مهاجرت

تولد در هند

تولد در هند

تولد در هند فقط در صورتی منجر به اخذ تابعیت هندی می گردد که حداقل یکی از والدین فرد از اتباع هندی الاصل باشد و شهروند این کشور محسوب شود. بنابراین، صرف تولد در خاک هند باعث اخذ تابعیت و پاسپورت هندی نمی گردد. دلیل این امر آن است که قانون اساسی هند حق تابعیت را بر پایه اصل خون یا jus sanguinis قرار داده است. اما اهمیت اخذ تابعیت و به تبع آن دریافت پاسپورت هندی از جهات مختلفی حائز اهمیت می باشد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر تشریح کلیه جزئیات مربوط به شرایط پاسپورت هند، درصدد آن هستند که پاسخ سوالات شما را نیز در این نگارش ارائه دهند:

  • پاسپورت هند چه ارزشی دارد؟
  • شرایط اخذ پاسپورت هند از طریق تولد در این کشور چیست؟
  • آیا اصولا می توان از طریق تولد در کشور هند، تابعیت هندی دریافت کرد؟
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت تولد در هند چیست؟
  • مزایای تولد در هند برای والدین چیست؟
  • آیا قانون شهروندی هند متصل به اصل خون است؟

قانون شهروندی هند

تایید یک فرد به عنوان شهروند هندی تحت نظارت بندهای 5 تا 11 از قانون اساسی هند می باشد. قانون مربوط به این ماده موسوم به قانون شهروندی هند یا Citizenship Act مصوب سال 1955 می باشد که توسط اصلاحیه های شهروندی 1986و 1992، 2003، 2005 و 2015 مورد اصلاح قرار گرفته است. قانون مذکور به هیچ وجه تابعیت دوگانه یا Dual Citizenship را قبول نمی کند و صراحتا بیان می کند که فردی که داوطلبانه تابعیت کشور دیگری را قبول کند، دیگر شهروند هندی محسوب نمی شود.


همچنین بر طبق قانون پاسپورت (Passports Act) فردی که پاسپورت هندی، کارت رای دهنده یا هر کارت شناسائی هندی را دریافت کند نبایست تابعیت کشور دیگری را اخذ کند. در غیر اینصورت، پاسپورت او باطل شده و تابعیت او لغو می شود. اما اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که راه های دریافت پاسپورت هندی چیست؟ برای اخذ پاسپورت هندی می توان از طریق تولد، ثبت نام و یا اقامت هند اقدام کرد که ما در این مقاله، اخذ پاسپورت از طریق تولد در هند را بررسی می کنیم.

شرایط اخذ پاسپورت از طریق تولد در هند

قانون تابعیت هندی اساسا در برابر اصل خاک یا jus soli (دریافت تابعیت کشور هند از طریق تولد) از اصل خون یا jus sanguinis (تابعیت از طریق حق خون) تبعیت می کند. بر طبق قانون مذکور، کلیه افراد متولد هند در یا بعد از 26 ژانویه سال 1950، به جز قبل از زمان شروع قانون 1986 در اول جولای 1987، شهروند هندی از طریق تولد در هند محسوب می شوند. بر همین مبنا، فرد متولد در هند در یا پس از 1 جولای سال 1897 به جز قبل از سوم دسامبر سال 2004 شهروند هند می باشند، اگر چنانچه به هنگام تولد فرزند، یکی از والدین تبعه هند باشد.

اما آندسته از افراد متولد هند در یا بعد از 3 دسامبر سال 2004 تنها در صورتی تبعه هند محسوب می شوند که هر دو والدین فرد شهروند هند باشند یا اگر که یکی از والدین تبعه هند باشد و آن دیگری جزو مهاجران غیرقانونی در زمان تولد فرزندشان نباشد. در همین راستا و در سپتامبر سال 2003، دادگاه عالی بمبئی حکم بر این داد که تنها ارائه شناسنامه، پاسپورت یا حتی کارت اقامت تنها برای اثبات شهروندی هند کافی نیست، مگر اینکه هر دو والدین جزو اتباع هندی باشند.

شرایط اخذ پاسپورت از طریق تولد در هند

شرایط تولد در هند و اخذ تابعیت هندی

در کشورهای مختلف، تابعیت از طریق دو مدل اصل خاک و یا اصل خون به افراد اعطاء می شود. هند برای افراد متقاضی اخذ تابعیت هندی از مدل ترکیبی استفاده می کند. بر اساس بند 5 قانون اساسی هند، شخص ساکن هند در صورتی شهروند هندی محسوب می شود که:

  • او در خاک هند متولد شده باشد.
  • والدینش متولد خاک هند باشند.

بنابراین اقامت هند با تولد یا ارث از جمله فاکتورهای مهم شهروندی هند محسوب می شوند. نکته جالب توجه در این مورد آن است که در طول تدوین قانون اساسی، برخی اعضاء درباره گنجاندن مذهب به عنوان فاکتور اعطای تابعیت بحث کردند. اما این پیشنهاد توسط مجلس قانون اساسی هند که هند را به عنوان یک جمهوری سکولار در نظر می گرفت، رد شد. بر طبق قانون اساسی هند، روش های دیگری بجز تولد در هند برای اخذ تابعیت هندی وجود دارد که عبارتند از:

  • تابعیت از طریق ارث (پدر و مادر)
  • تابعیت از طریق ثبت نام
  • تابعیت از طریق اقامت

مدارک جهت اخذ تابعیت هند از طریق تولد

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، روش های مختلفی برای اخذ تابعیت در هند وجود دارد. در روش اول، افراد با اصالت هندی (دارای یک والد هندی) متولد داخل یا خارج هند می توانند با تکمیل فرم Form-I متقاضی پاسپورت هندی باشند. در روش دوم افراد مایل به اخذ تابعیت هند از طریق ازدواج می توانند پس از 7 سال اقامت هند و تکمیل Form-II متقاضی شوند. فرم Form-III مخصوص فرزند والدین هندی است. بالاخره، فرم Form-XII برای متقاضیان اخذ تابعیت از طریق اقامت 12 ساله هند می باشد. اما نحوه درخواست به صورت آنلاین و مراجعه به بخش خارجیان وب سایت وزارت خارجه هند می باشد. در حالت کلی، متقاضیان اخذ تابعیت کشور هند از طریق تولد می بایست اسناد و مدارک زیر را به همراه شرایط درخواستی تهیه نمایند:

  • کپی پاسپورت یا شناسنامه والدین (جهت اثبات شهروندی آنها)
  • تکمیل فرم قسم و خود اظهاری (جهت اثبات صحت گفته های خود)
  • پرداخت هزینه درخواست به مبلغ 500 INR (روپیه هند)
  • تکمیل فرم درخواست اخذ تابعیت هند از طریق تولد

ابطال تابعیت هندی و تابعیت دوگانه

بر طبق قانون اساسی هند هر شهروند هندی که از طریقی توانسته تابعیت هندی را بدست آورد، در صورتی که به دنبال اخذ تابعیت کشور ثالثی باشد دیگر جزو اتباع هندی محسوب نمی شود. در صورت اثبات این امر حتی ممکن است پاسپورت هندی فرد نیز ابطال شود. بنابراین، داشتن تابعیت دوگانه در هند دارای ممنوعیت قانونی است. همچنین بر اساس قوانین کشور هند، مهاجران خارجی فقط در صورتی حق اخذ تابعیت هندی را دارند که به مدت 12 سال در این کشور زندگی و کار کرده باشند. مهاجران غیرقانونی از این حق محروم هستند. در اینباره همچنین جهت اطلاع از امتیازات داشتن پاسپورت هندی یا اقامت دائمی برای هموطنان ایرانی می توانید از کلیه مطالب درج شده در مقالات منتشر شده توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده نمائید.

سوالاتی در باب اخذ تابعیت هند از طریق تولد

اصولا مباحثی همچون اخذ اقامت و تابعیت از جمله مباحث اصلی و مهم مهاجرتی می باشند که هر کدام تعاریف و شرایط خاص خود را دارند. ضمنا، شرایط اقامت و تابعیت در هر کشوری ممکن است متفاوت از کشور دیگری باشد. اما آنچه که در این بین مهم است، حقوق و امتیازات ناشی از اخذ اقامت و تابعیت می باشد که انگیزه ای برای تلاش افراد در این خصوص محسوب می شود. اخذ تابعیت هند نیز از این قاعده مستثنی نیست و سوالات متعددی در این باب توسط متقاضیان مطرح می شود:

  1. چگونه می توان تابعیت هندی برای فرزند خود بدست آورد؟ تابعیت هندی فرزند صرفا از طریق اصل خون و نه اصل خاک میسر است. به این معنی که، قانون اساسی هند حق شهروندی هند را صرفا از طریق تولد در خاک این کشور به متقاضیان اعطاء نمی کند. بلکه وجود یکی از والدین هندی الاصل می باشد که تعیین کننده محسوب می شود.
  2. آیا ازدواج با اتباع هندی می تواند در آینده به اخذ تابعیت هند از طریق تولد برای فرزند متقاضی منجر گردد؟ بله، بر اساس اصل خون (jus sanguinis) وجود حداقل یک والدین هندی تبار می تواند به اخذ تابعیت هندی فرزند کمک کند.
  3. آیا از طریق اقامت می توان تابعیت هندی دریافت کرد؟ این روش کمی سخت و زمانبر است. روش مذکور با عنوان قبول تابعیت هندی یا اصل Naturalization موسوم است. بر مبنای قانون سیتیزن هند، افراد از این طریق در صورتی تابعیت هندی اخذ می کنند که حداکثر 12 سال از زندگی خودشان را در هند سپری کنند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *