مهاجرت

تولد در ترکیه

تولد در ترکیه

یکی از راه های قانونی پرطرفدار برای مهاجرت، مهاجرت از طریق تولد فرزند است. به کشور ترکیه نیز از طریق تولد در ترکیه می توان مهاجرت کرد. به دست آوردن تابعیت از طریق تولد در کشورها به 2 دسته تقسیم می شود. اولین دسته تابعیت از طریق خون است و دومین دسته تابعیت از طریق خاک است.

تابعیت از طریق خون در کشورهایی که علاقه چندانی به مهاجران ندارند که در این کشورها اکثرا پدر را عامل قطب تولد می دانند و برخی از کشورها هم مادر را عامل قطب انتقال تابعیت می دانند، تابع اصل خون می باشند. در دسته دوم کشورهایی هستند که طرفدار مهاجر هستند و علت اصلی تابعیت را اصل خاک می دانند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی دارند به بررسی شرایط تولد در ترکیه بپردازند.

در اینکه ترکیه جزو کشورهای مدرن و قدرتمند قاره اورآسیا است، شکی نیست. از یک طرف اقتصادی پویا و نیرومند و از طرف دیگر وجود مردمانی جدی و پرتلاش دست در دست هم داده تا ترکیه را به لحاظ اقتصادی به یکی از قدرت های نوظهور جهانی تبدیل کند. در راستای همین تحولات، بازار کار ترکیه نیز روبه رونق است و مهمترین شاخصه و زبان گویای این وضعیت نیز نرخ بیکاری روبه پایین ترکیه است.


جایگاه پاسپورت ترکیه و اهمیت تابعیت ترک

پاسپورت ترکیه از جمله معتبرترین اسناد مسافرتی در جهان محسوب می شود. بر اساس، ارزیابی ها و دسته بندی پاسپورت های جهان، پاسپورت کشور ترکیه در رده 90 دنیا قرار دارد.

اینفوگرافیک تولد در ترکیه

جدول ذیل نشانگر شاخص های ارزیابی پاسپورت ترکیه است:

کشورامتیاز معافیت ویزایی (VFS)معافیت ویزا (VF)اخذ ویزا بهنگام ورود (VOA)ویزای لازم (VR)
ترکیه115714483

اما شاید این سوال برای متقاضیان مهاجرت به خارج نیز مطرح شود که قدرتمندترین پاسپورتهای جهان متعلق به کدام کشورها می باشد. 3 کشور امارات، آلمان و دانمارک به ترتیب دارای رتبه های اول تا سوم قوی ترین پاسپورت های بین المللی هستند:

کشورهاامتیاز معافیت ویزایی (VFS)معافیت ویزا (VF)اخذ ویزا بهنگام ورود (VOA)ویزای لازم (VR)
امارات متحده عربی1671135431
آلمان1661273932
دانمارک1651273833

اخذ اقامت از روش تولد در ترکیه

کودکانی که در این کشور متولد شده اند بایستی طبق قوانین، اقامت خود را دریافت نمایند. گواهی تولد کودک به همراه احراز هویت پدر و مادر بعد از گذشت 6 ماه از تاریخ تولد کودک به کودک متولد شده در ترکیه داده می شود. در این 6 ماه باید وضعیت اقامت روشن شود. برای کودکانی که در این 6 ماه کارت اقامت خود را دریافت کرده اند، باید برای اخذ مجوز اقامت و کار و مسکن نیز اقدام کنند. والدین باید به خوبی از برگه تولد فرزند مراقبت کنند چرا که این برگه مانند ویزا برای والدین است. افرادی که با برگه تولد در کشور ترکیه مانده اند و درخواستی نداده اند مرتکب جرم شده و به دلیل مسائل امنیتی پیگرد قانونی دارند.

از مدارک لازم برای ثبت نام کودک می توان به سند ازدواج والدین کودک، گواهی رسمی تولد کودک، فرم درخواست و پرداخت کردن هزینه های ثبت نام اشاره کرد. در موضوع با تولد در این کشور اگر مادری حامله شد و کودک خود را در کشور ترکیه به دنیا آورد، فرزندش اقامت کشور ترکیه را به دست خواهد آورد و 6 ماه از طریق قانون به کودک داده می شود. پس از رسیدن به سن قانونی دیگر از طریق تولد در ترکیه این اقامت را ندارد. فرم هایی که به اداره مهاجرت محل اقامت خود ارائه می دهید شامل اطلاعات دقیقی از محل زندگی، وضعیت تاهل و گذرنامه خود است.

اخذ اقامت از روش تولد در ترکیه

شرایط لازم برای اقامت و تولد کودک در ترکیه

لازم به ذکر است برای اخذ اقامت در کشور ترکیه بایستی روز ملاقات خود را در درخواست نامه خود برای اقامت ذکر کنید. شرط اول برای به دست آوردن اقامت این است که پدر یا مادر کودک متولد شده ترکی باشد، در این صورت از هنگام تولد می توان درخواست خود را برای اقامت با توجه به شرایط ذکر شده ارسال کرد. بالاترین مقام ایرانی این درخواست را می سنجند، اگر هم در خارج از کشور ترکیه باشد به سفارت ترکیه فرستاده میشود و مرحله آخر ثبت فرم درخواست اقامت کودک است.

نام کودک در طی یک تصمیم گیری مشترک بین پدر و مادر گذاشته می شود. اگر پدر شروط نام گذاری برای فرزند را نداشته باشد مادر این نام گذاری را می کند، البته که کشور ترکیه اکثر تصمیم گیری ها را با پدر می داد. اگر کودک به دنیا آمده حاصل ازدواج یک تبعه خارجی با یک تبعه ترکی باشد 2 نام می گیرد. در صورتی که متقاضی بتواند برگه رسمی را برای اقامت خود دریافت کند می تواند با آن برگه مقیم در اقامتگاه خود باشد. تولد کودک باید طی مدت 30 روز در اداره ثبت احوال ثبت شود و در غیر این صورت جریمه می شود و اگر پدر نتواند این کار را کند یکی از افرادی که در هنگام تولد حضور داشتند مانند مادر می تواند این کار را کند.

نحوه انتخاب کلینیک برای تولد در ترکیه

یکی از بزرگترین چالش هایی که مهاجران جهت تولد فرزند خود در ترکیه با آن مواجه هستند، نحوه انتخاب کیلینیک برای تولد در ترکیه است. زیرا بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن زیرساخت های بهداشتی در این کشور بسیار ضعیف است. اما به طور معمول اگر مشکلی در سلامت نوزاد و مادر آینده آن وجود نداشته باشد، اغلب زایمان ها در ترکیه به صورت طبیعی صورت می گیرد، که می توانید هر کلینیک خصوصی یا دولتی را در این کشور انتخاب کنید. به طور کلی متقاضیان می توانند لیستی از کلینیک ها فعلی را از متخصص زنان خود در ترکیه دریافت کنند.

البته لازم به ذکر است که اتباع کشورهای خارجی بهتر است که، آن دسته از مراکز درمانی را در ترکیه انتخاب کنند که، بیش از نیم ساعت از محل اقامت شما در این کشور فاصله نداشته باشد. زیرا جا به جایی های طولانی مدت در دوران بارداری فرآیند بسیار طاقت فرسایی می باشد. به این نکته مهم نیز توجه فرمایید که، متقاضیان باید به مراکزی که دارای بخش نوزادان هستند اهمیت ویژه ای دهند. زیرا این مراکز فرصت این را دارند که فورا به هرگونه انحراف از هنجارها واکنش نشان دهند، که به شما این امکان را می دهد که زندگی کودک را نجات دهید. همچنین در صورت امکان می تواند از اطلاعات جامع و کلیدی که تقریبا یک با در هفته در اغلب بیمارستان های ترکیه ارائه می شود شرکت کنیت و از آنها بهره مند شوید.

در نمودار زیر می توایند روند تولد در ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند تولد در ترکیه

مزایای داشتن اقامت با تولد در ترکیه

با داشتن اقامت در ترکیه شانس اخذ اقامت دائم کشور ترکیه را به دست می آورید. شما این امکان را دارید که با تمام جهان هیج گونه تحریمی تجارت داشته باشید. مجوز افتتاح حساب به صورت بین المللی را دریافت می کنید و می توانید درخواست وام و تسهیلات ارائه دهید. همچنین می توانید زندگی در یک کشور امن دنیا را تجربه کنید. این امکان برای شما وجود دارد که در کشور ترکیه به صورت ارزان تحصیل کنید یا شرکتی را در سرتاسر جهان مدیریت کنید، همچنین می توانید شماره های بین المللی را برای تجارت های خارجی دریافت نمایید و اعتبار خود را بدون هیچ گونه محدودیتی افزایش دهید.

اما برای اخذ این تابعیت مهم روش های مختلف زیر در اختیار علاقه مندان قرار دارد:

روش های اخذ تابعیت ترکیه

چنانچه پس از خواندن مقاله ها سوالاتی در ذهن خود در زمینه مهاجرت به ترکیه و یا هر سوال دیگری داشتید می توانید همه روزه با کارشناسان و مشاورین ما در موسسه سفیران سروش سعادت در تماس باشید و یا به صورت حضوری در موسسه حاضر شوید.

سوالات متداول در خصوص تولد در ترکیه

سوالاتی که پیرامون موضوع تولد در ترکیه مطرح می شود شامل موارد زیر است:

  1. والدین بعد از تولد فرزندان در ترکیه چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ گواهی تولد کودک به همراه احراز هویت پدر و مادر بعد از گذشت 6 ماه از تاریخ تولد کودک به کودک متولد شده در ترکیه داده می شود.
  2. تولد کودک در چند روز باید ثبت گردد؟ تولد کودک باید طی مدت 30 روز در اداره ثبت احوال ثبت شود، در غیر این صورت والدین وی جریمه می شوند.
  3. آیا با تولد فرزند در ترکیه اقامت و پاسپورت برای وی صادر می نمایند؟ قانون ترکیه بر اساس خون است و با تولد فرزند به وی پاسپورت ترکیه اعطا نمی شود.
4.6/5 - (8 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تولد در ترکیه

  1. ebrahim kanan گفت:

    باسلام می خواستم راهنمایی کنید چگونه می تونم بعداز بازنشستگی بتونم در ترکیه اقامت بگیرم ممنوناز لطف شما؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما با کار کردن یا با خرید ملک و راه اندازی کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *