ویترین

اخذ رتبه پیمانکاری

اخذ رتبه پیمانکاری

اخذ رتبه پیمانکاری برای شرکت های پیمانکار که خواستار مشارکت در پروژه های بزرگ و مناقصه های دولتی هستند یک ضرورت مهم محسوب می شود. بنابراین به محض تشکیل شرکت پیمانکاری اولین کاری که موسسان بایستی به طور جدی به دنبال آن باشد، دریافت رتبه (گرید) پیمانکاری است. متولی رتبه بندی شرکت های پیمانکاری در کشورمان نیز سازمان برنامه و بودجه است که به ارزیابی درخواست پیمانکاران از طریق سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرائی به نشانی https://sajat.mporg.ir/ می پردازد.

معمولا رتبه بندی صورت گرفته بر اساس فاکتورهای متنوعی مثل دانش فنی و تجربه کارکنان، تجهیزات شرکت، توان مالی و غیره انجام شده و شرکت ها از گرید 1 الی 5 رتبه بندی می شوند. از مهمترین شرایط اخذ این رتبه نیز این است که اولا حداقل مدرک مدیر عامل کارشناسی باشد و دستکم نیز دو سوم از هیئت مدیره هم دارای مدرک کارشناسی باشند. شما عزیزان با انتخاب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و اخذ مشاوره از کارشناسان مجرب ما در این موسسه می توانید در سریع ترین زمان ممکن رتبه موردنظرتان را برای شرکت مربوطه دریافت نمایید.

ثبت شرکت پیمانکاری؛ شرایط و الزامات

قبل از پرداختن به موضوع اخذ رتبه پیمانکاری بهتر است ابتداء خود شرکت پیمانکاری را تعریف کرده و با شرایط تشکیل این شرکت بهتر آشنا شویم. معمولا شرکت های پیمانکاری به شرکت هایی گفته می شود که برای انجام کارهای مختلف فنی، عمرانی، صنعتی، حمل و نقل و غیره از طریق شرکت در مناقصه تشکیل می شوند. این شرکت ها معمولا در دو قالب شرکت سهامی یا شرکت مسئولیت محدود تشکیل می شود. بر اساس قانون نیز شرکت های پیمانکاری می توانند در 12 رشته یا موضوع زیر فعالیت کنند:

ردیفموضوع
1رشته ارتباطات
2رشته مرمت آثار تاریخی و فرهنگی
3رشته راه سازی
4رشته نفت و گاز
5رشته مهندسی ساختمان و ابنیه
6رشته آب
7رشته صنعت و معدن
8رشته تاسیسات و تجهیزات
9رشته نیرو
10رشته حفاری
11رشته کشاورزی
12رشته خدمات

پس پیمانکاران برای ثبت شرکت پیمانکاری خود بایستی ضمن تعیین نوع شرکت خود همچنین رشته فعالیت خود را هم باید تعیی کنند. در ادامه کار نیز آنها بایستی خود را برای انجام دو کار بسیار مهم و حیاتی زیر آماده کنند:

الزامات ثبت شرکت پیمانکاری

ضرورت اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟

همان طوری که در بالا نیز گفته شد، شرکت های پیمانکاری همانگونه که از اسمشان هم برمی آید کارشان در گروه پیمانکاری است و درآمدشان را از طریق شرکت در مناقصه ها و بر عهده گرفتن انجام پروژه های بزرگ کسب می کنند. علاوه بر این این شرکت ها همچنین می توانند جهت انجام پروژه های کشوری از انواع تسهیلات دولتی هم بهره مند شوند. منتها شرط موفقیت در مناقصه ها و انجام پروژه های کاری در این است که شرکت پیمانکاری حائز رتبه یا گرید خوبی باشد. بنابراین شرکت های پیمانکاری برای شروع کار خود به محض اتمام فرآیند ثبت ملزمند تا رتبه پیمانکاری خود را دریافت کنند.

بنابراین جهت عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی برای انجام پروژه های فنی و مهندسی و نیز ارتقای اعتبار و نفوذ شرکت، پیمانکاران چاره ای جز اخذ رتبه پیمانکاری ندارند. از سوی دیگر مسئول ارزیابی صلاحیت پیمانکاران و صدور گواهی صلاحیت نیز سازمان برنامه و بودجه می باشد. به خاطر داشته باشید که این سازمان نیز در ارزیابی صلاحیت پیمانکاران بر اساس معیارهای مورد نظر خود و مستقل از اداره ثبت شرکت ها عمل می کند.

شرایط اخذ رتبه پیمانکاری در ایران

اول از همه بایستی بدانید که کلیه امور مربوط به رتبه بندی و اخذ رتبه پیمانکاری به صورت آنلاین انجام می گیرد. نکته دوم دراینباره اینکه بنا به تعریف قانونی، مسئول رتبه بندی شرکت های پیمانکاری در کشورمان نیز سازمان برنامه و بودجه است که به بررسی درخواست پیمانکاران از طریق سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرائی به نشانی https://sajat.mporg.ir/ می پردازد. معمولا رتبه بندی پیمانکاران بر اساس یکسری شاخص ها و معیارهایی انجام می شود و رتبه های تخصیص داده شده به پیمانکاران نیز از 1 تا 5 می باشد. رتبه 1 معرف رتبه بسیار عالی و رتبه 5 نشانگر رتبه خیلی ضعیف برای پیمانکاران تلقی می شود. معمولا رتبه بندی شرکت ها نیز به صورت زیر انجام می گیرد:

  • رتبه بندی شرکت های مشاورین
  • رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
  • رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی شرکت های انبوه سازان
  • رتبه بندی شرکتهای EPC

باید بدانید که عوامل چندی در اخذ رتبه پیمانکاری بالاتر نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به سابقه مدیران شرکت، تعداد نیروهای متخصص شرکت، مدرک تحصیلی و نیز رزومه کاری برتر هیئت مدیره این شرکت ها اشاره نمود. همچنین فاکتورهایی مثل توان مالی بالا و یا وجود امکانات و تجهیزات تخصصی از دیگر عواملی است که در دریافت رتبه های بالاتر پیمانکاری تاثیر زیادی دارد.

مدارک و الزامات جهت اخذ رتبه پیمانکاری

مدارک و الزامات جهت اخذ رتبه پیمانکاری

قبل از پرداختن به بحث مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه پیمانکاری بایستی بدانید که رعایت برخی شرایط و الزامات جهت اخذ رتبه بسیار مهم است. از جمله این شرایط می توان به عدم وجود برخی ممنوعیتهای تعیین شده در اصول 49 و 141 قانون اساسی، عدم وجود ممنوعیت در ارائه گواهی صلاحیت طبق بند 24، عدم سوء پیشینه هیئت مدیران شرکت و نیز برخورداری دو سوم اعضاء هیئت مدیره از مدرک کارشناسی به بالا اشاره نمود. اما اکنون به معرفی مدارک مهم جهت اخذ رتبه پیمانکاری می پردازیم:

مدارکشرایط
مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری در شرکت سهامیمشتمل بر اظهارنامه کامل، اساسنامه امضا شده، روزنامه رسمی ثبت شرکت و نیز آخرین روزنامه تغییرات
مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری در شرکت مسئولیت محدودشامل تقاضانامه تکمیلی، اساسنامه کامل، روزنامه رسمی ثبت شرکت و نیز آخرین روزنامه تغییرات
مدارک مرتبط با محل شرکت پیمانکاریاجاره نامه یا سند مالکیت مطابق روزنامه رسمی
سربرگ شخصیت حقیقیاصل مدرک
فتوکپی مدارک هویتی تمام اعضاءکپی شناسنامه و کارت ملی
مدرک تحصیلیبرخورداری دو سوم اعضای هیئت رئیسه از مدرک لیسانس (مرتبط یا نامرتبط)
فرم های تکمیلیفرم 100 و فرم 200 و نیز قراردادهای شرکت
رزومهسوابق کاری و نیز سابقه بیمه اعضای هیئت مدیره شرکت

هموطنان گرامی همچنین می توانند شرایط و الزامات ثبت شرکت پیمانکاری را نیز از گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیگیری کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *