مهاجرت

اخذ پاسپورت کرواسی

اخذ پاسپورت کرواسی

جمهوری کرواسی در منطقه بالکان واقع شده است و از شمال با مجارستان و از شرق با صربستان و از جنوب با دریای آدریاتیک مرز مشترک دارد. زبان رسمی مردم این کشور کروات است و از نظر شاخص توسعه انسانی در کنار کشورهای توسعه یافته جهان قرار می گیرد. اخذ پاسپورت کرواسی در سال های گذشته به درخواستی پرطرفدار در میان ایرانیان یا سایر متقاضیان در موسسات حقوقی و مهاجرتی تبدیل شده است.

بزرگ ترین شهر کشور کرواسی شهر زاگرب است که در کلاس جهانی قرار می گیرد و امکانات آموزشی و امکانات رفاهی مطلوبی برای ساکنین فراهم می کند. مقاله ای که آن را مطالعه می کنید، توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف راهنمایی بهتر علاقه مندان به اخذ پاسپورت کشور کرواسی نگارش و راه های دستیابی به آن تشریح شده است.

  • مزایای دریافت پاسپورت کرواسی چیست؟
  • مهم ترین راه های رسیدن به پاسپورت کشور کرواسی چیست؟
  • آیا می توان با پاسپورت کرواسی به کشورهای مختلف سفر کرد؟
  • آیا می توان از طریق تحصیل به پاسپورت این کشور دست پیدا کرد؟
  • ساده ترین راه رسیدن به پاسپورت کرواسی چیست؟
  • چه کسانی می توانند پاسپورت کرواسی را به دست آورند؟

اقامت مهاجران در کشور کرواسی در 2024

اقامت مهاجران در کشور کرواسی در سال 2024 به دسته های کوتاه مدت، اقامت موقت و اقامت دائم تقسیم می شود. نوع کوتاه مدت تا 3 ماه در نظر گرفته می شود و مدت اقامت موقت بیشتر از 3 ماه است که ممکن است به منظور ازدواج، آموزش، تحقیقات علمی، کار و غیره اعطا شود. به طور کلی این مورد توسط صاحبان املاک و مستغلات در ساحل برای اقامت فصلی در کرواسی استفاده می شود.


تمامی امور کسب اقامت کوتاه مدت، اقامت موقت و اقامت دائمی کشور کرواسی در دفتر پلیس محلی در خاک این کشور و یا سفارت این کشور در کشور مبدا انجام می شود. شرایط اعطای اقامت موقت به این صورت است که فرد خارجی هدف از اقامت موقت را اثبات می کند و می بایست دارای یک سند مسافرتی معتبر (گذرنامه)، توان مالی کافی، بیمه درمانی و موارد مشابه آن باشد. لازم به ذکر است که درخواست اقامت یک متقاضی خارجی می تواند از طریق کارفرمای وی نیز ارسال شود. پس از اتمام اعتبار مجوز اقامت، متقاضیان خارجی می توانند با مراجعه به دفتر پلیس محله خود آن را تمدید کنند.

تبدیل اقامت به تابعیت در کرواسی از طریق سرمایه گذاری

برای کسب اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشور کرواسی، متقاضیان می بایست سرمایه کافی و همچنین تجربه بالا در زمینه انجام امور تجاری داشته باشند. سرمایه گذاری در کشور کرواسی از سریع ترین راه های کسب اقامت دائمی و سپس تبدیل اقامت به تابعیت در کرواسی می باشد. سرمایه گذاری در کشور کرواسی از در بخش های مختلفی از جمله صنعت نساجی، گردشگری، ماهیگیری و یا سایر موارد امکان پذیر می باشد و علاوه بر این متقاضیان می توانند با سرمایه خود اقدام به تاسیس کمپانی در کشور کرواسی کنند.

تبدیل اقامت به تابعیت در کرواسی از طریق تحصیل

اقامت از طریق تحصیل در کشور کرواسی شرایط خاصی دارد. متقاضیانی که قصد دارند مجوز اقامت در کشور کرواسی را از طریق ویزای تحصیلی دریافت کنند، حتما باید در یک مرکز تحصیلی معتبر در این کشور مشغول به تحصیل شوند. به یاد داشته باشید که مدت زمان اعتبار مجوز اقامت متقاضیان و دانشجویان با کسب ویزای تحصیلی این کشور با مدت زمان اتمام دوره های تحصیلی یکسان می باشد. اما دانشجویان می توانند پس از اتمام دوره های تحصیلی خود و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های کشور کرواسی، در صورتی که شغل مناسبی در این کشور بیابند، اقدام به کسب اقامت بلند مدت در این کشور کنند. البته علاوه بر کرواسی، مجارستان هم به جهت تحصیل طرفداران زیادی دارد.

تبدیل اقامت به تابعیت در کرواسی از طریق اشتغال

اقامت از طریق اشتغال در کشور کرواسی با کسب ویزای کاری این کشور امکان پذیر می باشد. متقاضیان و مهاجران کشورهای خارجی که قصد مشغول به کار شدن در کشور کرواسی را دارند، می بایست با کسب دعوت نامه کاری، برای دریافت ویزای کاری این کشور به سفارت و یا کنسولگری این کشور در کشور مبدا مراجعه کنند. لازم به ذکر است که کسب مجوز کار و مجوز اقامت در کشور کرواسی برای مشغول به کار شدن در کمپانی ها و سازمان های این کشور الزامی است.

مدت زمان اعتبار مجوز کار و مجوز اقامت از طریق کار در کشور کرواسی به قرارداد کاری متقاضیان بستگی دارد؛ اما به طور کلی متقاضیانی که بیش از 2 سال در کشور کرواسی مشغول به کار شوند می توانند اقامت بلند مدت این کشور را دریافت کنند. البته کار در آلمان و اتریش به دلیل امکان اخذ ویزای جستجوی کار طرفداران بیشتری دارد.

در نمودار ذیل هزینه های زندگی در کشورهای کرواسی، اتریش و آلمان مقایسه می شود:

هزینه های زندگی در کشورهای کرواسی، اتریش و آلمان

چگونگی اخذ شهروند کرواسی

علاوه بر تولد از والد یا والدین اهل کرواسی، با مهاجرت به کرواسی نیز می توان پس از مدتی پاسپورت این کشور را اخذ نمود. اصل 4 قانون شهروندی کرواسی نوزادانی را تبعه این کشور می داند که یکی از شرایط ذیل را داشته باشد:

  • هم پدر و هم مادر نوزاد در زمان تولد وی تابعیت کرواسی را داشته باشند.
  • اگر یکی از پدر یا مادر نوزاد در زمان تولد وی تابعیت کرواسی را داشته باشند و نوزاد در خاک کرواسی متولد شود.
  • اگر یکی از پدر یا مادر نوزاد در زمان تولد وی تابعیت کرواسی را داشته باشد و والد دیگر وی بی تابعیت بوده باشد حتی در صورتی که نوزاد خارج از خاک کرواسی متولد شود پاسپورت این کشور را اخذ می نماید.

همچنین کودکی که یکی از والدین وی اهل کرواسی است و خارج از خاک این کشور به دنیا آمده است در صورتی که تا سن 18 سالگی درخواست اخذ پاسپورت کرواسی را دهد یا در این کشور اقامت کند می تواند به شهروندی کرواسی درآید. کرواسی همچنین بر اساس اصل 8 قانون مذکور این اجازه را به شهروندان خود می دهد تا تابعیت دوگانه داشته باشند. مثلا اگر شهروندان کرواسی با مهاجرت به انگلستان یا سایر کشورهایی که دو تابعیتی یا چند تابعیتی را می پذیرند بخواهند پاسپورت آن کشور را نیز اخذ کنند، کرواسی هر دو ملیت آن ها را خواهد پذیرفت.

قوانین اخذ پاسپورت کرواسی از راه های مختلف

فرزندانی که در خاک کشور کرواسی متولد می شوند اگر پدر و مادرم معلوم نداشته باشند تابعیت کرواسی به آن ها تعلق می گیرد. پدر و مادر فرزند متولد شده باید تابعیت کرواسی را اخذ کرده باشند تا فرزند آن ها بتواند تبعه این کشور باشد؛ زیرا تولد در خاک کرواسی به تنهایی باعث تحصیل تابعیت نخواهد شد. کرواسی در اعطای تابعیت از اصل خون پیروی می کند؛ در در این صورت اگر پدر و مادر کودکی تبعه کرواسی باشند فرزند آن ها حتی اگر در خارج از کرواسی متولد شود تبعه این کشور محسوب می شود.

اگر حتی یک نفر از والدین کودک تبعه کرواسی باشد می توان برای فرزند تازه متولد شده تابعیت کرواسی را اخذ کرد. هنگام تولد یک فرزند در خارج از کشور در صورتی که یکی از والدین کودک یا هر دو آن ها تبعه کرواسی باشند باید مشخصات کودک در کنسولگری کرواسی ثبت شود. افرادی که بیش از 5 سال در کرواسی اقامت داشته باشند می توانند برای اخذ پاسپورت کرواسی درخواست رد کنند. حداقل سن متقاضی برای اخذ پاسپورت کرواسی باید 18 سال تمام باشد. برخلاف بعضی از کشورهای اروپایی کشور کرواسی تابعیت دوگانه را نمی پذیرد و افراد زمانی که تبعه این کشور می شوند باید از تابعیت قبلی خود انصراف دهند.

اثبات تسلط به زبان کروات از الزامات اخذ پاسپورت کرواسی محسوب می شود و افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند برگ برنده برای کار و تحصیل در این کشور خواهند داشت. در زمان درخواست برای اخذ پاسپورت کرواسی سوالاتی درباره آداب و رسوم و قوانین اجتماعی کرواسی از شما پرسیده می شود که باید به آن ها جواب مطلوب بدهید. قوانین اعطای تابعیت به افراد در کرواسی سالانه تغییر می کند و باید با توجه به شرایط خود قبل از تصمیم قطعی تحقیقات لازم را بعمل آورید.

قوانین اخذ پاسپورت کرواسی از راه های مختلف

اخذ پاسپورت کرواسی از طریق ازدواج

مهاجران بیگانه یا افرادی که ساکن کشورهای غیر از کرواسی هستند با ازدواج با یکی از شهروندان کرواسی می توانند پاسپورت این کشور را دریافت کنند. از قوانین اخذ پاسپورت کرواسی و مهاجرت به کرواسی از طریق ازدواج می توان به الزام تبعه کرواسی بودن همسر اشاره کرد. از دیگر قوانین اخذ پاسپورت کرواسی از طریق ازدواج باید به اثبات تمکن مالی برای زندگی و تأمین معیشت همسر در کرواسی اشاره کرد. بطور کلی ساکن کشورهای غیر از کرواسی می توانند با اثبات واقعی بودن رابطه عاطفی با شهروند تبعه کرواسی نسبت به ازدواج او اقدام کند.

واقعی بودن رابطه احساسی با شخص مقابل که شهروند کرواسی می باشد را باید با عکس های دو نفره و تاریخچه شبکه های اجتماعی مشترک و شهادت دوستان اثبات کرد. در سال 2024 میانگین هزینه زندگی یک خانواده دو نفره در کشور کرواسی به شرح نمودار ذیل است:

هزینه زندگی یک خانواده دو نفره در کشور کرواسی

برای اخذ پاسپورت کرواسی و اخذ تابعیت این کشور ارائه اسناد و مدارک زیر الزامی است:

  • ارائه گذرنامه معتبر با کپی از تمام صفحات
  • ترجمه مدارک شغلی و مدارک تحصیلی با ریز نمرات
  • ارائه مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان
  • مدارک اثبات تسلط به زبان کروات و انگلیسی
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی با زمینه سفید

اخذ پاسپورت کرواسی برای کودکان

یکی از موارد مهمی که قبل از درخواست پاسپورت کرواسی باید به طور دقیق بررسی شود، روند اخذ پاسپورت کرواسی برای کودکان می باشد. در صورت رعایت نکردن روند درخواست پاسپورت کرواسی برای کودکان، متقاضیان با مشکلات گسترده ای در زمینه های مختلف مواجه خواهند شد. به طور کلی، در سال 2024 یک حکم جدید اتحادیه اروپا به اجرا درآمد که این حکم تمامی کودکان را ملزم می کند که مدرک شناسایی خود را داشته باشند. از سوی دیگر، این حکم سفر بین المللی را برای آنها با پاسپورت والدین غیر ممکن می کند. به همین جهت، به شدت توصیه می شود که قبل از درخواست پاسپورت کرواسی برای کودکان، با قوانین ویژه این کشور در این خصوص آشنا شوید، تا از بروز مشکلات اساسی در این زمینه جلوگیری کنید.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست پاسپورت کرواسی به ویژه برای کودکان را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست پاسپورت کرواسی به ویژه برای کودکان

اخذ پاسپورت کرواسی از طریق ویزای تحصیل

اولین اقدام برای مهاجرت به کشور کرواسی توسط بسیاری از افراد مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی بوده است؛ با امید به اخذ اقامت دائم بعد از پایان تحصیل از طریق یافتن یک شغل در این کشور توسعه یافته صورت می گیرد. در بعضی موارد خاص که دولت شناسایی می شود به افرادی که از طریق ویزای تحصیلی به کرواسی مهاجرت می کنند پاسپورت این کشور تعلق می گیرد. کشور کرواسی با تابعیت دوگانه کنار نمی آید و اشخاص باید به صورت تقاضای شخص یا لغو تابعیت یا بر اساس معاهدات بین المللی از تابعیت قبل خود انصراف دهند. برای تقاضای شخصی برای ترک تابعیت باید فرد متقاضی 18 سال تمام داشته باشد و خدمت سربازی در کشور مبدا انجام داده باشد و البته مدارک اخذ تابعیت جدید را ارائه کند.

اسناد و الزامات ضروری برای درخواست ترک تابعیت کرواسی

یکی از اصلی ترین مواردی که تمامی متقاضیان ترک تابعیت کرواسی باید به طور دقیق انجام دهند، ارائه اسناد و الزامات ضروری جهت درخواست می باشد. به عبارت دیگر، بدون ارائه اسناد و الزامات ضروری، روند درخواست ترک تابعیت کرواسی شما با مشکلات گسترده ای همراه خواهد بود. البته لازم به ذکر است که، ارائه اسناد و الزامات ضروری برای درخواست ترک تابعیت کرواسی، باید شخصا در یک اداره پلیس محلی با توجه به محل اقامت دائم یا موقت ارائه شود. البته استثنا هایی در مودر افراد دارای معلولیت وجود دارد که باید رعایت شوند.

برخی از مهمترین اسناد و الزامات ضروری برای درخواست ترک تابعیت کرواسی به شرح زیر می باشد:

  • گذرنامه معتبر
  • دفتر ثبت ازدواج
  • مدارک دفتر ثبت ولادت
  • تضمین برنامه شهروندی
  • پرداخت هزینه درخواست

معایب ترک تابعیت کرواسی

معمولا ترک تابعیت کرواسی آزادانه نیست؛ از جمله معایب آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • زمانی که ترک تابعیت کرواسی به عنوان مجازات باشد منجر به بی تابعیت شدن فرد می شود مثل زمانی که برخی از کشورهای اروپایی به عنوان مجازات پاسپورت آن دسته از شهروندانی را که به گروهک ترورسیتی داعش پیوسته بودند را ابطال نمودند.
  • زمانی که ترک تابعیت کرواسی به مقصد کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشد دیگر فرد عضوی از این اتحادیه نیست و از مزایای آن مثل امکان تحصیل رایگان یا ارزان تر در برخی کشورها از جمله سوئد بهره مند نخواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل دکتری در کرواسی یا بهترین شهر برای تحصیل در کرواسی با وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات متداول در خصوص اخذ پاسپورت کرواسی

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از سوالات پرتکرار شما عزیزان در خصوص اخذ پاسپورت کرواسی پاسح دهیم. تا فرآیند موفقیت آمیزی را در زمینه اخذ پاسپورت این کشور داشته باشید. برخی از مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • روند پردازش جهت اخذ پاسپورت کرواسی چگونه است؟ با توجه به سختگیری های معمول در روند اخذ پاسپورت کرواسی، مدت زمان پردازش پاسپورت این کشور معمولا بین 5 تا 7 هفته کاری می باشد.
  • مزیت اخذ پاسپورت کرواسی برای اتباع کشورهای خارجی چست؟ اخذ پاسپورت کرواسی برای اتباع کشورهای خارجی دارای مزیت های فراوانی می باشد، که از مهمترین آنها می توان به سفر آزادانه به اغلب کشورهای مدرن اروپایی اشاره کرد.
  • الزامات اساسی برای اخذ اقامت دائم کرواسی کدام ها هستند؟ یکی زا اصلی ترین الزاماتی که تمامی اتباع کشورهای خارجی برای اخذ اقامت دائم کرواسی باید انجام دهند، اقامت مکرر در این کشور به مدت 5 سال می باشد.
  • روند درخواست اقامت دائم کرواسی چگونه است؟ روند درخواست اقامت دائم کرواسی بسته به ملیت متقاضیان متفاوت خواهد بود. به طوری که روند درخواست آن برای اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار ساده تر صورت می گیرد. اما روند درخواست اقامت دائم کرواسی برای اتباع کشورهای ثالث بسیار چالش برانگیر است.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *