مهاجرت

اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد

اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد

اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد از مسیرهای مهاجرت به اروپا است و بسیاری از والدین با این مسیر در تلاشند تا بتوانند شهروندی اروپا را بدست آورند. کودکی که تحت شرایطی خاص تابعیت صربستان را بدست می آورد، جزو شهروندان این کشور محسوب شده و از حقوق شهروندی این کشور مانند حق رای و سایر خدمات و امکانات شهروندی بهره‌مند خواهد بود. با توجه به این که درخواست ها و متقاضیان بسیار زیادی در زمینه اخذ این نوع تابعیت وجود دارد، لذا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله ای را در همین باب ارائه می نماید که مطالب آن توسط محققان این موسسه گردآوری شده و در قالب مقاله ای جامع و کامل درآمده است. بنابراین اگر قصد دارید برای فرزند خود تابعیت صربستان را اخذ نمایید، مقاله ذیل را به دقت مطالعه نموده و شرایط را بررسی بفرمایید.

  • شرایط اعطای تابعیت در صربستان بر اساس قوانین خاک است یا خون؟
  • هزینه تولد در صربستان چقدر است؟
  • آیا می توان به عنوان تبعه خارجی در صربستان زایمان کرد؟
  • شرایط تولد فرزند در کشور صربستان چیست؟
  • مزایای دریافت تابعیت کشور صربستان چیست؟
  • آیا تولد در این کشور می تواند برای والدین مزیتی به همراه داشته باشد؟

سیستم خاک و خون در تابعیت صربستان

کشور صربستان در بررسی موضوع اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد همانند بسیاری از کشورها مانند ایران، از سیستم خون پیروی می نماید. بدین صورت است که اگر کودک تازه متولد شده از والدین تبعه صربستان تولد یافته باشد، می تواند از حق تابعیت صربستانی بهره مند گردد و جزو شهروندان این کشور محسوب شود. اما ممکن است این کودک در خارج از خاک این کشور به دنیا آمده باشد که در این صورت اگر یکی از والدین او جزو شهروندان صربستان باشند، تابعیت این کشور به او تعلق خواهد گرفت. مشروط بر این که والدین توافق نمایند.

قوانین اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد

شخصی که سن او بالاتر از 18 سال و کمتر از 23 سال باشد، در صورتی می تواند به اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد دست یابد که درخواست شهروندی صربستان را به مقامات مربوطه ارسال نموده و یکی از والدین او در زمان تولد جزو شهروندان صربستانی باشد و دیگری از اتباع کشورهای خارجی. ضمنا فرزند می بایست قبل از این که وارد سن 23 سالگی شود، درخواست شهروندی خود را به مراجع ذیصلاح در جمهوری صربستان ارائه نماید.


دولت صربستان در برخی موارد خاص و ویژه تابعیت صربستان را به کودک می دهد. اما این امر زمانی ممکن خواهد بود که کودک در قلمرو و خاک صربستان به دنیا آمده است و والدین او یا ناشناخته هستند و یا هیچ گونه تابعیتی ندارند. کودکی که چنین شرایطی داشته باشد، از لحظه بدو تولد جزو شهروندان صربستانی محسوب می گردد. ضمنا در نظر داشته باشید که زمینه و شرایط اخذ اقامت صربستان از طریق تولد فرزند فراهم بوده و امکان پذیر است و این امر به صورت خودکار انجام می گیرد.

قوانین اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد

عوامل پیدایش تابعیت مضاعف در صربستان

تابعیت دوگانه یا تابعیت مضاعف یکی از موضوعات امر مهاجرت محسوب می‌گردد و می تواند از بدو تولد هر فردی اتفاق بیفتد و وجود داشته باشد. عامل پدید آورنده این موضوع، اختلافی است که در سیستم های اعطای تابعیت در کشورهای مختلف مشاهده می گردد. با بیان مثالی ساده این موضوع را شفاف سازی می‌‌شود. به‌ طور مثال کشور آمریکا جزو کشورهایی است که از اصل خاک پیروی می‌نماید و چنانچه هر فردی در این کشور متولد شود، جزو شهروندان آمریکایی محسوب می‌گردد. اما در ایران چنین نیست و قانون خون در این کشور حاکم است. بدین صورت که کودک متولد شده در خاک ایران به شرطی می تواند تابعیت این کشور را بدست آورد که پدر او ایرانی باشد. در این میان کودک متولد شده در خاک آمریکا که پدری ایرانی دارد، دارای دو تابعیت ایرانی و آمریکایی است.

کشور اروپایی صربستان در فهرست کشورهایی قرار دارد که تابعیت دوگانه یا تابعیت مضاعف را پذیرفته‌اند. بدین معنا که اگر یک فرد خارجی از هر روشی موفق به اخذ شهروندی صربستان گردد و پاسپورت صربستانی بگیرد، این اجازه را دارد که از تابعیت قبلی خود انصراف نداده و هر دو تابعیت را در کنار هم داشته باشد. پاسپورت یا گذرنامه صربستان در سطح اروپا اعتبار ویژه‌ای دارد و شخصی که دارنده این نوع پاسپورت می باشد، می تواند بدون این که نیاز به اخذ ویزا داشته باشد، به بیش از 100 کشور جهان سفر کند. تابعیت مضاعف و اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد نیز شرایط خاص خود را دارد.

مدارک اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد در 2024

والدینی که قصد دارند در سال 2024 از روش اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد اقدام به مهاجرت نمایند، برای این منظور بایستی یکسری اسناد و مدارک که مربوط به خود و تولد فرزند آنها می باشد به سفارت صربستان یا کنسولگری این کشور ارائه نمایند. ابتدا والدین کودک می بایست فرم مربوط به درخواست تابعیت و ویزای صربستان را به صورت دقیق و صحیح تکمیل نموده و تحویل دهند. شناسنامه اصلی کودک می بایست به زبان صربی ترجمه شده و ارائه گردد.

تابعیت صربی والدین می بایست با ارائه اسناد و مدارک مربوطه محرز گردد. در صورتی که یکی از والدین جزو اتباع خارجی باشد، ارائه مدارک مربوط به تابعیت صربی دیگری (پدر یا مادر) الزامی است. آدرس دقیق محل اقامت والدین به همراه کودک باید مشخص و اعلام شود. همچنین ضروری است کلیه مدارک هویتی و پاسپورت والدین به صورت کپی و اصل ارائه گردد.

اصل و کپی سند ازدواج والدین نیز می بایست به مقامات مربوطه ارائه گردد. در صورتی که والدین در خارج از خاک صربستان ازدواج کرده باشند، ملزم به ثبت ازدواج در دفاتر رسمی صربستان خواهند بود. اکنون با شرایط و قوانین اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد آشنا شده اید.

مدارک مورد نیاز جهت ارائه درخواست شهروندی صربستان

متقاضیانی که قصد مهاجرت و اقامت در کشور صربستان را دارند، می توانند از طریق راه های مختلفی مانند کار، ازدواج با فردی با تابعیت کشور صربستان و سرمایه گذاری یا ثبت شرکت تابعیت کشور صربستان را بدست آورند. دقت نمایید که برای اخذ تابعیت از هر یک از روش های نام برده شرایط و مقرراتی وجود دارد، یکی از رایج ترین راه ها برای مهاجرت و اخذ تابعیت صربستان مهاجرت کاری است. برای اطلاع از شرایط کار در این کشور مقاله اقامت و کار در صربستان را مطالعه کنید. جهت اخذ تابعیت صربستان متقاضی باید مدارک زیر را تهیه کرده و به اداره مهاجرت این کشور ارائه نماید.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • در صورتی که همراه اعضاء خانواده به این کشور مهاجرت کرده اید باید مدارک شناسایی، پاسپورت و سند ازدواج خود را ارائه کنید.
  • در صورتی که دارای کد مالیاتی هستید باید فتوکپی اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه نمایید.
  • 4 قطعه عکس
  • گواهی تمکن مالی جهت اثبات در توانایی در پرداخت هزینه های زندگی خود و اعضای خانواده

اخذ پاسپورت با تولد در صربستان

پس از اخذ تابعیت کشور صربستان متقاضی می تواند اقدامات لازم را در جهت اخذ پاسپورت این کشور انجام دهد. برای دریافت پاسپورت کشور صربستان متقاضی باید دارای شرایط ذیل باشد:

  • متقاضی نباید مرتکب جرم و جنایتی شده باشد در غیر این صورت شانس شما برای دریافت پاسپورت صربستان از بین خواهد رفت.
  • متقاضی باید به صورت کامل به زبان صربی تسلط داشته باشد، بهتر است مهاجران در طول اقامت در این کشور در این زمینه جدی باشند و به یادگیری این زبان بپردازند.
  • متقاضی باید از نظر مالی دارای حداقل شرایط برای زندگی در این کشور باشد.
  • وضعیت کاری شما باید در این کشور مشخص باشد.

لازم به ذکر است کلیه مطالب ارائه شده تنها به منظور کسب آگاهی متقاضیان ارائه شده است و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گونه اقدامی در زمینه اخذ تابعیت از طریق تولد طی سال 2024 به متقاضیان ارائه نمی دهد.

پرسش های کلیدی درباره اخذ تابعیت صربستان از طریق تولد

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا اخذ تابعیت در این کشور برای شهروندان خارجی متولد شده وجود دارد؟ خیر این کشور از قانون خون تبعیت می کند.
  • آیا می توان در صربستان به زایمان انجام داد؟ بله این مسئله مشکلی در پی نخواهد داشت و می توان به عنوان شهروند خارجی نیز در این کشور زایمان داشت.
  • مزیت شهروندی تابعیت صربستان از طریق تولد چیست؟ فقط افرادی می توانند اقامت این کشور از طریق تولد را به دست آورند که پدر یا مادر آن ها اهل صربستان باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *