگه برای تخصص بریم هلند مشکلی پیش میاد اونجا بچه دار شیم ؟ یعنی اقامت بهش نمیدن ؟ تابعیت ایرانی میخوره ؟ برای ادامه زندگی اونجا ب مشکل میخوره ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله فرزند شما تابعیت ایرانی خواهد داشت. در صورتی که شما بعد از تحصیل خودتون اقامت به دست بیارید و برای کار هلند بمونید، می تونید اقامت دائم و تابعیت این کشور رو به دست بیارید. در این صورت تابعیت به فرزند شما هم منتقل میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *