ویترین

اخذ پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره برداری

یکی از شروط اصلی تاسیس و راه اندازی انواع کارخانجات و واحدهای تولیدی اخذ پروانه بهره برداری می باشد که باید به آن توجه ویژه نمود. در واقع این پروانه مجوزی صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای تمامی واحدهای صنعتی است تا از این طریق ضمن تامین نیروی انسانی و نصب دستگاه ها و ماشین آلات خود بتوانند تولید خود را بصورت کامل راه اندازی کنند. بنابراین متقاضیان ابتداء برای راه اندازی و تاسیس واحد صنعتی خود مجوز تاسیس گرفته و در مرحله بعدی و پس از تکمیل و ساخت آن واحد، پروانه بهره برداری دریافت کنند.

تامین شرایط راه اندازی و تاسیس واحد صنعتی مثل تامین مواردی مثل نیروی انسانی، انرژی لازم، زمین مورد نیاز و انتخاب محل واحد تولیدی و در آخر انجام آزمایشات ضروری جهت دریافت پروانه بهره برداری الزام آور است. ضمنا از اهم امتیازات دریافت این مجوز می توان به امکان دریافت تسهیلات دولتی، شرکت در مناقصه ها، افزایش اعتبار واحد صنعتی، تامین آسان و سریع مواد اولیه و غیره اشاره نمود. شما عزیزان برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود می توانید در کمترین زمان و هزینه ممکن پروانه بهره برداریتان را توسط کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اخذ کنید.

پروانه بهره برداری و کاربرد آن چیست؟

پروانه بهره برداری مجوز یا سند تولید کالا یا محصول برای انواع واحدهای صنعتی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. در حقیقت افراد برای اینکه بتوانند کارخانه یا واحد تولیدی- صنعتی خود را راه اندازی کنند بایستی هم جواز تاسیس و هم پروانه بهره برداری خود را از وزارت صمت دریافت کنند. از این طریق آنها می توانند قانونا ماشین آلات خریداری شده را در واحد تولیدی خود نصب کرده، نیروی انسانی مورد نیاز را به کار گرفته و تولید را استارت بزنند. معمولا نیز این پروانه به صورت 1، 3، 5 ساله و یا بصورت دائمی صادر می شود.

اما تفاوت پروانه بهره برداری با جواز تاسیس در این است که قانونا اخذ جواز تاسیس مقدم بر دریافت پروانه بهره برداری است چراکه ابتداء باید واحد صنعتی ساخته شود و پس از تکمیل آن بتوان با دریافت پروانه بهره برداری اقدام به راه اندازی خط تولید کرد. پس از همین رو همان طوری که در نمودار زیر هم نشان داده شده دریافت پروانه مرحله بعد از اخذ جواز تاسیس می باشد:

مراحل دریافت پروانه بهره برداری

امتیازات دریافت پروانه بهره برداری

اکنون باید دید که متقاضیان با اخذ این پروانه به چه مزایا و امتیازاتی دست می یابند. اول از همه اینکه دارندگان پروانه بهره برداری قادر خواهند بود که از کلیه امتیازات وزارت صمت بهره مند شوند. همچنین پروانه بهره برداری باعث افزایش وزن و اعتبار کارخانه یا واحد صنعتی می شود و از همین رو نیز صاحبان این پروانه می توانند در انواع مناقصات و مزایده های دولتی یا خصوصی با عنوان تولید کننده شرکت کنند. علاوه بر این صاحبان پروانه بهره برداری می توانند با این مجوز مواد اولیه و خام خود را از کارخانجات دولتی و به نرخ دولتی تامین کنند. مضاف بر این دارندگان این پروانه می توانند برای تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی براحتی از وزارت بهداشت مجوز تولید بگیرند.

شرایط اخذ پروانه بهره برداری

برای اینکه با اطمینان بتوان برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمود ابتدا متقاضیان بایستی شرایط لازم جهت تاسیس و راه اندازی واحد تولیدی را فراهم کرده باشند. از جمله این شرایط می توان به تامین مواردی مثل نیروی انسانی، انرژی لازم، زمین مورد نیاز و تعیین محل واحد تولیدی و در آخر انجام آزمایشات ضروری اشاره نمود. پس متقاضان فقط در صورت رعایت موارد فوق الذکر می توانند برای درخواست پروانه بهره برداری خود اقدام کنند. اما در این بین توجه به چند نکته زیر نیز الزامی است:

نکات اخذ پروانه بهره برداری

از دیگر ویژگی های اخذ پروانه بهره برداری این است که این مجوز قابل انتقال بغیر می باشد. همچنین صدور این پروانه به شدت به محل استقرار واحد صنعتی بستگی دارد و به همین دلیل اخذ تاییدیه از سازمان محیط زیست نیز الزامی است. مضاف بر اینکه اخذ جواز تاسیس برای اخذ پروانه بهره برداری الزامی نیست اما بشرط اینکه تمامی شرایط و دستورالعمل ها توسط واحد صنعتی رعایت شود. نکته پایانی اینکه درخواست های متقاضیان برای دریافت پروانه بهره برداری فقط از طریق سامانه بهین یاب و با طی مراحل زیر ترتیب اثر داده می شود:

  • مرحله1: ثبت نام در این سامانه
  • مرحله 2: تکمیل فرم ها و پرسش نامه های ضروری
  • مرحله 3: ارزیابی درخواست متقاضیان توسط کارشناسان سازمان
  • مرحله 4: تایید درخواست و بازدید از واحد صنعتی
  • مرحله 5: دریافت استعلام از نهادهای ذیربط
  • مرحله 6: دریافت پروانه بهره برداری

مدارک و الزامات لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

مدارک و الزامات لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

علاوه بر اطلاع از شرایط لازم در جهت دریافت پروانه بهره برداری، متقاضیان همچنین نیازمند اطلاع درباب مدارک لازم برای این امر هستند. قبل از هر چیزی باید بدانید که روال قانونی اخذ پروانه بهره برداری به این صورت است که متقاضیان بایستی درخواست خود را از طریق سامانه بهین یاب به نشانی https://behinyab.ir/ به ثبت برسانند. به همین دلیل نیز ارایه مدارک لازم به سامانه بهین یاب از قرار ذیل می باشد:

مدارکتوضیحات
فرم درخواست تکمیل شدهاز طریق وب سایت بهین یاب
فتوکپی مدارک احراز هویتیبرای مدیر عامل
فتوکپی مدارک شخصیت حقوقی (شرکت)اساسنامه + اظهارنامه + صورتجلسات
فتوکپی آگهی مربوط به تغییرات شرکت
اسناد مربوطه به زمین/ محل واحد صنعتیسند مالکیت یا اجاره نامه
کپی پایان کار ساختمان واحد صنعتی
جواز تاسیس
فتوکپی قرارداد خرید امتیازاتامتیازاتی مثل آب و برق
فاکتور خرید سوله
فاکتور خرید مواد خام و اولیه
استعلام های لازم
اطلاعات کارکنان واحد صنعتیدر قالب فایل اکسل
رسید واریز هزینه های مربوطهشامل هزینه تمبر بانکی و هزینه صدور پروانه بهره برداری

هم اکنون ثبت شرکت در ایران در قالب 7 نوع رایج آن و نیز ثبت موسسه در قالب انواع موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی امری امکان پذیر است. اما فرآیند اقدام به ثبت شرکت یا موسسه یک نوع فرآیند حقوقی است که شما در این مسیر نیازمند اخذ مشاوره و راهنمائی از متخصصان حوزه ثبت شرکت می باشید. هموطنان گرامی که قصد تاسیس و راه اندازی شرکت تجاری را دارند برای تسریع و تضمین موفقیت کاری خود می توانند از خدمات حقوقی ارائه شده توسط وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *