ویزای تحصیلی

ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

تحصیل در کشورهای اروپایی همواره یکی از مطرح ترین موضوعات قابل بحث در جوامع مختلف بوده است؛ علیرغم هزینه های نسبتا سنگین تحصیل در کشورهای حوزه بریتانیا، ارزان ترین دانشگاه های انگلستان شرایط مطلوبی را برای متقاضیان فراهم کرده اند. همانطور که مستحضر هستید آموزش در انگلیس همواره یکی از اولویت های دولت این کشور بوده و بخش قابل توجهی از درآمد و بودجه های تخصیص یافته در هر سال، به توسعه این امور و گسترش موسسات آموزش عالی این کشور متعلق می باشد. از مزیت های اصلی تحصیل در انگلستان می توان عدم نیاز به یادگیری زبان ثانویه را نام برد؛ همچنین توزیع مدارس و دانشگاه ها در این کشور به بهترین نحو ممکن صورت پذیرفته و دانشجویان حاضر در دانشگاه های این کشور، هرگز با مشکلی در حوزه رفت و آمد مواجه نخواهند شد.

با توجه به اینکه اولویت دولت انگلستان برای استخدام افراد در شرکت ها و موسسات معتبر، به فارغ التحصیلان دارای مدرک دانشگاهی از دانشگاه های برتر این کشور اختصاص دارد، مهاجرین قادر خواهند بود پس از پایان تحصیل خود به مدت 5 سال در این کشور سکونت داشته و اقدام به اخذ اقامت انگلستان نمایند. شایان ذکر است که امکان کار همزمان با تحصیل تا سقف 20 ساعت در هفته برای دانشجویان انگلیسی فراهم می باشد. با توجه به اینکه انگلستان در سال 2022 پذیرای 377140 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های خود بوده است، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند با بررسی این مقوله راهکارهایی در زمینه یافتن کم هزینه ترین مراکز تحصیلی این کشور به شما عزیزان ارائه دهند.

  • شرایط تحصیل در انگلستان چیست؟
  • راه های کاهش هزینه تحصیل در انگلستان چیست؟
  • بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل کدامند؟
  • محدودیت های دریافت بورسیه تحصیلی در انگلستان چیست؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به انگلستان چیست؟

چگونگی اخذ پذیرش از ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

اگرچه تحصیل در دانشگاه های انگلستان به مراتب پرهزینه تر از تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی می باشد، در مقایسه با شرایط مشابه در آمریکا می توان هزینه های تحصیل در انگلستان را معقول و موجه دانست. علاقه مندان تحصیل در دانشگاه های درجه 1 این کشور می بایست مطلع باشند که در سال های اخیر امکان تحصیل در برخی دانشگاه های این کشور نظیر بریستول، واریک، رابرت گوردن و آمبریان بدون نیاز به ارائه مدرک زبان فراهم شده است. بدان معنا که اگرچه حداقل مدرک زبان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از بسیاری از موسسات آموزش عالی انگلستان آیلتس 6 معین شده است، دانشگاه های مذکور با رجوع به نمرات زبان فرد و بررسی مقدماتی، مانعی در این مسیر بر سر راه اشخاص قرار نخواهند داد. در ادامه به بررسی برترین دانشگاه های انگلستان پرداخته ایم:

نام دانشگاهرتبه در انگلستان
University of Oxford1
University of Cambridge2
Imperial College London3
UCL4
London School of Economics and Political Science5

بیش از 108000 دانشجوی حاضر در دانشگاه های انگلستان از سایر کشورهای اروپایی به این سرزمین مهاجرت کرده اند؛ با توجه به قوانین وضع شده در این کشور این افراد از تسهیلات بیشتری در زمینه پرداخت هزینه کمتر و برخورداری از انواع بورسیه های تحصیلی بهره مند می باشند. اگرچه تحصیل در دانشگاه های انگلستان رایگان نمی باشد، افراد قادر به دریافت بورسیه های تحصیلی گوناگونی جهت کاهش هزینه های جاری خود می باشند و در ادامه به ذکر متداول ترین این بورسیه های تحصیلی پرداخته ایم:

  • THE CHEVENING SCHOLARSHIPS
  • EURAXESS UK
  • THE COMMONWEALTH SCHOLARSHIPS

چگونگی اخذ پذیرش از ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

مقایسه شهریه 10 دانشگاه برتر انگلستان

درست همانند کیفیت آموزش عالی، سطح هزینه های تحصیلی در انگلستان 2022 نیز در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار بالا است. شهریه های سالیانه دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه های انگلستان معمولا از 17000$ تا 25000$ (دلار) متغیر است. همچنین هزینه زندگی در انگلستان 2022 هم بسته به محل زندگی دانشجویان بین 1300$ الی 1600$ (دلار) در نوسان است. حالا اگر بخواهیم سطح شهریه ها در 10 دانشگاه برتر کشور انگلستان را هم مقایسه کنیم به نتایج جالبی در این مورد می رسیم.

مقایسه شهریه سالانه 10 دانشگاه برتر انگلستان

همان طور که در نمودار فوق هم مشخص است از بین دانشگاه های برتر کشور انگلستان در سال تحصیلی 2022- 2023 گران ترین دانشگاه برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی و بین المللی کینگز کالج لندن با متوسط شهریه سالانه حدود 34630£ (پوند) و ارزانترین دانشگاه از بین 10 دانشگاه برتر این کشور نیز دانشگاه بریستول با هزینه متوسط سالانه حدود 19500£ (پوند) می باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاه های برتر انگلستان

سیستم آموزشی انگلستان شهرت جهانی داشته و دانش آموختگان دانشگاه های انگلستان در اعتبار بالای مدرک خود در سطح بین المللی کوچکترین تردیدی هم ندارند. دانشجویان بین المللی می توانند در هر یک از 10 دانشگاه برتر انگلستان انواع برنامه های تحصیلی را در قالب 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دنبال کنند. از جمله برنامه های در دسترس دانشجویان برای انتخاب رشته تحصیلی در 10 دانشگاه برتر انگلستان عبارتند از:

  • هنر و علوم انسانی
  • مدیریت بازرگانی
  • حقوق
  • علوم اجتماعی
  • IT
  • مهندسی
  • پزشکی
  • تربیت بدنی

اما متقاضیان بایستی این نکته را مدنظر قرار دهند که اولا انگلستان دارای یک نظام پذیرش یکپارچه و واحدی است که نظام پذیرش دانشگاه ها و کالج ها (UCAS) نامیده می شود. در واقع UCAS (به آدرس اینترنتی https://www.ucas.com/students) مسئول دریافت درخواست های داوطلبان لیسانس و ارسال آن به موسسات مربوطه است. UCAS از طریق فرم مشترکی به متقاضیان اجازه درخواست از 5 دانشگاه انگلستان را می دهد. ثانیا شرایط پذیرش از انگلستان نیز تا حدود زیادی به دوره ای بستگی دارد که متقاضی مایل به تحصیل در آن می باشد. معمولا برای درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان داشتن مدرک پیش دانشگاهی معادل دیپلم ملی یا دو یا سه A-levels انگلستان و نیز مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 5.5 تا 6.0 الزامی است. اکنون به صورت شماتیک به بررسی مراحل اخذ پذیرش از 10 دانشگاه برتر انگلستان می پردازیم:

مراحل اخذ پذیرش از 10 دانشگاه برتر انگلستان

شرایط تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

مدارس انگلستان در 4 مقطع دبستان، متوسطه، تحصیلات پیشرفته (FE) و تحصیلات عالی (HE) به آموزش کودکان و نوجوانان می پردازند؛ پس از پایان این دوره و اخذ مدرک GCSE افراد برای ورود به دانشگاه آماده خواهند شد. با توجه به اینکه تحصیل در انگلستان همچون سایر کشورهای اروپایی دارای ضوابط و قوانین خاصی می باشد، تعداد دانشجویان حاضر در رشته های مختلف به فراخور این امر و وضعیت شغلی فرد در آینده متفاوت می باشد. اغلب درخواست های ثبت شده جهت تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های انگلستان مربوط به رشته های پیراپزشکی، مهندسی کامپیوتر و فلسفه و تاریخ می باشد که همگی شامل دوره های 3 ساله در مقطع کارشناسی می باشند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 سال و دکتری نیز 3 سال زمان خواهد برد.

یکی از مهم ترین فاکتورهای درنظر گرفته شده برای علاقه مندان مهاجرت تحصیلی کم هزینه به انگلستان، برآورد مخارج ماهیانه زندگی در شهرهای مختلف این کشور است؛ طبق بررسی های انجام گرفته در سال 2022 افراد برای زندگی در شهر زیبای لندن ماهیانه 1300£ (پوند) هزینه را انتظار خواهند کشید. این درحالی است که تحصیل و زندگی در سایر شهرهای انگلستان چیزی نزدیک به 1100£ (پوند) هزینه در پی خواهد داشت. با همه این اوصاف تخصیص بورسیه هایی با سقف 42000£ (پوند) کمک شایانی به متقاضیان خارجی خواهد نمود. در نمودار زیر متوسط هزینه تحصیل در 3 دانشگاه مشهور انگلستان را بررسی کرده ایم:

مقایسه شهریه دانشگاه های برتر انگلستان

معرفی دانشگاه های انگلستان

دانشگاه های انگلستان از نظر سطح کیفی در سه طبقه A، B و C قرار می گیرند. در گروه اول دانشگاه هایی نظیر آکسفورد و کمبریج قرار گرفته اند که شرایط بسیار سختی را در برای اعطای مجوز تحصیل به دانشجویان بین المللی تدارک دیده اند و تحصیل در این مراکز مقرون به صرفه نیز نمی باشد. دسته دوم جایگاه دانشگاه های ایده آل جهت ثبت نام افراد خارجی می باشد؛ علت این امر نیز کیفیت مطلوب ارائه دروس و شهریه نسبتا ارزان آن ها می باشد. درباره گروه سوم یا همان دسته C نیز به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که مراکز آموزشی فانتزی انگلیسی بوده و اغلب آن ها دارای شهریه های بسیار هنگفتی می باشند. در ادامه به بررسی ارزان ترین دانشگاه های انگلستان همراه با متوسط شهریه آن ها در طول یک سال تحصیل پرداخته ایم:

نام دانشگاهشهریه سالانه بر حسب پوند
Staffordshire University10500£
Harper Adams University College11000£
Leeds Trinity University11000£
University of Bolton11000£
Buckinghamshire New University9500£

دانشگاه جدید باکینگهام انگلستان

هزینه تحصیلی سالانه در این دانشگاه در مقطع کارشناسی 11000£ (پوند) معادل 14540$ (دلار) است. دانشگاه باکینگهام سومین موسسه ارزان قیمت انگلیس به شمار می آید که متقاضیان و دانشجویان بین المللی بسیاری را گردهم آورده است. دانشگاه های این دانشگاه در High Wycomb،Uxbridge و Aylesbury مشغول به کار هستند. رشته های مختلف در این پردیس ها پراکنده هستند و هر یک دارای خوابگاه های مجهز با قیمت مناسب و با تمام امکانات هستند. کیفیت بالای آموزش در این دانشگاه به همراه آزمایشگاه ها و کتابخانه های مجهز آن، باعث کشش تعداد زیادی از متقاضیان بین المللی به این دانشگاه شده است. مناطر بسیار زیبای اطراف این پردیس ها در انگلستان نیز جزو جاذبه های پر طرفدار انگلستان به شمار می رود.

دانشگاه ساندرلند از دانشگاه های رایگان در انگلستان

هزینه سالانه دانشگاه ساندرلند انگلستان 10500£ (پوند) معادل 13440$ (دلار آمریکا) است. یکی دیگر از ارزان ترین دانشگاه ها برای متقاضیان بین المللی در انگلستان همین دانشگاه ساندرلند است که عمدتا در رشته های فنی و مهندسی دانشجو می پذیرد. این دانشگاه قدیمی در سال 1901 تاسیس شده و از سال 1992 تا کنون هر ساله در زمره برترین دانشگاه های بریتانیا قرار داشته است.

این دانشگاه به تازگی 2 پردیس در لندن و یکی در هنگ کنگ افتتاح کرده که شعبات همین دانشگاه اصلی محسوب می شوند. بیشترین بورسیه ها به دانشگاه اصلی که همان ساندرلند شعبه اصلی است تعلق می گیرد و معمولا هزینه شعبات فرعی آن کمی بالاتری است. امکان پرداخت قسطی شهریه نیز در این دانشگاه وجود دارد و نکته قابل توجه اینکه خوابگاه های این دانشگاه برای سال دوم به بعد دوره کارشناسی رایگان است البته برای اروپایی ها.

بورسیه های تحصیلی در انگلستان

در اروپا تعداد معدودی از کشورها هستند که برای دانشجویان غیر اروپایی یا به عبارتی non-EU/EEA students نظام تحصیلی رایگان یا تقریبا رایگان داشته باشند. اما اکثر کشورهای اروپایی برای دانشجویانی که تابعیت حوزه اقتصادی اروپا یا اتحادیه اروپا را دارند تحصیل رایگان یا خیلی کم هزینه را فراهم می کنند. سایر دانشجویان یعنی دانشجویان بین المللی برای تحصیل کم هزینه یا رایگان باید از دانشگاه های دولتی یکی از کشورهای ذیل پذیرش بگیرند:

  • فرانسه
  • نروژ
  • آلمان
  • اتریش

منتهی ممکن است فردی علاقمند به تحصیل در کشوری گران قیمت مثل انگلستان باشد. در این کشور متوسط شهریه ای که از دانشجویان بریتانیایی یا دانشجویان اتحادیه اروپا اخذ می شود سالی 9250£ (پوند) است. اما دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های انگلستان باید سالی بین 10000£ تا 35000£ (یورو) شهریه و ماهانه 900£ تا 1400£ (پوند) هزینه زندگی بپردازند. به همین دلیل است افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند اما از رزومه ممتازی بهره مند هستند به دنبال اخذ بورسیه های تحصیلی می افتند که از سوی دانشگاه ها، اساتید، موسسات مختلف و همچنین از سوی دولت انگلستان ارائه می گردند. برخی از معروف ترین انواع بورسیه های تحصیلی برای سال 2023 عبارت هستند از:

  • Fully Funded Commonwealth Masters Scholarships
  • Commonwealth PhD/Doctoral Scholarships
  • Commonwealth Split-site Scholarships
  • Commonwealth Shared Scholarships
  • Common Wealth Distance Learning Scholarships
  • Comonwealth Medical Fellowships

در پایان با توجه به اسامی دانشگاه های مذکور افراد به سادگی قادر خواهند بود با تعیین رشته تحصیلی هدف، وارد اقدامات حقوقی دریافت ویزای کشور انگلستان گردند؛ در این مسیر نیز کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمایی مفید برای شما عزیزان خواهند بود.

سوالاتی درباب ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

پس از مطالعه این مقاله ممکن است سوالات مهم و کلیدی مثل موارد زیر توسط متقاضیان مطرح شود که ما در اینجا به آنها پاسخ می دهیم:

  • در حال حاضر برترین دانشگاه انگلستان چیست؟ دانشگاه آکسفورد دانشگاه شماره 1 جهان و انگلستان از نظر نظام رتبه بندی دانشگاهی جهان (Times) در سال 2023 است.
  • حداقل نمره زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر انگلستان در مقطع لیسانس چه نمره ای است؟ ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 5.5 تا 6.0 برای کلیه داوطلبان الزامی است.
  • برای ثبت نام و شروع فرآیند درخواست پذیرش از انگلستان از کجا باید شروع کرد؟ UCAS (به آدرس اینترنتی https://www.ucas.com/students) سازمان مرکزی مسئول دریافت درخواست های داوطلبان لیسانس و ارسال آن به موسسات آموزش عالی مربوطه می باشد.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “ارزان ترین دانشگاه های انگلستان

  1. هیوا گفت:

    سلام واسه پذیرش داروسازی چطو باید اقدام کرد امسال یازدم تجربی هستم

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید در انگلستان دوره های A LEVEL رو شرکت کنید تا بتونید وارد رشته داروسازی بشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *