ویزای کاری

اخذ ویزای کاری گرجستان

اخذ ویزای کاری گرجستان

اقتصاد گرجستان در حال رشد و هزینه زندگی در این کشور پایین است؛ این امر نکته ای است که برای اخذ ویزای کاری گرجستان نقش تعیین کننده دارد و می تواند بر تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد. گرجستان به شدت به واردات خود وابسته است، صنایع گرجستان بر کشاورزی و معدن متمرکز می باشد. ظرفیت برق و آب آن بالاست؛ به طوری که نیازهای انرژی بیشتر جمعیت کشور را تامین می کند. به همین دلیل اقتصاد این کشور بعد از سال های 1990 بهبود پیدا کرد و GDP آن قدرت گرفت.

سلامت اقتصادی گرجستان و GDP در حال رشد آن، با دستاوردهای صنعتی و خدماتی مخصوصاً در صنعت گردشگری، پشتیبانی می شود. بسیاری از کسب و کارهای خارجی و خیریه ها اکنون در پایتخت گرجستان، تفلیس، در حال فعالیت هستند و برای محلی ها ایجاد اشتغال می کنند. بعضی از این شرکت ها همچنین افرادی از خارج از شوروی سابق به استخدام خود در می آورند و آن ها را به گرجستان منتقل می کنند. آنچه در این مقاله مورد توجه مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت است، نحوه اخذ ویزای کاری گرجستان است.

مهاجرت کاری به گرجستان در 2023

گرجستان برای درآمدزایی در سال 2023 بر صنعت کشاورزی خود متکی است. همچنین همانطور که گفته شد صنعت گردشگری نیز از دیگر منابع درآمدی این کشور محسوب می شود. هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه های گردشگری گرجستان به این کشور سفر می کنند که همین سفر ممکن است منجر به تصمیم به مهاجرت به گرجستان برای کار شود. اگر قصد مهاجرت کاری به گرجستان را دارید، باید به دنبال اخذ ویزای کاری گرجستان باشید. کسانی که ویزای گرجستان را داشته باشند نیز می توانند در این کشور فعالیت های حرفه ای انجام دهند. تبعه بعضی از کشورها برای ورود به گرجستان نیاز به گرفتن ویزا ندارند. اما این معافیت به معنای اجازه اقامت دائم نبوده و این افراد فقط می توانند برای مدت یک سال در گرجستان بمانند.

از ابتدای سال 2014 سیاست های جدیدی برای ویزای گرجستان اعمال شده است؛ به این صورت که افرادی که می خواهند در این کشور کار کنند، باید ویزای بلند مدت بگیرند. با این ویزا می توانید مجوز اقامت در گرجستان را دریافت کنید. البته وقتی به دنبال کار می گردید، گرفتن ویزای بلند مدت نیز می تواند به منزله اخذ ویزای کاری کشور گرجستان باشد. توجه داشته باشید که طبق قوانین کشور گرجستان، با ویزای کوتاه مدت، مثل ویزای گردشگری، نمی توانید برای اشتغال در این کشور اقدام کنید.

شرایط ویزای کاری گرجستان (تایپ D1)

همان طوری که می دانید ویزاهای کشور گرجستان از نظر مدت اقامتشان به دو نوع ویزای کوتاه- مدت و بلند- مدت دسته بندی می شوند. در ایت میان انواع ویزاهای کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و نیز ویزای الحاق خانوادگی گرجستان در دسته D ویزای گرجستان قرار می گیرد. در همین دسته ویزایی نیز ویزای کاری گرجستان با عنوان ویزای نوع D1 شناخته می شود. ویزایی که معمولا به مدت ماکسیمم 1 سال برای متقاضیان واجد شرایط کار در گرجستان صادر می شود.  ویزایی که معمولا از طریق سفارت/ کنسولگری کشور گرجستان درخواست می شود.

شرایط اخذ این ویزای گرجستان از قرار زیر است:

شرایط ویزای کاری گرجستان

فرآیند درخواست این ویزای گرجستان نیز به این صورت است که متقاضیان ابتداء بایستی مدارک لازمه را گردآوری کرده و به همراه فرم درخواست تکمیلی به سفارت تحویل دهند. و سپس بعد از دریافت پاسخ و نیز اخذ ویزای خود سفرشان را به گرجستان استارت بزنند. در ضمن به محض رسیدن به این کشور نیز با مراجعه به اداره خدمات عمومی گرجستان جهت اخذ مجوز اقامتی خودشان اقدام کنند. معمولا نیز مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای کار گرجستان حدود 30 روز کاری می باشد.

چالش های اساسی در روند درخواست ویزای کاری گرجستان

همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی، روند درخواست ویزای کاری گرجستان نیز در کنار مزیت های بی شماری که برای اتباع کشورهای خارجی به همراه دارد، دارای چالش هایی نیز در این حوزه می باشد. به عبارت دیگر، تمامی متقاضیانی که قصد دریافت ویزای کاری گرجستان را دارند، قبل از درخواست باید با چالش های اساسی موجود در فرآیند درخواست ویزای کاری این کشور آشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف مواجه خواهند شد. یکی از اصلی ترن چالش ها در روند درخواست ویزای کاری گرجستان، مدت زمان پردازش این نوع از ویزا می باشد. زمان پردازش ویزای کاری گرجستان برای هر تبعه خارجی حدود 8 تا 10 هفته کار می باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع چالش های موجود در ویزای کاری گرجستان به تصویر زیر توجه فرمایید:

انواع چالش های موجود در ویزای کاری گرجستان

درخواست اخذ ویزای کاری گرجستان

سوالی که پیش می آید این است که چه کسانی باید برای اخذ ویزای کاری کشور گرجستان اقدام کنند و چه مراحلی را باید بگذرانند. اگر قصد سرمایه گذاری یا باز کردن شرکتی در گرجستان را دارید و می خواهید در بازار این کشور کار کنید، باید ویزا بگیرید. برای این منظور می توانید در سفارت یا کنسولگری گرجستان درخواست دهید. برای گرفتن ویزای گرجستان، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزا (می توانید به زبان انگلیسی یا گرجی آن را پر کنید)
  • یک عکس
  • رسید پرداخت مالیات
  • اسناد اثبات هویت
  • مدارک مالی
  • دلیل اقامت در گرجستان
  • هزینه ویزا (31€ (یورو) برای ویزای 360 روزه)

از زمانی که مدارک خود را برای بررسی درخواست اخذ این ویزا به سفارت می دهید تا زمانی که مدارک بررسی و ویزای شما ابلاغ شود، حدوداً یک هفته زمان خواهد برد. برای اخذ ویزای کار، گرفتن دعوتنامه از شرکت یا کارفرمایی در آن کشور کمک زیادی به گرفتن ویزای کار می کند. در دعوتنامه مربوط، باید سمت، حقوق و مزایا نیز ذکر شوند.

اما برای صاحبان کسب و کاری که قصد گشایش شرکتی در گرجستان را دارند، ترجیح بر این است که برای اخذ ویزای کاری گرجستان تلاش کنند. این ویزا هم برای کسانی است که می خواهند استارت آپی در این کشور راه اندازی کنند هم برای کسانی که می خواهند شغلی آزاد را شروع کنند. از شرایط اخذ ویزای کار گرجستان داشتن پول کافی در حساب بانکی متقاضی است. این نوع ویزا حدودا پس از یک سال صادر می شود اما امکان تمدید آن وجود دارد. تمدید ویزا می تواند تا 5 سال ادامه پیدا کند. مهم است که بدانید این نوع ویزای کاری گرجستان، به خارجیان امکان گرفتن اقامت می دهد. برای گرفت اقامت، باید 6 سال از اخذ ویزای کار گذشته باشد.

درخواست اخذ ویزای کاری گرجستان

مقدمات اخذ ویزای کاری گرجستان

مانند هر کشور دیگری، برای مهاجرت به گرجستان نیز یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است زبان گرجی را بیاموزید. زبان مردم گرجستان زبان روسی یا گرجی می باشد و زبان دشواری است. دانش زبان گرجی قبل از اخذ ویزای کاری گرجستان می تواند تاثیر مستقیم بر کار و زندگی شما داشته باشد و به شما کمک کند کارهای مناسب تر و پردرآمد تری پیدا کنید. در گرجستان زبان روسی زبان دوم است نه زبان انگلیسی و بیشتر مردم گرجستان زبان روسی می دانند.

اخذ ویزای کاری کشور گرجستان زمانی شما را به هدفتان می رساند که تخصص و مهارتی حرفه ای داشته باشید چرا که بازار کاری گرجستان بازاری رقابتی است. از آنجا که حدود 96% جمعیت گرجستان باسواد و تحصیل کرده هستند، اگر مهارت و تخصص نداشته باشید پیدا کردن کاری که درآمد مناسب داشته باشد، دشوار خوهد بود. از طرف دیگر، با میزان بیکاری 16.1%، تعداد کارجویان در این کشور بسیار است که همین امر، بازار کار گرجستان را رقابتی تر می کند.

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، نرخ بیکاری گرجستان از پیک 22.1% جولای 2022 به 15.6% هم کاهش یافته ولی در ژانویه سال 2023 با نرخ 16.1% مجددا روند صعودی به خود گرفته است:

میزان نرخ بیکاری در گرجستان

متوسط درآمد ماهیانه در گرجستان در 2023

گرجستان کشوری در حال توسعه ولی با نسبت درآمدی بالا مخصوصا در منطقه قفقاز و اورآسیا محسوب می شود و مردم آن سطح درآمد نسبتا خوبی دارند. ولی واحد پول رسمی در کشور گرجستان نیز در مقایسه با ارزهای معتبر جهانی یعنی دلار و یورو ارزش کمی دارد. در نتیجه گرجستان هم برای سفرهای کوتاه مدت توریستی و هم برای کار و کسب درآمد دلاری مقصدی مطلوب به حساب می آید. فقط تنها عیب اصلی مهاجرت به گرجستان سطح پایین کیفیت زندگی و نیز زیرساخت ها و امکانات ضعیف آن می باشد.

و در این بین جالب است بدانید که دخل و خرج ماهیانه یک کارگر ساده در گرجستان کاملا همخوانی دارد. چرا که متوسط هزینه زندگی در این کشور ماهیانه در حدود US$ 1200 (دلار) بوده در حالی که متوسط درآمد خالص ماهیانه یک کارگر ساده در همین کشور حدود US$ 2232 (دلار) می باشد. این یک طرف قضیه و طرف دیگر قضیه هم اینکه وضعیت درآمدی کارگران در گرجستان حتی به مراتب بهتر و بالاتر از وضعیت کارگران در کشورهای همسایه از جمله ترکیه است و این واقعیت را می توان با توجه به نمودار زیر متوجه شد:

در جدول ذیل سطح درآمد دریافتی مردم گرجستان در سال 2023 بررسی شده است:

درآمد دریافتی ماهیانه مردم گرجستان به لاری در سال 2023توضیحات
GEL1870کم ترین میزان درآمد ماهیانه دریافتی در گرجستان
GEL7380متوسط درآمد ماهیانه در گرجستان
GEL32900بیشترین میزان درآمد ماهیانه دریافتی در گرجستان

فرآیند درخواست ویزای کاری گرجستان

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی باید قبل از درخواست ویزای کاری گرجستان مورد بررسی قرار دهند، فرآیند درخواست این نوع از ویزا برای سفر به گرجستان می باشد. به طور کلی تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای کاری گرجستان را دارند، باید فرآیند درخواست ویزای کاری این کشور را با موفقیت سپری کنند. اما نگران نباشید، زیرا فرآیند درخواست ویزای کاری گرجستان به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی بسیار ساده تر صورت می گیرد. بنابراین تمامی اتباع کشورهای خارجی می توانند به راحتی برای ویزای کاری این کشور درخواست دهند.

برای آشنایی بیشتر با فرآیند درخواست ویزای کاری گرجستان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

فرآیند درخواست ویزای کاری گرجستانتوضیحات
در گرجستان شغل مناسبی را پیدا کنید.در قدم اول متقاضیان باید شغل مناسبی را در گرجستان پیدا کنند. اگر در این کشور شغل مناسبی نداشته باشید نمی توانید برای ویزای کاری این کشور درخواست دهید.
بررسی اعتبار پاسپورتپاسپورت متقاضیان بای حداقل 6 ماه دیگر پس از تاریخی که قصد خروج از گرجستان را دارید معتبر باشد.
دریافت دعوت نامه کار در گرجستانکارفرمای متقاضیان در گرجستان مسئول دریافت دعوتنامه از وزارت کشور گرجستان است.
کار در گرجستان را باید از طریق فرم درخواست آنلاین تکمیل کنید.متقاضیان می توانند فرم درخواست را به صورت آنلاین از وب سایت وزارت کار گرجستان دریافت کنند.
جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیازجمع اوری اسناد و مدارک مورد نیاز، یکی از اصلی ترین مراحل در فرآیند درخواست ویزای کاری گرجستان می باشد.

قوانین کاریابی در گرجستان

با این حال برخی از منابع اینترنتی بیان می کنند که لازم نیست برای کار در گرجستان ویزای کار  یا هر نوع ویزای ویژه ای دریافت کنید، در صورتی که کار کردن کسانی که به عنوان توریست وارد کشوری می شوند در اکثر موارد غیرقانونی است. این سردرگرمی با تغییر در سال 2014 به پایان رسید. در حال حاضر ویزای توریستی برای گردشگران و کسانی که می خواهند فعالیت آزادانه کنند یا کسانی که قصد شرکت در جلسات و کنفرانس ها را دارند صادر می شود.

قوانین کاریابی در گرجستان

اما برای کاریابی در گرجستان چندین روش مختلف مثل کاریابی از طریق موسسات معتبر کاریابی، کاریابی از طریق وب سایت های جستجوی کار، مراجعه به شرکتها و … وجود دارد. منتها در صورت تنظیم یک CV قوی کارآمدترین و موثرترین روش کاریابی در گرجستان از طریق وب سایتهای معتبری مثل سایت های زیر میباشد:

  • ge
  • ge
  • linkedin.com
  • We-xpats.com
  • market.ge
  • com

اخذ ویزای کاری در کشور گرجستان کار ساده ای نیست و متقاضیان باید مهارت های ویژه ای برای اخذ آن داشته باشند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به اخذ ویزای کاری گرجستان توضیحاتی ارائه گردید.

سوالات مهم درباب شرایط اخذ ویزای کاری گرجستان

دریافت ویزای کاری گرجستان در طی یک پروسه اداری امکان پذیر است و از همین رو نیز قبل از هر چیز بایستی به ابهامات و سوالات متقاضیان پاسخ داده شود.

  • ویزای کاری گرجستان چیست؟ این نوع ویزا برای کارگران ماهر خارجی صادر شده و از دسته ویزای D1 گرجستان به حساب می آید.
  • مدت اعتبار ویزای کار گرجستان چقدر است؟ ماکسیمم تا 1 سال
  • شرط اصلی بمنظور درخواست این ویزای گرجستان چیست؟ اینکه کارجو/ متقاضی از کارفرمای گرجستان پیشنهاد شغلی داشته باشد.
  • هزینه درخواست ویزای کاری گرجستان چقدر است؟ 31€ یورو برای ویزای 360 روزه
  • بهترین شیوه ممکن جهت کاریابی در کشور چیست؟ کاریابی از طریق سایت های جستجوی کار
  • متوسط درآمد خالص ماهیانه یک کارگر ساده در گرجستان چقدر است؟ متوسط درآمد خالص ماهیانه یک کارگر ساده در همین کشور حدود US$ 2232 (دلار) می باشد.
  • نرخ بیکاری گرجستان در سال 2023 چند درصد است؟ تا ژانویه سال 2023 حدود 16.1% بوده است.
5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اخذ ویزای کاری گرجستان

  1. داود گفت:

    سلام و وقت شما بخیر
    من برای یک شرکت خارجی کار میکنم که میخوان منو بفرستن آفیس گرجستان و باید برای ویزای کاری گرجستان اقدام کنن. برای این مساله من اول باید یک ویزای 90 روزه بگیرم و بعدش تبدیل به ویزای کاری بشه. من در حال حاضر ترکیه هستم. میخواستم ببینم برای دریافت ویزای 90 روزه آیا باید به سفارت گرجستان مراجعه کرد و یا بصورت غیر حضوری امکانپذیره؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر 6 ماه از اقامت شما در ترکیه گذشته، باشه می تونید از طریق خود کشور ترکیه اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *