مهاجرت

اخذ تابعیت نروژ

اخذ تابعیت نروژ

نروژ یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که امروه تعداد زیادی از افراد علاقمند به مهاجرت به این کشور و اخذ تابعیت نروژ می­ باشند. مردم کشور نروژ از مرفه ترین مردم جهان هستند که از بهترین امکانات و استانداردهای زندگی برخوردار هستند. پاسپورت کشور نروژ در رتبه سومین پاسپورت قدرتمند جهان قرار دارد و شخص دارنده ی آن میتواند به 172 کشور بدون نیاز به ویزا سفر نماید، که 123 کشور بدون نیاز به ویزا و 49 کشور در بدو ورود ویزا را صادر می نماید. اگر چه اخذ تابعیت نروژ از راه های مختلفی امکان پذیر است، اما دولت نروژ برای اعطای تابعیت از سیستم اعطای تابعیت بر اصل خون پیروی نموده و تنها افرادی می ­توانند بطور مستقیم تابعیت این کشور را دریافت نمایند، که از والدینی نروژی متولد شده باشند.

البته تحصیل تابعیت این کشور دارای موراد دیگری نیز می ­باشد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یاری کننده تمامی متقاضیان اخذ تابعیت نروژ می ­باشند. دریافت تابعیت نروژ دارای مزایای بسیاری است که از آن میان می­توان ادامه تحصیل بصورت رایگان را در این کشور اشاره نمود.

دانشگاه های نروژ از بهترین دانشگاه های جهان محسوب می­ شوند و سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای تحصیل به این کشور سفر نموده و به ادامه تحصیل می­ پردازند. دانشجویان در پایان تحصیلاتشان امکان انجام کار در نروژ و پس از آن دریافت اقامت دائم و در نهایت تابعیت این کشور را خواهند داشت. از دیگر راه های دریافت اقامت نروژ مهاجرت کاری و یا سرمایه گذاری در این کشور نیز می ­باشد.

تابعیت در نروژ

دولت نروژ برای اعطای تابعیت این کشور شرایطی را مشخص نموده و افرادی که دارای شرایط زیر باشند می­ توانند جهت اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند:

  • متقاضی درخواست تابعیت نروژ باید دارای هویتی کاملاً مشخص باشد.
  • متقاضیان می باید حداقل بمدت 7 سال در طی 10 سال گذشته را بصورت پیاپی در کشور نروژ زندگی نموده باشند.
  • افراد بین سنین 18-55 سال برای اخذ تابعیت نروژ باید مهارت زبان نروژی را کسب نموده و به راحتی بتوانند به این زبان صحبت نمایند.
  • دولت نروژ تابعیت دوگانه را نپذیرفته و طالبین تابعیت این کشور، در صورت داشتن تابعیت کشوری دیگر، مجبور به ترک تابعیت قبلی خود می­ باشند.
  • افرادی که با شهروندان نروژی ازدواج نموده اند، می­ توانند تابعیت این کشور را درخواست نمایند.
  • دولت نروژ به کودکان زیر 18 سالی که در این کشور هستند و تابعیت آنها نامشخص است نیز تابعیت این کشور را اعطا خواهد نمود.
  • نوزادانی که در داخل و یا خارج از کشور نروژ متولد شده اند و تنها یکی از والدین آنها شهروندی این کشور را داشته باشد، می­ تواند برای دریافت تابعیت نروژ اقدام نماید.

مزایای تولد در نروژ

سیستم تابعیت و شهروندی کشور نروژ یک نوع سیستم مبتنی بر اصل خون یا jus sanguinis بوده و اعتقادی به تولد در قلمرو خاک این کشور و اعطای خودکار تابعیت به افراد ندارد. فلذا درخواست تابعیت نروژی فقط به صرف تولد در خاک نروژ ممکن نخواهد بود و تنها در صورتی برای افراد از این طریق تابعیت نروژی صادر می شود که آنها از پدر و مادر نروژی یا حداقل از یک والدین کودک تازه متولد شده شهروند رسمی کشور نروژ (دارنده پاسپورت) باشد.

اخذ تابعیت نروژ از طریق ازدواج

اخذ تابعیت نروژ از طریق ازدواج

ازدواج در نروژ نیز از جمله راه هایی است که منجر به اخذ تابعیت نروژ می­ گردد. ازدواج در هر کشوری دارای قوانینی است و این موضوع در مورد کشور نروژ نیز صادق است. اتباع خارجی که با اتباع نروژی ازدواج نموده اند، در صورتیکه بمدت 7 سال در این کشور حضور داشته و 3 سال از این میان را به زندگی مشترک با تبعه­ نروژی سپری نموده باشد، می ­تواند برای تابعیت این کشور اقدام نماید. پس از دریافت تابعیت این کشور وی از تمامی مزایا و حقوق شهروندی کشور نروژ برخوردار باشند. ناگفته نماند این افراد باید بهنگام درخواست تابعیت نروژ مهارت زبان نروژی را کسب نموده باشند و یا مدارکی دال بر اینکه 300 ساعت آموزش زبان نروژی را گذارنده اند، به اداره مربوطه ارائه نمایند.

شرایط اقامت نروژ از طریق ازدواج

شرایط اخذ تابعیت نروژ از طریق فرزند خواندگی

همانطور که پیشتر بیان شد، نوزادانی که یکی از والدین آنها نروژی باشند، می ­توانند تابعیت نروژ را دریافت نمایند. بدین صورت تنها تولد در نروژ موجب اخذ تابعیت این کشور نخواهد شد. البته دولت نروژ به دلایل بشر دوستانه تابعیت این کشور را به نوزادانی که والدین آنها مشخص نیستند نیز اعطا می ­نماید. همچنین اتباع کشور نروژ در صورتیکه فرزند خواندگی کودکان کمتر از 18 سال را بر عهده بگیرند، به دلیل این فرزند خواندگی کودکان مورد نظر، تابعیت نروژ را کسب خواهند نمود. البته در برخی موارد که اتباع نروژی فرزند خواندگی کودکانی را در خارج از کشور نروژ بر عهده می­ گیرند، در این زمینه می ­بایست موافقت این دولت را بدست آورند. در غیر اینصورت تابعیت این کشور برای این دسته از کودکان تحصیل نخواهد شد.

شرایط اقامت در نروژ

متاسفانه نروژ در مورد اعطای تابعیت از طریق سرمایه گذاری برنامه خاصی ندارد. تنها متقاضیان (کارگران و سرمایه گذاران خارجی) می توانند از طریق اخذ اقامت قانونی نروژ و طی مدت زمان مشخص به این مهم دست یابند. اما مهم این است که در طی این پروسه، نخست به افراد متقاضی یک نوع اقامت موقتی تا نهایت یکسال اعطاء می شود. سپس افراد با 3 سال زندگی پیوسته در نروژ به اقامت دائم (PR) و پس از 7 سال اقامت دائمی در نروژ به تابعیت این کشور بدین صورت دست می یابند:

گام های اخذ تابعیت نروژ

اما آیا می دانستید که شرط دوم اخذ تابعیت نروژ بجز اقامت قانونی داشتن دانش زبان نروژی است. در این مورد، متقاضیان بایستی مدرک دوره زبان نروژی معتبری با 250 الی 300 ساعت آموزش داشته باشند تا بتوانند مهارت کافی در زبان نروژی را به اثبات برسانند. سطح زبان مورد نیاز بسته به ملیت هر فرد ممکن است A2 یا B1 باشد.

گرانترین و ارزانترین شهرها برای اقامت نروژ

حالا که با وضعیت هزینه زندگی در نروژ 2023 آشنا شدیم بد نیست با گرانترین و ارزانترین شهرها جهت اقامت در نروژ نیز آشنا شویم. با مقایسه شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور نروژ می توان چنین استنباط کرد که تقریبا اغلب شهرهای معروف نروژی جزء شهرهای گران محسوب می شود. چرا که رقم شاخص همه آنها بالای 85 است که این نشان دهنده این است که شهرهای نروژی جزء گرانترین شهرهای دنیا نیز محسوب می شود.

در بین آنها نیز گرانترین شهر، شهر اوسلو با رقم شاخص 92.7 می باشد:

مقایسه هزینه زندگی در شهرهای نروژ

با توجه به نمودار فوق می توان نتیجه گیری کرد که شهر ترومسو در میان شهرهای معروف نروژی با رقم شاخص 85.7 یک شهر تقریبا ارزانی برای اقامت مهاجران خارجی به حساب می آید.

حقوق شهروندان نروژ در 2023

به موجب قوانین حقوق بین الملل خصوصی، فردی که اقامت دائم کشوری را بدست آورد، از تمامی حقوق شهروندان آن کشور بهره مند خواهد بود مگر آنچه که اصلاحا حق تعیین سرنوشت نامیده می شود و منظور از آن، مشارکت در امور سیاسی مانند شرکت در انتخابات و رای دادن یا کاندیدا شدن برای تصدی مناصب حکومتی می باشد. از منظری دیگر، در سال 2023 اقامت هر کشوری اصولا از چند طریق شناخته شده مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج، پناهندگی و احیانا تولد امکان پذیر است. اقامت کشور نروژ و بدست آوردن آن نیز از همین رویه تبعیت می کند. شما می توانید از طریق تحصیل در نروژ، کار در نروژ، سرمایه گذاری در نروژ، ازدواج با یک شهروند نروژ و مانند آن، اقامت نروژ را بدست آورید.

تابعیت دوگانه در نروژ

دولت نروژ با تابعیت دوگانه و یا مضاعف مخالف است. از همین رو متقاضیان تابعیت نروژ برای بدست آوردن تابعیت کشور نروژ باید تابعیت قبلی خود را ترک نمایند. البته در مواردی همچون متولد شدن نوزادان از والدین نروژی در کشوری دیگر همانند آمریکا که تابعیت بر اصل خاک را قبول دارند، اعطای تابعیت دوگانه برای این دسته از افراد مجاز خواهد بود، اما تمامی افرادی که از طریق تقاضا قصد دریافت تابعیت این کشور را دارند، می ­باید تابعیت قبلی خود را ترک نمایند.

همچنین تابعیت کشور نروژ بصورت خود بخودی در برخی موارد از بین می ­رود و دیگر فرد دارای تابعیت این کشور نخواهد بود. افرادی که تابعیت کشورهای دیگر را درخواست می­ نمایند و افرادی که بصورت دائم در خارج از خاک این کشور زندگی می­ نمایند، جزء افرادی هستند که بصورت خود بخود تابعیت کشور نروژ را از دست خواهند داد. علاقمندان می ­توانند در زمینه مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند.

سوالاتی در خصوص اخذ تابعیت نروژ

نروژ یکی از کشورهای مطرح جهان است و سوالاتی که در خصوص اخذ تابعیت این کشور پیش می آید عبارتند از:

  • آیا از طریق تحصیل در کشور نروژ می توان به تابعیت این کشور رسید؟ خیر، تحصیل امکان اخذ تابعیت و اقامت را فراهم نمی کند.
  • آیا از طریق تولد، می توان به تابعیت نروژ دست پیدا کرد؟ تنها در صورتی که پدر یا مادر کودک دارای تابعیت این کشور باشند.
  • راه های دستیابی به تابعیت نروژ چیست؟ ازدواج با شهروند نروژی، سرمایه گذاری و کار.
  • آیا امکان اخذ تابعیت دوگانه در نروژ وجود دارد؟ خیر، دولت نروژ با طرح تابعیت دوگانه مخالفت کرده است.
2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *