مهاجرت

تولد فرزند در اسپانیا

تولد فرزند در اسپانیا

تولد فرزند در اسپانیا یکی از مواردی است که ممکن است برخی آن را به عنوان راهکاری برای کسب اقامت کشور اسپانیا در پیش بگیرند. نظام تابعیت و پاسپورت اسپانیا بر پایه چه قانونی استوار است؟ اقامت از طریق خون یا اقامت از طریق خاک؟ هزینه های زایمان در اسپانیا به چه ترتیب است؟ در خصوص تولد فرزند در اسپانیا می توان گفت که امروزه بسیاری از خانواده ها در سراسر جهان، برای آنکه بتوانند اجازه اقامت در یک کشور دیگر را اخذ کنند، قبل از تولد فرزندان خود، به کشور دیگری سفر می کنند تا مراحل تولد فرزند خود را در خاک یک کشور ثانویه طی کنند.

این امر به آن ها این اجازه را می دهد که از امکانات آن کشور استفاده کنند. کسب پاسپورت هر کشور البته، بستگی به قانون آن کشور دارد. قانون خاک و قانون خون 2 قانون بسیار مهم در اخذ تابعیت و بدنبال آن، به دست آوردن پاسپورت است. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله پیش رو راهنمای شما در مورد تولد فرزند در اسپانیا و تاثیر آن بر اقامت این کشور هستند.

مهاجرت به اسپانیا در 2024

راه های اخذ اقامت اسپانیا را در زیر عنوان می کنیم و اقامت اسپانیا از طریق تولد را نیز بررسی می نماییم. در سال 2024 راه های مهاجرت به اسپانیا به طور کلی عبارت هستند از:

  • مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق کار
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق تولد

برای مهاجرت به اسپانیا دو نوع ویزا به نام های ویزای شینگن (ویزای کوتاه مدت) و ویزای ملی (ویزای بلند مدت) در اختیار متقاضیان خارجی قرار دارد. در این بین دو نوع ویزای کاری و سرمایه گذاری (ویزای طلایی) از نوع اقامت موقت هستند و نهایتا اعتبار آنها 1 تا 2 سال بوده و قابل تمدید است. و در صورت زندگی پیوسته تا حداقل 5 سال در اسپانیا منتج به اقامت دائم (PR) و بعد از حدود 10 سال اقامت پیوسته در این کشور نیز منجر به اخذ تابعیت اسپانیایی می شود.

اما 2 روش مهاجرتی نیز هستند که از طریق آنها می توان سریعا به تابعیت اسپانیایی رسید:

2 روش اخذ تابعیت اسپانیا

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در اسپانیا

اخذ اقامت مبتنی بر تولد، کسب اقامت از طریق ذاتی و اصلی به شمار می رود که خود این پدیده بر طبق قواعد حقوق بین الملل خصوصی، مبتنی بر 2 اصل خاک و خون می باشد. یکی از راه های کسب اقامت در برخی از کشورهای جهان، مورد پذیرش بودن اصل خاک است. بر اساس قانون خاک، هر زمان فردی در یک کشوری متولد شود، به واسطه تولد در آن کشور و بدون در نظر گرفتن ملیت پدر و مادر وی، او شهروند آن کشور خواهد شد. این قانون بیشتر در قاره آمریکا و در بخشی از کشورهای قاره آفریقا و آسیا مورد پذیرش است. از مهم ترین کشورهای اجرا کننده این قانون می توان از ایالات متحده امریکا، کانادا، برزیل و آرژانتین نام برد. البته این قانون در هیچ کشوری برای دیپلمات ها اجرا نمی شود.

یکی دیگر از قوانین مهم در این باره، اصل خون است. بر اساس قانون خون، هرگاه فرزندی از پدر یا مادر اهل یک کشور در هر نقطه از جهان متولد شود، شهروند آن کشور است و از حقوق شهروندی آن کشور برخوردار خواهد بود. این قانون در همه کشورهای اروپایی حاکم شده است. در اسپانیا نیز قانون خون اجرا می شود به این معنی که اگر تولد فرزند در این کشور صورت گیرد و فرزندی در خاک اسپانیا متولد شود، شهروند آن کشور محسوب نمی شود. مگر آنکه پدر یا مادر او تابعیت کشور اسپانیا را داشته یا حداقل اجازه اقامت در این کشور را داشته باشند. در واقع می توان چنین بیان کرد که کسب تابعیت و یا اقامت فرزند شما به صورت موروثی است.

تولد فرزند در اسپانیا برای ایرانیان

کشور اسپانیا شهروندان 2 تابعیتی را مورد پذیرش قرار نمی دهد. برای اینکه این امر میسر شود، شما ابتدا باید تابعیت ایرانی خود را لغو کنید تا بتوانید ملیت اسپانیایی خود را قطعی کنید. در صورتی که شما در 1 دوره 10 ساله در کشور اسپانیا ساکن باشید، می توانید تابعیت کشور اسپانیا را اخذ کنید. اگر فرزند شما نیز در اسپانیا متولد شود، به گونه ای که بتوانید برای او پاسپورت اسپانیایی فراهم کنید، دیگر قادر به اخذ پاسپورت کشور خودتان برای وی نخواهید بود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، اعتبار پاسپورت اسپانیایی او از بین خواهد رفت. شهروندان برخی کشورها که در گذشته بخشی از مستعمرات کشور اسپانیا بوده اند، این امکان را در اختیار دارند که پس از 2 سال اقامت در خاک اسپانیا اقامت دائم و تابعیت آن را بدست آورند.

شرایط پس از تولد فرزند در اسپانیا

شرایط پس از تولد فرزند در اسپانیا

کشور اسپانیا از نظر امکانات پزشکی، هفتمین کشور برتر جهان است و شما می توانید با آرامش و آسودگی خیال بیشتری تولد فرزند خود را جشن بگیرید. بیمارستان های اسپانیا این اجازه می دهند که 1 نفر همراه با مادر فرزند، در اتاق زایمان حاضر شود. اگر ساکن اسپانیا هستید، باید این نکته را بیان کرد که در صورتی که از بیمه درمانی کشور اسپانیا استفاده می کنید، باید بدانید که بر اساس بیمه شما یک پزشک خصوصی در اختیار شما قرار می دهد که تست های ماهیانه را انجام خواهد داد و در صورت نیاز و طبق تشخیص او تست های پزشکی بیشتری نیز ممکن است صورت بگیرد.

اهمیت دسترسی به پاسپورت اسپانیا

اگر در کشور دیگری مثل کانادا سکونت دارید، بهتر است فرزند خود را در همین کشور به دنیا آورید. چرا که اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی، تابع سیستم خاک نیستند و به صرف تولد در این کشورها نمی توان تابعیتشان را اخذ نمود. اکنون که با شرایط و شیوه های اخذ تابعیت اسپانیا مخصوصا از طریق تولد فرزند آشنا شدیم، بد نیست کمی هم درباره مزایا و امتیازات پاسپورت اسپانیا بدانید. همچنانی که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید، پاسپورت اسپانیا سومین پاسپورت برتر جهان محسوب می شود. کشورهای لغو روادید با پاسپورت اسپانیا را در این لینک بخوانید.

با داشتن آن معاف از ویزا می توان به 191 کشور جهان سفر کرد:

مزیت دسترسی به پاسپورت اسپانیا

اما علاوه بر امکان مسافرت آزادانه از دیگر امتیازات دریافت پاسپورت اسپانیایی می توان به موارد ذیل اشارع نمود:

  • دریافت اقامت خانوادگی
  • اخذ شهروندی اتحادیه اروپایی (EU)
  • امکان کار و زندگی در هر نقطه از کشور اسپانیا و اتحادیه اروپایی (EU)
  • امکان بهره مندی خود و اعضای خانواده از خدمات آموزشی رایگان
  • امکان بهره مندی خود و اعضای خانواده از امکانات و خدمات درمانی رایگان
  • بهره گیری از کیفیت بالای زندگی
  • برخورداری از حق رای

آموزش به والدین پس از تولد فرزند در اسپانیا

پس از تولد نیز برخی ماماها و یا ماموران بهداشت با مادر و کودکش دیدار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که خانواده توانایی لازم برای پرورش فرزند را دارند. در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، ماماها به مادر و پدر بسیاری از مسائل مربوط به پرورش فرزند را می آموزند. آن ها همچنین علائم حیاتی رشد کودک را نیز در مراحل مختلف ارزیابی می کنند. در صورتی که به زبان اسپانیایی نیز تسلط ندارید، ماماهایی در خانه های بهداشت محلی وجود دارند که با پرداخت هزینه ای اندک می توانند به سوالات شما در رابطه با فرزندتان پاسخ دهند، سلامت وی و مادر را بررسی کنند و مسائل مربوط به آن ها را انجام دهند.

شرایط اخذ تابعیت اسپانیا از طریق تولد فرزند

افرادی ذیل می توانند تابعیت اسپانیا را از طریق تولد به دست آورند:

  • فرزندانی که از پدر یا مادر اسپانیایی متولد شده باشند.
  • فرزندانی که در اسپانیا متولد شده باشند، و والدین آنها اسپانیایی نمی باشند؛ اگر حداقل یکی از والدین آنها در اسپانیا (به استثنای کودکان دیپلمات) متولد شده باشند.
  • کسانی که در اسپانیا از والدین غیر اسپانیایی متولد شده اند، اگر هر 2 ملیتی ندارند (وضعیت افراد بدون تابعیت) و یا اگر قوانین ملی به فرزند نمی دهند. در این صورت یک فرم را می توان در رجیستر محلی محلی محل اقامت خود اعلام کرد تا ملیت اسپانیا را بر اساس فرض صرف نظر کند.
  • فرزندان متولد شده در اسپانیا که هویت والدین آنها مشخص نمی باشد. تصور می شود که کودکان در کشور اسپانیا متولد شده اند که اولین محل اقامت شناخته شده سرزمین اسپانیا است.
  • همه کودکان زیر 18 سال که توسط یک ملیت اسپانیایی پذیرفته شده اند، از اصل اسپانیایی هستند. اگر متقاضی در سن 18 سالگی باشد، ممکن است در طول 2 سال پس از قانونی بودن تصویب، ملیت اصلی اسپانیا را انتخاب کند.

اخذ پاسپورت اسپانیا با تولد فرزند

در صورتی که تولد فرزند در کشور اسپانیا صورت گرفته است و شما قصد دارید برای فرزند خود پاسپورت اسپانیایی بگیرید، باید بدانید که فرزند شما باید حداقل 6 سال تحصیل در اسپانیا داشته و همچنین تا رسیدن به سن قانونی، باید حداقل 10 سال از عمر خود را در خاک کشور اسپانیا اقامت داشته باشد.

از مزایای اخذ پاسپورت اسپانیایی آن است که فرزند شما در آینده یک شهروند اروپایی است و در تمام کشورهای عضو شنگن می تواند آزادانه در جستجوی کار باشد و می تواند زندگی خود را در این کشورها ادامه دهد. به طور کلی در این رابطه می توان چنین بیان کرد که اگر ساکن کشور اسپانیا هستید، تولد فرزند در اسپانیا می تواند برای فرزند شما نکات مثبت بیشتری را داشته باشد. هزینه های تولد فرزند و هزینه زندگی در اسپانیا در سال 2023 به شرح نمودار ذیل است:

هزینه های تولد فرزند و زندگی در اسپانیا

سیستم خون در اسپانیا

اگر در کشور دیگری مثل کانادا سکونت دارید، بهتر است فرزند خود را در همین کشور به دنیا آورید. چرا که اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی، تابع سیستم خاک نیستند و به صرف تولد در این کشورها نمی توان تابعیتشان را اخذ نمود. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را برای کسانی که در پی مهاجرت به اسپانیا و کسب اقامت اسپانیا هستند، فراهم نمودند. زیرا مهاجرت به این کشور با توجه به کم بودن هزینه زندگی در اسپانیا ممکن است مدنظر برخی افراد باشد.

سوالات مهم در خصوص تولد فرزند در اسپانیا

کلا در رابطه با شرایط و شیوه های اخذ اقامت و تابعیت اسپانیایی از جمله تولد فرزند در این کشور برخی سوالات کلیدی طرح میشود:

  • انواع روش ها برای اخذ تابعیت (پاسپورت) اسپانیا چیست؟ از سه طریق یعنی تولد فرزند، ازدواج با شهروند اسپانیایی و نیز قبول تابعیت می توان به تابعیت این کشور اروپایی رسید.
  • آیا تولد فرزند از والدین خارجی در اسپانیا منجر به اخذ تابعیت اسپانیایی می شود؟ خیر، چرا که قانون تابعیت اسپانیا مبتنی بر اصل خون است نه اصل خاک.
  • شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در اسپانیا چیست؟ اینکه والدین فرزند اسپانیایی تبار باشند و فرزندشان در خاک اسپانیا به دنیا آمده باشد.
  • بهترین گزینه جایگرین برای اخذ تولد فرزند چه کشوری است؟ کشور کانادا، چرا که اعطای تابعیت دز این کشور مبتنی بر اصل خاک می باشد. گذشته از این کانادا به والدینی که قصد تولد فرزندانشان در این کشور را دارند ویزای تولد اعطاء می کند.
  • اهمیت دریافت تابعیت (پاسپورت) کشور اسپانیا چیست؟ پاسپورت اسپانیا در سال 2023 در رده سوم برترین پاسپورت های جهان قرار دارد.
  • مهمترین مزیت اخذ این پاسپورت چیست؟ امکان سفر معاف از ویزا به 191 کشور جهان از جمله مهمترین مزایای آن می باشد.
  • آیا داشتن پاسپورت دوم در اسپانیا برای اتباع خارجی امکان پذیر است؟ خیر، فانونا چنین حقی برای اتباع خارجی در اسپانیا وجود ندارد.
5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *