ویزای تحصیلی

دانشگاه های رایگان آمریکا

دانشگاه های رایگان آمریکا

برای تحصیل در دانشگاه های رایگان آمریکا دانشجو باید دارای شرایط لازم برای اخذ بورس تحصیلی باشد تا بتواند هزینه های تحصیل را کاهش دهد و در برخی از موارد به صورت رایگان ادامه تحصیل دهد. امروزه مهاجرت به آمریکا یکی از گزینه های جوانان بسیاری در سراسر دنیاست، مهاجرت تحصیلی به این کشور یکی از راه های رایج برای ورود به آمریکا تلقی می شود که مخاطبان زیادی نیز در سراسر دنیا دارد. ایالات متحده آمریکا دارای نظام آموزش بسیار پیشرفته ای است و بی گمان دارای برترین موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها در دنیا است، مجموع این شرایط و سایر مزایای در نظر گرفته شده باعث جذب دانشجویان زیادی به این کشور می شود که با توجه به این موضوع کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار تصمیم دارند به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه های رایگان آمریکا بپردازند.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا چه مقدار است؟
  • فرایند مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل چگونه است؟
  • آیا می توان در آمریکا بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟
  • شرایط دریافت وام دانشجویی در آمریکا چگونه است؟

شرایط تحصیل در دانشگاه های رایگان آمریکا

اگر تصمیم دارید در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آمریکا ادامه تحصیل دهید باید آگاه باشید که دانشگاه های این کشور امکان ادامه تحصیل را در مقاطع کارشناسی (4 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری (4 تا 6 سال) برای متقاضیان خارجی و بین المللی در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی فراهم کرده اند حتی دانشجویان می توانند در رشته های پزشکی (در طول مدت 8 سال) در گرایش های مختلف ادامه تحصیل دهند. برای تحصیل در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا علاوه بر گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه به ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارید، ویزای تحصیلی آمریکا در انواع مختلفی که شامل: ویزای F1، ویزای M1 و ویزای J1 می شود با توجه به شرایط متقاضی صادر می گردد.


هزینه های تحصیل در دانشگاه های آمریکا متفاوت است و با توجه به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی محاسبه می شود، در جدول زیر قصد داریم به بررسی شهریه دانشگاه های آمریکا اشاره کنیم.

مقطع تحصیلیشهریه
مقطع فوق دیپلمسالانه بین 12000$ تا 15000$ (دلار)
مقطع کارشناسیسالانه بین 14000$ تا 20000$ (دلار)
مقطع کارشناسی ارشدسالانه بین 15000$ تا 22000$ (دلار)
مقطع دکتریسالانه بین 15000$ تا 22000$ (دلار)
رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازیسالانه بین 35000$ تا 50000$ (دلار)
رشته دامپزشکیسالانه بین 25000$ تا 50000$ (دلار)
تحصیل در کالجسالانه بین 15000$ تا 40000$ (دلار)

بیمه تحصیلی دانشجویان آمریکا

دانشجویان در طول دوره تحصیل خود می­ بایست تحت پوشش بیمه های درمانی باشند. دانشگاه های این کشور نسبت به این موضوع بسیار سخت گیر هستند. دانشجویان می­ توانند خود اقدام به اخذ بیمه درمانی نمایند و در برخی موارد دانشگاه ها دانشجویان در بیمه های درمانی ثبت نام می­ کنند. اما در صورتیکه دانشجویان خود این مسئولیت را قبول نمایند می ­باید فرم های بیمه درمانی خود را به دانشگاه ارائه دهند.

پس از این که دانشگاه های آمریکا با درخواست پذیرش دانشجو موافقت نمود، دانشجو می ­بایست شهریه تحصیلی خود را پرداخت نماید. دانشجویان می توانند تمام شهریه تحصیلی یک ساله خود و یا تنها یک ترم تحصیلی خود را پرداخت نمایند. در صورتی که به هر دلیلی دانشجو نتواند ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کند و نتواند برای تحصیل به این کشور سفر نماید این هزینه به دانشجو بازگردانده خواهد شد. دانشجویان می ­توانند شهریه های تحصیلی خود را به صورت آنلاین، از طریق بانک، از طریق کارت های بانکی و یا حواله های بانکی به حساب دانشگاه مورد نظر واریز نماید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا در 2024

همان طور که بیان شد تمامی دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا می ­باید شهریه پرداخت نمایند. البته امکان اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا برای دانشجویان وجود دارد. با این حال طبق آمارهای بدست آمده شهریه های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی با یکدیگر متفاوت است اما به طور میانگین از 8000$ تا 55000$ (دلار آمریکا) برآورد شده است. دانشجویان دوره کارشناسی معمولاً شهریه ای معادل 49900$ (دلار آمریکا) در سال به دانشگاه و 14720$ (دلار آمریکا) برای هزینه های زندگی و 2850$ (دلار آمریکا) نیز بابت هزینه های کتب و جزوات دانشگاهی پرداخت می­ نمایند.

در قالب نمودار زیر می توان با سطح شهریه دانشجویان در انواع دانشگاه های آمریکا آشنا شد:

سطح شهریه دانشجویان در انواع دانشگاه های آمریکا

شهریه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی بیشتر است همچنین اکثر دانشگاه های این کشور سالانه شهریه های تحصیلی را افزایش می­ دهند. برخی دانشجویان می­ توانند در ترم های تابستانی نیز دروسی را بگذارنند که شهریه تحصیلی در ترم های تابستان در سال 2024 مبلغی حدود 16510$ (دلار آمریکا) تخمین زده شده است.

مهاجرت تحصیلی با تحصیل در دانشگاه های آمریکا

ایالات متحده آمریکا یک جمهوری فدرال است که از 50 ایالت، پنج سرزمین خودمختار، یک منطقه فدرال و تعدادی جزیره تشکیل شده و که برخی ایالات قوانینی متفاوت با ایالت های دیگر دارند. پایتخت آمریکا شهر واشنگتن است در حالی که نیویورک با در بر داشتن جمعیتی بالغ بر 18804000 نفر در سال 2024، پرجمعیت ترین شهر این کشور به شمار می رود. مهاجرت به آمریکا همواره پرطرفدار بوده و در حال حاضر مهاجران زیادی از ملیت های گوناگون در این کشور زندگی می کنند. از جمله روش های مهاجرت به آمریکا می توان به مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد اشاره کرد. قابل ذکر است که به طور کلی آمریکا یکی از گران ترین کشورهای دنیاست و افراد پیش از مهاجرت به این کشور باید حتما به این نکته توجه داشته باشند.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از پرطرفدار ترین روش های مهاجرت به این کشور بوده و دانشگاه ها و مراکز آموزشی آمریکا سالانه میزبان عده زیادی از دانشجویان بین المللی هستند. در میان لیست دانشگاه های برتر جهان، نام بسیاری از دانشگاه های آمریکا به چشم می خورد که این موضوع باعث محبوبیت تحصیل در این کشور شده است. از طریق اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا، می توان در نهایت وارد بازار کار شد و اقامت دائم این کشور را به دست آورد. حقوق ماهیانه کار در آمریکا از بالاترین مقادیر در جهان بوده و داشتن یک شغل خوب در این کشور می تواند تضمین کننده یک زندگی عالی باشد.

معرفی کالج های رایگان آمریکا

در راستا بحث تحصیل رایگان در آمریکا می توان گفت در این کشور برخی از کالج ها شرایط ویژه ای برای کاهش هزینه های تحصیل جهت ادامه تحصیل متقاضیان خارجی و بین المللی در نظر گرفته اند به این صورت که دانشجو با کار در طول هفته کمک هزینه ای برای پرداخت شهریه دریافت می کند یا به صورت رایگان ادامه تحصیل می دهد که برخی از این کالج ها عبارتند از:

  • کالج دیپ اسپرینگس: با کار به مدت 20 ساعت در طول هفته در محوطه کالج کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنید.
  • کالج آزارکس: این کالج به ازای 15 ساعت کار در طول هفته و 80 ساعت کار در داخل کمپ با استفاده از کمک های مالی شرایط تحصیل رایگان برای دانشجویان را فراهم می کند
  • آکادمی نیروی هوایی آمریکا: دانشجویان علاوه بر بهره مندی از آموزش های رایگان کمک هزینه های جانبی دریافت می کنند. دقت داشته باشید که پس از اتمام دوره تحصیلی در این آکادمی باید به مدت 5 سال در نیروی هوایی خدمت کنید.
  • کالج آلیس لوید: دانشجویان با کار به مدت 10 الی 15 ساعت در طول هفته در محوطه این کالج می توانند از امکانات خوابگاه و استفاده از وسایل حمل و نقل به صورت رایگان بهره مند شوند.
  • آکادمی گارد ساحلی آمریکا: بیشتر دانشجویان در این آکادمی در رشته های فنی و مهندسی و علوم محیط تحصیل می کنند، پس از فارغ التحصیلی از این کالج باید به مدت 5 سال به دولت آمریکا خدمت کنید.
  • آکادمی کشتی رانی تجاری: یکی از برترین کالج های آمریکاست که در شهر نیویورک قرار دارد، دانشجویان پس از تحصیل رایگان در این دانشگاه باید حداقل به مدت 6 سال به عنوان افسر در حوزه های نظامی کار کنند.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های رایگان آمریکا

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های رایگان آمریکا

متقاضیان بسیاری به دلیل هزینه های بالا تحصیل در دانشگاه های آمریکا از ادامه تحصیل در آمریکا منصرف می شوند اما باید بدانید که یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های آمریکا این است که در اختیار دانشجویان واجد شرایط بورس تحصیلی قرار می دهند که دانشجویان می توانند با دریافت این بورس ها هزینه های تحصیل و زندگی خود را کاهش دهند.

برای اینکه بورس تحصیلی دانشگاه های آمریکا به شما تعلق گیرد باید دارای شرایط ذیل باشید:

  • کسب معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
  • دانشگاه انتخابی با توجه به رشته تحصیلی از دانشجو نمرات عالی در یکی از آزمون های SAT/ GMAT/ GRE/ ACT درخواست می کند. با مطالعه مقاله آزمون GRE اطلاعات بیشتری در رابطه با این آزمون کسب می کنید
  • داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های برتر و معتبر در دنیا
  • داشتن رزومه تحصیلی قوی، داشتن مقالات معتبر علمی در ژورنال های مطح در سطح بین المللی یا داشتن اختراع
  • شرکت در مسابقات بین المللی و کسب رتبه برتر
  • دانشجو باید به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد
  • ارائه اسناد و مدارک مبنی بر آنکه دارای استعداد یا مهارت های ویژه ای هستید

معرفی ارزان ترین دانشگاه های آمریکا

تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزشی در آمریکا بالا بوده و این امر باعث شده تا متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور گزینه های متنوع تری پیش رو داشته باشند. همانند سایر کشورها، تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا 4 سال و در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال به طور می انجامد. هم چنین دانشجویان دوره دکترا پس از 4 الی 6 سال مطالعه و پژوهش می توانند مدرک خود را دریافت نمایند. علیرغم هزینه های بالای تحصیل در آمریکا، امکان اخذ بورسیه و کمک هزینه هایی برای دانشجویان واجد شرایط وجود دارد. یکی دیگر از راه های کاهش هزینه های تحصیل در آمریکا، انتخاب دانشگاه های ارزان این کشور جهت ادامه تحصیل است.

در جدول زیر، تعدادی از دانشگاه های ارزان و معتبر آمریکا را معرفی خواهیم نمود:

معرفی چند مورد از دانشگاه های ارزان آمریکا
هزینه سالیانه تحصیل برای دانشجویان بین المللی (دلار آمریکا)شهرنام دانشگاه
$17400نیویورک(The City University of New York (CUNY
$8151لانگ بیچCalifornia State University, Long Beach
$6888آلکورنAlcorn State University in Mississippi
$6809مینوتMinot State University in North Dakota
$4200مک آلنSouth Texas College
$22635نیویورکCooper Union for the Advancement of Science and Artin New York

مدارک لازم برای پذیرش و ویزای تحصیلی از آمریکا

دانشجویان باید پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور انجام دهند. ویزای تحصیلی آمریکا در انواع مختلف و با توجه به شرایط فرد صادر می شود. انواع ویزاهای تحصیلی کشور آمریکا عبارتند از: ویزای F1، ویزای B2، ویزای M1 و ویزای J1. جهت دریافت هر یک از ویزاهای نام برده شده متقاضیان باید مدارک خاصی به سفارتخانه یا کنسولگری کشور آمریکا ارائه کنند.

اما به طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه مدارک ذیل الزامی می باشد.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و ارائه رسید آن
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • پاسپورت معتبر مدت دار
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • انجام معاینات و آزمایشات پزشکی و ارائه نتایج آن

لیست دانشگاه های رایگان آمریکا

10 دانشگاه برتر با شهریه در ایالات متحده آمریکا که در آن دانشجویان از سراسر جهان می توانند به صورت رایگان تحصیل کنند، وجود دارد. در این بخش لیست دانشگاه هایی است که می توانید به صورت رایگان در آنها تحصیل کنید را ذکر کرده ایم. همچنین دانشجویان می توانند با بورسیه تحصیلی از سراسر جهان در کانادا تحصیل کنند.

لیست دانشگاه های رایگان آمریکا عبارت است از:

  • کالج آلیس لوید
  • کالج بریا
  • دانشگاه سیتی نیویورک (CUNY)
  • کالج اوزارک ها
  • موسسه موسیقی کورتیس
  • کالج دیپ اسپرینگز
  • کالج مهندسی فرانکلین دبلیو اولین
  • دانشگاه های ایالت واشنگتن
  • آکادمی های ایالات متحده
  • موسسه وب

سوالات متداول جهت تحصیل در دانشگاه های رایگان آمریکا

دانشجویانی که قصد دارند به صورت رایگان در موسسات آموزش برتر آمریکا ادامه تحصیل دهند سوالاتی در رابطه با شرایط تحصیل رایگان و چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی مطرح می کنند که در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ می دهیم.

  • کدام یک از دانشگاه های آمریکا به عنوان برترین دانشگاه در این کشور شناخته می شوند؟ دانشگاه های تکنولوژی ماساچوست، هاروارد، استفورد، برکلی، واشنگتن، کرنل، میشیگان، کلمبیا، کالیفرنیا و تگزاس علاوه بر اینکه به عنوان دانشگاه های برتر در آمریکا محسوب می شوند جزء برترین دانشگاه ها در دنیا نیز شناخته می شوند.
  • آیا مدارک صادر شده از دانشگاه های آمریکا توسط دانشگاه های آمریکا پذیرفته می شود؟ معمولا بله، دانشگاه های این کشور مدارک تحصیلی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را می پذیرند.
  • بورس تحصیلی ارائه شده در موسسات آموزش عالی آمریکا چه هزینه هایی را پوشش می دهد؟ بورسیه های ارائه شده معمولا هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی را ساپورت می کنند.
  • معدل دیپلم مورد نیاز جهت اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه های آمریکا چند است؟ جهت اخذ بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس داشتن نمره 18 الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل در موسسات آموزش عالی آمریکا و یا سایر دانشگاه های برتر در دنیا با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

6 دیدگاه برای “دانشگاه های رایگان آمریکا

  1. Hossein گفت:

    با توجه به اینکه آمریکا در ایران سفارت خانه نداره ،. مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی رو باید به کجا بفرستبم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      به سفارت این کشور در کشورهای دیگه مراجعه کنید، ترکیه ارمنستان آذربایجان و …

  2. Reza Ghezelbash گفت:

    یعنی یه ایرانی مثل من میتونه داخل نیروی هوایی آمریکا تحصیل کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

      1. Mrym گفت:

        سلام من دوست دارم در دانشگاه نظامی امریکا تحصیل کنم و یک سال دیگه تا دیپلم دارم و میخواستم شرایط تحصیل و هزینه و همه چیز رو بدونم و من هزینه ی انچنانی ندارم برایه تحصیل ممکنه بورسیه بهم بدن یا مثلا رایگان باشه مننون میشم بگید

        1. داوری گفت:

          سلام
          با توجه به ملیتی که دارید و مکان زندگی شما این امکان وجود نداره متاسفانه و باید به فکر یک رشته تحصیلی دیگه در آمریکا باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *